۰
دوشنبه ۴ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۱
مسعود پزشکیان در پارلمان بخش خصوصی تاکید کرد

اهمیت ویژه تحریم برای کاسبان تحریم

پارلمان بخش خصوصی به عنوان یکی از ارکان اقتصادی کشور که خانه فعالین حوزه تولید و تجارت محسوب می‌شود در دولت‌ها همواره باید مورد توجه دولتمردان و در راس آنها رئیس جمهور قرار بگیرد.
اهمیت ویژه تحریم برای کاسبان تحریم

گروه اقتصادی - شهرام صدوقی: پارلمان بخش خصوصی به عنوان یکی از ارکان اقتصادی کشور که خانه فعالین حوزه تولید و تجارت محسوب می‌شود در دولت‌ها همواره باید مورد توجه دولتمردان و در راس آنها رئیس جمهور قرار بگیرد.این موضوع همیشه مورد تاکید کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است اما متاسفانه در برخی دولتها رفتار عکس آن از دولتی‌ها دیده شده است. انتظارات اعضای اتاق‌های بازرگانی از دولتمردان همواره این بوده است که دولت در ریل گذاری‌های خود نیم نگاهی هم به نظرات پارلمان نشینان بخش خصوصی داشته باشند و آنها را در از این تصمیمات اقتصادی مطلع کنند.

به گزارش مردم سالاری آنلاین، روزگذشته اتاق بازرگانی ایران روز شلوغی را سپری کرد و محل رفت و آمد دو تن از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بوده است. همچنین صبح روز یکشنبه سیزدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با حضور اعضا هیأت رئیسه و اعضای اتاق بازرگانی برگزار شد تا درخواست‌ها و انتظارات بخش خصوصی از دولت آینده، مطرح شود.صمد حسن‌زاده - رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران - در این جلسه اظهار کرد: همه‌ ما می‌دانیم که سال‌های گذشته، سال‌های بسیار سختی برای فعالان اقتصادی بوده است؛ بنابراین ضرورت دارد که هم‌اکنون یک صدا، مطالبات مشخص و اولویت‌دار خود را به گوش کاندیداهای ریاست جمهوری برسانیم.رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن اشاره به انتظارات بخش خصوصی از دولت آینده، بر لزوم خروج از انزوا و افزایش تعامل با دنیا تاکید و اعلام کرد: تا زمانیکه کشور در انزوا بوده و جایی در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی نداشته باشد یا در ابتدای زنجیره، تنها به خام‌فروشی بپردازد، اوضاع کشور بهبود پیدا نخواهد کرد.
بخش خصوصی از دولت آینده چه انتظاری دارد؟
حسن‌زاده تصریح کرد: بخش خصوصی از دولت آینده انتظار دارد تا به مرحله‌ حل مسائل اقتصادی، اولویت بیشتری دهد و در این جهت نقش بخش خصوصی را درک کرده و بر لزوم تقویت بخش خصوصی به صورت واقعی، واقف باشد. بخش خصوصی را در کنار خود و نه رقیب خود بداند؛ چرا که متاسفانه طی ادوار گذشته، دولت‌ها، فضای لازم برای تقویت و رشد این بخش را فراهم نکردند.حسن‌زاده خاطرنشان کرد: نکته دیگری که برای بخش خصوصی حائز اهمیت است، دیدگاه هر نامزد در رابطه با نظام اداری غیرمتخصص است. نظام اداری، بخش عظیمی از بودجه‌ سالانه را مصرف می‌کند و از طرفی، با توجه به اینکه بسیاری از تصمیم‌گیران آن، تخصص کافی یا تجربه لازم را ندارند، با تصمیم‌سازی‌های غیرکارشناسی، موانع زیادی را برای کسب و کار فعالان اقتصادی به وجود می‌آورد. بخش خصوصی امیدوار است که در دولت آینده، نگاه کارشناسی و تخصصی در کابینه‌ دولت، ارتقا پیدا کند و با تعامل سازنده‌ دائمی با بخش خصوص از اخذ تصمیمات خلق‌الساعه و ناهماهنگ، جلوگیری کند.رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه‌ داد: آماری که دقیقاً اعلام شده در سال ١۴٠١، تعداد ١۴۶٣ مصوبه توسط دولت در سامانه ثبت شده که ١٢٨٧ مورد آن، مربوط به کسب‌وکار کشور بوده است؛ بنابراین مطالبه‌ دیگر بخش خصوصی، بهبود تعامل با دنیاست؛ زمانیکه کشور در انزوا به سر می‌برد و ایران در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی، جایی نداشته باشد یا صرفاً در ابتدای زنجیره، به خام‌فروشی بپردازد، اوضاع کشور بهبود پیدا نخواهد کرد. در حال حاضر سهم ارزش افزوده ایران از کل جهان کمتر از یک درصد است؛ این موضوع جز با دیپلماسی سازنده و صلح آمیز دولت آینده، مسیر نخواهد بود.وی تاکید کرد: یکی دیگر از کانون‌های اثرگذار بر بخش خصوصی، سیاست‌های ارزی است که طی سال‌های اخیر، اثر قابل ملاحظه‌ای ‌بر فعالیت‌ بنگاه‌های اقتصادی، تولید، صادرات و واردات داشته است. بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل در این حوزه بیشتر از سایر حوزه‌ها صادره شده که نتیجه‌ای جز سردرگمی و دلسردی فعالان اقتصادی نداشته است. بخش خصوصی معتقد است هدف اصلی سیاست‌گذاری، باید تقویت تولید و توسعه‌ی صادرات‌ باشد.
با سیاست‌های کنونی تهران از زندگی ساقط می‌شود
بر اساس این گزارش، مسعود پزشکیان، نامزد دوره چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری در نشست هم اندیشی با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر بخواهیم چیزی را درست کنیم باید با هم درست کنیم و ظرفیت اجتماعی که باید به وجود بیاید و دولت بر مبنای آن رفتار کند، این ظرفیت اکنون وجود ندارد.پزشکیان گفت: اگر روابط خارجی را بهتر نکنیم و اگر اف ای تی اف را حل نکنیم مشکلات حل نمی‌شود، برای کاسبان تحریم مهم است که ما در تحریم بمانیم و آنها از تحریم بخورند.وی افزود: شما باید نقشه روشنی بدهید، بدون مشارکت هم راه به جایی نخواهیم برد بنابراین باید ببینیم کجا می‌خواهیم برویم. پزشکیان اضافه کرد: اصلا صنایع تهران مبنا و توجیه علمی دارد؟ ما با هم می‌توانیم این راه را برویم و مقام معظم رهبری هم به مشارکت مردم در تولید تاکید داشتند. وی خاطرنشان کرد: هم باید در داخل تلاش کنیم و از خارج هم کمک بگیریم، اگر دوبی امروزه دوبی شده از خارج کمک گرفته است و به اعتقاد من بدون کمک از خارج هر کاری در داخل بکنیم موثر نیست. در بازار داخلی قدرت عملیات در حد همین بازار است و برای شکوفایی نیاز به بازار وسیع داریم و در شرایط کنونی ورود به بازار وسیع ممکن نیست، ما گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم.پزشکیان تصریح کرد: از من نسخه صریح نخواهید، اگر بگویم دروغ گفتم. شما بگوید من چه کسی را وزیر کنم اما اگر وزیر شد شما هم باید همکاری کنید.پزشکیان اضافه کرد: همه ما در شرایط کنونی مقصریم بیایید بشینیم یک بار دیگر برای ایران و آینده فرزندان فکر کنیم شما کمک کنید ما خواهیم ایستاد اما بر مبنای چهارچوب علمی. کمک از کارشناسان خارجی کمک گرفتن به معنای مشاوره گرفتن است ما می‌توانیم و باید از کارشناسان خبره جهانی مشاوره بگیریم و عاقلانه حرکت کنیم آن وقت آینده را با اطمینان خواهیم ساخت. وی اظهار کرد: با سیاست‌های کنونی تهران را از زندگی ساقط خواهیم کرد، از اختلافات دست برداریم و توجه داشته باشیم از نظر علمی تغییر رفتار برای دهه است با یک سال کاری درست نمی‌شود. من هیچ وقت به خاطر رای حرف نزدم و وعده ندادم.پزشکیان افزود: اگر روابط خارجی را بهتر نکنیم و اگر اف ای تی آف را حل نکنیم مشکلات حل نمی‌شود برای کاسبان تحریم مهم است که ما در تحریم بمانیم و آنها از تحریم بخورند. من حزبی کار نمی‌کنم، براساس نظر کارشناسی کار می‌کنم. من حرف کارشناسی را می‌پذیرم و حرفی که پشتوانه علمی نداشته باشد را نمی‌پذیرم حتی اگر شما بگویید.
کد مطلب: 218365
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *