۰
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۵
آژیر قرمز بورس همچنان روشن است

۸ دستور کار اقتصادی دولت

همتی: ناترازی بودجه و ریسک‌های سیاسی، قدرت عمل دولت را محدود کرده است
تالار شیشه‌ای بورس در روزگذشته روز خونینی را پشت سر گذاشت بطوریکه در این بازار شاهد تشکیل صف‌های طولانی برای فروش از سوی سهامداران بودیم. بازار بورس در اولین روز هفته همانند سه روز کاری قبل افت داشت و شاخص کل با کاهش بیش از ۲۴ هزار واحد به رقم دو میلیون و ۴۱ هزار واحد رسید.
۸ دستور کار اقتصادی دولت
گروه اقتصادی – حسین قبادیان: تالار شیشه‌ای بورس در روزگذشته روز خونینی را پشت سر گذاشت بطوریکه در این بازار شاهد تشکیل صف‌های طولانی برای فروش از سوی سهامداران بودیم. بازار بورس در اولین روز هفته همانند سه روز کاری قبل افت داشت و شاخص کل با کاهش بیش از ۲۴ هزار واحد به رقم دو میلیون و ۴۱ هزار واحد رسید.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، در روز شنبه شاهد خروج 462 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از سهام و صندوقهای معامله بودیم و در آخرین دقایق پایانی بازار، تعداد معاملات در صف فروش به 502 نماد هم رسید و در نهایت در پایان روز کاری 468 نماد در صف فروش و تنها 25 نماد در صف خرید قرار گرفتند.
همچنین ارزش صفهای خرید 117666 میلیارد تومان و ارزش صفهای فروش 1877239 میلیارد تومان بود. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، نرخ بهره بسیار بالا در بازار موازی ، نقش مهمی‌در وضعیت فعلی در بازار بورس ایجاد کرده است. با نرخ بهره 33 درصد، در واقع صنایع نمی‌توانند سودسازی و جذابیتی برای ورود سرمایه داشته باشند و دولت باید نرخ فروش دلار شرکتها را اصلاح کند.
اکنون شرایط به نحوی است که حاشیه سود دلالها از شرکتهای تولیدی بیشتر است.بنابر این گزارش، جمعه شب عبدالناصر همتی در شبکه ایکس با اشاره به چالش‌های موجود در اقتصاد کشور، اولویت و راهکارهای خود را برای رفع ناترازی‌های موجود در سیستم تامین مالی کشور مطرح کرد. وزیر اقتصاد با طرح موضوع در رابطه با چالش‌های موجود اقتصاد به ویژه در حوزه تامین مالی و بازار سرمایه، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «ناترازی‌های جمع شده، کسری بالای بودجه و ریسک‌های سیاسی، قدرت عمل دولت را شدیدا محدود کرده و پیامد منفی برای بازار سرمایه و تامین مالی داشته است.»
وی در ادامه نوشت: با وجود بی سابقه بودن مشکلات، مسائل اصلی و موانع حل آنها در ستاد اقتصادی دولت بحث شده و با اشراف کامل و واقع بینانه در حال چاره اندیشی هستیم.سکاندار وزارت اقتصاد با ارائه راهکارهای خود برای رفع چالش‌های اقتصادی موجود به ویژه در حوزه بازار سرمایه و همچنین سیستم بانکی گفت: «باید بپذیریم، چاره اصلی در انجام اصلاحات جدی اقتصادی و تلاش برای کاهش تحریم‌ها است.
با دستورات و توجه ویژه رییس جمهور، کاهش کسری بودجه و در نهایت تامین مالی صحیح کسری بودجه، کاهش ریسک‌های سیستماتیک در اقتصاد تا جایی که در توان دولت باشد، رفع تنگنای مالی بنگاه‌ها، کاهش نرخ سود موثر، کاهش قیمت گذاری‌های دستوری و شکاف نرخ ارز نیما و بازار برای حذف رانت و کاهش سوء تخصیص منابع در دستور کار دولت است.»
بر اساس این گزارش، در معاملات روز شنبه، سرانه خرید حقیقی 25.2 میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی 40 میلیارد تومان بود. نشانه‌ای که از فشار بالای عرضه در بازار حکایت دارد.نمای بازار هم گواه همین فشار است. روزگذشته 92 درصد از نمادهای بازار سرخپوش بودند و مجموع ارزش صفوف فروش هم از مرز 650 میلیارد تومان عبور کرد.
در ادامه سریال خروج پول از بازار دیروز هم 500 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شد. همچنین خروج پول 666 میلیارد تومانی از صندوق‌های درامد ثابت نشان می‌دهد که میزان خوش‌بینی نسبت به بازار به کف خود رسیده است. در بازار روز شنبه گروه فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را با 189 میلیارد تومان به خود اختصاص داد و بانک‌ها بعد از مدتها جایگاه نخست خود را از دست دادند و به رده چهارم از نظر ارزش معاملات سقوط کردند. با این حال صندوق‌های درآمد ثابت حدود 4هزار میلیارد تومان معامله شدند و صندوق‌های سهامی‌هم 630 میلیاردتومان ارزش معاملات داشتند.
روزگذشته تنها چهار گروه استخراج نفت، کامپیوتری، کانی غیرفلزی و حمل و نقل آبی با ورود پول حقیقی مواجه شدند و بیشترین خروج پول هم از صندوق‌ها صورت گرفت. بر این اساس، 812 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوقها خارج شد.بیشترین سرانه خرید دیروز مربوط به نماد کلر بود که هر کد 364 میلیون تومان خرید داشت. بیشترین ارزش معاملات هم به پارسیان با 209 میلیارد تومان تعلق داشت. فولاد، پارسیان و پالایش هم به ترتیب با 15.9، 13.6 و 12.6 میلیارد تومان خروج پول حقیقی، بیشترین ورود پول حقوقی را به خود اختصاص دادند. از آن سو، فزر، کسرا و فباهنر هم بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.
کد مطلب: 225090
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *