۰
چهارشنبه ۶ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۲۱
«مردم‌ سالاری» گزارش می‌دهد

سه چالش بزرگ اصولگرایان برای رسیدن به ائتلاف

مناظره آخر نیز به پایان رسید و اکنون سوال اصلی در جریان اصولگرا آن است که کدام کاندیدا به نفع چه فردی کنار می‌رود.
سه چالش بزرگ اصولگرایان برای رسیدن به ائتلاف

گروه سیاسی: مناظره آخر نیز به پایان رسید و اکنون سوال اصلی در جریان اصولگرا آن است که کدام کاندیدا به نفع چه فردی کنار می‌رود.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،به نظر می‌رسد آنچنان نباید به ویدئویی که قبل از برگزاری مناظره آخر در فضای مجازی وایرال شد دل بست زیرا شواهد و قرائن نشان می‌دهد اختلاف و تشتت آراء در این جریان برسر انصراف بالاست. در ویدئو مذکور در شرایطی که نامزدها وارد استودیو برگزاری مناظره شده اند در گوشه‌ای محمد باقر قالیباف و سعید جلیلی در حال خوش و بش با هم هستند و به نظر می‌رسد در مورد توافقی صحبت می‌کنند. حال مشخص نیست این توافق در مورد استراتژی حضور در آخرین مناظره است و یا برای بعد از آن و توافق در خصوص انصراف و ائتلاف. ولی همانطور که آمد آنطور که می‌توان از پست‌های اعضای ستاد محمد باقر قالیباف و سعید جلیلی در شبکه‌های اجتماعی برداشت کرد هر دو مدعی هستند که آن یکی باید انصراف دهد. این اختلاف زمانی شدت گرفت که آرای سعید جلیلی جهش پیدا کرد اما آرای قالیباف ریزشی شد و فاصله دو نامزد نزدیک به هم شد. هرچند که در حال حاضر یعنی تا قبل از برگزاری مناظره آخر، غالب نظرسنجی‌ها حاکی از آن بود که سعید جلیلی با فاصله ای اندک از محمد باقر قالیباف جلو تر است. البته ناظران سیاسی معتقد هستند به نوعی رئیس مجلس در طول ایام تبلیغاتی خود رفتارهای اشتباه کم نداشت و همین باعث شد از محبوبیت‌اش کاسته شود. برای مثال بسیاری معتقد هستند نوع ادبیات و سخنان دختر محمد باقر قالیباف به شدت بر آرای وی تاثیر منفی گذاشت و سبب شد حتی از سعید جلیلی عقب بیفتد.
هرچند در اظهارنظرهای رسمی‌گفته و تاکید می‌شود که جبهه انقلاب به ائتلاف خواهد رسید و مشکلی از این بابت وجود ندارد اما به نظر می‌رسد این موضوع فقط در خصوص انصراف دو کاندیدای پوششی که عملکرد بسیار غلطی هم در مناظره‌ها داشتند صدق می‌کند و نه دو نامزد دیگر. از ابتدا هم مشخص بود امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی‌و علیرضا زاکانی فقط نقش تخریبی دارند و بنا نیست تا پایان بمانند. هرچند در مناظره سوم جدل جالبی در این خصوص میان مسعود پزشکیان و علیرضا زاکانی شکل گرفت و نامزد اصولگرا تاکید کرد که تا آخر می‌ماند. ولی حدودا سه روز بعد ویدئویی از وی وایرال شد که او در حال زمینه سازی برای انصراف بود. به نظر می‌رسد هم علیرضا زاکانی و هم امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی‌امروز آخرین روز حضورشان در تبلیغات باشد و انصراف خود را به نفع سعید جلیلی و یا محمد باقر قالیباف اعلام کنند تا مشخص شود هر دو در مناظره‌ها خلاف واقع گفتند و در حقیقت بیت المال را اتلاف نموده‌اند.
اما جبهه به اصطلاح انقلاب سه چالش بزرگ در راستای رسیدن به ائتلاف دارد:
اولین چالش این است که کدام یک از دو نامزد آرای بیشتری دارند. هم سعید جلیلی و هم محمد باقر قالیباف مدعی هستند که پیشتاز هستند. هر دو هم به نظر سنجی‌هایی ارجاع می‌دهند که می‌باید در اعتبار آن‌ها تشکیک کرد. بنابراین مشخص نیست کدامیک صحیح می‌گویند و همین موضوع جبهه انقلاب را دچار سردرگمی‌کرده است.
موضوع بعدی راضی کردن هواداران این دو نامزد است. این هم چالشی بزرگ و چه بسا دردسر ساز خواهد بود. همین الان در شبکه‌های مجازی زد و خورد سیاسی سنگینی میان اعضای ستاد این دو نامزد در جریان است و به صورت غیر مستقیم و مستقیم در حال یک جنگ سیاسی برای بقا هستند.
موضوع آخر هم بحث حساسی است که نظرات متعددی در مورد آن وجود دارد. در واقع جبهه انقلاب باید به این سوال پاسخ دهد که چقدر از آرای سعید جلیلی امکان شیفت به سمت مسعود پزشکیان را دارد و چه مقدار از آرای محمد باقر قالیباف امکان انتقال به آرای نامزد اصلاح طلبان دارد. در حقیقت جبهه به اصطلاح انقلاب اگر در این خصوص اشتباه کند باعث خواهد شد که سبد آرای مسعود پزشکیان تقویت شود.
البته در این میان عده ای از ناظران سیاسی معتقد هستند که ممکن است به طور کلی از آنجا که احتمال رفتن انتخابات به دور دوم بسیار جدی است کلا ائتلافی صورت نگیرد و اجازه داده شود خود صندوق‌ها کاندیدای نهایی این جریان را انتخاب کند. اما مسئله اصلی این است که جامعه ایران از نظر سیاسی کاملا غیر قابل پیش بینی است و این امکان وجود دارد در لحظات آخر جریانی آغاز شده و آرای نامزد اصلاح طلبان به صورت تصادعدی بالا رفته و از طرف دیگر شکستن آرای اصولگرایان موجب شود که انتخابات در همان دور نخست به پایان برسد.
باید دید جبه به اصطلاح انقلاب چگونه بر این چالش بزرگ سیاسی فائق خواهد آمد.
کد مطلب: 218464
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *