۰
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۳
«مردم سالاری» از چهارمین روز جلسه رای اعتماد به کابینه چهاردهم گزارش می‌دهد

حملات تندروها علیه وزرای پیشنهادی اصلاح‌طلب

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در چهارمین روز بررسی کابینه پیشنهادی دکتر مسعود پزشکیان، جلسه علنی تشکیل دادند و به بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی پرداختند.
حملات تندروها علیه وزرای پیشنهادی اصلاح‌طلب
گروه سیاسی- سمیرا عبدالملکی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در چهارمین روز بررسی کابینه پیشنهادی دکتر مسعود پزشکیان، جلسه علنی تشکیل دادند و به بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی پرداختند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،از نکات مهم این جلسه سخنرانی سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بود که اولین دستور جلسه علنی صبح روز سه شنبه نمایندگان بود. سپس حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری سخنرانی کرد و سیدعباس صالح شریعتی(صالحی) بدون اینکه مخالف و موافقی درباره وی سخنرانی کند از برنامه‌های خود دفاع کرد. جلسه صبح روز سه شنبه با حضور دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران در صحن مجلس به پایان رسید و در جلسه عصر صلاحیت اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور و سپس سیدعباس صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و درنهایت صلاحیت محسن پاکنژاد در صحن علنی مجلس بررسی شد. براساس جدول اعلام شده از سوی مجلس شورای اسلامی، امروز چهارشنبه رای گیری درباره تک تک اعضا بصورت مخفی و با ورقه انجام خواهد شد و از عصر امروز کابینه چهاردهم بطور رسمی با تشکیل جلسه هیات دولت پس از صدور حکم وزارت افرادی که توانسته اند رای اعتماد از مجلس اخذ کنند، کار خود را آغاز خواهد کرد.

بررسی صلاحیت سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت
در ساعت آخر جلسه روز دوشنبه گزارش کمیسیون‌ها درباره صلاحیت اتابک در صحن مجلس قرائت شد و نمایندگان موافق و مخالف سخنان خود را ایراد کردند اما چون زمان کافی برای دفاع اتابک از برنامه‌های خود نرسید، سخنان وی به صبح روز سه شنبه موکول شد.
سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت در ارایه برنامه‌های خود برای این وزارتخانه گفت: برنامه بنده مطابق با اسناد بالادستی و سند هفتم توسعه تدوین شده است. فرصت‌ها و تهدیدها و سیاست گذاری در صنایع و امور تجاری در نظر گرفته شده است. وزارت صمت به عنوان یکی از بزرگترین بخش‌های کشور سهم اثرگذاری در میزان رفاه و ایجاد عدالت در کشور دارد.
وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب باید با تکیه بر تولید داخل به سمت اقتصاد بدون تکیه به نفت حرکت کنیم.
وزیر پیشنهادی صمت گفت: لازم است مشارکت راهبردی در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی دنبال شود. چالش‌های پیش رو را به صورت اختصار خدمتتان عرض می‌کنم. چالش‌های عمده ای در عمومیت حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت وجود دارد. پایین بودن سهم بهره‌وری، چالش تامین منابع مالی، ناپایداری روند نزولی تشکیل سرمایه ثابت و ناخالص در کشور از این موارد است. مستحضر هستید که الان مدتی است که میزان استهلاکمان از سرمایه‌گذاری ناخالص داخلی بالاتر رفته است.
وی ادامه داد: در بخش صنعت، سیاست‌های پولی و مالی و ارزی در جهت توسعه کشور مشکلاتی ایجاد کرده است که این مشکلات با همدلی و هماهنگی ان‌شاءالله قابل حل خواهد بود. رقابت پذیری تولید، عدم اجرای صحیح قانون در برخی از واگذاری‌هایی که از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدا شده است یعنی واحدهای تولیدی با مقیاس کوچک که آن‌ها را غیر اقتصادی می‌کند و کمبود منابع در این بخش وجود دارد. بخش معدن بخشی است که می‌تواند اهداف برنامه هفتم را برآورده کند. اتابک تصریح کرد: در دسترس نبودن اطلاعات فعالان این حوزه را زمین گیر کرده‌ است. ما در بسیاری از معادنی که داریم با بخش‌های مختلفی از خود دولت درگیر هستیم. امیدوارم این‌ها را بتوانیم سریع‌تر حل کنیم. چرا که اینگونه جذابیت اقتصادی در معدن کم می‌شود. همچنین دسترسی به ابزار تولید، عدم امکان نظارت دقیق بر فعالیت‌ها و تولید فروش محصولات با ارزش افزوده پایین و معدن کارانی که کار می‌کنند اما ارزش افزوده آنان پایین آمده است از جمله چالش‌های بخش معدن است‌.
وی با اشاره به هدفگذاری‌های این وزارتخانه برای اشتغال‌زایی گفت: هدف‌گذاری اشتغال‌زایی برای وزارت صمت شامل پشتیبانی و راه‌اندازی بنگاه‌های کوچک است؛ افزایش رشد اقتصادی در بنگاه‌های بزرگ و اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط است؛ در همین راستا ما باید به بنگاه‌های کوچک و متوسط توجه و مشارکت مردمی را که برای جهش تولید پیش بینی شده هست در این بنگاه‌ها پیاده‌سازی کنیم؛ برای این کار برنامه کاملی داریم اما متولیان آموزش نیز در این رابطه باید همراه باشند تا این مهم عملیاتی شود.
وی اظهار کرد: یکی از نمایندگان مجلس که به عنوان مخالف اظهار نظر کرد مطالبی درباره حوزه خودرو مطرح کرد که در پاسخ باید بگویم که واردات خودرو از طرف نمایندگان محترم به صورت قانون ابلاغ شده است و به اعتقاد من ما در خودروسازی راهی جز رقابتی کردن نداریم و برای ارتقای کیفیت، بهتر شدن وضعیت ایمنی خودروها و وضعیت سوخت آن‌ها حتماً باید فضا را رقابتی کنیم و این موضوع نیز قانون است و ان‌شاءالله با واردات موضوع رقابتی شدن را پیگیری می‌کنیم. ضمن اینکه خودروسازی باید به سمت خصوصی‌سازی شدن سوق پیدا کند. همچنین نماینده دیگری درباره سیاستگذاری‌ها و عدم اشراف من به این موضوعات مطلبی را بیان کرد؛ من با صراحت می‌گویم با استراتژی صنایع مختلف را ساختم؛ همچنین اشاره شد که من در هلدینگ‌ها بودم؛ این هلدینگ‌ها را خود من ایجاد کرده بودم و به لطف خدا نیز هلدینگ‌های موفقی بوده است و من ۱۰ سال به عنوان مدیرعامل در آنها فعالیت کردم.

بررسی صلاحیت حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری
در ابتدای این جلسه، احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون ضمن قرائت گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های حسین سیمایی صراف خبر داد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مجلس بودجه خوبی برای بخش فرهنگی درنظر گرفته است، گفت: مفتخرم که فرزند نهاد علم هستم؛ تحصیل مستمر در دو نهاد علمی و خوشه چینی از خرمن پربرکت اساتید و بزرگان داشتم.
وی بیان کرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی تفاوت و بی طرف نخواهند بود.
سیمایی صراف با بیان اینکه احترام به علم جز احترام به عالم میسر نیست، گفت: کرامت استاد و دانشجو اقتضا می‌کند که استقلال نهاد علم و آزادگی و پرسشگری را به رسمیت بشناسیم.
وی با اشاره به صحبت‌های نمایندگان مخالف گفت: گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره چالش‌ها بسیار کارشناسی است؛ پیوند مناسبی بین تقاضا و عرضه آموزش عالی و انسجام ساختاری بین مراکز آموزش عالی و دستگاه‌های بهره بردار مشاهده نمی‌شود.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اقبال نسبت به علوم پایه و انسانی با کاهش جدی روبرو است، گفت: در شرایطی که ۶۵۰ هزار نفر داوطلب علوم تجربی وجود دارد که در علوم انسانی و پایه جمعا حدود ۴۰۰ هزار نفر داوطلب است حال اینکه علوم انسانی و پایه مهم هستند.
سیمایی صراف افزود: پژوهش‌ها مساله محور نیستند و کتابخانه‌ها پر از پژوهش‌های دانشگاهی است که به جای راه حل برای مسائل کشور تنها باعث ارتقای رتبه می‌شوند. در آینده پژوهی و آینده نگاهی ضعف جدی داریم و از روند جهانی علوم و فنون و فناوری عقب می‌مانیم.وی سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی را اندک خواند و گفت که در بهترین حالت سهم نیم درصدی دارد تازه اگر تخصیص پیدا کند، در حالی که سهم آن در کشورهای به مراتب کوچک تر ۵ درصد است.
سیمایی صراف افزود: زیرساخت‌ها اعم از ساختمان، آزمایشگاه، کتابخانه و کارگاه و ابزار تحقیق بسیار فرسوده و مستهلک است. تحریم‌های نظام سلطه و محاصره و انزوای علمی، فشار سنگینی را بر آموزش عالی تحمیل کرده است. در این بین سهم نشاط در دانشگاه‌ها رضایت بخش نیست البته که سرزندگی دانشگاه‌ها بدون آرامش و امید در تصمیم سازی‌ها ممکن نیست.
وی اضافه کرد: بنا بر یک پیمایش و خوداظهاری، دانشجویان نیازمند خدمات مربوط به سلامت روان و اجتماعی هستند که البته امری پرهزینه است.
وزیر پیشنهادی علوم گفت که گسست بین نسلی و فرهنگی رو به گسترش است؛ مهم است حرف یکدیگر و حرف نسل Z را بفهمیم که این یک واقعیت است.
وی ادامه داد: دانشگاه پسا ارتباطات را نمی‌توان با دست فرمان قبلی اداره کرد. باید عالم به زمان باشیم تا در گرداب اشتباهات فرو نیفتیم اما برای رفع این چالش‌ها چه راهبردها و چه راهکارهایی وجود دارد؟ برای فائق آمدن بر این چالش‌ها اولویت‌های راهبردی وجود دارد که به بعضی از آنها اشاره می‌کنم.
سیمایی صراف گفت: از اولویت‌های من اتقان و ارتقاء کیفیت آموزش عالی است. محور دوم و اولویت دوم تحول نظام آموزشی کشور مبتنی بر مهارت افزایی است. ما درصدد هستیم مهارت افزایی را طی کنیم. همچنین یک بازنگری در برنامه‌های درسی لازم است. همه موسسات آموزش عالی موظف می‌شوند که به صورت مشخص به اقتضای بازار کار و آینده پیش رو بخشی از واحدهای درسی خود را در قالب مهارت آموزی و کسب مهارت تعریف کنند. سیمایی تاکید کرد: ضمن احترام به همه گرایش‌های سیاسی، مشی من همیشه مشخص بوده است و من اعتدالی بوده‌ام. سوابق من نیز اعتدالی بودنم را نشان می‌دهد. کسانی هم که به کار گرفتم از همه گرایش‌های سیاسی بودند اما با شرط اعتدال و صلاحیت‌های علمی و فنی و کارآمدی. در قضیه بورس، عضو شورای بورس نبودم. گفتند که تو درباره امر به معروف در روز عاشورا چیزی گفتی. فقط اشاره می‌کنم که من گفتم حداقل رابطه جوانان با سیدالشهدا را باید حفظ بکنیم. این اعتقاد من است که امام حسین علیه السلام برای همه است.

بررسی صلاحیت سید عباس صالح شریعتی(صالحی) وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی
در ابتدای این جلسه، احمد راستینه ضمن قرائت گزارش کمیسیون فرهنگی درباره وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های سیدعباس صالحی خبر داد.در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده‌ای به عنوان مخالف برنامه‌های او صحبت نکرد. طبق آیین نامه مجلس،‌ با توجه به اینکه سیدعباس صالحی مخالفی نداشت، موافقی هم صحبت نکرد و بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون، وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.
سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت‌های خود گفت: به نظر می‌آید نظریه دولت وفاق ملی هم در فضای عملی و هم در فضای نظری باید در دو سطح نظام حکمرانی و رابطه دولت و ملت استمرار پیدا کند؛ در بخش رابطه دولت و ملت دغدغه‌های جدی وجود دارد و کاهش فزاینده و مخاطره آمیز سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت، گسست‌های نسلی و جنسیتی، فاصله گروه‌های مرجع و از جمله پیشکسوتان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه با دولت و ارکان حکمرانی از جمله این دغدغه‌ها است.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه بی تردیدی یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای اینکه بتواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم کند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: گرچه در فضای جامعه ما عناصر ثابت هویتی فراوان و ارزشمند هستند اما تغییرات اجتماعی در جامعه ما اندک نیست؛ این تغییرات اجتماعی ایجاب می‌کند که راهبردهای متناسب با آنها را پیدا کنیم. جامعه ایران جامعه ۱۵۰ سال قبل ۵۰ سال قبل یا حتی ۱۰ سال قبل نیست. ما در سال ۵۵ از مجموع افراد دارای ۲۰ سال ۲ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بودند اما در سال ۹۵ این رقم به ۱۸ درصد رسیده است؛ یعنی امروز حدود ۲۰ درصد از جامعه ایرانی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و معنای آن شکل گیری طبقه متوسط فرهنگی است؛ طبقه که روح نقاد و ذهن کنجکاو دارد و سبک زندگی آن با افراد کم سواد و بی‌سواد متفاوت است.
صالحی تاکید کرد: همه آمار و ارقام نشان می‌دهد که جامعه ایرانی در دو دهه اخیر به ویژه هم از منظر تحصیلات و هم از منظر ترکیب جنسیتی در حضور در میدان‌های تحصیل و عمل و هم در عرصه مصرف محصولات فرهنگی تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است که این تغییرات به معنای آن است که ما در نوع نظام مناسبات دولت و ملت باید به راهکارهای جدید فکر کنیم.
وی گفت: دولت وفاق ملی در سطح حکمرانی در حال شکل‌گیری است اما کار عمده‌تر دولت وفاق ملی در سطح دولت ملت است و اینکه مردم دولت را از خود بدانند و به آن اعتماد کنند و رابطه همدلانه و همکاران با او پیدا کنند.
صالحی تاکید کرد: فرهنگ اسلامی با حضور هنرمندان، شاعران، نویسندگان، فیلسوفان و فقیهان گسترش پیدا کرد. هزاران هنرمند با اتکا به مهارت‌های غنی ایرانی – اسلامی و آفرینش‌های هنری پیش رفته است.
بررسی صلاحیت اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور
ولی الله بیاتی سخنگو کمیسیون شوراها و امور داخلی گزارش این کمیسیون درباره وزیر پیشنهادی کشور، ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران گزارش کمیسیون متبوع خود را قرائت کرد، که هر سه کمیسیون نظر موافق خود را درباره برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی اعلام کردند.
اسکندر مومنی نیز در ارایه برنامه‌های خود گفت: وزارت کشور دولت چهاردهم مصمم است تا از همه امکانات و منابع انسانی موجود بهره ببرد و در گامی بلندتر با تسهیل‌گری مشارکت جویی و استمداد از همه نخبگان و مجامع علمی و تحقیقاتی فرصت سازی کند تا به خواست خدا افق‌های جدیدی برای تحلیل و تقلیل مشکلات کشور بگشاید.
وی بیان کرد: همواره از رایزنی و مشورت و همفکری شما نمایندگان کمک خواهم گرفت. مقامات محلی و در رأس آنان استانداران در این زمینه اهمیت مضاعفی دارند. اشخاص لایق، متدین، متعهد، عاقل و سازگار با مردم انتخاب نمایند تا آرامش در کشور هرچه بیشتر حکفرما باشد.
مومنی تاکید کرد: برادران و خواهران گرامی امروز ایران عزیزمان بیش از هر زمان دیگر نیازمند امنیت و آرامش، همبستگی ملی و امید و امیدآفرینی است. تامین امنیت عمومی و افزایش مشارکت و نشاط و همبستگی اجتماعی از وظایف اصلی وزارت کشور است و می‌دانیم که این اهداف جز از رهگذر آنچه گفته شد حاصل نمی‌شود.
مومنی یادآور شد: البته که به این منظور با اجتناب از تمرکز گرایی باید نگاه جامع به همه کشور به ویژه مناطق کمتر برخوردار داشته باشیم. شوراهای اسلامی شهر و روستا که در فصل هفتم قانون اساسی به آن تاکید شده است در این مسیر جایگاه برجسته‌ای دارند و باید در پیشبرد همه برنامه‌ها فعالانه حضور داشته باشند و از طریق نظارت موثر بر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سطح خدمات‌رسانی به شهروندان را روز به روز ارتقا بخشند.

بررسی صلاحیت سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی و زهرا سعیدی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گزارش کمیسیون‌های مربوطه را قرائت کردند.
براساس این گزارش کمیسیون فرهنگی مخالفت خود را با صالحی امیری اعلام کرد ولی کمیسیون صنایع موافقت خود را با وی اعلام کرد.
پیش از سخنان وی، رئیس مجلس شورای اسلامی از توزیع برگه‌ای در بین نمایندگان مجلس بدون داشتن مجوز از هیات رئیسه مجلس انتقاد کرد؛ گفته می‌شود محتوای این برگه مطالبی خلاف واقع درباره صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی گردشگری و میراث فرهنگی است.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت: برگه‌ای در بین نمایندگان مجلس توزیع شده است. نماینده‌ای این برگه را توزیع کرده که خودش هم می‌دانسته باید از مسئول این کار در هیات رئیسه مجوز بگیرد. لذا توزیع این برگه خلاف آیین‌نامه بوده و نباید این کار صورت می‌گرفت.
قالیباف اظهار کرد: البته یکی از عزیزان گفت که آن نماینده از این دستورالعمل مطلع نبوده است که در پاسخ گفتم پس چرا به آقای رشیدی عضو هیات رئیسه مراجعه کرده است؟
در این هنگام مالک شریعتی نماینده تهران از جایگاه خود بلند شد و با در دست داشتن آیین‌نامه داخلی مجلس خواستار بیان تذکری شد؛ قالیباف در مواجهه با این حرکت شریعتی خطاب به او گفت: شما مطلع بودید و قانون را می‌دانستید. حتی به شما گفته شد که این برگه را توزیع نکن. آقای شریعتی من نمی‌خواستم نام شما را بگویم اما وقتی بلند شدید این را گفتم.
بعد از صحبت‌های قالیباف، شریعتی تذکر خود را با صدای بلند بیان کرد. در این هنگام احد آزادی‌خواه نماینده ملایر صحبتی را خطاب به شریعتی گفت که با واکنش او مواجه شد و گفت که مگر تو برای توزیع برگه مجوز گرفته بودی.
سپس مالک شریعتی به همراه تعداد دیگری از نمایندگان از جمله احد آزادی‌خواه در جایگاه هیات رئیسه مشغول صحبت با قالیباف شدند که برای لحظه‌ای بگو مگویی بین آزادی‌خواه و تعدادی از نمایندگان صورت گرفت که به نظر می‌رسد مشخصا با شریعتی بود که نمایندگان آنها را جدا کرده و از جایگاه هیات رئیسه خارج کردند. یکی از نمایندگان گفت که محتوای برگه توزیع شده، مطالبی درباره صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری بوده است.
سپس در جایگاه هیات رئیسه چند دقیقه ای با حضور نمایندگان شلوغ شد و در دقایقی صدای برخی نمایندگان بلند شد که باعث شد در ابتدای سخنان صالحی امیری وی چندبار سخنان خود را قطع کرد و گفت که نمی تواند در چنین شرایطی تمرکز کافی برای ایراد سخنان خود داشته باشد.
سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: از نمایندگان و ریاست مجلس عذرخواهی می‌کنم. بعد از ۱۰ سال در همین تریبون حرف‌هایی زده شد که ۱۰ سال قبل زده شد. ۱۰ سال قبل همین حرف‌ها که امروز زده شد، گفته شد و به آن پاسخ دادم و امروز مستنداً با شما سخن می‌گویم. عزیزان آمدند در همین تریبون اتهاماتی را مطرح کردند. مشابه همین اتهاماتی که عزیزان مطرح کردند را قبلا هم گفتم که اینها دروغ و فریب و ساخته و پرداخته ضد انقلاب است، اما باور نکردند. در دادگاه گفتند اسنادتان را اعلام کنید. از هزاران افرادی که در جنوب کشور بودند یک نفر شکایت کرد. از اداره کل اطلاعات خوزستان با من برخورد غلطی انجام شد. دادستان سازمان قضایی این فرد را خواست و بعد از ایشان سوال کرد که آیا با شما برخورد شده است؟ و گفت بله. وقتی که از ایشان سوالات بیشتری مطرح می‌کنند ایشان ادعا می‌کند من این را خلاف واقع گفتم چون من را تحریک کردند که بیایم اینجا شکایت کنم. دادستان قضایی بررسی می‌کند و حکم صادر می‌کند. این حکم در سال ۷۶ صادر می‌شود. آقایی که نامش را نمی‌خواهم ببرم این تهمت را به من زد. چون حرمت انسان واجب است نام او را نمی‌برم. گرچه بعضی‌ها حرمت ما را در اینجا نگه نداشتند؛ بنابراین قرار منع پیگرد برای من صادر شد. این سند هم تحویل آقای دکتر قالیباف شد. این موضوع در سال ۷۶ رسیدگی شد و برائت حاصل شد.
وی ادامه داد: کسی از من شکایت نکرد و کسی هم خودکشی نکرده است و این دروغ محض است. الان در سال ۱۴۰۳ می‌گویند شما فلان پرونده را در سال ۷۶ داشته‌اید و من دوباره توضیح دادم چون نماینده این حق را دارد از وزیر پیشنهادی توضیح بخواهد. عزیزان من! این تریبون متعلق به ۸۶ میلیون انسان است. این سخنان منتشر می‌شود . والله جمهوری اسلامی شکنجه گر نیست و جناتب اتفاق نمی‌افتد. حرف‌ها را امشب خواهید دید در شبکه‌های بیگانه پخش می‌شود. چرا ما از این تریبون مقدس همه را تخریب می‌کنیم؟ من که در کمیسیون سند را به شما دادم. شما هم که اظهار کردید: قانع شدیم. طرح دوباره این موضوع در پشت تریبون جز تخریب شخصیت یک کاندید وزیر چه سودی برای شما دارد؟ هر چه دوست دارید بگویید. من با شما اختلاف سیاسی دارم اما در انسانیت در اخلاق در انقلاب در اسلام در امام در باور به رهبری و نظام با شما مشترکم. در اصول با هم مشترکیم. در فروع ممکن است با هم اختلاف داشته باشیم. همین الان به شما عرض می‌کنم اگر به من اعتماد کنید فردا حتما با شما عزیزان بیشتر همکاری خواهم کرد چون تئوری و استراتژی آقای دکتر پزشکیان وفاق و برادری و همگرایی است. وزیر پیشنهادی گردشگری عنوان کرد: نمی‌خواهم کام ملت را تلخ کنم.
در قضایای ارشاد و موضوع آقای شجریان رحمت الله علیه آن چیزی که من انجام دادم در یک جمله بگویم ابلاغ شورای امنیت ملی به وزیر ارشاد بوده است. مستند آن موجود است و من تحویل ریاست مجلس خواهم داد. چون اسناد محرمانه است و من مثل بعضی از دوستان رعایت اصول امنیتی را همیشه کردم و خواهم کرد. چیزی را منتشر نمی‌کنم. آن چیزی که انجام شد ابلاغ رسمی شورای امنیت ملی به وزیر ارشاد بود برای انجام آن کار. هیچکس در مسیر خلاف مصلحت ملی عمل نکرد. ولی نمی‌توانم اینجا ابعادش را باز کنم چون فرصت ندارم، اما نکته اساسی این است که ما در انتخابات و در انقلاب هیچگاه مدعی تقلب نبودیم؛ چرا یک حرف را به ناحق شایعه می‌کنید و به دیگران منتصب می‌کنید؟ عزیزان من بارها در مواقع مختلف سخنرانی داشتم و ضبط و ثبت شده است که امکان تقلب در نظام انتخابات ایران وجود ندارد. در همین انتخابات شما شهادت بدهید و در تلویزیون شاهد بودید من هر روز مصاحبه داشتم که انتخابات باید پرشکوه انجام شود.
صالحی امیری تاکید کرد: هیچگاه اعتراف نخواهم کرد و من هیچگاه نگفتم در انتخابات تقلب شده است. گفتید که رفتید دادگاه. بله در دادگاه دوستانی که اتهام زدند محکوم شدند. من محکوم نشدم. دروغ گفتید که من حبس شدم. من یک روز در ۴۳ سال بعد از انقلاب و یک ساعت جایی بازداشت نشدم در حتی کلانتری. چرا اتهام می‌زنید؟ از خدا بترسید. مگر ملاک دستگاه‌های امنیتی نیست؟ چرا برای کتابخانه ملی که سه سال رئیس آن بودم مرا تأیید کردند؟ همین نهادهای امنیتی چرا بنده را برای وزارت ارشاد تایید کردند؟ و با تایید مقامات عالی نظام چرا بنده را برای کمیته ملی و بین‌المللی المپیک تایید کردند پنج سال؟ چرا امروز نهادهای امنیتی مرا تایید کردند؟ همین الان من از آقای خطیب سوال کردم و گفتند شما تایید شدید ‌ عده ای گفتند ما با شما مشکل نداریم. مشکل ما تایید عدم تایید سپاه است. همانجا من گوشی را گرفتم و زنگ زدم به یکی از مقامات سپاه و سپس گوشی را دادم به این عزیزمان و به او گفتند ما ایشان را تایید کردیم و اصلا تعارف نداریم.
وی در پایان گفت: وقتی به نهاد امنیتی در این کشور اعتماد ندارید سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. وزیر اطلاعاتی که اینجا نشسته است می‌گوید ما تایید کردیم. کنار دستش دوستی می‌گوید تایید نشده است. ما گفت‌وگو را بلدیم و به اصول گفت‌وگو وفاداریم. رئیس جمهور نیز در اینجا گفته است من تایید صلاحیت همه را گرفتم و مشورت مقامات عالی را گرفتم، اما آقایان می‌گویند که بلوف می‌زنند. رئیس مجلس اینجا فرمودند که استعلام همه کاندیداهایی که برای وزارت است مثبت بوده است.

بررسی صلاحیت محسن پاکنژاد وزیر پیشنهادی نفت
جلیل مختار سخنگوی کمیسیون انرژی و زهرا سعیدی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نظر کمیسیون‌های متبوع خود را درباره وزیر پیشنهادی نفت قرائت کردند و از موافقت این کمیسیون‌ها با برنامه‌های محسن پاک‌نژاد خبر دادند. سپس موافقان و مخالفان به ارایه نظرات خود درباره وزیر پیشنهادی پرداختند. سپس محسن پاکنژاد به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت و گفت: بخش قابل توجهی از درآمدها از طریق صنعت نفت و محصولات پتروشیمی فراهم می‌شود؛ اهمیت راهبردی صنعت نفت باعث شده این صنعت آمال توطئه‌های دشمنان و تحریم‌ها باشد که با وجود توطئه‌ها و تحریم‌ها، صنعت نفت ما بالنده و استوار است.
پاک نژاد در ادامه تسریع و تسهیل در نهایی‌سازی قراردادهای توسعه بالادستی و استفاده از تمام سازوکارهای قانونی کشور برای واگذاری میادین به شرکت‌های اکتشاف و تولید را از دیگر اولویت‌های وزارت نفت عنوان کرد.
وی گفت: با توجه به سوال تعدادی از نمایندگان محترم در کمیسیون‌های مجلس در خصوص نحوه تامین مالی روش‌های مختلفی را در برنامه خود ارائه کرده‌ام؛ اولاً اولویت بندی دقیق طرح‌ها و انتخاب طرح‌های دارای بازدهی بالاتر و سریع‌تر ضروریست؛ در ثانیه استفاده همزمان از تمامی ظرفیت‌های مالی از جمله منابع مالی شرکت‌های تابعه بخش خصوصی بازار سرمایه شبکه بانکی صندوق توسعه ملی و جذب سرمایه‌گذای‌های خارجی با به کار انداختن ظرفیت‌های مالی طی یکی دو سال اول از محل عواید حاصل از طرح‌های زودبازده، گشایش‌های مالی آینده برای سرمایه‌گذاری‌های آتی فراهم خواهد شد.
پاک نژاد توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز را از دیگر اولویت‌های وزارت نفت دانست و اظهار کرد: رسیدن به ارزش‌های بالاتر در هر تن قطعاً شدنی و از اهداف مورد توجه در برنامه پیشنهادی است؛ برای دستیابی به این هدف مطابق برنامه هفتم به نحوی اقدام خواهیم کرد که اولویت تولید برای محصولات با ارزش افزوده بالاتر باشد. ظرفیت‌های پترو پالایشگاهی در کشور با چشم انداز تولید محصولات پتروشیمی افزایش می‌یابد. برنامه من مطابق اهداف برنامه هفتم خواهد بود و این‌ها همه نیازمند برنامه‌ریزی متمرکز و البته مشارکت جدی بخش خصوصی و استفاده از توان علمی شرکت‌های دانش بنیان و جوانان نخبه سرزمین است. پاک‌نژاد استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی با کشورهای همسایه و تبدیل ایران به آب انرژی کشورهای منطقه را از دیگر اولویت‌های وزارت نفت دانست و تاکید کرد: ما می‌توانیم نقش کلیدی خود را در مجامع بین‌المللی انرژی به ویژه اپک و مجمع صادرکنندگان گاز بازیابیم. وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: من محسن پاکی نژاد، رهرو ولایت و فرزند صنعت نفت با حدود سه دهه سابقه کاری و مدیریت در حوزه‌های مختلف این صنعت و سطوح میانی تا مدیریتی خدمت کردم و از پیچیدگی‌ها و زوایای پیدا و پنهان و حساسیت‌های این صنعت آگاهی کامل دارم برخی دوستان من را به افراد مختلفی منتصب کردند که قاطعانه و با صداقت و صراحت عرض می‌کنم که مشی مدیریتی مستقل و در چهارچوب سیاست‌های متعالی نظام و رئیس جمهور محترم و در هماهنگی و تعامل کامل با مجلس شورای اسلامی خواهد بود. در محضر ملت شریف ایران و مجلس محترم قول می‌دهم که در صورت کسب رای اعتماد برای مشکلات و موانع ذکر شده از هیچ کوششی دریغ نکنه و از هیچ ظرفیتی چشم نپوشم. من به صنعت نفت نگاه ملی و تخصصی دارم بنابراین متعهد می‌شوم که فصل جدیدی از تعامل با همه دلسوزان متعهد و صاحبان اندیشه و تجربه به ویژه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را آغاز و از ظرفیت‌های موجود در وزارت نفت و مجموعه‌های وابسته به آن با هدف دستیابی به بیشترین منافع و دستاوردها برای جمهوری اسلامی ایران بهره ببرم.

بررسی صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو
جلیل مختار به عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی، سمیه رفیعی به عنوان سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران نظر کمیسیون‌های متبوع خود را قرائت کردند و اعلام کردند که این کمیسیون‌ها برنامه‌ها و صلاحیت وی را تایید کردند.
در پایان چهارمین روز جلسه علنی بررسی صلاحیت‌های وزرا موافقان و مخالفان عباس علی آبادی وزیر نیرو به صبح امروز موکول شد و برهمین اساس تنها بررسی دو وزیر پیشنهادی نیرو و ورزش و جوانان باقی مانده که امروز صبح برگزار خواهد شد و سپس برای هریک از وزرا رای‌گیری مخفی
(باورقه) انجام می‌شود.
کد مطلب: 221722
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *