۰
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۳
«مردم‌سالاری» دومین برنامه تلویزیونی نامزد اصلاح‌طلبان را بررسی می‌کند

پیشرفت محسوس پزشکیان

پنج‌شنبه شب دومین برنامه تلویزیونی مسعود پزشکیان که با موضوع اقتصادی بود برگزار شد و می‌توان گفت به صورت محسوسی پزشکیان در این برنامه بهتر و موفق تر از برنامه قبلی بود. در برنامه قبلی عملکرد نامزد منتخب اصلاح طلبان موجب بروز انتقاداتی شده بود.
پیشرفت محسوس پزشکیان

گروه سیاسی: پنج‌شنبه شب دومین برنامه تلویزیونی مسعود پزشکیان که با موضوع اقتصادی بود برگزار شد و می‌توان گفت به صورت محسوسی پزشکیان در این برنامه بهتر و موفق تر از برنامه قبلی بود. در برنامه قبلی عملکرد نامزد منتخب اصلاح طلبان موجب بروز انتقاداتی شده بود. اما پزشکیان در برنامه دوم منسجم تر و منطقی‌تر ظاهر شد؛هرچند که به عقیده ناظران، مشاوران اقتصادی وی نیز کمک شایانی در این زمینه به وی کردند.در این برنامه میدری و عبده تبریزی دو اقتصاددان برجسته کشورمان مسعود پزشکیان را همراهی می‌کردند.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،درباره سابقه میدری باید گفت او با سابقۀ نمایندگی آبادان در مجلس شورای اسلامی و معاون سابق وزارت کار و با تخصص پژوهش درباره خط فقر و نظام یارانه در کنار نامزد اصلاح طلبان قرار گرفته است.
عبده تبریزی هم رئیس سابق بورس تهران در روزهای رونق و مدیر مسؤول روزنامۀ اقتصادی و توقیف شدهٔ سرمایه که معاون مطبوعاتی دولت احمدی‌نژاد (‌محمد علی رامین‌) در نخستین روزهای استقرار در وزارت ارشاد و در گرماگرم اعترضاات سال 88 برای توقیف آن کوشید و به نتیجه رسید در حالی که سردبیر آن - سعید لیلاز- و برخی از خبرنگاران ارشد روزنامه همچون بهمن احمدی امویی را هم به زندان انداخته بودند است .
اما ، مهمترین محورهای سخنان مسعود پزشکیان به شرح زیر بود:
- به استناد گزارش رئیس کل بانک مرکزی در ۳۱ فروردین ۱۴۰۳، ۲۰ میلیارد دلار ارز به قیمت ۲۸۵۰۰ تومان و ۵۰ میلیارد دلار ارز زیر ۴۰ هزار تومان توزیع شده است، یعنی هزاران میلیارد تومان رانت‌ توزیع کرده‌ایم. وضعیت تورم اینطور شده که کارمندان نمی‌توانند زندگی کنند و خانه کرایه کنند.
- تورم طی سه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ همواره بالای ۴۰ درصد بود، تورم گوشت قرمز و سفید بالای ۷۹.۲ درصد، گوشت مایکان ۸۰ درصد ماهی ۶۳ درصد بوده است. رشد اقتصادی ما کجا بوده؟ گروه کشاورزی منفی ۲.۲ درصد در معادن بدون نفت منفی ۰/۵ درصد بوده است استخراج نفت و گاز طبیعی ۲۰ درصد بوده است. یعنی رشد اعلام شده به خاطر نفت بوده است.
- ما اگر بخواهیم فردا اصلاح قیمت انرژی را انجام دهیم و بدون توجه به سرمایه‌گذاری خارجی کار کنیم، ممکن است عده‌ای را به خیابان بریزیم اما اگر برای این اصلاحات ساختاری در حوزه انرژی یا هر حوزه دیگری، سرمایه گذاری خارجی فشار را کم کند، کار بدون هزینه‌ شدید برای کشور انجام می‌شود.
- ما دچار بحران فرار مغزها در کشور هستیم و این ضربه بدی به اقتصاد کشور زده است. ما در حوزه اقتصاد دیجیتال بسیار عقب هستیم که این حوزه در شرایط تحریم این بخش اقتصاد بسیار یاری رسان است. ما در مقابل با فیلترکردن فضای مجازی و عدم آماده سازی شرایط برای حفظ نیروی انسانی در کشور و پذیرا نبودن سرمایه خارجی، به جای کمک به رشد، آزار رسانی را به بجای یاری رسانی در پیش گرفتیم.
- من متخصص نیستم اما بر اساس اصلاحاتی که در دنیا صورت گرفته، ما اگر قانون را اجرا کنیم قانون باید مسیر را مشخص کرده باشد. هر تغییری سه اصل دارد. اینکه چه کسی مسئول است و چگونه باید عمل کند و چگونه باید پاسخگو باشد. مجلس قانون می‌نویسد اما هر کس کار خود را می‌کند. قانون مبارزه با فساد می‌نویسند در حالی که اگر قوانین را اجرا کرده بودند هیچ فساد و رانتی صورت نمی‌گرفت.
- ما نمی‌توانیم برای همه شاخ و شانه بکشیم و بعد سیستم اداری را اصلاح کنیم. قرار بود دولت بزرگ نشود اما همه بزرگ کردیم. وقتی خودمان پایبند به آن چه می‌نویسیم نیستیم چطور آنچه انباشته شده را یک دفعه اصلاح کنیم. همه دولت‌ها بازوهای دولت را بزرگ کردند اما طبق برنامه قرار نبوده بزرگ شود. همه چیز را یک شبه نمی‌توان دفعتاً اصلاح کرد. اصلاح ناترازی‌ها و مشکلات بدون آن حمایت ناشی از سرمایه‌گذاری خارجی قطعاً به شرمنده شدن نان آوران خانواده‌ها و اعتراضات عمومی می‌شود. نباید تصور شود که در ایران عده اندکی عقل دارند و مابقی مقابل انقلاب ایستادند. اگر کار به افراد کاردان و کارآمد و کارشناس سپرده شود، به مرور کار بهتر خواهد شد. یک شبه چیزی درست نخواهد شد.
- پزشک متخصص در شهرستان ماهی ۲۵ میلیون در می‌آورد در حالی که آن سر دنیا پنج شش برابر آن را به او می‌دهند. تا زمانی که نیازها را تأمین نکنیم انتظار کار درست از آنها اشتباه است. به پیر و پیغمبر اگر ما به قانون عمل کنیم مشکلات کشور برطرف خواهد شد.
بررسی بازتاب‌های این برنامه تلویزیونی گواه می‌دهد که مسعود پزشکیان به مراتب نسبت به برنامه قبلی موفق تر عمل کرده است.
این موضوع را حتی می‌توان در واکنش‌های سه چهره اقتصادی که به عنوان کارشناس در این برنامه حضور داشتند دید. گفتنی است در مقابل نامزد اصلاح طلبان در برنامه مذکور، یحیی آل إسحاق، داود دانش جعفری و محمد حسین زاده بحرینی حضور داشتند که در بخش‌هایی از این برنامه اظهارات پزشکیان را تایید می‌کردند و در حقیقت شرایط به گونه ای بود که وارد چالش به این کاندیداهای ریاست جمهوری نشدند.
سایت عصرایران در مطلبی در این خصوص نوشت :« دربارۀ اولین میزگرد اقتصادی مسعود پزشکیان به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌توان گفت از این آزمون، موفق بیرون آمد. اگر هم کسی با این گزاره موافق نباشد بعید است نسبت به وقتی که صرف شد احساس اتلاف داشته باشد.»
این سایت در ادامه نوشت :« نکته قابل توجه این که پزشکیان زیرکانه و ماهرانه نقش سیاست خارجی و بهبود روابط در اقتصاد را با تعابیر و تمثیل‌های متعدد یادآور می‌شد و این تنها موردی بود که خانم مجری مستقلا یا با هدایت از بیرون می‌کوشید مداخله کند اما کاندیدا زیر بار نمی‌رفت چون از دو منظر برگ برنده اوست.
هم حمایت جواد ظریف از پزشکیان و هم این که به همگان ثابت شده سیاست خارجی تا چه حد بر اقتصاد ایران اثر دارد و کسی این جمله مرحوم رئیس جمهور فقید را یادآور نشد که بارها گفته بود اقتصادمان را به برجام گره نزدیم چرا که آمار عبده تبریزی نشان می‌داد نرخ تورم در دولت سه ساله و ناتمام او و به رغم وعده تک‌نرخی کردن در قیاس با میانگین هر چهار دولت‌هاشمی و خاتمی و احمدی‌نژاد و روحانی بیشتر بوده است.»
از سوی دیگر،نظر سنجی‌های منتشر شده پس از این برنامه در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌داد بینندگان رضایت بیشتری از عملکرد پزشکیان در این برنامه نسبت به برنامه قبلی داشتند.
این در حالیست که پس از برنامه قبلی بازتاب‌ها عمدتا منفی بود.مهمترین بازتاب‌ها متعلق بود به جواد امام سخنگوی جبهه إصلاحات که در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ضمن حمایت از آقای دکتر مسعود پزشکیان به‌عنوان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، باید گفت سخنان ایشان در گفت‌وگوی خبری موجب گلایه بسیاری از علاقه‌مندان گردید.» وی در ادامه مطلب خود ضمن کنایه به مسعود پزشکیان، ابراز امیدواری کرد که وی در برنامه‌های تبلیغاتی آتی به‌جای توجه به پایگاه رأی «دولت معجزه هزاره سوم» از ادبیات متناسب با انتظارات اکثریت منتقد برای به میدان آوردن آرای خاموش استفاده کند.
کد مطلب: 217842
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *