۰
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۱
«مردم سالاری» واکنش‌ها به نطق ثابتی را بررسی می‌کند

نطق سرشار از نفرت

امیرحسین ثابتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه به عنوان مخالف سخنرانی کرد، سخنرانی که واکنش‌ها و پیامد‌های بسیاری برای وی به دنبال داشت.
نطق سرشار از نفرت
گروه سیاسی: امیرحسین ثابتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه به عنوان مخالف سخنرانی کرد، سخنرانی که واکنش‌ها و پیامد‌های بسیاری برای وی به دنبال داشت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مشاور سعید جلیلی در نطق پر از ادعاهای تکذیب شده خود، که البته بابت آن بسیار ذوق زده بود و در کانال تلگرامی‌اش به آن لقب نطق تاریخی داد؛ به عباس عراقچی تاخت و گفت: از برخی از عزیزانی که برای رای آوردن بعضی از وزرا از جمله آقای عراقچی بازی خطرناکی را آغاز کردند، گلایه‌مندم. مطرح می‌شود که «یک نفری» گفته که آقای عراقچی حتماً باید وزیر بشوند؛ این چه بازی خطرناکی است که شروع کردند و متوجه عوارض آن نیستند؟ همین چند جمله کوتاه که نو نماینده تهران صحبت‌های خود را با آن شروع کرد، برای او دردسر ساز شد.
صدای اصولگرایان هم درآمد
استفاده امیرحسین ثابتی از کلمه «یک نفری» باعث شد تا رسانه‌های اصولگرا نیز به او معترض شوند و زبان به انتقاد از ثابتی باز کنند. خبرگزاری تسنیم در یاداشتی مفصل که به نقد برجام پرداخته بود، گریزی نیز به لحن صحبت‌های امیرحسین ثابتی داشت. در این یاداشت آمده بود که، «لحن و عصبانیت نالازم آقای ثابتی در جلسه دیروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، سابقۀ او و به‌ویژه برخی توئیت‌هایش، چسبندگی ایشان به آقای سعید جلیلی و برخی دیگر مثل حمید رساییِ ستیزه‌جو در سیاست و... تصویری می‌سازد که حتی اگر برخی نقدهای او به برجام و شخص آقای عراقچی درست باشد،‌ «کارکرد» آن نه مثبت، بلکه در بهترین حالت خنثی باشد.»
اما موضوع قابل توجه‌ای که در یاداشت این رسانه اصولگرا توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است با عنوان «شروع غلط؛ آن‌هم به این سرعت؟» آغاز می‌شود. موضوعی که تذکر جدی به نو نماینده تهران می‌دهد برای استفاده از کلمه «یک نفری»! در تذکر نویسنده یاداشت به ثابتی آمده است: «امیرحسین ثابتی، جمله‌ای بر زبان آورد که قطعاً یکی از خطاهای بزرگ او در همین ابتدای راه است. ثابتی می‌گوید در مجلس عده‌ای می‌گویند که «یک نفر» گفته است که به عراقچی رای بدهید... صورت‌بندی کلام آقای ثابتی دراین بخش، صرف نظر از محتوای آن، بد و عجیب است؛ می‌گویند «یک نفر» گفته! آنهم وقتی که بلافاصله مشخص می‌شود که منظور چه کسی است، هیچ نسبتی با ادبیات مودبانه و وزین ندارد؛ و یا اینکه چند کلمه جلوتر بگوییم «پس مجلس را تعطیل کنیم!» هیچ سابقه تاریخی جالبی را به ذهن متبادر نمی‌کند. یکی از افرادی که سخنی با چنین ساختاری، و البته خیلی رادیکال‌تر گفت مرحوم آقای زواره‌ای بود که در مجلس سوّم از عبارت بی‌ادبانه «پس بگویید ۲۷۰ پوزه‌بند برای مجلس بفرستند!» در مقابل امام(ره) استفاده کرد.
در پایان این یاداشت آمده است: «غرور نسبت به یک تلقی ذهنی که «اگر دیگران انقلابی‌ هستند، من و دوستانم انقلابی‌تر! هستیم»، بعضاً تصورات و توهماتی را پدید می‌آورد که اگر مراقبت و حدشناسی صورت نگیرد، می‌تواند فرد را به راه‌های غیرقابل قبول و ادبیات‌های غلطی سوق دهد.»
روزنامه فرهیختگان نیز در یاداشتی که به تاخت و تاز به برجام پرداخته، از اظهارات امیرحسین ثابتی انتقاد کرده است. موضوع انتقادات این روزنامه اصولگرا نیز چون تسنیم لحن مشاور سعید جلیلی و استفاده از کلمه «یک نفر» است. در این یاداشت آمده است که: « نماینده تهران در میانه اظهاراتش گفت: «...مطرح می‌شود یک نفری گفته آقای عراقچی حتماً باید وزیر بشوند....» برای پیدا کردن منظور این نماینده مجلس ادامه حرف‌هایش مبنی بر اینکه «مقام معظم رهبری بارها گفتند که مجلس مستقل است» کافی است. یعنی جناب نماینده می‌گوید عده‌ای از رهبری خرج کردند و گفته‌اند جناب عراقچی باید وزیر شود.» در ادامه این یاداشت با تذکر این موضوع که خرج کردن از رهبری برای رای آوردن یک وزیر مذموم است، آمده است: «با این فرض هم جناب نماینده موضع خوبی نگرفت، چون در پاسخ به دفاع بد عده‌ای (که من آنها را نمی‌شناسم) مخالفت بدی کرد. چون ترکیب جملات اینگونه بود که دفاع رهبری از عراقچی واقعیت دارد اما من دلایل دیگری دارم و صلاح را در رای اعتماد نمی‌دانم. این موضع از سوی فردی مثل ثابتی که سابقه سیاسی خاصی دارد، تعجب‌برانگیز بود. او می‌توانست استدلال‌های خودش در مخالفت با عراقچی را تشریح کند ولی تعریضی به اینکه مجلس مستقل از نظرات دیگری است نداشته باشد. تصویری که این موضع نماینده محترم مجلس از خودش و همدستان سیاسی‌اش ساخت اینگونه است که ما نظرات خودمان را داریم و کاری با حرف‌های دیگر نداریم...» در انتهای این یاداشت نویسنده با مشکل این رفتار از سوی آقای نماینده و هفکران او پرداخته و می‌نویسد: «حالا مشکل کجاست؟ مشکل آنجاست که رفتار متناقض داشته باشیم. زمانی برای تبلیغ خودمان از یک جلسه روایت‌های حماسی بیرون بدهیم و هرکسی را که به ما نقدی داشته باشد با تیغ مخالفت با آن حماسه گردن بزنیم و جایی دیگر از دیوار استقلال نماینده مجلس بالا برویم! خوب است اگر یک ملاک و معیار بر رفتار و کنش سیاسی افراد حاکم باشد، بالاخره یا زیر سایه روایت‌های شورانگیز «ایتایی» بنشینید یا استقلال خودتان را حفظ کنید.»
کانال تلگرامی صابرین نیوز در پستی نسبت به ادعاهای امیرحسین ثابتی نسبت به عباس عراقچی واکنش نشان داد. این کانال تلگرامی نوشت: «شنیدن گزافه گوییهای امیرحسین ثابتی به عنوان مخالف وزارت آقای عباس عراقچی به همه ما یادآوری کرد که انتخاب مسعود پزشکیان و حتی بدترین نامزدهای کابینه او چقدر از بهترین احتمال روی کار آمدن یاران سعید جلیلی هتاکانی مانند امثال ثابتی و رسایی و رائفی پورها قابل قبول تر است. اصلا چه فرقی بین گروهک خوارج و وطن فروشان هست؟ هر دو در یک مسیر گام برمیدارند تخریب وطن اما با ابزار گوناگون!»
اتهامات ثابتی و کنایه عراقچی
ثابتی در نطق خود در مخالفت خود با عراقچی مدعی شد که خدا را شاهد می‌گیرم که بحث من بحث شخصی نیست بلکه بحث منافع ملی است، این نماینده نزدیک به جلیلی بار دیگر به انتقاد از برجام پرداخت و خاطر نشان کرد: هر کدام از نمایندگان مجلس که یک بار وقت گذاشته باشند و متن توافق پر ضرر برجام را خوانده باشند، امکان ندارد که با او موافقت کنند و امکان ندارد که نسبت به عوامل آن رای اعتماد دوباره بدهند. ما در برجام برای سال‌ها ضرر کردیم و دیدیم که چه بلایی بر سر رآکتور اراک و سال‌ها تلاش دانشمندان آمد. حال عوامل آن دوباره بیایند وزیر شوند؟
ثابتی همچنین از اتاق فرمان مجلس خواست تا ویدیویی از یک گفت‌وگوی تلویزیونی عراقچی را در مانیتورهای مجلس به نمایش بگذارد، ثابتی پس از پایان این ویدئو گفت: ما معتقدیم آقای عراقچی دیپلمات واقع بینی نیست؛ دیپلمات حرفه‌ای و ورزیده بودن به پرتاب کردن خودکار نیست بلکه به دیدن واقعیات است و اینکه ما متنی را امضا کنیم که قابل پیش بینی باشد که طرف مقابل قرار است چه کار کند که اگر خارج شد، ما گیر نکنیم. عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز در سخنرانی خود خطاب به امیرحسین ثابتی، گفت: من نمی‌گویم مرگ بر وطنی که هموطنم عراقچی است، من می‌گویم جانم فدای وطنی که به منتقد دولت اجازه می‌دهد صحبت کند و حتی ولایت‌پذیری مجلس را زیر سوال می‌برد.
این پاسخ عراقچی واکنشی بود به توییت ثابتی در سال 1398؛ توئیتی که این روز دوباره در فضای مجازی دست به دست می‌شود. ثابتی در سال ۱۳۹۸، در توییتر نوشته بود: «مرگ بر آن مرز و معیاری که مرا به خاطر به دنیا آمدن در سرزمینی که در آن عراقچی و ظریف و روحانی و بنی صدر و ... به دنیا آمده اند «آشنا» با آنها می‌داند اما شیرمردان فاطمیون را چون چند کلیومتر آن طرف‌تر به دنیا آمده اند «غریبه» به من حساب می‌کند.» او این توئیت را با هشتگ‌های امت واحده و مرگ بر ناسیونالیسم منتشر کرده بود.
کل کل رسایی با قالیباف برای اعتراض
نطق جنجالی ثابتی اما در پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم نیز ادامه پیدا کرد، حمید رسایی، نماینده تهران، در جلسه علنی نوبت صبح دیروز با اشاره به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه پاسخ عراقچی به امیرحسین ثابتی، گفت: روز گذشته عراقچی در صحبت‌های خود با خطاب قرار دادن آقای ثابتی طوری صحبت کرد که انگار نقض برنامه و کارنامه ایشان به معنای زیر سوال بردن ولایت‌پذیری مجلس است! رئیس مجلس با قطع صحبت‌های رسایی از او خواست تا در دستور مجلس تذکر دهد؛ رسایی معتقد بود که تذکرش در دستور است اما قالیباف آن را نپذیرفت.
دردسر نطق جنجالی در فضای مجازی
واکنش‌ها به نطق جنجالی ثابتی تنها در رسانه‌ها خلاصه نمی‌شد بلکه در دنیای مجازی نیز ثابتی بازخوردهای منفی بسیاری دریافت کرد. محمدجواد آذری جهرمی یکی از کسانی بود که نسبت به اظهارات امیر حسین ثابتی واکنش نشان داد و نوشت:«درباره صحت و سقم ادعای آقای ثابتی اطلاعی ندارم و کاش رئیس محترم مجلس در این خصوص اظهارنظر می‌کردند. اما ظاهرا در سقیفه بنی ساعده هم عده‌ای گفتند حالا «یک نفری» یک حرفی زده، پس ما چه‌کاره‌ایم؟ مگر خدا نگفت «وامرهم شوری بینهم»؟! برادر گرانقدر جناب آقای ثابتی، فهم کج از آموزه‌ها، سرآغاز انحطاط است!»
هادی محمدی، فعال رسانه‌ای در حوزه سیاست خارجی نیز به اظهارات مشاور جلیلی اشاره کرد و نوشت: «همان دروغ‌ها و خلاف‌گویی‌های ۸ سال اخیر در مورد برجام را ادامه می‌دهند. همچون نواری که هر بار به بهانه‌ای از اول می‌گذارند و فقط خودشان باور می‌کنند. حتی دوستان قدیمیشان هم از این دروغ‌ها عبور کرده‌اند، اما تندرو‌ها بعد از شکست اخیر متوهمانه ادامه می‌دهند.»
اکبر منتجبی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نیز با اشاره به اظهارات علی باقری در خصوص برجام، نوشت: «جهت اطلاع آقای ثابتی: به گزارش ایرنا، علی باقری در نشست سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: برجام به عنوان یک ابتکار موفق چند جانبه توانست یکی از موضوعات غیر ضروری و یک نگرانی ساختگی از سوی کشور‌های غربی در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران مورد توجه قرار دهد...»
احسان بداغی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نیز بخشی از نطق ثابتی را منتشر کرد و در یاداشتی توئیتری به 4 دروغ ثابتی در این نطق اشاره کرد. بداغی نوشت: «1-در همین یک دقیقه ۴ دروغ بزرگ می‌گوید:
- نابودی راکتور اراک
- از بین رفتن تلاش دانشمندان هسته‌ای
- مکانیسم ماشه
- امضا کری تضمین است
خیلی مختصر و همه فهم می‌خواهم بگویم چرا او دروغ می‌گوید.
او در ادامه نوشت: «2-دروغ بودن سیمان ریختن در قلب راکتور اراک بعد از برجام نشانه‌های زیادی دارد. از جمله اینکه هم اکنون طبق آمار سازمان انرژی اتمی، راندمان تولید آب سنگین ایران در خنداب ۲۰% است، در حالی که در اروپا بین ۱۳ تا ۱۵% است. اگر راکتور اراک نابود شده، پس این‌ها چیست؟
3-همچنین ادعا بر باد رفتن تلاش دانشمندان هسته‌ای در برجام اگر صحیح است چطور ایران حدفاصل پائیز ۹۹ تا بهار ۱۴۰۰ ظرف کمتر از ۵ ماه توانست به غنی‌سازی ۶۰% برسد؟ پس یا ادعای از بین رفتن صنعت هسته‌ای کشور دروغ بوده یا ادعای رسیدن به این غنی‌سازی در ۵ ماه.
4-منتقدان برجام مکانیسم ماشه را اینگونه خلاصه می‌کنند: این بند اجازه می‌دهد تمامی تحریم‌ها به صورت خودکار بازگردند، بدون آن که اعضای شورا در این خصوص حق وتو داشته باشند.
الان ۶ سال از خروج آمریکا از برجام گذشته. با همین تعریف چند قطعنامه شورای امنیت علیه ایران بازگشته؟
5-برخلاف ادعای دلواپسان، عبارت «امضا کری تضمین است» نه به برجام بلکه به اجرای قانون لغو روادید آمریکا برمی‌گردد. عراقچی حتی در همان سخنان تاکید کرده بود امضا آن نامه توسط کری متضمن رفتار دولت‌های بعدی آمریکا نیست. اما دلواپسان این بخش‌ها را تحریف می‌کنند.»
کیوان ساعدی، کارشناس مسائل سیاسی نیز در توئیتی با هشتگ یک نفر نوشت: «ما فدای آن یک نفر بزرگ مرد عاقلی هستیم که سالم‌ترین شخص این نظام است و ایران را در این چند دهه از شر اشرار نجات داده و به چیزی جر اعتلای میهن عزیزمان نمی‌اندیشد. هر پرمدعای متظاهری با هر میزان ریش و پشم که بخواهد علیه ساحت ولایت را لجن پراکنی کند را سر جایش می‌نشانیم.»
کد مطلب: 221642
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *