۰
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۷
گزارش «مردم سالاری» از بيم و اميدهای نامزد اصلاح‌طلبان

آيا پزشکيان شگفتی ساز می‌شود؟

بالاخره گمانه زني‌ها به پايان رسيد و شوراي نگهبان از طريق وزارت کشور اسامي پاياني تاييد صلاحيت شدگان را اعلام کرد و رسما تبليغات کانديداها آغاز شد.
آيا پزشکيان شگفتی ساز می‌شود؟
گروه سياسي: بالاخره گمانه زني‌ها به پايان رسيد و شوراي نگهبان از طريق وزارت کشور اسامي پاياني تاييد صلاحيت شدگان را اعلام کرد و رسما تبليغات کانديداها آغاز شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بي ترديد يکي از مسائل مهمي که در اين ليست مشاهده مي‌شود که بازتاب فراواني نيز داشته است عدم تاييد صلاحيت علي لاريجاني است.درحالي که پيش بيني مي‌شد وي از فيلتر شوراي نگهبان عبور کند اما اين شورا مثل 3 سال قبل باز هم صلاحيت وي را احراز نکرد تا به نوعي علي لاريجاني به مهره سوخته سياسي تبديل شده است.هرچند گفته شده بود که برخي مراجع تقليد در قم خواستار تاييد صلاحيت وي شده بودند.
مسئله ديگري که در ليست تاييد شدگان چشم نوازي مي‌کند حضور مسعود پزشکيان است. بسياري از ناظران پس از اعلام اسامي نهايي اعتقاد داشتند که چه بسا پزشکيان بتواند مثل سال 76 شگفتي ساز شده و رئيس جمهور بعدي باشد. مسئله جالب توجه اما آنجاست که وي در انتخابات مجلس که سال گذشته برگزار شد ردصلاحيت شده بود و در مرحله آخر و در تجديدنظر توانست از فيلتر شوراي نگهبان عبور کند. حال اينکه چگونه به فاصله کمتر از يکسال صلاحيت مسعود پزشکيان براي انتخابات رياست جمهوري تاييد مي‌شود مورد توجه قرار گرفته است.موضوع ديگري که اکنون محل بحث شده ايجاد يک دو قطبي درون جرياني در اين انتخابات است. در حقيقت اگر مسعود پزشکيان نتواند بدرخشد بايد در اين انتخابات شاهد يک دو قطبي ميان قاليباف و سعيد جليلي باشيم و با توجه به آنکه پايگاه راي زاکاني، قاضي زاده‌هاشمي و سعيد جليلي يکسان است قاليباف شانس مناسبي خواهد داشت. در مورد مصطفي پورمحمدي هم گفته مي‌شود وي سخنور خوبي است و مي‌تواند در مناظره‌ها عملکرد مناسبي داشته باشد. درحقيقت گفته مي‌شود احتمال ايجاد يک چالش ميان وي که اصولگرايي سنتي است و اصولگرايان تندرويي مثل زاکاني و سعيد جليلي وجود دارد که از اين حيث نيز اين موضوع مي‌تواند به نفع قاليباف و حتي مسعود پزشکيان باشد.
اما در مجموع بايد گفت اکنون اصلاح طلبان يک گزينه کامل اصلاح طلب را در ميان گزينه‌ها که امکان اجماع دارد را مي‌بينند و از همين رو نکته فوق سنگ محکي براي بررسي اين موضوع است که آيا پايگاه اجتماعي اصلاح طلبان ترميم شده است؟
به صورت انفرادي مسعود پزشکيان چندين پارامتر مثبت دارد که از نظر صاحب نظران سياسي قابل تامل است. اولا وي آذري زبان است و مي‌تواند از اين پتانسيل کمال سود را ببرد. وي در شهر خود يعني تبريز شخصيت محبوبي است. مسعود پزشکيان پدري آذري و مادري کرد دارد. يعني او مي‌تواند روي راي کردها هم حساب باز کند. وي به موازات همين موضوع حتي اين امکان را هم دارد که در مورد راي سني‌ها نيز سرمايه گذاري کند. ضمن آنکه از ياد نبايد ببريم مسعود پزشکيان وزير بهداشت دولت سيد محمد خاتمي بوده يعني همان دولتي که مردم از آن خاطرات خوبي دارند. وي همچنين پزشک و جراح است و از دانشگاه‌هاي آمريکا فارغ التحصيل شده است. او همچنين هيچ نقطه تاريک اقتصادي و رفتاري در کارنامه خود ندارد و به پاکدستي معروف است. لازم به يادآوري است که مسعود پزشکيان همواره در موضع گيري‌هاي خود جوانب اصلاح طلبي را رعايت کرده است. ضمنا وي سخنور قابلي است بنابراين مي‌تواند حريف امثال زاکاني و سعيد جليلي در مناظره‌ها باشد.
اما مسعود پزشکيان دو چالش جدي خواهد داشت: چالش اول وي قهر مردم با صندوق‌هاي راي است. اگر او و اصلاح طلبان بتوانند اين قهر را به آشتي تبديل کنند شانس زيادي براي پيروزي خواهد داشت اما اگر راه به جايي نبرند وي قطعا شانسي نخواهد داشت.
چالش بعدي وي نيز کمپين‌هاي تندرو عليه وي است.هنوز مشخص نيست مسعود پزشکيان در برابر فشارهاي سياسي چه عملکردي دارد و آيا مي‌تواند مين گذاري‌هاي سياسي و رسانه اي عليه خود را خنثي کند يا خير. اما به هر روي اين موضوع جزو چالش‌هايي است که وي با آن درگير خواهد شد. ليست پاياني تاييد صلاحيت شدگان بازتاب‌هاي فراواني داشته اما در هر صورت بايد ديد طي روزهاي آينده کدام يک از نامزدها به يکديگر ائتلاف کرده و به قول معروف يارکشي سياسي مي‌کنند. ولي در حال حاضر به نظر مي‌رسد سعيد جليلي،عليرضا زاکاني و قاضي زاده‌هاشمي در يک جبهه قرار داشته و تندروها را نمايندگي مي‌کنند، محمد باقر قاليباف نيز در جبهه‌اي ديگر و نمايندگي تکنوکرات‌هاي اصولگرا را نمايندگي کرده، مسعود پزشکيان نيز نماينده جريان اصلاحات است و در نهايت مصطفي پورمحمدي هم نماينده اصولگرايان سنتي است. طي روزهاي آينده اتفاقات مهمي در سپهر سياسي کشور رخ خواهد داد.
کد مطلب: 217555
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *