۰
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۷
بلینکن با دستورکار آتش بس به خاورمیانه آمد

تقلا و استرس آمریکا، اختلاف و جنون اسرائیل

وزیرامورخارجه آمریکا در آخرین تلاش برای مجاب کردن اسرائیل به پذیرش آتش بس، راهی خاورمیانه شده است. او دیروز به سرزمین اشغالی رفت و دیدار مفصلی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی داشت.
تقلا و استرس آمریکا، اختلاف و جنون اسرائیل
گروه بین‌الملل: وزیرامورخارجه آمریکا در آخرین تلاش برای مجاب کردن اسرائیل به پذیرش آتش بس، راهی خاورمیانه شده است. او دیروز به سرزمین اشغالی رفت و دیدار مفصلی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی داشت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «شاید مذاکرات جاری، آخرین فرصت برای دستیابی به توافق آتش بس در نوار غزه باشد.» فرستاده ویژه کاخ سفید درباره دور جدید مذاکرات برای دستیابی به آتش بس و تبادل اسیران بین رژیم صهیونیستی و جنبش حماس افزود: «مذاکرات به نقطه حساسی رسیده است.»
بلینکن به جای فشار یکجانبه بر رژیم صهیونیستی که تاکنون مانع دستیابی به آتش بس در نوار غزه شده است، جنبش حماس را نیز به زعم خود مسئول این وضعیت دانست و گفت:« اسرائیل و حماس باید تلاش‌های جاری در مذاکرات را از مسیر خود خارج نکنند. تلاش می‌کنیم از تنشی که مانع دستیابی به توافق برای مبادله اسرا و یا به افزایش درگیری و گسترش دامنه آن به دیگر مناطق شود، جلوگیری کنیم.»
بلینکن گفت: زمان آن رسیده است که همه طرف‌ها از هر اقدامی که امکان دستیابی به توافق را از بین می‌برد، خودداری کنند.
وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه برای دیدار و گفت و گو با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «اسحاق هرتزوگ» رییس و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی وارد تل آویو شده است. دیدار دیپلمات ارشد آمریکا با رئیس رژیم صهیونیستی پیش از ظهر دیروز برگزار شد. عصر دیروز هم، دفتر نخست وزیری اسرائیل رایزنی و چانه زنی با وزیرامورخارجه آمریکا را مثبت و روبه پیش قلمداد کرد. گفته شده که این دیدار 3 ساعت طول کشیده است. وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که بلینکن در تل‌آویو و در دیدار با رئیس این رژیم بر تعهد قاطعانه آمریکا نسبت به امنیت اسرائیل تاکید کرد.
طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن بر لزوم دستیابی به توافقی تاکید کرد که امکان افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را فراهم و شرایطی را برای ثبات منطقه ایجاد کند.
جنگ اولویت نتانیاهو
همزمان با رایزنی‌های بلینکن، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که اولویت نخست وزیر این رژیم شکست مذاکرات برای دستیابی به آتش بس و تبادل اسیران و ادامه جنگ علیه نوار غزه است. نتانیاهو به اعضای هیات مذاکره کننده این رژیم تاکید کرده که موضوع ماندن یا عقب نشینی ارتش رژیم اسرائیل از محور صلاح الدین (فیلادلفیا) در مرز جنوب نوار غزه با مصر یک موضوع سیاسی - راهبردی است و فقط خودش در این باره تصمیم گیری می‌کند.
این شبکه اسرائیلی تاکید کرد: «فرصت برای رسیدن مذاکرات به مرحله توافق زیاد نیست.»
افزایش اختلافات در قلب اسرائیل
«یائیر لاپید» رهبر مخالفان کابینه رژیم‌صهیونیستی از اقدامات نتانیاهو برای شکست مذاکرات و امکان دستیابی به توافق برای آزادی اسیران در نوار غزه به شدت انتقاد کرد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی، اظهارات متناقضی را از نخست وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ درباره توافق آتش بس منتشر می‌کنند. این رسانه‌ها روز یکشنبه از اختلافات بی سابقه و رو به افزایش میان نتانیاهو، گالانت و اعضای تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی درباره توافق برقراری آتش بس و مبادله اسیران خبر دادند. درحالی که تیم مذاکره کننده از نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواسته است که درباره نقاط مورد اختلاف و هموار کردن مسیر توافق، نرمش بیشتری از خود نشان دهد، نتانیاهو به اعضای این تیم اعلام کرده است در صورتی که جنبش حماس بر عقب نشینی ارتش اسرائیل از محور فیلادلفیا اصرار کند، هیچ توافقی درکار نخواهد بود.
به گفته شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، نتانیاهو به تیم مذاکره کننده رژیم اسرائیل تاکید کرده است که موضوع ماندن یا عقب نشینی از محور فیلادلفیا یک موضوع سیاسی – راهبردی است و فقط او در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.
از سوی دیگر، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اعلام کرد که تصمیم گیری درباره مسائل راهبردی باید در کابینه فراگیر انجام شود و نه کابینه محدود سیاسی و امنیتی. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارش خود اعلام کرد که گالانت با بیان اینکه رژیم اسرائیل بر سر یک دوراهی راهبردی قرار گرفته است، خواستار بررسی کامل موضوع مذاکرات آتش بس در کابینه شد زیرا به گفته او، بدون دستیابی به توافق با جنبش حماس، احتمال افزایش تنش و رفتن به سوی یک جنگ منطقه ای افزایش می‌یابد. گالانت گفت که همه اختیارات شورای جنگ (منحل شده) در کابینه فراگیر وجود دارد و این کابینه است که صلاحیت تصمیم گیری درباره موضوعات سنگین را دارد. به موازات شبکه 12 اسرائیل، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت در گزارشی نوشت:« نظام سیاسی در اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) با توجه به مذاکرات برای تبادل (اسیران) در حالت تنش آمیزی قرار دارد.برآوردها در کابینه و ائتلاف اپوزیسیون حاکی است که موفقیت یا شکست در مذاکرات، به تحولات بزرگی در نظام سیاسی منجر خواهد شد.» روزنامه یدیعوت آحارنوت درباره ماهیت این تحولات نوشت: این تحولات شامل انحلال کنست و جلو افتادن زمان برگزاری انتخابات است.
پیشنهاد بهبود یافته آمریکا
جنبش حماس بر لزوم آتش بس پایدار، لزوم عقب نشینی کامل ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه و بازگشت آزادانه آوارگان فلسطینی از جنوب و مرکز نوار غزه به خانه‌های خود در شمال این منطقه از طریق محور نتساریم و کنترل فلسطینی‌ها بر محور صلاح الدین بدون حضور ارتش رژیم صهیونیستی تاکید دارد.
این درحالی است که نتانیاهو همچنان بر باقی مانده ارتش رژیم صهیونیستی در محور صلاح الدین و لزوم بازرسی آوارگان فلسطینی در محور نتساریم هنگام بازگشت آنها به شمال نوار غزه برای به ادعای خود جلوگیری از عبور مبارزان مسلح از این محور تاکید می‌کند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که آمریکا پیشنهاد جدیدی موسوم به «پیشنهاد بهبودیافته» به مذاکره کنندگان در نشست اخیر در دوحه قطر ارایه کرده است.
کشورهای قطر، مصر و آمریکا به عنوان میانجی‌های مذاکرات آتش بس روز جمعه در بیانیه‌ای مشترک، پایان این دور از مذاکرات در شهر دوحه را اعلام کردند.
در بیانیه مشترک کشورهای قطر، مصر و آمریکا آمده است که مقامات بلندپایه سه کشور به عنوان میانجی، با هدف دستیابی به توافق برای آتش بس در نوار غزه و آزادی اسیران، در گفت وگوهای فشرده‌ای شرکت کردند و این گفت وگوها در فضایی جدی و سازنده برگزار شد. درحالی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی و برخی مقامات آمریکایی از پیشرفت در دور جدید مذاکرات در دوحه سخن گفتند، منابع جنبش حماس با رد این ادعا گفتند که مذاکرات نتیجه ای در بر نداشته است. جنبش حماس بر لزوم فشار بر کابینه نتانیاهو برای تن دادن به طرح مورد توافق تاکید دارد. با این حال، قرار است دور درگیری از مذاکرات هفته آینده در قاهره برگزار شود.
کد مطلب: 221644
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *