۰
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۲
«مردم سالاری» از برگزاری اولين شب مناظره‌های انتخابات رياست جمهوری گزارش می دهد

مناظره اول؛ کم رمق و آرام

شامگاه دوشنبه اولين دور مناظرات انتخابات رياست جمهوري برگزار شد و در اين مسير نشان داده شد که هيچ کدام از نامزدها به اندازه وزن خود صحبت نکردند.
مناظره اول؛ کم رمق و آرام
گروه سياسي- رحمان زين الدين: شامگاه دوشنبه اولين دور مناظرات انتخابات رياست جمهوري برگزار شد و در اين مسير نشان داده شد که هيچ کدام از نامزدها به اندازه وزن خود صحبت نکردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،زمان بسيار کم هر کدام از نامزدها براي پاسخ به سوالات زياد مطرح شده از سوي کارشناسان، اجازه ايجاد ريتم تند به نامزدها را مي‌گرفت و بيشتر شبيه سرعيت گيرهاي در اتوبان‌ها استفاده مي‌شد. همين موضوع باعث مي‌شد که پاسخ‌ها ابتر بماند و نامزدها بيشتر ترجيح دادند که به کلي گويي و برخي نيز بيشتر وقت خود را به اتمام زني و لجن پراکني بپردازند.
در همين زمينه نگاهي به عملکرد نامزدهاي رياست جمهوري در اولين مناظره مي‌پردازيم.
اميرحسين قاضي زاده‌هاشمي
وي در بيشتر وقت خود به کلي گويي فراوان درباره برنامه‌هاي آينده بسنده کرد و مثال برنامه‌هاي خود را عملکردش در بنياد شهيدي دانست که مي‌تواند به عنوان يک الگوي کوچک دولت مطرح باشد. وي عملکردش در اين دستگاه را بسيار خوب دانست ولي از طرفي به اين موضوع نيز اشاره نکرد که چرا حداقل در چند ماه گذشته چرا همچنان خانواده‌هاي شهدا در برابر اين نهاد در خيابان طالقاني تجمع مي‌کنند و اين خيابان در مرکز شهر را از ابتدا مي‌بندند.
به نظر مي‌رسد وي بيشتر نقش دفاع کننده از عملکرد دولت رييسي در سه سال گذشته را داشته باشد و در عين حال از پاسخگو بودن درباره وعده‌ها و قول‌هايي که سه سال پيش درباره بورس و ايجاد اشتغال داده شده بود، طفره رفت و مواردي را مطرح کرد که اتفاقا در دولت کنوني رخ داده و آنرا منصوب به دولت قبل کرد.به نظر مي‌رسد که وي نيز نامزدي پوششي باشد که قبل از 8 تيرماه از ادامه رقابت انصراف دهد.
محمدباقر قاليباف
قالينباف اين دوره با دوره‌هاي قبل تفاوت دارد، اينبار با پرستيژ رييس مجلس در مناظرات شرکت کرده بود و بيشتر مي‌خواست عملکرد خود در اين قوه رابرجسته کند، گاهي هم سخنان پزشکيان را تاييد مي‌کرد و گاهي هم سخنان پورمحمدي ولي در اصل قضيه، خود به دنبال مطرح کردن گفتمان شخصي در اين مناظرات بود و سعي داشت با توجه به تجربه سال 92 بدون ايجاد حاشيه تنها برنامه‌هاي خود را مطرح کند و از هرگونه ورود به حاشيه بپرهيزد تا مبادا با طرح موضوعات ديگر بر روي راي آن تاثيرگذارد.
حتي چند بار که زاکاني از وي انتقادات ريزي داشت و يا پورمحمدي گفت که حکم شهرداري را وي را او در زمان وزارت کشوري امضا کرده تنها لبخند بر لب داشت.
قاليباف حتي پاسخ مسعود پزشکيان درباره اينکه برنامه اي که نوشته شده را خود مجلس قبول ندارد بصورت مستقيم پاسخ داد و وارد چالش با ديگر نامزدها نشد.
مسعود پزشکيان
به نظر مي‌رسد ديگر نامزدها بر اين اعتقادند که وي نه فقط بايد پاسخگوي سوالات انتقادي از خود باشد بلکه بايد جواب عملکرد دولت روحاني را نيز بدهد.
به همين دليل وي در برخي از موارد با پاسخ‌هاي تند ولي در عين حال بدون اينکه عصبانيت خود را بروز دهد اقدام به پاسخ به سوالات مطرح شده مي‌کرد. البته وي بسيار سعي کرد که خود را وارد حواشي نکند و از هرگونه جنجال بپرهيزد و حتي در آخر نيز گفت که من را وارد اين موضوعات نکنيد وگرنه بلد هستم که صحبت‌هاي ديگري کنم. اما به نظر مي‌رسد که وي در برابر حجم گسترده انتقادات از دولت‌هاي قبل بي پناه است و در برابر اين همه گستاخي با توجه به اينکه فردي است که از مرام و مسلک حضرت علي (ع) پيروي مي‌کند، برايش سخت باشد که بخواهد در برابر هجمه‌ها آنگونه که افرادي مانند زاکاني صحبت مي‌کنند، رفتار کند و رفتاري غيرحرفه اي و غير انساني داشته باشد.
در برخي از موارد نيز به نظر مي‌رسيد بسيار عصباني مي‌شود ولي خود را کنترل کرده و در برابر صحبت‌هاي غير واقعي و بي منطق زاکاني از خود واکنشي که بخواهد به ضررش باشد نشان نمي‌دهد. البته انتقاداتش را بصورت بسيار ريز و هنرمندانه اي مطرح کرد و حرف‌هاي خود را بدون اينکه بدون فعل باقي بگذارد، به انتها رساند.
سعيد جليلي
وي بيشتر آرمانگرايانه صحبت کرد و حرف‌هايي زد که تقريبا يا هيچکس آنرا جدي نگرفت و يا با منطق‌هاي امروز دنياي اقتصاد و سياست همخواني نداشت. به همين دليل صحبت‌هاي ارايه شده از سوي وي نه در گذشته و نه در زمان مناظره و نه در آينده نمي‌تواند منشا تصميم گيري مردم باشد. ولي نکته مهمي که در صحيت‌هاي وي بود اين است که خود را يکي از افراد پشت پرده دولت مرحوم رييسي معرفي کرد و اينگونه نشان داد که تمامي اقدامات انجام شده از سوي دولت سيزدهم با هماهنگي وي بوده است. وي بيشتر به دنبال جذب سبد آراي حاميان رييسي در انتخابات اخير است و خود را رييسي دولت آينده مي‌داند.
عليرضا زاکاني
مهمترين فرد در مناظره شامگاه دوشنبه عليرضا زاکاني نامزد سوپر پوششي اصولگرايان است. وي در تمامي سخنان خود حتي يک برنامه مدون و دقيق ارايه نکرد و تنها برنامه سه سال گذشته خود در انتخابات رياست جمهوري را دوباره تکرار کرد. يعني تهمت، دروغ و لجن پراکني داشت وآنگونه که خود گفت به دنبال انتقام سه سال گذشته بود که از مرحوم رييسي سوالاتي پرسيده شد. وي به نظر مي‌رسيد که تنها ماموريتش حمله به شخص پزشکيان و دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم باشد و هيچگونه پاسخ مستند و مستدل درباره سوالات مطرح شده ارايه نکرد. درحاليکه خود را حامي شخص رييس جمهوري شهيد دولت سيزدهم مي‌دانست اما حداقل به مسلک وي که عدم ارجاع ناکارآمدي به دولت قبل بود، توجه نکرد. تنها از خود تعريف کرد و زبان به اشاعه دروغ برد. حتي درباره فسادهاي سازمان يافته بعد از وي در شهرداري تهران اشاره اي نکرد و از کنار آن بخصوص درباره موضوع قرارداد با چيني‌ها بدون ارايه سند و مدرک گذشت و در سخنانش عدم اطلاعات کافي در باره تجارت جهاني را نشان داد و wto را who  معرفي کرد که واکنش کاربران فضاي مجازي را به دنبال داشت. به نظر وي اگر بتواند برعليه دولت روحاني و شخص پزشکيان همجه‌هاي سنگيني داشته باشد، به آراي آنها اضافه خواهد شد درحاليکه به هيچ عنوان اينگونه نيست و تنها در صورتي بسيار بعيد، افراد را از راي دادن به فردي که مورد توجه شان قرار گرفته منحرف خواهد کرد و وي پاي صندوق راي نمي‌رود که اين دقيقا منافي خواست رهبر معظم انقلاب است که بر مشارکت بيشتر مردم تاکيد دارند.
مصطفي پورمحمدي
آنگونه که از وي به عنوان عنصري امنيتي که در حال تعديل تفکرات خود است و انتظار مي‌رفت، ظاهر نشد. بيشتر به کلي گويي پرداخت و در موارد خاصي صحبت‌هاي خاصي را مطرح کرد مانند رفع تحريم‌ها و استفاده از کارشناسان در تمامي بخش‌هاي دولت.
البته وي نيز از هجمه‌هاي زاکاني نيز در امان نماند ولي بدون اينکه بطور مستقيم پاسخ سخنان وي را دهد برنامه‌هاي خود را ارايه کرد. بخصوص در زمانيکه زاکاني سعي داشت وي را عضو دولت التماس معري کند، وي حاضر به انتقاد از دولت روحاني نشد و صحبت‌هاي خود را ادامه داد. وي به دليل اينکه واعظ است از هنر سخنوري خاصي بهره مي‌برد و کلامش را نصفه و نيمه رها نمي‌کند. به نظر مي‌رسد پورمحمدي در مناظره‌هاي بعدي پرقدرت تر وارد مناظرات شود و به باز کردن مباحث خود بپردازد.
اينگونه به نظر مي‌رسد که قطعا زاکاني و قاضي زاده‌هاشمي به نفع يکي از دو نامزد اصولگرايان يعني جليلي و قاليباف کنار بکشند و ااصولگرايان با دو نامزد راهي صندوق‌هار راي در 8 تيرماه شوند.
در مجموع اولين مناظره انجام شده رمق کافي را نداشت و ريتم تندي را جامعه براي ترغيب خود جهت حضور در پاي صندوق‌هاي راي انتظار داشت، برآورده نکرد. اينکه اولين نفر همواره بايد صحبت کند و آخرين نفر مي‌تواند صحبت‌هاي ديگران را بشنود و آنها را نقد کند، نوعي بي عدالتي است. براي بهتر شدن اين کار مي‌بايد سخنان در دور اول از اولين نفر و در دور دوم از آخرين نفر شروع شود تا همه به يک ميزان بتوانند صحبت‌هاي يکديگر را نقد کنند. سه نامزد يعني پزشکيان، پورمحمدي و قاليباف در يک حد و اندازه بودند و دو نامزد قاضي زاده‌هاشمي و جليلي در مرتبه بعد و زاکاني نيز بسيار ضعيف ظاهر شد.
کد مطلب: 218068
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *