۰
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۰
«مردم سالاری» از تبليغات انتخابات رياست جمهوری گزارش می دهد

شروع آرام پزشکيان

روز دوشنبه اولين روز تبليعات انتخابات رياست جمهوري در صدا وسيما آغاز شد و مسعود پزشکيان که بسياري بر اين اعتقادند که مي‌تواند شگفتي اين دوره باشد، در قالب تلويزيون ظاهر شد و به سوالاتي درباره چگونگي اجراي برنامه هفتم توسعه در دولت متبوع خود پاسخ داد.
شروع آرام پزشکيان
گروه سياسي- سيد مجيد حسيني: روز دوشنبه اولين روز تبليعات انتخابات رياست جمهوري در صدا وسيما آغاز شد و مسعود پزشکيان که بسياري بر اين اعتقادند که مي‌تواند شگفتي اين دوره باشد، در قالب تلويزيون ظاهر شد و به سوالاتي درباره چگونگي اجراي برنامه هفتم توسعه در دولت متبوع خود پاسخ داد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين نامزد اصلاح طلبان در چهاردهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: همش مي‌گوييم مقصر آمريکا است. مقصر ما هستيم چون پاسخگو نيستيم و سفره ديگري براي خودمان پهن کرديم.
وي ادامه داد: زماني مي‌توانيم ضريب‌هاي اقتصادي را درست کنيم که ما مسئولين شرايط خود را با شرايط مردم يکسان کنيم. تقصير از ماست، ما مقصر هستيم که برابر مشکلات شکل گرفته اصلا پاسخ نمي‌دهيم، بايد خودمان را اصلاح کنيم اگر خودمان را اصلاح کنيم مردم به ما اعتماد مي‌کنند. برويم سر سفره‌اي بنشينيم که براي مردم پهن کرديم. اگر نيست براي هيچ کس نباشد.
کانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه ما براي عده‌اي مدارسي را ايجاد کرده‌ايم که با هزينه‌هاي سرسام‌آور اداره مي‌شود و کساني که وارد دانشگاه‌هاي دولتي مي‌شوند نيز از اين دانشگاه‌ها هستند، افزود: اگر مي‌خواهيم ضريب جيني اصلاح شود بايد بر اساس عدالت آموزش و خدمات سلامت ارائه دهيم و به سالمندان و مناطق محروم توجه ويژه کنيم. بايد مسئولان بر سر سفره‌اي بنشينند که مردم نشسته‌اند؛ اگر اين کار را انجام دهيم مردم مي‌توانند به ما اعتماد کنند اما اگر اين کار را نکنيم ضريب ها صرفا عددهايي است که نوشته شده است و محقق نمي‌شود و درنهايت نيز تقصير را نمي‌پذيريم و به گردن آمريکا مي‌اندازيم.
وي افزود: وقتي رفتار خود را اصلاح کنيم، مردم نمي‌روند و ناراحت نمي‌شوند. همش مي‌گوييم مقصر آمريکا است. مقصر ما هستيم چون پاسخگو نيستيم و سفره ديگري براي خودمان پهن کرديم.
نامزد انتخابات رياست جمهوري در بخش ديگري از سخنانش گفت: گفته شده 10 هزار ميليارد گم شد، چرا گم شد؟ خوابمان برد که 10 هزار ميليارد گم شد؟
وي خاطر نشان کرد: مي‌گويند دارايي را اعلام کنيد اما وقتي فردي بخواهد رانت انجام دهد، از طريق پسر ‌ ‌و اقوامش انجام مي‌دهد.
وي افزود: در بانک 10 هزار ميليارد تومان گم مي‌شود و بعد اعلام مي‌کنيم که تخلف را کشف کرده‌ايم. مگر 10 ميليارد تومان پول گم مي‌شود؟! چرا گم شد؟ خوابمان برد که 10 هزار ميليارد گم شد؟ اين‌ها همه ناشي از نبود اطلاعات و عدم شفافيت است. اگر داده‌ها در کشور شفاف شود به راحتي مي‌توان جلوي قاچاق، زمين خواري، رانت و رشوه را گرفت. در مجلس وقتي برخي مي‌خواستند با FATF مخالفت کنند، مي‌گفتند که اگر اين موضوع را بپذيريم آمريکا ميفهمد که چقدر پول را در کجا هزينه کرديم؛ من با پذيرفتن يا نپذيرفتن FATF کاري ندارم اما معتقدم که بايد FATF داخلي پياده کنيم تا متوجه شويم فردي که کارمند ساده است چگونه ميلياردر شده است، حداقل کاري کنيم که در کشور ما پول گم نشود.
اما وي روز گذشته در ديدار با فعالان اصلاح طلب درباره سخنان خود در گفت وگوي ويژه خبر توضيح داد و گفت: بحثمان اين بود که دولت، ‌مجلس و قوه قضائيه براي خودشان سفره‌اي پهن کرده‌اند اما به مردم مي‌گويند «ندارم»، اگر ندارند، خودشان هم سر همان سفره نداشته بنشينيد.
وي اظهار کرد: حاکم بايد مشکلات افراد را حل کند و اگر قرار است در هزينه‌کرد بودجه صرفه‌جويي شود، همه بايد رعايت کنند؛ هم مردم هم حاکميت و نبايد تبعيضي در اين زمينه باشد و اگر هم پول هست، بايد براي همه باشد. بايد براساس عدالت اقدام کرد؛ يعني اين‌گونه نباشد که فردي که پول ندارد و در خيابان تصادف کرده يا مادري که پول ندارد اما فرزندش روي دستانش در حال مرگ است رها شوند.
نامزد انتخابات به پديده پايين بودن کيفيت مدارس دولتي نيز اعتراض کرد و گفت: در اين کشور هرکس که پول و ارتباط دارد، فرزندان خود را به مدارس آنچناني مي‌برد. 70 درصد از دانش‌آموزاني که در مدارس عادي درس مي‌خوانند پاي‌شان به دانشگاه نمي‌رسد، زيرا اين مدارس فاقد امکانات هستند. چرا براي چنين مدارسي امکانات لازم فراهم نمي‌شود؟ اين به معناي بي‌عدالتي است. اين مسئله درباره مشاغل و استخدام‌ها و به‌کارگيري نيروها در دولت و دستگاه‌هاي مختلف هم صدق مي‌کند. به اين معنا که من دوست،‌ قوم يا اعضاي ‌حزب خود را استخدام مي‌کنم، اما ديگران را استخدام نمي‌کنم. همه آنها مصاديق بي‌عدالتي است.
نامزد انتخابات رياست جمهوري همچنين درخصوص مسأله قوميت‌ها اظهار کرد: ما اگر از قوميت دفاع مي‌کنيم، اين قوميت‌ها ايراني هستند. آيا امروز به يک فرد بلوچ پستي داده مي‌شود؟ طبيعي است که چنين فردي با ما تعارض پيدا مي‌کند. تقصير او نيست، تقصير من است که حقش را نداده‌ام. مي‌گويند اين افراد قوم‌گرا هستند، درحالي‌که آنها حق خود را مي‌خواهند و ما هم بايد حق‌شان را بدهيم. اگر چنين نکنيم آنها اعتراض مي‌کنند. آيا مي‌دانيد چرا برخي به پان‌عربيسم، پان‌ترکيسم و پان‌کرديسم روي مي‌آورند؟ زيرا مشاهده مي‌کنند که حق‌شان داده نمي‌شود؛ بنابراين، از جاي ديگر اقدامي ديگر مي‌کنند. بايد حق همه مردم و همه ايرانيان داده شود.
پزشکيان با بيان اينکه در جلسه مجمع عمومي جبهه اصلاحات گفته‌ام «من اصولگرا هستم»، گفت: به اين دليل که اصولي دارم و آن هم حق و عدالت است. براي رسيدن به اين دو اصل بايد اصلاحات کرد. نمي‌توان بدون اصلاحات به حق و عدالت رسيد. افرادي که ادعاي ولايتمداري دارند، مگر مي‌توانند بدون اصلاحات به چشم‌اندازي که مقام معظم رهبري تعيين کرده است،‌ برسند؟ مگر مي‌توانند بدون تغيير نگاه، علم و رفتار به اهداف مذکور برسند؟ اين غيرممکن است. براي رسيدن به اصول خودمان و براي از بين بردن ‌تبعيض، نابرابري، ‌رانت و فرصت‌هاي غلطي که براي برخي افراد و جريانات خاص در جامعه ايجاد کرده‌ايم؛ ضروري است که حقوق قوميت‌ها، جوانان و زناني که حق‌شان را خورده‌ايم، ببينيم.
بازتاب سخنان پزشکيان در ميان سياسيون
سخنان وي در اين برنامه تلويزيوني واکنش بسياري از سياسيون از درون جريان اصلاحات و خارج از آنرا در پي داشت.
يکي از اولين واکنش ها از سوي رحيمي جهان آبادي نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي عنوان شد که در حساب کاربري خود در شبکه اجتماعي ايکس نوشت: «جناب دکتر پزشکيان عزيز؛آنهايي که قرار است براي شما به پاي صندوق ها بيايند خواهان « تغيير اساسي» در سياستها هستند و آنهايي که « تداوم» طلبند!،قطعا به شما راي نخواهند داد.مسير را اشتباه شروع کرديد جان برادر! اکثريت مردم خواهان تغييرند با مردم همراه شويد در تغيير براي زندگي بهتر»
محمود صادقي همچنين در شبکه اجتماعي ايکس نوشت: طبق برآورد اوليه از نظرات افراد در گروه هاي هوادار اصلاح‌طلبان اولين برنامه زنده تلويزيوني دکتر مسعود پزشکيان پايين‌تر از حد انتظار بود. اگر تنها نامزد اصلاح طلبان در برنامه هاي بعدي با همين دست فرمان حرکت کند، توانايي برانگيختن سازمان رأي اصلاح‌طلبان را نخواهد داشت.
حميدرضا جلائي پور فعال سياسي اصلاح طلب در يادداشتي نوشت: دکتر پزشکيان در اولين گفت‌گوي تلويزيوني در برنامه شبکه خبر بصورت موثر ظاهر نشد و انتظار اين است که در برنامه‌هاي ديگر تلويزيوني موثرتر ظاهر شود، که به نظر مي‌رسد اتفاق خواهد افتاد. اما چرا ضعف اولين مصاحبه پزشکيان توسط بعضي تحليل‌گران بيش‌ از اندازه بزرگ شد؟ با دو توضيح پاسخ مي‌دهم.
اول اين که عده‌اي از تحليل‌گران واقعا و به حق از وضع موجود همه جوره ناراحت هستند. آن‌ها براي برون رفت از اين وضع کاري هم نمي‌توانند بکنند. بعد تلويحا اين ناراضيان دوست دارند بدون اين که اسم آن را بياورند، عملا انتخابات از سوي مردم تحريم شود، تا شايد وضع از شدت خرابي، آن‌گاه تغيير کند (که خيالي که در خاورميانه لغزنده غيرقابل دفاع است). حتي دوست دارند ميزان مشارکت از انتخابات 1400 هم پايين‌تر بيايد.
اين ناراضيان ناگهان شاهد تاييد غير منتظره پزشکيان (بعنوان يکي از نامزدهاي رياست جمهوري) از سوي شوراي نگهبان شدند. تاييدي که انتخابات 1403 را رقابتي مي‌کند و ممکن است صحنه مبارزه انتخاباتي کمي عوض شود و مشارکت مردم در انتخابات به بالاي پنجاه‌ وپنج درصد برسد، که اين نکته ناراحت کننده براي آنان است. لذا پزشکيان در صداسيما ضعيف ظاهر شد، اين تحليل‌گران ناراضي آن را بزرگش کردند و گفتند فکر نکنيد خبري شده است.
دوم اين که اگر کساني انتظار دارند که پزشکيان با رهبري تقابل بکند، روشن است که پزشکيان اهل اين کار نيست. چون پزشکيان سي سال است که درباره حساس‌ترين موضوعات کشور مثل رخدادهاي 88 و پاييز 1401 صريحا موضع گرفته، ولي حتي يک دفعه احساسي نشده و با رهبري تقابل نکرده است.
اگرچه پزشکيان شامگاه يکشنبه خيلي بهتر مي‌توانست حرفش را بزند، ولي در همين مصاحبه اين را با صراحت و صداقت نشان داد که قرار نيست اگر راي بياورد با رهبري مقابله کند. راهبردي که قابل دفاع است. چون در شرايط فعلي هر کسي رئيس جمهور شود بايد بتواند با همکاري حاکميت و مردمي که راي مي‌دهند مشکلات معيشتي، سياست خارجي، محيط زيست و بوروکراسي متورم و ناکارآمد را حل کند، نه اين که بخواهد با تقابل با رهبري زمينه انقلابي ديگر را در کشور فراهم کند.
کد مطلب: 217676
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *