۰
چهارشنبه ۶ تير ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۶
«مردم سالاری» لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات را بررسی می کند

حضور در پای صندوق‌های رای، برای ايران

پس از سقوط بالگرد حامل رئيس جمهوري اسلامي‌ايران در ارتفاعات آذربايجان شرقي و اعلام خبر شهادت وي به همراه حسين اميرعبداللهيان وزير امورخارجه، حجت‌الاسلام سيدمحمدعلي آل‌هاشم نماينده ولي فقيه و مالک رحمتي استاندار اين استان، غم و اندوه فراواني برکشور حاکم شد.
حضور در پای صندوق‌های رای، برای ايران
گروه سياسي- رحمان زين الدين: پس از سقوط بالگرد حامل رئيس جمهوري اسلامي‌ايران در ارتفاعات آذربايجان شرقي و اعلام خبر شهادت وي به همراه حسين اميرعبداللهيان وزير امورخارجه، حجت‌الاسلام سيدمحمدعلي آل‌هاشم نماينده ولي فقيه و مالک رحمتي استاندار اين استان، غم و اندوه فراواني برکشور حاکم شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مردم بسياري در مراسم تشييع اين بزرگواران شرکت کردند که نشان دهنده قدرداني از زمامداران خود است. اين حضور پرشکوه مردم که را مي‌توان به نوعي انجام مسئوليت اجتماعي آنها در قبال حکومت دانست، از ولي نعمتان انقلاب بروز و ظهور يافت.
حتي باشکوه تر از مراسم شهداي خدمت، مردم ايران به سرباز وطن يعني حاج قاسم سليماني ابراز ارادت کردند و وي را در جايگاه ابرقهرمان کشور نشاندند و برايش از جان و دل مايه گذاشتند. اين نيز نشان دهنده همان نگرش توده‌هاي مردم به مسئوليت‌هاي خود در قبال جامعه برمي‌گردد.
گشايش حداقلي
براي ايرانيان مهمترين موضوع در زندگي، خانواده است، خانواده بخش کوچکي از اجتماع است که همان تصميمات درون خانوادگي مي‌تواند به جامعه نيز تعميم يابد. از مهمترين اقدامات يک پدر و مادر خانواده، تربيت فرزندان است و مردم ايران خوب مي‌دانند که چگونه بايد فرزندان خود را در خانواده تربيت کنند، گاهي با اخم و تنبيه و گاهي با نشان دادن تشويق و خوشحالي، فرزندانشان را از انجام کاري منع مي‌کنند يا به آنها مي‌آموزند که بايد چه کاري انجام دهند. اين موضوع مي‌تواند از نهاد خانواده به جامعه نيز تسري يابد و در آن بروز و ظهور يابد.
در جامعه ايران از اواخر سال 1398 که انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي‌برگزار شد، مردم با صندوق‌هاي راي قهر کردند و به نوعي از حکومت فاصله گرفتند. دلايل بسياري در اين زمينه وجود دارد که در حوصله اين نوشتار نيست اما از مهمترين دلايل آن عدم تمکين حکومت به خواسته‌هاي ولي نعمتانش مي‌توان نام برد.
بعد از آن بازهم در انتخابات رياست جمهوري، شهيد رئيسي با راي يک سوم واجدان حق راي، وارد پاستور شد و برکرسي دومين مقام کشور تکيه زد. در آن انتخابات نيز همچنان دليل اول وجود داشت و دلايل ديگر نيز به آن افزوده شد تا مردم در پاي صندوق‌هاي راي حاضر نشوند.
بعد از آن در اسفندماه گذشته انتخابات مجلس برگزار شد که در مرحله دوم آن در تهران حدودا حداکثر 15 درصد در انتخابات شرکت کردند که اين کمترين و بدترين ميزان مشارکت در تاريخ انقلاب اسلامي‌بود.
اما بعد از شهادت مرحوم رئيسي و اعلام اسامي‌تاييد صلاحيت‌هاي انتخابات رياست جمهوري که همه گان را شوکه کرد، در عين حال به نظر مي‌رسد که روزنه اي بسيار کوچک گشوده شده تا مردم بتوانند در آينده به حداقل‌هاي خواسته خود جامعه عمل بپوشانند.
حضور نسل انقلاب در پاي صندوق راي
همانگونه که پيشتر گفته شد مردم ايران مي‌دانند که چگونه بايد در خانواده رفتار کنند و همانگونه نيز در جامعه به تناسب، رفتار مناسب را در برهه‌هاي مختلف بروز و ظهور دهند.
اما اينبار به نظر مي‌رسد که جامعه بخصوص قشري که نسل انقلاب ناميده مي‌شود قصد دارد براي حضور در پاي صندوق راي به ميدان بيايد. البته تاکيد مي‌کنم همچنان براساس نظرسنجي‌ها مشارکت حداکثري مشاهده نمي‌شود چون بيشتر آنهايي که نمي‌خواهند پاي صندوق‌هاي راي بياييند همان‌هايي هستند که به نسل «ضد» مشهورند و همچنان تصميم ندارند که تغيير عقيده دهند و مطالبات خود را از صندوق‌هاي راي پيگيري کنند.
اما نسل انقلاب يعني آنهايي که در دهه 60 جواناني بودند که دفاع مقدس را تجربه کردند يا افرادي که در دوران دولت اصلاحات جواناني بودند که شور و اشتياق دوم خرداد را ديده‌اند، مي‌خواهند يکبار ديگر به حکومت يعني تمامي‌ارکان و اجزاي آن که در قانون اساسي به آنها بطور مشخص قدرت داده شده است، فرصت دهند تا رفتار خود را با شهروندان در تمامي‌اجزا و ارکان اصلاح کنند.
اين نشان دهنده مسئوليت پذيري مردم ايران در قبال کشور است و بايد حکومت نيز قدر اين حضور مردم و فرصت جديد را بداند.
حکومت و مولفه‌هاي قدرتمند آن بايد بداند که اگر آنچه از صندوق‌هاي راي بيرون بيايد و با خواست آنها همسان نباشد، نبايد در سرراه حرکت خيل عظيم مردم مانع تراشي کند. حکومت بايد بداند اينبار مردم پاي خواست خود خواهند ايستاد و بدون شک اگر بخواهد در مسير متفاوتي قدم بردارد، اين مردم هستند که به عنوان مردمي‌مسئوليت پذير دوباره رفتار گذشته خود را تکرار خواهند کرد.
مذهب شيعه نقطه اتصال اقوام مختلف در ايران
مردم اين بار به پاي صندوق‌هاي راي خواهند آمد اما تاکيد خواهند کرد که براي حضور حمايت هميشگي ما، حکومت بايد با خواستمان همراه باشد.
اينبار مردم به پاي صندوق‌هاي راي خواهند آمد اما حکومت بايد بداند اين همراهي گاهي به آمدن در پاي صندوق راي است و گاهي در عدم همراهي و نيامدن به پاي صندوق راي.
اکثريت ايرانيان نمي‌خواهند حکومت تغيير کند و دلبسته نظام جمهوري اسلامي‌هستند زيرا خواستار يکپارچگي کشور با چندين قوم و طايفه هستند که زنجير اتصال اين اقوام مذهب مترقي و رو به جلوي شيعه است. اين مذهب نقطه اتحاد ملي است، اما ولي و اميرالمومنين(ع) اين مذهب مترقي دستور داده که از حق و حقيقت دور نبايد بود و همواره راستگو و درستکار باشيم حتي اگر به ضرر ما باشد و باعث نابودي مان شود.
در هرحال اميد است که تمامي‌ارکان قدرت در نظام جمهوري اسلامي‌خود را در کنار ملت ايران بدانند و براي اعتلا و سربلندي مردمي‌که مي‌خواهند جزيي از جامعه جهاني باشند تمامي‌تلاش و حميت خود را بکار گيرند تا کشوري سربلند داشته باشند.
مردم نيز پاي صندوق‌هاي راي حاضر مي‌شوند و قدرت را به افراد صادق و صالح خواهند سپرد به اميد روزهاي بهتر براي ايران.
کد مطلب: 218520
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *