۰
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۵

عضو جبهه اصلاحات: خاتمی در انتخابات رأی خواهد داد

عضو جبهه اصلاحات ایران می‌گوید: پیش‌بینی می‌کنم خاتمی در انتخابات رأی بدهد چراکه او در آخرین اطلاعیه‌ای که صادر کرده، گفته که از تصمیمات جبهه حمایت خواهد کرد و معرفی کاندیدا هم در راستای همان راهبرد بوده است.
عضو جبهه اصلاحات: خاتمی در انتخابات رأی خواهد داد
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ «پزشکیان گفتمان خاتمی را تقویت می‌کند.»، «پزشکیان کاملا در دایره اصلاح طلبی تعریف می شود.»،‌«ردصلاحیت لاریجانی بسیار عجیب بود» و... اینها گزاره‌هایی است که احمد شریف، عضو جبهه اصلاحات در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین مطرح می‌کند.

او همچنین بر این نکته تأکید می‌کند پزشکیان علاوه بر اینکه حمایت اصلاح‌طلبان را به همراه دارد، با توجه به ردصلاحیت لاریجانی، اعتدالی‌ها نیز از او حمایت خواهند کرد.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با احمد شریف، عضو جبهه اصلاحات ایران را می‌خوانید:

*آقای شریف! در حال حاضر شاهد این هستیم که چهره‌های اصلاح‌طلب به صورت جداگانه از پزشکیان اعلام حمایت می‌کنند، تا چه اندازه احتمال می‌دهید که مجموع اصلاح‌طلبانن از نامزد جبهه اصلاحات حمایت کنند؟

با توجه به اینکه پزشکیان از جمله گزینه‌های نهایی جبهه اصلاحات بود، طبعاً آن افرادی که کار تشکیلاتی انجام می‌دهند و عضو جبهه اصلاحات هستند، همگی به راهبرد جبهه پایبند هستند و طبیعی است که از پزشکیان حمایت کنند.همچنین فکر می‌کنم احزاب و تشکیلات اصلاح‌طلب که خارج از جبهه اصلاحات هستند، به دلیل اینکه پزشکیان تنها کاندیدای اصلاح‌طلب است و با توجه به شناختی که از دوستان و پزشکیان دارم، آنها هم از او حمایت خواهند کرد.

اعتدالی‌ها هم از پزشکیان حمایت می‌کنند

البته بنده مشاهده کردم که تعدادی از این احزاب در ستاد پزشکیان حضور داشتند. همچنین به نظر می‌رسد شخصیت‌های اصلاح‌طلب که تا این لحظه از پزشکیان اعلام حمایت نکردند، از او حمایت خواهند کرد، چراکه گزینه دیگری نداریم و از طرفی پزشکیان جزو گزینه نهایی جبهه اصلاحات است.

علاوه بر این بنده حمایت اعتدال‌گرایان از پزشکیان را هم پیش‌بینی می‌کنم. به عبارت دیگر با توجه به ردصلاحیت لاریجانی، فکر می‌کنم جناح اعتدال‌گرا هم از پزشکیان حمایت کنند.

ردصلاحیت لاریجانی بسیار عجیب بود

*با توجه به اینکه به ردصلاحیت لاریجانی اشاره کردید، به نظر شما این اقدام غیرمنتظره نبود؟

ردصلاحیت لاریجانی بسیار عجیب بود. در حقیقت با توجه به اینکه در انتخابات ۱۴۰۰ از طریق رهبری از لاریجانی دلجویی شد، همه فکر می‌کردند لاریجانی در این دوره از انتخابات تایید صلاحیت می‌شود، همچنین نوع آرایش ستاد لاریجانی، تعیین مسئول ستاد و برنامه‌ریزی که انجام داده بود و اینکه درباره نحوه ثبت‌نام او که پیش‌بینی می‌شد برای ثبت‌نام هماهنگی‌هایی صورت گرفته، لذا ردصلاحیت او خیلی غافلگیرانه بود.

*با توجه به بیانیه‌ای که پیش از این خاتمی درباره حمایت از تصمیمات جبهه اصلاحات منتشر کرده بود، تایید صلاحیت پزشکیان به معنای حضور خاتمی پای صندوق‌های رأی خواهد بود؟

بله، بنده پیش‌بینی می‌کنم این اتفاق بیافتد چراکه خاتمی در آخرین اطلاعیه‌ای که صادر کرده، گفته که از تصمیمات جبهه حمایت خواهد کرد و معرفی کاندیدا هم در راستای همان راهبرد بوده است.

*بنابراین شاهد حضور خاتمی پای صندوق رأی خواهیم بود...

انشاالله. امیدوار هستیم که این اتفاق بیافتد و خاتمی نه تنها رأی بدهد بلکه از پزشکیان حمایت کند و آن هدف اصلی که افزایش نرخ مشارکت است که تاثیر به سزایی در ارتقای امنیت ملی و تامین کننده منافع ملی است، صورت بگیرد. چراکه خواست اصلی اصلاح‌طلبان انجام انتخابات رقابتی و آزاد هستند که نتیجه آن بر تصمیمات کلان کشور تاثیرگذار باشد. فارغ از نتیجه می‌گویم که اگر انتخابات در شرایط عادلانه و برابر و به صورت رقابتی برگزار شود، هر نتیجه‌ای که عاید شود، گروه‌های سیاسی به این نتیجه تمکین کنند.

قشر خاکستری به تایید صلاحیت پزشکیان واکنش مثبت نشان داد

*در صورت حمایت علنی خاتمی از پزشکیان، آیا شاهد موجی مانند موج انتخابات سال ۷۶ خواهیم بود؟

روز گذشته نشانه‌هایی از این موج را مشاهده کردم چراکه بنده پیش از این، سال ۷۶، در ستاد انتخاباتی خاتمی حضور داشتم و بازخوردی که روز گذشته پس از اعلام تایید صلاحیت پزشکیان در سراسر کشور دریافت کردیم، رگه‌هایی از آن موج مشاهده می‌شد، البته آن زمان هم موج اصلی در روزهای آخر منتهی به روز رأی‌گیری اتفاق افتاد، یعنی موج از ابتدای تبلیغات نبود اما روزهای پایانی منتهی به اخذ رأی، موج گسترش پیدا کرد.

اما دیروز جالب بود که بعد از تایید صلاحیت پزشکیان بازخوردهای بسیار مثبتی در جامعه و فضای سیاسی کشور که شامل قشر خاکستری می‌شود، بازخورد مثبتی نشان دادند. امیدوار هستم که چنین اتفاقی صورت بگیرد، چراکه با توجه به روند کاهشی نرخ مشارکت در انتخابات گذشته، کشور به حماسه نیاز دارد.

*بنابراین تایید صلاحیت فردی مانند پزشکیان رفتار زیرکانه ای از طرف شورای نگهبان محسوب می‌شود که می‌خواهد اصلاح‌طلبان تا پایان انتخابات در عرصه باقی بمانند...

بله، در شرایطی که همه فکر می‌کردند در نهایت دوستان به نرخ مشارکت پایین تن دادند، تغییر کرد و امیدوار هستیم این در انتخابات بعدی شامل مجلس اتفاق بیافتد و با تایید صلاحیت از طرف گروه‎‌های سیاسی مرجع شاهد حضور همه سلایق در انتخابات آینده باشیم. لذا اقدام شورای نکهبان درباره تایید صلاحیت پزشکیان اقدام مثبتی بود و حتماً در افزایش نرخ مشارکت تاثیر خواهد گذاشت.

شرایط قالیباف نسبت به گذشته تغییر نکرده است

*البته برخی می‌گویند ترکیب نامزدها به این ترتیب است که در نهایت قالیباف از صندوق رأی بیرون بیاید...

بنده فکر می‌کنم قالیباف توان پیروزی در انتخابات را ندارد چراکه او چندین مرتبه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده که یا انصراف داده و یا با ناکامی مواجه شده است. نکته دیگر اینکه شرایط قالیباف نسبت به گذشته تغییر نکرده است.

در گذشته اصولگرایان به نحوی قالیباف را تخریب کردند که قبلاً این اتفاق نیافتاده بود، به عبارت دیگر در انتخابات مجلس هم تخریب‌های درون جریانی علیه قالیباف رخ داد، علاوه بر این با وجود ۱۰ سال حضور در شهرداری، میزان آرای شهروندان تهرانی به قالیباف نشان داد، که این پتانسیل به صورت بالقوه در قالیباف وجود ندارد، که بخواهد بالفعل کند.

پزشکیان می‌تواند در جامعه تحول ایجاد کند

اما با توجه به ادبیاتی که پزشکیان استفاده می‌کند، گذشته شخصی او و مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته اعم از وزارت و نمایندگی همراه با موفقیت بوده است، پزشکیان می‌تواند در جامعه تحول ایجاد کند که مردم احساس کنند او به صورت جدی برای مقابله با فساد آمده، استقبال خوبی از پزشکیان خواهند کرد. فسادهای کلان هر روز خاطر شهروندان را جریحه‌دار می‌کنند، لذا امیدواریم با انتخاب پزشکیان شاهد تحولی باشیم که مقوله فساد از فضای سیاسی کشور برود.

پزشکیان نمی‌تواند یک شبه تحریم‌ها را رفع کند

*بنابراین پزشکیان می‌تواند بدنه خاموش رأی را به صحنه بیاورد...

بنده به این ترتیب فکر می ‎کنم، هر چند عملکرد ۴ دهه را باید در نظر گرفت و تنها عملکرد دولت سیزدهم نیست، بلکه در دوره‌های قبل نیز ناکامی‌هایی در کشور اتفاق افتاده است کما اینکه بحث تحریم‌ها کماکان پابرجا است و پزشکیان نمی‌تواند یک شبه تحریم‌ها را رفع کند.

اما درمجموع با توجه به امکاناتی که وجود دارد به نظر می‌رسد پزشکیان باید واقع‌بینانه به مردم قول بدهد و با توجه به اختیاراتی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده عمل کند. مردم هم استقبال می‌کنند چراکه متوجه محدودیت‌ها هستند اما صداقت سیاستمداران باعث می‌شود که مردم توجیه و قانع شوند، فرد از همه پتانسیل و اختیارات خود استفاده کرده است، این نکته مهمی است که در گذشته به آن خدشه وارد شده است.

امیدواریم با پیروزی پزشکیان آشتی ملی خاتمی محقق شود

*در این سال‌ها بسیاری تلاش کردند خاتمی را به حاشیه هدایت کنند، اما حالا وزیر او نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده، در صورت پیروزی پزشکیان برای جایگاه خاتمی چه اتفاقی می‌افتد؟

امیدواریم که با پیروزی پزشکیان آشتی ملی که خاتمی مطرح کرده، به جریان بیافتد. در حقیقت باید تفاهم ملی در کشور ایجاد کنیم، عقب‌ماندگی‌های کشور نسبت به کشورهای پیرامونی و کشورهای کوچکی که سابقه تمدنی آنها با ما قابل مقایسه نیست، لذا برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها نیاز به رسیدن تفاهم ملی در موضوعات کلان است، لذا بنده خوش‌بین هستم که در صورت پیروزی پزشکیان بحث آشتی ملی اتفاق بیافتد و ما از همه توان نیروها و شهروندان استفاده کنیم و به این سممت برویم. در یک مقطعی نیاز است که طرفین از مواضع خود کوتاه بیایند و به تعادلی دست پیدا کنیم، در این شرایط حضور جدی چهره‌هایی نظیر خاتمی که شخصیت سیاسی بین‌المللی است، و افراد دیگر، تاثیر بسیار مثبتی بر عملکرد دولت‌ها و وجه خارجی جمهوری اسلامی خواهد گذاشت، بنابراین با پیروزی پزشکیان ، حتماً خاتمی به صورت جدی‌تر حضور پیدا خواهد کرد.

*بنابراین با پیروزی پزشکیان گفتمان‌های خاتمی مبنی بر گفتگوی تمدن‌ها و آشتی ملی هم تقویت می‌شود.

با توجه به شناختی که از پزشکیان دارم، امیدوار هستیم، چرا که او فرد اهل تعامل و قاطع است و بحث اصلی او عدالت است که جامعه تشنه آن است.

پزشکیان کاملا در دایره اصلاح طلبی تعریف می شود

*البته دیدار پزشکیان با عارف بعد از اعلام صلاحیت‌ها هم نشان‌دهنده پایبندی پزشکیان به ...

بله، پزشکیان کاملاً در دایره اصلاح‌طلبی تعریف می‌شود.

*اگر قالیباف در انتخابات پیروز نشود، به نظر شما چه اتفاقی برای جایگاه او در مجلس می‌افتد؟

اصلاح‌طلبان در انتخابات هیئت رئیسه رویکرد مثبت خود را به قالیباف نشان دادند و با حمایت از او باعث شدند که طیف تندرو در تصاحب پست‌های هیئت رئیسه ناکام بماند، اینجا آشتی و تفاهم ملی معنا پیدا می‌کند. اگر پزشکیان پیروز شود، اکثریت مجلس مخالف او هستند اما با توجه به چهره پارلمانی او و اینکه شناخته شده است، امیدواریم در بحث رأی اعتماد به کابینه خیلی با مشکل مواجه نشود.

در اینجا قالیباف می‌تواند نقش موثری ایفا کند، اگر این اتفاق رخ بدهد احتمالاً در سال‌های آینده هم ریاست او بر مجلس تثبیت می‌شود. در حقیقت قالیباف می‌تواند نقش تنظیم‌کننده داشته باشد چراکه طیف رادیکال اصولگرا خیلی تمایل به همکاری با دولت اصلاح‌طلب نخواهند داشت.

جبهه اصلاحات برای ثبت‌نام در انتخابات با هیچ داوطلبی هماهنگی نکرده بود

*آقای جهانگیری زمان ثبت‌نام در پاسخ به اینکه از طرف جبهه اصلاحات داوطلب شدید فقط گفت من اصلاح‌طلب هستم اما تفکر ملی دارم، ایشان و دیگر کاندیداها برای ثبت‌نام در انتخابات با جبهه اصلاحات هماهنگ بودند یا جبهه اصلاحات بعد از ثبت‌نام گزینه‌های مورد نظر خود را پیدا کرد؟

تا جایی که بنده به خاطر دارم جبهه اصلاحات برای ثبت‌نام در انتخابات با هیچ داوطلبی هماهنگی نکرده بود، به همین دلیل شاید جهانگیری معذوریت داشته که بگوید از طرف جبهه است و شاید امکان داشت مشکلاتی را ایجاد کنند. اما در مجموع جهانگیری به عنون چهره شاخص اصلاح‌طلبی مدیر توانمندی است و او حتماً به رأی مجمع عمومی جبهه اصلاحات احترام می‌گذارد.

*البته برخلاف جهانگیری، آخوندی هنگام ثبت‌نام گفت از طرف جبهه اصلاحات در انتخابات ثبت‌نام کردم.

تا جایی که به خاطر دارم همچین موردی مطرح نبود.

کد مطلب: 217602
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *