۰
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۸
بررسی کیفیت حضور نامزد اصلاح‌طلبان در نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

پزشکیان؛ هم با اخلاق، هم صادق

نخستین مناظره میان 6 نامزد برگزار شد و بالطبع این رویداد بازتاب‌های بسیاری داشت.البته به صورت کلی باید گفت این مناظره رمق کافی را نداشت و به نظر می‌رسد نامزدها انرژی خود رابرای راندهای بعدی نگه داشتند.
پزشکیان؛ هم با اخلاق، هم صادق
گروه سیاسی: نخستین مناظره میان 6 نامزد برگزار شد و بالطبع این رویداد بازتاب‌های بسیاری داشت.البته به صورت کلی باید گفت این مناظره رمق کافی را نداشت و به نظر می‌رسد نامزدها انرژی خود رابرای راندهای بعدی نگه داشتند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در واقع اگرچه چنین مناظره‌هایی جذابیت‌های خاص خود را دارد اما مباحث درون مناظره مذکور، آنچنان داغ نشد. اما در خصوص اینکه کدام نامزد در این مناظره موفق تر بود اظهارات ضد و نقیض بسیار بود. اما باید اذعان کرد شاید همه ناظران و کارشناسان سیاسی در یک نقطه اشتراک نظر داشتند و آن اینکه برخلاف برخی کاندیداها از جمله علیرضا زاکانی که احمد زیدآبادی نیز به آن اشاره‌هایی داشت مسعود پزشکیان کاملا اخلاقی و صادق در مناظره ظاهر شد و تلاش کرد با زبان مردم مشکلات را شرح داده و سپس راه حل‌های خود را ارائه دهد. این نکته را از بازتاب‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی رخ داد می‌توان فهمید. مسعود پزشکیان در بخشی از مناظره خطاب به بداخلاقی‌های زاکانی از وی خواست که تلاش نکند او را وارد فضای عیب گیری از دیگران کند. به نظر می‌رسد نامزد اصلاح طلبان توصیه همتی کاندیدای سال 1400 که در برابر همین کاندیدای پوششی قرار گرفته بود را سرلوحه قرار داده بود. همتی خطاب به پزشکیان نوشته بود که بهتر است وارد فضا تقابل با پوششی‌ها نشود و اصلا نیازی نیست به آنان پاسخی دهد. در طول مناظره نیز مسعود پزشکیان از این موضوع اجتناب کرد تا در زمین امثال زاکانی قرار نگیرد.
به نظر می‌رسد زاکانی و قاضی زاده‌هاشمی پوششی‌های سعید جلیلی چهره ضعیف و کلیشه ای انتخابات هستند. از طرف دیگر محمد باقر قالیباف تلاش دارد خود را مستقل از آنان نشان دهد و مسیر خود را برود. مصطفی پورمحمدی نیز عملکرد خوبی داشت و این عملکرد مناسب وی در نتایج نظرسنجی‌های بعد از مناظره خود را نشان داد و شاهد رشد جایگاه وی در این نظرسنجی‌ها بودیم. نکته دیگری که در این مناظره به چشم آمد انتقادهای زیرپوستی بعضا شدید از عملکرد دولت مرحوم رئیسی بود که از سوی چهره‌های همسو با وی مطرح شد. یعنی اگرچه آنان مدام بر عملکرد خوب این دولت تاکید داشتند ولی به نظر می‌رسد به نوعی دچار رودربایستی سیاسی بودند چراکه در خلال صحبت‌های شان اشکال‌های متعددی را به عملکرد دولت سیزدهم وارد کردند و در این میان قاضی زاده‌هاشمی از آنجا که در کابینه حضور داشت تلاش کرد کمترین نقد را در این زمینه مطرح کند. به هرحال، نامزد جبهه اصلاحات برای اینکه این رویکرد خود را بتواند به سرانجامی‌برساند ناچار است که مشارکت مردم را بالا ببرد. یعنی وی در کنار رویکرد مذکور، تلاش کند جامعه را با صندوق رای آشتی دهد و به قول معروف مشارکت حداقل به بالای 55 درصد برسد. اگر مسعود پزشکیان بتواند در ادامه این روند را پیگیری نماید چه بسا وی را به جای بهارستان در پاستور ببینیم. البته همانطور که گفته شد، تحقق این سطح مشارکت کار آسانی نیست. قهر بخش‌های مهمی از جامعه که در چند انتخابات اخیر بروز کرد به سختی قابل تغییر است اما به نظر می‌رسد به چند دلیل در روزهای باقی مانده تا انتخابات، شرایط به سود افزایش مشارکت و رای آوری پزشکیان تغییر خواهد کرد.
کد مطلب: 218069
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *