۰
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۷
گزارش «مردم سالاری» از واکنش‌ها به برنامه انتخاباتی کانديدای اصلاحات

پزشکيان: با من حرف بزنيد

شامگاه دوشنبه مسعود پزشکيان در صداوسيمال حاضر شد و در گفت وگويي به سوالات مطرح شده درباره برنامه هفتم توسعه پاسخ داد اما صحبت‌هاي وي واکنش‌ها فراواني را هم در جبهه اصلاحات و هم در ميان صاحبنظران و مردم در پي داشت.
پزشکيان: با من حرف بزنيد
گروه سياسي- حسين قباديان: شامگاه دوشنبه مسعود پزشکيان در صداوسيمال حاضر شد و در گفت وگويي به سوالات مطرح شده درباره برنامه هفتم توسعه پاسخ داد اما صحبت‌هاي وي واکنش‌ها فراواني را هم در جبهه اصلاحات و هم در ميان صاحبنظران و مردم در پي داشت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مسعود پزشکيان در واکنش به انتقادات از وي درباره اولين برنامه تبليغاتي تلويزيوني خود در فضاي مجازي نوشت: ديدگاه‌هاي شما درباره اولين برنامه تلويزيوني را شنيدم نگراني، همدلي و همراهي شما را ارج مي‌نهم.
وي ادامه داد: ما براي اداره کشور نياز داريم صداي مردم را بشنويم، ايرادات را بپذيريم و اصلاح کنيم. با هشتگ براي ايران گوش شنواي شما در فضاي مجازي هستم و خود را پاسخگو مي‌دانم. با من حرف بزنيد.
ادامه واکنش‌ها درباره حضور پزشکيان
علي صوفي چهره سياسي اصلاح‌طلب درباره وضعيت اصلاح طلبان و برنامه‌هاي آنها پس از تاييد مسعود پزشکيان گفت: بعد از رحلت امام ره رفته رفته رفتارهاي شوراي نگهبان تغيير کرد و تبديل به نظارت استصوابي شد در اين راستا هم به صورت سليقه‌اي شروع به گزينش کانديداها کردند.
وي افزود: تاييد مسعود پزشکيان براي انتخابات 1403 پالس مثبتي به محمد خاتمي و جبهه اصلاحات بود که شايد شوراي نگهبان کمي عقب گرد داشته است چراکه خاتمي و جبهه اصلاحات اصل را بر مشارکت مشروط در انتخابات قرار داده بودند.
صوفي ادامه داد: جريان اصلاحات در اين دوره از انتخابات دست بازتري دارد و مي تواند فعاليت انتخاباتي داشته باشد البته هنوز نمي توان واکنش مردم را براي شرکت در انتخابات آتي حدس زد.
اين چهره سياسي اصلاح طلب تاکيد کرد: مسعود پزشکيان هم سابقه اجرايي دارد و هم نمايندگي مجلس را برعهده داشته است. او کاملا با مسائل کشور آشنايي دارد و قطعا مي تواند دولتي متفاوت، مردمي و قوي تشکيل بدهد.
در عين حال عبدالله رمضان زاده، سخنگوي دولت اصلاحات، با انتشار تصويري، در شبکه اجتماعي ايکس، از مسعود پزشکيان، نامزد چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري، حمايت کرد.
اما رهامي حجت‌الاسلام محسن رهامي در خصوص ارزيابي خود از حضور پزشکيان در انتخابات پيش رو گفت: وي ارتباطات خوبي با نيروهاي اجرايي و سياسي کشور دارد و در حال‌حاضر هم به دليل آنکه تنها نامزد تأييد شده جريان اصلاحات هستند، در بين نيروهاي اصلاح‌طلب، نيروهاي وفادار نظام و به ويژه همشهري‌هاي خودشان در آذربايجان و غرب کشور از جمله کردستان حمايت لازم را دارند. آقاي پزشکيان اعتماد مردم را جلب کرده، يعني از دوره مسئوليت در وزارت بهداشت و درمان، دوره رياست دانشگاه پزشکي تبريز به لحاظ مالي، اخلاقي و مسائل مربوط به خودشان و خانواده‌شان کسي نقطه‌ضعفي از ايشان ندارد و توانستند خودشان را يکي از مسئولين پاکدست نظام معرفي کنند.
وي در پاسخ به اين سوال که آقاي پزشکيان و جبهه اصلاحات بايد چه راهکاري در پيش بگيرند تا سرمايه اجتماعي از دست رفته را بازيابي کنند، گفت: آقاي پزشکيان يک فرد حزبي نيستند که وابسته به احزاب اصلاح‌طلب وارد ميدان شده باشند. اما چيزي که روشن است اينکه ايشان مردمي هستند. در همين دوره انتخابات مجلس که مشارکت خيلي پايين بود توانستند رأي بياورند. بنابراين از اين جهت عقبه نيروهاي مردمي و رأي‌هاي خاکستري را دارند. احزاب اصلاح‌طلب چه آن جريان‌هايي که در جبهه اصلاحات هستند و چه جريان‌هايي که خارج از جبهه اصلاحات و احزاب معتدل جريان اصلاحات هستند، از وي حمايت کردند. اميدوارم اين احزاب بتوانند به مردم به ويژه مردمي که از صندوق‌هاي رأي مأيوس شدند، اميد ايجاد تحول و سروسامان دادن به اوضاع اقتصادي را بدهند.
رهامي در پاسخ به اين سوال که رقابت اصلي ميان کدام کانديداها خواهد بود، گفت: من فکر مي‌کنم با فضايي که ايجاد شد، رقابت عمده بين آقاي پزشکيان و قاليباف خواهد بود. حدس مي‌زنم دو، سه نفر از کانديداهاي اصولگرا به نفع آقاي قاليباف کنار بروند. آقاي جليلي هم چندان از اقبال بالايي برخوردار نخواهد بود. بنابراين در دور آخر حتي اگر به مرحله دوم هم برسد، رقابت بين آقاي پزشکيان و قاليباف خواهد بود.
وي در پاسخ به اين سوال که پيش‌بيني شما از ميزان مشارکت و ميزان راي آوري آقاي پزشکيان به چه صورت است، گفت: از زماني که آقاي پزشکيان به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري اعلام شدند و با توجه به اينکه با افرادي که همراه ايشان بودند در ستادشان جلسه داشتيم، استقبال خيلي خوبي شد. کساني که در صحنه انتخابات آمده بودند مثل آقاي جهانگيري به ستاد اعلام همکاري و پشتيباني کردند. فکر مي‌کنم در اين فرصتي که براي نامزدها در مناظره‌ها و مصاحبه‌هاي تلويزيوني ايجاد شده به خوبي جلو بروند و اينگونه ميزان مشارکت هم بالا مي‌رود.
يعني مثل انتخابات قبل که تقريبا به 27-28 ميليون راي رسيد، شايد ميزان مشارکت در اين انتخابات بيشتر از انتخابات مجلس باشد. فکر مي‌کنم حتي اگر در دور اول انتخابات به نتيجه نرسيد، آقاي پزشکيان با آقاي قاليباف به دور دوم رفته و با نسبت 55 به 45 پيروز انتخابات شود.
رهامي در پاسخ به اين سوال که نحوه مقابله آقاي پزشکيان در مناظرات با چهره‌هايي مانند جليلي و زاکاني چه طور پيش‌بيني مي‌کنيد، گفت: ايشان در مناظره آدم ماهري است، برعکس دوره قبل که آقاي مهرعليزاده يا آقاي همتي آنطور که بايد و شايد نتوانستند برنامه خودشان را بيان کنند و بيشتر به نقاط ضعف طرف مقابل پرداختند، ما توصيه‌مان به ايشان اين است و خود ايشان هم اين اعتقاد را دارند که به جاي پرداختن و گفتن نقاط ضعف طرف مقابل، ديدگاه‌هاي خودشان را بيان کنند. يعني خيلي خود را درگير پاسخگويي به نقاط ضعفي که ممکن است مطرح شود، نکنند.
وي افزود: ايشان با صحبت‌هايي که تاکنون داشتند نشان دادند که فرد مسلطي به ادبيات مذهبي و نهج‌البلاغه هستنداين تسلط باعث مي‌شود که رقيب نتواند با اين تهمت که طرفدار انقلاب و ارزش‌ها هستند و آقاي پزشکيان با ارزش‌ها ميانه‌اي ندارد، وارد شده و از اين حربه استفاده کند. ايشان در بسياري از ديدگاه‌ها و حرف‌هايي که مي‌خواهند بيان کنند به صورت طبيعي به نهج‌البلاغه و بياناتي از حضرت اميرالمؤمنين(س) استناد مي‌کند. ايشان خيلي به آيات قرآن تسلط دارند و به موقع از آن استفاده مي‌کنند و اين تسلط به ادبيات ديني باعث تسلط بر رقبا و خلع سلاح آنها مي‌شود.
مخالفت با صيانت از فضاي مجازي
اما در اين بين برخي از موضوعات هستند که براي مردم داراي اهميت فراواني است از جمله طرح مربوط به عفاف و حجاب و همچنين صيانت از فضاي مجازي. برهمين اساس 22 ارديبهشت ماه بود که اعلام شد طرح «صيانت از حقوق کاربران فضاي مجازي و ساماندهي پيام رسان‌هاي اجتماعي» موسوم به طرح صيانت در دستور کار مجلس قرار گرفته است. اين موضوع درحالي بود که نمايندگان مردادماه 1400 تصميم گرفتند تا اين طرح براساس اصل 85 قانون اساسي و در يک کميسيون مشترک به جاي صحن علني بررسي شود.
با اينکه به نظر مي‌رسيد اين طرح از دستور کار مجلس خارج شده است اما در آخرين روزهاي فعاليت مجلس يازدهم طرح صيانت در دستور کار قرار گرفت و حتي روز سه‌شنبه اول خردادماه در آخرين روز کاري مجلس يازدهم نيز در دستورکار مجلس قرائت شد اما مجالي براي بررسي آن باقي نماند.
آنگونه که در رسانه‌ها عنوان شده است؛ ظاهرا طعنه‌ها و کنايه‌هاي مجازي و زمزمه‌هاي در گوشي در آخرين روزهاي عمر مجلس يازدهم، رنگ واقعيت به خود گرفته و اين بار رييس کنوني مجلس که در حال حاضر کانديدا انتخابات رياست جمهوري است، به منظور کسب رضايت و نظر مثبت جبهه پايداري و ياران اين گروه سياسي در مجلس پذيرفته است تا طرح صيانت به دستورکار بازگردد.
مسعود پزشکيان، نامزد انتخابات رياست جمهوري، در اين باره نوشت: همانطور که در اوايل مطرح شدن طرح موسوم به صيانت از فضاي مجازي هم مطرح کردم، مخالف اين طرح هستم و معتقدم اين طرح مجلس در جامعه با اقبال مواجه نخواهد شد. اين طرح نه تنها در دستيابي به اهداف خود موفق نخواهد شد بلکه به بيشتر شدن شکاف بين مردم و حاکميت منتهي مي شود.
سمت جديد آذري جهرمي  در ستاد مسعود پزشکيان
مسعود پزشکيان نامزد انتخابات چهاردهمين دوره رياست جمهوري در حکمي محمدجواد آذري جهرمي را به عنوان قائم مقام ستاد انتخاباتي خود منصوب کرد. پزشکيان همچنين تعدادي ديگري از اعضاي ستاد انتخابات خود را نيز منصوب کرد که مسئوليت‌هاي کميته دانشگاهيان با پيروز حناچي، معاونت اقوام، اديان و مذاهب با محمد رئوف قادري، رياست دفتر و معاونت اجرايي ستاد با نورالدين آهي، قائم مقام معاونت بانوان با پروانه مافي، رياست کميته نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي با ناصر نصيري خواهد بود.
کد مطلب: 217740
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *