۰
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۶
«مردم سالاری» واکنش‌ها به نتایج اعلام شده از سوی شورای نگهبان را بررسی کرد

اصلاح‌طلبان منتظر حضور مردم

نتایج اعلام شده از سوی شورای نگهبان برخی را غافلگیر کرد و برخی معتقد بودند که همه این نتایج قابل پیش‌بینی بود. حضور مسعود پزشکیان در میان کاندیداها اما موجی را در میام سیاسیون و حتی مردم ایجاد کرده است. تا آنجا که مسعود پزشکیان در سرچ گوگل بالاتر از طلا و دلار ایستاد و هشتگ پزشکیان به ترند اول توئیتر فارسی تبدیل شد.
اصلاح‌طلبان منتظر حضور مردم

گروه سیاسی: نتایج اعلام شده از سوی شورای نگهبان برخی را غافلگیر کرد و برخی معتقد بودند که همه این نتایج قابل پیش‌بینی بود. حضور مسعود پزشکیان در میان کاندیداها اما موجی را در میام سیاسیون و حتی مردم ایجاد کرده است. تا آنجا که مسعود پزشکیان در سرچ گوگل بالاتر از طلا و دلار ایستاد و هشتگ پزشکیان به ترند اول توئیتر فارسی تبدیل شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در ادامه به برخی از واکنش‌ها به نتایج اعلام شده از سوی شورای نگهبان و همچنین اعلام حمایت‌ها از کاندیدای اصلاح طلب چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری پرداخته‌ایم.

پزشکیان: نگران مناظره‌ها نباشید
مسعود پزشکیان نامزد اصلاح طلب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از تایید صلاحیت خود توسط شورای نگهبان، در جمع برخی از نمایندگان ادوار و مردم گفت: حضرت امیر فرمودند این پست‌ها و مناصب هیچ ارزشی ندارد جز آن‌که قدمی برای مردم برداشته شود. من هر کجا که باشم، مردمی‌بودن را فراموش نخواهم کرد. هر کدام از شما نمایندگان عزیزی که به من اعتماد دارید، منتظر تشکیل ستاد و ساختار رسمی نباشید و کار‌های لازم برای دعوت مردم به پای صندوق‌های رای را انجام دهید.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره حضور محکم در مناظره‌های انتخاباتی گفت: نگران آن نباشید. کرد، لر و ترک و بلوچ به هم برتری ندارند و برتری فقط به تقوا است. تقوا هم یعنی حرکت بدون خطا، یعنی اقتصاد را درست کرده و درست مدیریت کنیم. ما باید کاری کنیم که عالمان، کارشناسان، کاردان‌ها، باتجربه‌ها و دست پاک‌ها به قدرت برسند نه آدم‌هایی که به خاطر قدرت، تهمت می زنند، دروغ می گویند و آبروی آدم‌ها را می ریزند.
مسعود پزشکیان در اولین پست بعد از تایید صلاحیت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت؛ «بسم الله رحمن الرحیم»، او این توئیت را با هشتگ برای ایران منتشر کرد.
حمایت جهانگیری از پزشکیان
معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم از مسعود پزشکیان برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام حمایت کرد.
اسحاق جهانگیری در بخشی از بیانیه‌ خود با انتقاد از عدم احراز صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری، نوشته است: «با آگاهی کامل از شرایط دشوار امروز و آینده وارد عرصه انتخابات شدم؛ با پشتوانه تجربه‌ای طولانی، تیم‌هایی کارآمد و برنامه عملی، برای اصلاح چرخه معیوب توسعه کشور ثبت‌نام کردم.»
جهانگیری در ادامه این بیانیه تاکید کرده است: «آمده بودم تا عملاً حامل یک پیمان و قرار جدید میان جمهور و حاکمیت با هدف ساختن اجماع ملی برای ترمیم شکاف‌های بزرگ اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی باشم. آمده بودم زمینه‌ساز تشکیل دولتی شوم که هماهنگ با خواسته‌های جمهور، و انجام اصلاحات ضروری؛ نگذارد فساد و تبعیض و بی‌عدالتی و مداخله در زندگی مردم عرصه را بر آنان تنگ کند.»
حمایت‌های توئیتری از پزشکیان
روز گذشته اعلام شد که هشتگ مسعود پزشکیان در شبکه اجتماعی ایکس ترند شده است. بسیاری از افراد به تایید صلاحیت وی واکنش نشان دادند که در ادامه برخی از این واکنش‌ها آمده است.
آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات ایران ضمن اعلام حمایت از تایید صلاحیت مسعود پزشکیان برای انتخابات ریاست جمهوری، نوشت: «راهبرد مشارکت مشروط گام مهم جبهه اصلاحات ایران برای کعنا بخشی به انتخابات بود. تایید صلاحیت دکتر پزشکیان را به فال نیک می‌گیریم. در این صحنه نابرابر برای پیروزی ایشان تلاش میکنیم و کماکان پیگیر حقوق آحاد مردم ایران، از جمله حق انتخابات آزاد وو عادلانه و رقابتی هستیم.»
محمدمهدی مجاهدی، جامعه شناس نیز در شبکه اجتماعی شبکه ایکس به تایید صلاحیت مسعود پزشکیان اشاره و نوشته است: علیرغم محدودیت‌ها و مخاطرات، ریاست‌جمهوری دکتر پزشکیان (که با مشارکت بالای جمهور مردم، بسیار محتمل است) می‌تواند همان راه و روزنه‌ای را بگشاید که همه، خصوصا انکارشدگان و محذوفان، برای بازسازی سامان خود و توان‌افزایی فرهنگی و مدنی و سیاسی و اقتصادی به گشایش آن‌ها نیاز دارند.
محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم یکی دیگر از سیاست مدارانی است که از پزشکیان اعلام حمایت کرده، او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دوستان هر گونه اختلافی را کنار گذارند و برای موفقیت آقای پزشکیان تلاش کنند. قهر با صندوق رای سودی ندارد. امیدوارم از این فرصت بتوان استفاده کرد. اگر غافل شویم، پشیمانی‌های بعدی قابل جبران نیست. مواظب کاسبان تحریم باشیم، تا به قدرت بازنگردند. حفظ منافع ملی از اوجب واجبات است. از سوی دیگر محمد فاضلی، جامعه‌شناس نیز در حمایت از پزشکیان در پستی در شبکه ایکس نوشت: آقای پزشکیان صدای «عقلانیت بهبود تدریجی اما مستمر» باشید. جامعه ایران، پوچ بودن وعده‌های بزرگ اما ناممکن را دریافته است. می‌داند در چاله‌های عمیقی افتاده که به تدریج باید از آن‌ها با عقل، کارشناسی، توافقات سیاسی و کار تخصصی خارج شد. صدای عقلانیت باشید و تن به پوپولیسم ندهید.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اسبق، در توئیتی با هشتگ برای ایران از مسعود پزشکیان نامزد انتخاباتی اصلاح طلبان حمایت کرد.
علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم نیز با اعلام حمایت از کاندیداتوری مسعود پزشکیان، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: وقتی جامعه تشنه امید است، حتی یک تایید صلاحیت متفاوت، چنین موج و حس خوبی را در میان مردم ایجاد می‌کند. با شناخت دیرینم از پزشکیان ، قاطعانه می‌گویم: او می‌تواند. ویژگی‌های آشکار او «صداقت، روراستی با مردم، اخلاق گرایی، اعتقاد به همه ایرانیان، ...» خواست وجدان جمعی جامعه ایران است. برنامه او بازگشت به مردم، بازگشت به همه نخبگان شایسته و مخالفت با دروغ است. در کنار او می‌ایستیم.» در این میان مجمع نیروهای خط امام، حزب ندای ایران، حزب مردم سالاری نیز با انتشار بیانیه‌ای از مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کرده‌اند.
واکنش سیاسیون به اعلام نتایج صلاحیت‌ها
اسماعیل گرایی‌مقدم قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی پس از اعلام نتایج تایید صلاحیت‌ها از طرف شورای نگهبان با اشاراه به اینکه به نظرم می‌رسد ترکیب و آرایشی که در انتخابات شکل گرفت، اصلی‌ترین مسأله و پایه‌اش در جهت افزایش مشارکت خواهد بود،گفت: ما در این انتخابات شاهد افزایش چشمگیر مشارکت خواهیم بود.
گرایی مقدم همچنین معتقد است با توجه به اینکه مهم‌ترین شعار آقای پزشکیان بازگرداندن معیشت و معاش مردم به یک سطح قابل‌قبولی است که حق مردم ایران بوده و سزاوار آن هستند. بنابراین مسائل اقتصادی مهم‌ترین برنامه آقای پزشکیان خواهد بود. این خود به خود می‌تواند اعتماد از دست رفته مردم را بازآفرینی کرده و آنها را به پای صندوق رای بکشاند.
مجید انصاری با اشاره به اینکه عدم تأیید چهره‌هایی که به لحاظ سابقه خدمتی، تجربه کافی و دانش سیاسی مصداق رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر هستند، با دیگرانی که در ادوار گذشته و همین دوره تأیید صلاحیت شده‌اند، محل ابهام و اشکال جدی است، گفت: جمعی می‌گویند ملاک ما قانون است، ولی تلقی این هست که نوعی مهندسی مصلحت‌گرایانه پشت این نوع چینش کاندیداها در تأیید و رد وجود دارد. این یک ذهنیت عمومی است و نمی‌توانند آن را پاک کنند. وی با تاکید بر اینکه این سؤال من نیست و سؤال میلیون‌ها نفر در کشور است. خاطر نشان کرد: به هر حال شخصیتی مثل دکتر جهانگیری با سابقه طولانی از مدیریت موفق که از سطوح پایین جهاد کشاورزی شروع کرده و با رشد طبیعی بالا آمده، هم رشد علمی و هم رشد تجربی، در استانداری، وزارت صنعت و معاون اول رئیس جمهوری موفق بوده و به لحاظ مبانی ارزشی برادر دو شهید و خودش از نیروهای جهادی است و به هر حال همه شاخص‌های رجل سیاسی و مذهبی را داشته ولی رد شده است.
وی به رد صلاحیت علی لاریجانی اشاره کرد و گفت: آقای دکتر لاریجانی با سوابق بسیار طولانی در مدیریت‌های مهم و حساس نظام از معاون پارلمانی سپاه پاسداران تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدت طولانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، 10 سال رئیس صدا و سیما و 12 سال رئیس مجلس شورای اسلامی بوده و الآن عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور رهبری است، هر کدام از سمت‌های ایشان به تنهایی برای اثبات شرط رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن، را دارا هست ولی تأیید نشده است.
موسوی لاری، وزیر کشور دوره اصلاحات و عضو مجمع روحانیون مبارز نیز با تاکید بر اینکه شورای نگهبان کاملا در مسیر گذشته حرکت کرده گفت: چهره‌هایی که می‌توانستند با کاندیداهای مورد قبول آقایان رقابت کنند، مثل آقایان جهانگیری، آخوندی و حتی لاریجانی را از گردونه خارج کردند. وی خاطر نشان کرد من فکر می‌کنم آنچه اتفاق افتاده دور از انتظار نبود، ولی ما فکر می‌کردیم که شورای نگهبان با توجه به دو انتخابات گذشته که مردم کمترین حضور را در این انتخابات‌ها داشتند، تجدیدنظری می‌کند و نگاه واقع‌بینانه‌تری خواهد داشت؛ ولی متأسفانه نشد.
موسوی لاری افزود: به نظر دو کاندیدای جریان مقابل، یعنی آقای جلیلی و آقای قالیباف، به راحتی نمی‌توانند با همدیگر کنار بیایند. بعضی از این کاندیداها که بازار گرم‌کن هستند؛ نیامده‌اند که رئیس جمهور شوند و آمده‌اند که بالأخره در صحنه حضور داشته باشند. وی معتقد است انتخابات سه ضلعی بین آقایان پزشکیان، قالیباف و جلیلی است و در این صحنه فکر می‌کنم آقای پزشکیان با توجه به ظرفیت‌های جامعه بتواند یک رقیب جدی برای آن دو نفر تلقی شود و از نظر من شاید آقای پزشکیان پدیده این انتخابات تلقی شود و بتواند به گونه‌ای عمل کند که نظر اکثریت خاموش را جلب کند و به او رأی بدهند.
حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه در میان کاندیداهایی که هستند یک ترکیب چهار- یک – یک وجود دارد گفت: چهار نفر از یک جناح خاص تایید صلاحیت شده‌اند. یک نفر آقای پورمحمدی است که با چهار نفر اول زاویه‌های جدی دارد و یک نفر هم آقای پزشکیان است که هم وابسته به جریان اصلاحات، به دولت‌های گذشته و جریان اقلیت در مجلس ایران است.
او معتقد است که احمدی نژاد به سمت قهر از انتخابات حرکت خواهد کرد و آقای لاریجانی سعی خواهد کرد که بیشتر سیاست بی تفاوتی را در پیش بگیرد. در کل اتفاقی که رخ داده است سرنوشت تلخ دمکراسی را در ایران می‌بینیم. مردم در نهایت مجبور هستند یک سری گزینه‌های حداقلی در انتخابات داشته باشند. فلاحت پیشه تاکید دارد که مردم دنبال یک منجی اقتصادی هستند. دنبال کسی هستند که این همه شر و دشمنی را تبدیل به فضای مثبت خواهد کرد. لذا از دو کاندید آقای پورمحمدی و آقای پزشکیان، اگر هرکدام برنامه عملیاتی برای برون رفت از این شرایط داشته باشند به نظرم می‌توانند یک فضای رقابتی را ایجاد کنند.
وی در ادامه تاکید دارد که کسانی مانند آقای قالیباف نه در حوزه سیاست داخلی و نه در حوزه سیاست‌های خارجی و حتی آزادی‌های مدنی نتوانسته‌اند کارنامه خودشان را از کارنامه افراطی ترین افرادی که تایید صلاحیت شده اند جدا کنند. این یک نقطه ضعف اساسی برای آقای قالیباف است.
فلاحت پیشه به رد صلاحیت علی لاریجانی نیز اشاره کرده و معتقد است: آن چه که باعث رد صلاحیت آقای لاریجانی شد، شاید فقط مربوط به ریاست جمهوری نبود. یعنی موضوع ریاست جمهوری به یک سری حوزه‌های رقابت‌های سیاسی دیگر ارتباط دارد و شاید همین عامل باعث یکی از دلایلی شود که آقای لاریجانی نتواند در رقابت ریاست جمهوری حضور پیدا کنند.
جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مجلس نیز به کاندیداتوری محمدباقر قالیباف اشاره کرده و معتقد است: قالیباف قطعا یک مقدار امتیازاتی را در معاملات کاندیدا شدن می‌دهد و قطعا این را هم در مجلس اعمال می‌کند؛ همان طور که در شهرداری جاهایی (افرادی) که به وی کمک کرده بودند را به مجلس آورد و امتیازاتی داد، آنجا هم این کار را می‌کند. معتقدم این کار خوبی نیست و آدم باید بر اساس شایستگی‌ها کار کند.
احمد زیدآبادی نیز معتقد است لیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی فاقد پایگاه مؤثر اجتماعی هستند و به همین دلیل احتمال کناره‌گیری آنها به نفع یک کاندیدای دیگر دور از انتظار نیست. با این حال اگر آنان بازی را تا آخر ادامه دهند، هر کدام به سختی می‌توانند رأی خود را به یک میلیون برسانند.
محمد مهاجری نیز اشاره ای به تایید صلاحیت قالیباف دارد، به گفته وی قالیباف بعد از دوران دفاع مقدس، هیچ سابقه شگرف و افتخارآفرینی ندارد، هرچند که در دوران فرماندهی نیروی انتظامی موفق‌تر از اخلاف و اسلاف خود عمل کرده. با این حال او در شهرداری تهران آثاری از خود به جا نگذاشته که در افکار عمومی پایتخت نشینان، برجسته باشد.
پیش‌بینی‌های توئیتری
محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب اما اشاره ای به توانمندی پور محمدی در مناظرات دارد. او در شبکه اجتماعی ایکس در این باره نوشته است: شاید از این پیش بینی تعجب کنید اما پدیده «مناظرات» مصطفی پورمحمدی خواهد بود. اطلاعات زیاد محرمانه و غیر محرمانه از ۴۵ سال گذشته دارد. سخنور است و قصد ندارد پوششی برای افراطیون باشد و پشتوانه حاکمیتی قوی دارد.
شاخ و شانه کشیدن در دنیای مجازی
سعید جلیلی بعد از تایید کاندیداتوری اش در چهاردهمین دوره ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان از پوستر تبلیغاتی خود رونمایی کرد. پوستری که در آن نوشته بود: «رئیس جمهور باید نقطه زن باشد.» در واکنش به این پوستر، سعید حجاریان تئوریسین سیاسی جبهه اصلاحات در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یک نامزد انتخابات: «رئیس جمهور باید نقطه زن باشد...» در نوبت پیشین، حامیان این تفکر نقطه زیر به مساحت ۱.۶۴۸.۱۹۵ کیلومتر مربع را نقطه زنی کرده اند. ضمنا، نقطه زنی کار «تک تیرانداز» و فرود آن کار «چترباز» است!»
سیدعباس صالحی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نیز در توئیتی به نتایج اعلام شده از سوی شورای نگهبان واکنش نشان داد و نوشت: «چقدر خوب بود مذاکرات و آرا در صلاحیت نامزدهای انتخابات علنی و شفاف بود. در فاصله سه سال:
همتی: صلاحیت ۱۴۰۰، رد صلاحیت ۱۴۰۳
پزشکیان: رد صلاحیت ۱۴۰۰، صلاحیت ۱۴۰۳
جهانگیری و لاریجانی: رد صلاحیت در هردو
زاکانی و قاضی‌زاده: صلاحیت در هر دو راستی از لایحه (و سپس طرح شفافیت) چه خبر؟»
با تایید صلاحیت قالیباف رجزخوانی‌های رسایی بار دیگر شروع شده است، او روز گذشته در شبکه اجتماعی ایکس به کنایه تندی به قالیباف زد و نوشت: آقایانی که ۲۰سال است می‌خواهید یک نفر را رئیس جمهور کنید، اگر با بستن دهان‌ها قرار بود کسی رئیس جمهور شود، ناطق نوری در سال ۷۶ و‌هاشمی رفسنجانی در سال ۸۴ رئیس جمهور می‌شدند. ۲۰ سال است نتوانستید، باز هم نمی‌توانید. انتخابات ۱۱ اسفند نشان داد که صحن علنی جامعه غیراز صحن علنی مجلس است.» موضوع به همینجا اما ختم نشد، او با حمله به پزشکیان نیز در خصوص انتخابات نوشت: پزشکیان رقیب قالیباف نیست بلکه رفیق اوست. پزشکیان، حامی ریاست قالیباف در مجلس و قالیباف، به صورت غیرقانونی پیگیر تأیید اعتبارنامه تاج‌گردون اصلاح‌طلب بود. پزشکیان فقط یک لولوی جذاب، برای ترساندن بدنه و اجماع همه پشت سر کسی است که ۲۰ سال است می‌خواهند رئیس جمهور شود، ولی مردم نمی‌خواهند.»
کد مطلب: 217618
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *