۰
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۴
«مردم سالاری» پیشنهاد تولید بمب هسته‌ای در ایران را بررسی می‌کند

بازی خطرناک در زمین اسرائیل

از زمانیکه در حکومت ستم شاهی ایران تصمیم گرفت که وارد عرصه هسته‌ای در جهان شود و نیروگاه اتمی بوشهر را با کمک شرکت زیمنس آلمان پایه‌گذاری کرد تا زمانیکه به دلیل بروز جنگ تحمیلی ادامه ساخت و تکمیل آن متوقف شد و در میانه دهه 60 دوباره روند ساخت آن آغاز شد، حرف‌ها و حدیث‌ها درباره ساخت سلاح اتمی توسط ایران در جهان مطرح بوده است.
بازی خطرناک در زمین اسرائیل
گروه سیاسی- فهیمه جهازیان: از زمانیکه در حکومت ستم شاهی ایران تصمیم گرفت که وارد عرصه هسته‌ای در جهان شود و نیروگاه اتمی بوشهر را با کمک شرکت زیمنس آلمان پایه‌گذاری کرد تا زمانیکه به دلیل بروز جنگ تحمیلی ادامه ساخت و تکمیل آن متوقف شد و در میانه دهه 60 دوباره روند ساخت آن آغاز شد، حرف‌ها و حدیث‌ها درباره ساخت سلاح اتمی توسط ایران در جهان مطرح بوده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،این موضوع همواره مورد چالش ایران با دیگر کشورهای جهان و حتی شورای حکام سازمان ملل بوده که آیا ایران می تواند حتی وارد باشگاه کشورهای هسته‌ای شود یا خیر؟
آغاز دوباره ساخت نیروگاه اتمی بوشهر
در طی سال اخیر بخصوص پس از پایان جنگ تحمیلی که ایران تصمیم گرفت که بطور جدی خود را از داشتن دانش‌های روز دنیا محروم نکند، در محافل بین المللی بحث‌های فراوانی شده و حتی دیگر کشورها، ایران را در موارد مختلف بسیاری تحریم کردند.
اینگونه که گفته می‌شود اولین سانتریفیوژها از سوی پاکستان به ایران اهدا شد و ایرانیان با مهندسی معکوس توانستند اولین نسل از این آبشارهای پیشرفته را تولید کنند. در زمان دولت اصلاحات حسن روحانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، در مذاکراتی که بعدها به مذاکرات تهران مشهور شد توانست غربی‌ها را که حساسیت زیادی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشتند، مجاب کند که تمامی فعالیت‌های ایران صلح آمیز است.
به همین دلیل برخی از فعالیت‌ها در اواخر این دولت به دلیل پذیرفتن الحاقیه NPT متوقف شد ولی رهبر انقلاب در یک سخنرانی با انتقاد از توافقات صورت گرفته خواست که تمامی فعالیت‌های صلح آمیز کشورمان دوباره شروع شده و قفل برخی از مراکز هسته‌ای تا پیش از پایان آن دولت شکسته شود.
اقدامات نسنجیده دولت احمدی نژاد
بعد از اینکه محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهوری در پاستور مستقر شد، دستور خروج از این معاهده داده و فعالیت‌ها بصورت مضاعف و تندتر از گذشته ادامه پیدا کرد و در ابتدا علی لاریجانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، مسئول مذاکرات با غربی‌ها شد که در برخی از موارد به توافقات خوبی نیز دست یافت. از لاریجانی نقل است که می‌گوید: زمانی با خاویر سولانا درباره موضوعات هسته‌ای صحبت می‌کردم وی گفت که شما نباید به هیچ عنوان فناوری اتمی داشته باشید زیرا ممکن است به سمت ساخت سلاح اتمی بروید که من در پاسخ به وی گفتم چاقو نیز کاربرد دوگانه دارد یعنی هم می‌تواند وسیله ای برای کمک به زندگی بشر باشد و هم می‌تواند به عنوان آلتی قتاله استفاده شود، حالا به همین دلیل نباید اصلا چاقو تولید کرد؟
همین موضوع باعث شد که در دورانی که قیمت نفت به 150 دلار در هر بشکه رسید، و سرمایه سرشاری به کشور سرازیر شد، ایران در مسیر تند هسته‌ای قرار گرفت اما از سوی دیگر غربی‌ها با کمک گروهک منافقین دریافتند که ایران در دل کوه‌های نزیدک به قم یعنی فردو اقدام به ساخت تاسیسات مخفی هسته‌ای کرده است.
همین موضوع باعث شد که آمریکا، اسراییل و برخی از کشورهای منطقه و غربی اقدام به ارسال پرونده ایران در مرحله اول به شورای حکام و سپس شورای امنیت کنند که رئیس جمهوری وقت در سخنرانی خود در یکی از سفرهای استانی گفت که ترمز قطار هسته‌ای ایران کنده شده و ایران قطار قابل توقف نیست.
این موضع و سخنرانی نسنجیده باعث شد که پرونده ایران در شورای امنیت مطرح شده و پیش از بررسی آن احمدی نژاد سفرهایی را به برخی از کشورهای کوچک عضو شورای امنیت که بعضا آفریقایی بودند انجام دهد، ولی چون در آمریکا دموکرات‌ها و رئیس جمهوری سیاه پوست آن و هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه بود بعد از هر سفر احمدی نژاد به این کشورها و امتیازاتی که ایران به آنها برای عدم تصویب قطعنامه ای علیه ایران در شورای امنیت انجام می‌داد، سفر می‌کرد و امتیازات بیشتری را به آنها پیشنهاد می‌داد.
البته سعید جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی نیز به دلیل عدم توانایی برای انجام مذاکرات نتوانست به خوبی از حق ایران در میان کشورهای دیگر دفاع کند و با حضور در جلسات مختلف تنها به خواندن بیانیه اکتفا کرد که باعث شد غربی‌ها فکر کنند ایران درحال خرید زمان است به همین موضوع باعث شد حتی دوستان ایران یعنی چین و روسیه نیز به قطعنامه‌های شورای امنیت علیه کشورمان رای مثبت دهند و ایران درنهایت زیر منشور 7 سازمان ملل قرار گرفت و در همان زمان بود که احمدی نژاد گفت قطعنامه‌های شورای امنیت کاغذ پار‌ه‌ای بیش نیست.
در همین بین بود که رهبر انقلاب در سخنرانی‌های مختلف داشتن بمب اتم برای ایران را حرام اعلام کرد. این موضوع از آن جهت اهمیت داشت که رهبر انقلاب براساس قانون اساسی سیاست‌های کلی نظام را ابلاغ می‌کند و ایشان چون فرماندهی کل قوا را برعهده دارند و مرجع عالیقدر شیعیان نیز هستند، می‌توانند درباره حکم جهاد، جنگ و صلح کشور و همچنین تولید انواع سلاح‌های متعارف و نامتعارف تصمیم گیری کنند.
احمدی نژاد که گمان نمی‌کرد حرف‌هایی که درباره قطار هسته‌ای و کاغذپاره بودن قطعنامه‌ها از روی ناآگاهی نسبت به قوانین مطرح کرده گریبان دولت خودش رابگیرد، ناگهان با تحریم‌های گسترده و فلج کننده ای از سوی جامعه جهانی بخصوص آمریکا روبرو شد، اما با پیشنهاد وزیر امورخارجه وقت یعنی علی اکبر صالحی به رهبر انقلاب برای مذاکره مستقیم با آمریکا درباره موضوعات هسته‌ای، ایشان موافقت کردند و مذاکرات ایران بصورت محرمانه در عمان آغاز شد.
آغاز روند برجام
پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، وی که به عنوان شیخ دیپلمات مشهور بود، در اولین سفر خود به نیویورک و در مسیر بازگشت در تماس تلفنی کوتاه با اوباما رئیس جمهوری آمریکا توافق کردند که مذاکرات هسته‌ای بصورت علنی دنبال شود، بنابراین وی که پیش از آن جمعی از کارکشته ترین دیپلمات‌ها را در وزارت خارجه گماشته بود و پرونده هسته‌ای را از شورای امنیت ملی به این وزارت خانه منتقل کرد، مسئولیت مذاکرات را به محمدجواد ظریف سپرد.
در همان زمان رهبر انقلاب موضوع صلح امام حسن (ع) را مطرح و مذاکرات پیش رو را تعبیر به نرمش قهرمانانه کردند.
با پیشنهاد ایران و توصیه علی لاریجانی که باید در مذاکرات حتما آمریکایی‌ها نیز حضور داشته باشند، ایران با 5 کشور عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان برسر میز مذاکره نشست و درنهایت توانست تا پیش از اتمام دولت دموکرات‌ها در آمریکا به توافقی مهم بنام برجام دست یابد.
اما پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و انتخاب دونالد ترامپ جمهوری خواه به عنوان رئیس جمهوری این کشور وی بعد از سه بار تمدید برخی از معافیت‌های تحریمی ایران که مربوط به مسایل هسته‌ای می‌شد، درنهایت با فشار صهیونیست‌ها از برجام خارج شد و تنها پوسته ای از آن باقی ماند.
البته بعد از انتخابات در ایران و پیروزی ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، وی که از جناح رقیب حسن روحانی بود، با وجود اینکه دوباره دموکرات‌ها در آمریکا به پیروزی رسیدند، وی بطور کامل موضوع مذاکرات را مسکوت گذاشت و اقدام درخوری درباره احیای برجام با وجود تمایل آمریکایی‌ها انجام نداد.
بازشدن دوباره ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران
پس از عملیات وعده صادق 1 دوباره بحث هسته‌ای ایران مطرح شد و حتی در روزهای اخیر موضوع پرونده هسته‌ای ایران بخصوص بعد از عملیات وعده صادق 2 بیشتر گذشته بر سر زبان‌ها است. زیرا اسراییل تهدید کرده است که در پاسخ به عملیات وعده صادق 2 یکی از اهدافش می‌تواند تاسیسات هسته‌ای ایران باشد.
به همین دلیل طی چند روز گذشته اظهار نظر‌های فراوانی درباره لزوم افزایش یک سطح از بازدارندگی ایران در برابر تهدیدات جهانی یه ویژه ساخت سلاح هسته‌ای مطرح شده است که البته در میان دو جناح یعنی اصلاح طلبان و اصولگرایان طرفدارانی دارد که از آن جمله می‌توان به کمال خرازی وزیر خارجه دولت اصلاحات و رئیس کنونی شورای راهبردی سیاست خارجه و همچنین 30 نفر از نمایندگان مجلس که روز شنبه در نامه‌ای خواستار تغییر دکترین دفاعی کشور شدند، اشاره کرد.
اما همچنان ساخت سلاح اتمی به فتوای رهبر معظم انقلاب بستگی دارد، زیرا ایشان فرمانده کل قوا و رهبر دینی جامعه هستند و باید درباره موضوعی به این مهمی تصمیم‌گیری کنند، و قطعا تمامی مسئولان کشوری و لشکری تابع دستورات ایشان خواهند بود.
کد مطلب: 224728
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *