۰
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۲
فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با «مردم سالاری»:

باید به سیاست خارجی شعارگونه پایان داد

آثار مخرب یک مثلث افراطی بر دیپلماسی دولت
بیانیه ضد ایرانی اتحادیه اروپایی در حمایت از ادعای کذب امارات در صدر اخبار روزهای اخیر قرار دارد. بیانیه‌ای که نه تنها حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه را رد کرده بلکه از ایران به عنوان اشغالگر نام برده است.
باید به سیاست خارجی شعارگونه پایان داد
گروه سیاسی- مانیا شوبیری: بیانیه ضد ایرانی اتحادیه اروپایی در حمایت از ادعای کذب امارات در صدر اخبار روزهای اخیر قرار دارد. بیانیه‌ای که نه تنها حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه را رد کرده بلکه از ایران به عنوان اشغالگر نام برده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،حشمت الله فلاحت پیشه معتقد است که کشورهای عربی در تلاش هستند تا یک فضاسازی سیاسی را با یک اقدام حقوقی علیه ایران همراه کنند. به اعتقاد وی عملکردهای غلط سیاست خارجی کشور در گذشته عملا ایران را به یک کشور پردشمن تبدیل کرده و همین موضوع محل سواستفاده کشورهای کوچکی مانند امارات است. او در ادامه این گفت‌ وگو موضع گیری‌های افراطی و سیاست خارجی شعارگونه را نیز بی‌تقصیر نمی‌دانند. او همچنین اشاره‌ای به نقش روسیه و چین کرده و بخشی از این اتفاقات را هزینه دوستی ایران با روسیه می‌داند. در ادامه مشروح گفت‌وگوی حشمت الله فلاحت پیشه با مردم سالاری را می‌خوانید:
حشمت الله فلاحت‌پیشه، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به بیانیه اتحادیه اروپا علیه جزایر سه‌گانه ایرانی گفت: کاری که امارات و برخی کشورهای عربی دنبال می‌کنند سو استفاده از شرایط بین‌المللی با هدف پیشبرد یک ادعای کذب هست. هدف آنها این هست که پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد را به سمتی پیش ببرند که آنها به بخشی از این ادبیات کاذب علیه ایران تبدیل شوند. فلاحت پیشه با اشاره به اینکه من معتقدم که هدف سیاسی آنها این است که این ادعا کاذب به یک ادبیات بین‌المللی تبدیل شود، خاطر نشان کرد: اما هدف حقوقی آنها خطرناکتر است؛ آنها می‌خواهند شورای امنیت سازمان ملل متحد و خود سازمان ملل را به این سمت ببرند که از دیوان بین‌المللی دادگستری تقاضای رای مشورتی کنند.
به گفته وی موارد شصت و پنج تا شصت و هشت اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری این موضوع را مطرح می‌کند که اگر دولت‌ها اختلافاتی باهم داشتند سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت می‌تواند از این دیوان درخواست رای مشورتی نمایند.
فضاسازی سیاسی علیه ایران توسط کشورهای عربی
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته رای مشورتی نیز خللی در حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه ایجاد نمی‌کند، خاطر نشان کرد: ولی بخشی از تلاش کشورهای عربی این است که یک فضاسازی سیاسی را با یک اقدام حقوقی همراه کنند و روایت کشورهای دیگر به ویژه پنج عضو شورای امنیت را با ادعاهای کاذب خود همراه کنند. رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه نکته تلخ ماجرا این است که دور تازه هجمه سیاسی، حقوقی اماراتی‌ها و برخی کشور عربی با ایران از کشورهایی شروع شد که ادعای دوستی با ایران را دارند، افزود: ابتدا روسیه و بعد چین بودند که این ادعا را با مفاهیمی دیگر در بیانیه‌های مشترک با کشورهای عربی آوردند.
فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: اعتقادم بر این است که بدون وجود یک فضا یا محمل، کشورهای عربی که اغلب عمر آنها به سختی از پنجاه سال می‌گذرد، نمی‌توانند در مورد حاکمیت‌های چند هزار ساله ایران ادعایی را مطرح کنند؛ اما متاسفانه به دلیل عملکردهای غلط سیاست خارجی کشور در گذشته عملا ایران به یک کشور پردشمن تبدیل شده است. لذا همین پر دشمنی ایران باعث شده که کشورهای مختلف از این موضوع سواستفاده کنند. وی با بیان اینکه بیانیه‌هایی مانند بیانیه مشترک شورای اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس، جای امیدواری دارد تا مسئولان کشور را از خواب جزمی بیدار کند، گفت: مسئولان کشور ما به کشورهایی تکیه دادند که اینها به هیچ وجه دوست ایران نیستند و بیشتر از ایران سوء استفاده می‌کنند.
هزینه‌های دوستی با روسیه برای ایران
فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه اتفاقی که در بیانیه اتحادیه اروپا و شورای خلیج فارس شکل گرفت، یکی دیگر از ده‌ها هزینه‌ای است که ایران به خاطر رابطه ی نابرابر با روسیه پرداخت می‌کند، گفت: بارها کشورهای اروپایی در همه نشست‌ها از طرف کشورهای عربی زیر فشار بودند که بیانیه‌های تندی علیه ایران صادر کنند، ولی معمولا کشورهای اروپایی وارد این موضوع نمی‌شدند، ولی موضوع اوکراین که به میان آمد عملا کشورهای اروپایی در حوزه‌های مختلف از کشورهای طرف مذاکره به کشورهای دشمن ایران تبدیل شدند. همان کاری که در حوزه هسته ای کردند، در حوزه مسائل منطقه‌ای نیز دنبال میکنند و الان هم در موضوع جزایر ایرانی، می‌بینیم که یکی از دروغترین و در عین حال تندترین عبارات یعنی اشغال را علیه ایران به کار می‌گیرند.
وی با اشاره به اینکه امیدوارم مسئولین واقعیات دنیای امروز را به خوبی درک کنند، گفت: واقعیت این است که آنچه که دارد اتفاق میافتد نشان دهنده توجه به یک سیاست خارجی شعارگونه و بی‌توجهی به واقعیات کارشناسی در سیاست خارجی و منافع ملی است. این نماینده سابق مجلس یا بیان اینکه به هرحال باید از نقاط مثبت این موضوع استفاده کرد، گفت: ما می‌بینیم که همه ایرانیان به رغم این که اختلافات مختلفی هم با هم دارند در داخل و خارج نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. ایرانیان باید بدانند که وقتی فضای بین‌المللی علیه ایران شکل بگیرد، همگان به عنوان دشمن عمل می‌کنند، فقط این ایرانیان هستند که می‌توانند کنار هم بمانند.
باید سیاست خارجی منطقی را درپیش گرفت
وی با تاکید بر اینکه در درجه اول باید از چنین شرایطی و سایر شرایط منطقه استفاده کرد و به این سیاست خارجیِ شعار گونه پایان داد، گفت: باید افرادی را که بیشترین آثار کاهنده منافع ملی در سیاست خارجی داشتند را از حوزه تصمیم و موضع گیری دور کرد و یک سیاست منطقی را در پیش گرفت.
فلاحت پیشه با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی این سیاست منطقه‌ای پایان دادن به تنش‌های فزاینده است، افزود: بسیاری از کسانی که الان در جمهوری اسلامی صاحب منصب و موقعیت هستند کسانی اند که تنش یا تنش‌هایی را به ملت ایران تحمیل کردند، باید افراد و مواضع تنش‌زا را از سیاست خارجی کشور دور کرد.
به گفته وی در این شرایط دو جریان را در روزهای اخیر می‌بینیم، یک جریان که یک شخصی از جنگ آخر زمانی و کشته شدن نصفی از انسان‌ها صحبت می‌کنند و یک جریان آقای عراقچی که مشغول رایزنی در 9 کشور دنیاست. معتقدم آثار منفی یک مصاحبه افراطی باعث شد که عملا دیپلماسی کم رمق دولت بدون نتیجه باقی بماند. اینها واقعیت‌های است که وجود دارد.
مثلث افراطی، مخرب منافع ملی
فلاحت پیشه با اشاره به اینکه یک مثلث مخرب از داخل در روزهای اخیر شکل گرفت که به نظر من آفات زیادی را متوجه کشور خواهد کرد، گفت: راس این مثلث مصاحبه از شخصی بود که از یک ایدئولوژی ایرانی- اسلامی صحبت می‌کند و می‌گوید حتی اگر نصف مردم دنیا از بین بروند این ایدئولوژی قابل دفاع است. من معتقدم مردم دنیا چنین حرف‌هایی فقط از کسانی مثل هیتلر شنیده‌اند، این یک آفت برای سیاست خارجی است.
به گفته وی ضلع دوم این مثلث نامه 39 نماینده ای بود که خواهان بازنگری در فناوری هسته ای شدند، این موضع گیری نیز از جمله حرف‌هایی است که هیچگونه پشتوانه عملی ندارد، ولی آسیب‌های آن متوجه کشور می‌شود.
فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: درگذشته بارها ادعاهای افراطی صورت گرفته که هیچ پشتوانه عملی نداشت، مثل ادعای مدیریت شش پایتخت عربی توسط ایران؛ ادعای که باعث شد عملا کشورهای عربی همچنان نگاهی همراه با تردید به ایران داشته باشند.
این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: ادعای بمب هسته‌ای نیز از همین دست است، تمام کشورهای که صاحب بمب هسته‌ای شدند حتی امریکا که اولین آنهاست، در فضای مخفی به بمب رسیدند، هیچ کشوری شعار نداد و بمب هسته‌ای ساخت، ولی در کشور ما عده‌ای شعار می‌دهد بدون اینکه کشور برنامه‌ای برای ساخت بمب هسته‌ای داشته باشد. چون عرصه بین‌الملل عرصه ضد ایرانیست، همین نامه و همین مصاحبه‌ها باعث می‌شود کسی مثل نتانیاهو موفق شود ایران را یک تهدید بین‌المللی نشان دهد.
به اعتقاد وی ضلع سوم این مثلث افراطی، ادعای روزنامه‌ای بود که گفته بود باید تنگه هرمز را بست؛ تنگه هرمز یک آبراه بین‌المللی است و طبق مقررات بین‌المللی اگر خللی در آن ایجاد شود، تمام کشورها موظف هستند که این تهدید را رفع کنند. این موضوع هم عملا ایران را به عنوان یک تهدید بین‌المللی نشان می‌دهد، من این مثلث را یک مثلث مشکوک و ضد منافع ملی می‌دانم.
فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: تا زمانی که افرادی در ایران با موضع گیری‌ و رفتارشان کشورهای دنیا را به دشمن ایران تبدیل می‌کنند ما شاهد خواهیم بود که کشورهای کوچک مثل امارات حوزه مانور بیشتری درباره ایران پیدا کنند. رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اینکه معتقدم باید یه سری تغییرات اساسی در سیاست خارجی شکل داد گفت: باید بپذیریم که در دنیای امروز با تنش آفرینی نه تنها هیچ نظمی تغییر نمی‌کند، بلکه نظم تازه‌ای علیه ایران شکل خواهد گرفت.
شاخص قدرت در دنیای امروز حضور در عرصه بین‌المللی‌ست
وی با اشاره به اینکه ابزارها در دنیای امروز ابزارهای شفافی هستند، گفت: شاخص قدرت در دنیای امروز نه بر اساس سخنرانی‌ها و ادعا بلکه بر اساس میزان حضور کشورها در عرصه بین‌المللی است. به گفته وی چین که حاضر شد بیانیه ضد ایرانی را امضا کند، 480 میلیارد دلار با طرف‌های عرب آن بیانیه مبادله سالیانه اقتصادی داشت، یا روسیه هنگامی که این بیانیه را با کشورهای عربی امضا کرد سعی داشت آنها را در جنگ تجاری با اوکراین در کنار خود نگهدارد تا آنها در کنار آمریکا قرار نگیرند؛ ضمن اینکه برنامه ی بلندمدتی را برای افزایش صدها میلیارد دلار با کشورهای عرب در پیش گرفته بود.
فلاحت پیشه با بیان اینکه کشورهای عرب در طول سالیانی که ایرانی‌ها مشغول بحران سازی برای خود بودند و بسیاری از منابع ملت ما دچار آتش شد، نفوذ اقتصادی و سیاسی خودشان را در دنیا گستراندند، خاطر نشان کرد: در دنیای امروز که سرمایه در جای امن می‌نشیند متاسفانه این کشورها ایران را یک منطقه ناامن نشان دادند و بیشترین سرمایه گذاری‌ها را برای خود جذب کردند به همین دلیل که به راحتی یک بازیگر کوچکی مثل امارات می‌تواند ادعای کاذب خود را ابتدا منطقه‌ای و سپس جهانی کند.
کد مطلب: 225089
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *