۰
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۱
«مردم سالاری» عملکرد منتقدان دولت پیش و پس از عملیات وعده صادق 2 را بررسی می‌کند

سردرگمی دوباره تندروها با انتقام از اسرائیل

شامگاه جمعه 6 مهرماه ناگهان خبری در سراسر جهان پیچید که اسراییل با چندین جنگنده ساختمان‌هایی در ضاحیه، محله شیعه نشین لبنان را با بمب‌های چندهزار تنی و سنگرشکن مورد هدف قرار داده که باعث انفجارهای مهیبی در پاییتخت لبنان شده است.
سردرگمی دوباره تندروها با انتقام از اسرائیل
گروه سیاسی- رحمان زین الدین: شامگاه جمعه 6 مهرماه ناگهان خبری در سراسر جهان پیچید که اسراییل با چندین جنگنده ساختمان‌هایی در ضاحیه، محله شیعه نشین لبنان را با بمب‌های چندهزار تنی و سنگرشکن مورد هدف قرار داده که باعث انفجارهای مهیبی در پاییتخت لبنان شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،همین موضوع باعث شد که رسانه‌های جهان به سرعت نگاه خود را به سوی سیدحسن نصرالله بچرخانند زیرا چند روز قبل از آن یکی از اعضای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی مدعی شده بود که شاید برای پایان جنگ، حسن نصرالله را هم ترور کنیم.
این ادعا به این دلیل بود که چند روز قبل از شهادت دبیرکل حزب الله لبنان پیچرها، بیسم‌ها و حتی کامیپیوترهای نیروهای حزب الله در لبنان و سوریه ناگهان منفجر شده بود که باعث شد چند هزار نفر از نیروهای این محور مقاومت شهید و یا زخمی شوند.
همین موضوع باعث شد که ایران برای درمان برخی از این افراد، هواپیمایی از هلال احمر به لبنان بفرستد تا برخی از آسیب دیدگان را به ایران منتقل کند.
ترورهای بدون توقف اسرائیل
قبل از آن نیز در حملاتی مختلف در لبنان فرماندهان حزب الله یکی پس از دیگری از جمله فواد شکر از فرماندهان ارشد این حزب در بمباران ساختمانی در ضاحیه به شهادت رسیده بودند که باعث عکس العمل سید مقاومت شده بود.
البته این ترورها چیز جدیدی نبود و در روز تحلیف نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران، اسماعیل هنیه که به تهران سفر کرده بود، در محل اقامت خود با پرتابه ای قابل حمل، ترور شد.
همین موضوع باعث حزن و اندوه فراوان در کشور شد و خشم در سراسر ایران به دلیل اینکه حاکمیت ارضی کشور مورد تجاوز قرار گرفته بود را فراگرفت.
مسعود پزشکیان رئیس جمهوری تازه ایران که پس از شهادت ابراهیم رئیسی در انتخاباتی رقابتی و سخت توانسته بود، برکرسی ریاست جمهوری بنشیند در اولین روز کاری خود با بحران نقض تمامیت ارضی کشور روبرو شد.
وی در انتخابات ریاست جمهوری در بسیاری از مواقع شعار خود را صلح و حل مشکلات میان ایران و غرب اعلام کرده بود اما با این وجود اسراییل نمی‌خواست که این شعار محقق شود به همین دلیل اولین بحران دولت چهاردهم با ترور اسماعیل هنیه در تهران به وجود آمد.
بعد از آن یود که رهبر معظم انقلاب در تهران بر جنازه شهید هنیه نماز خواند و مسعود پزشکیان که در کنار رهبری در حال خواندن نماز بود، منقلب شده و گریه می‌کرد. وی بعد از خواندن نماز میت در صحبت‌های کوتاهی گفت که نمی‌تواند از شدت تالم صحبت کند.
پاسخ ایران در زمان و مکان مناسب
پزشکیان که بعد از مراسم تحلیف و براساس قانون اساسی رئیس شورای عالی امنیت ملی شده بود، به سرعت خواستار تشکیل جلسه با مقامات ارشد سیاسی و نظامی شد و در آن جلسه مصوب کردند که پاسخ اسراییل را در زمان و مکان مناسب خواهند داد.
بعد از آن بود که برای اولین بار پس از چندین سال وزیر خارجه اردن به ایران سفر کرد و از ایران خواست که اقدامی برعلیه اسراییل انجام ندهد و قول داد که به زودی در غزه صلح برقرار خواهد شد.
امانول مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز در مکالمه تلفنی با پزشکیان از وی خواست تا برقراری صلح در منطقه از هر اقدامی بپرهیزند. آمریکایی‌ها نیز حداقل در ظاهر عنوان می‌کردند که قصد دارند به اسراییل فشار بیاورند که از جنایات خود در غزه دست بردارد اما با ترور فواد شکر که به بهانه پرتاب موشک به روستایی دربلندی‌های جولان، معادلات منطقه وارد مرحله جدیدی شد.
تصمیم برای تلافی
پس از تشکیل دولت و رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی، دکتر پزشکیان در اولین نشست خبری خود، انجام اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان را محکوم کرد و گفت که «اسراییل بی خود کرده؛ اگر آنها بزنند ما هم می‌زنیم.»
وی در بخشی از سخنان خود گفت که اگر آنها سلاح برزمین بگذارند ما هم سلاحمان را زمین می‌گذاریم که البته منظور وی این نبود که اگر آنها هرکاری کنند ما کاری نمی‌کنیم، بلکه منظور وی این بود که اگر آنها هرکاری علیه منافع ملی ما انجام دهند ما نیز آنرا تلافی خواهیم کرد، ولی اگر منافع ما را تهدید کنند، ماهم تلافی می‌کنیم. پس از آن پزشکیان در آخرین روز شهریورماه به مناسبت سالروز آغاز جنگ تحمیلی به جوار مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی رفت و به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، نیروهای نظامی از برابر وی رژه رفتند و بخشی از قدرت نظامی ایران را به نمایش گذاشتند.
وی فردای آن روز بعد از نواختن زنگ آغاز مدارس به نیویورک رفت و در مجمع سازمان ملل دوباره خواهان صلح و گفت وگو در جهان شد.اما بعد از چند روز نتانیاهو نیز که به آنجا سفر کرده بود، بعد از سخنرانی خود به محلی نامعلوم رفت و دستور ترور نصرالله را داد.
حمله تندروها به دولت
بعد از این جریان بود که علی مطهری در توییتی نوشت:‌ «تعلل ایران در پاسخ به ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران درحالیکه دنیا منتظر پاسخ ایران بود، باعث شد رژیم صهیونی جرات پیدا کند که سیدحسن نصرالله را هم ترور کند. ما فریب آمریکا را خوردیم که پی در پی پیام فرستاد که نزنید هفته دیگر آتش بس را برقرار می‌کنیم.»
این توییت با واکنش امیرحسین ثابتی همراه شد که نوشت: «ضمن تشکر از موضع خوب آقای مطهری، از ایشان می‌خواهم تا دقیقا اعلام کنند چه کسی فریب آمریکا را خورد و با سرپیچی از دستور رهبر معظم انقلاب و متوقف کردن عملیات انتقام شهید هنیه، باعث ترور سیدحسن نصرالله شد؟ چرا تاوان ساده لوحی عده ای خاص را باید 80 میلیون ایرانی و جبهه مقاومت بدهد؟»
در پی این پست، یوسف پزشکیان، فرزند رئیس جمهوری در پاسخ به او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «سیاست‌های کلی نظام و امور جنگ و صلح با ولی فقیه است و پزشکیان دلبسته رهبری است و هرگز از دستورات فرمانده کل قوا سرپیچی نمی‌کند. القای سرپیچی رئیس‌جمهوری از دستورات رهبری ادامه علمیات اسرائیلی‌ها است. به عنوان یک شهروند از دستگاههای نظارتی انتظار دارم ریشه اظهارات وفاق ستیز را جستجو کنند.»
مالک شریعتی دیگر نماینده تندرو نیز بعد از شهادت حسن نصرالله در توییتی نوشت: «اسراییل سلاح خود را بر زمین گذاشت، حالا نوبت ما است.»
در این سه روز تندروها هرچه خواستند برعلیه دولت اصلح طلب پزشکیان صحبت کردند تهمت زدند و دولت وی را به همراهی با غرب متهم کردند و نوک حمله آنها محمدجواد ظریف معاون راهبردی ریاست جمهوری بود.
انجام عملیات وعده صادق 2
اما ناگهان در اوایل شامگاه سه شنبه، مقامات آمریکایی به اسراییل هشدار دادند که ایران تا چند ساعت آینده به سرزمین‌های اشغالی حمله خواهد کرد.
همین موضوع باعث شد که همگان تصور کنند که این اتفاق نخواهد افتاد، اما ناگهان شبکه‌های مهم خبری جهان، از جمله الجزیره، سی ان ان، العربیه و شبکه خبر با قطع برنامه‌های خود، اقدام به نمایش آسمان اسراییل کردند که ستاره‌های متحرکی به سمت زمین در حال حرکت است و ناگهان بعد از به زمین خوردن منفجر می‌شوند. بله، 200 موشک‌هایپرسونیک ایرانی بود که بعد از 10 تا 15 دقیقه از ایران به اسراییل رسیدند و بخش‌های مهم نظامی و امنیتی از این سرزمین اشغال شده را مورد هجوم قرار دادند. بعد از آن سپاه در تصاویری از اتاق عملیات سپاه پاسداران نشان داد که سرلشکر سلامی در تماس تلفنی با پزشکیان گزارشی از اقدامت انجام شده داده و پزشکیان نیز دستوراتی درباره مراحل بعدی یعنی اقدامات دفاعی از احتمال تلافی اسراییل ومتحدانش را می‌دهد. عباس عراقچی وزیر امورخارجه که در زمان رای اعتماد در مجلس از سوی تندروها بخصوص ثابتی به خیانت علیه محور مقاومت متهم شده بود و در توییتی نگاشته بود که در سرزمینی که ظریف و عراقچی وزاری آن هستند، برای وی ننگ است که خود را شهروند آن بداند که با واکنش عراقچی در جلسه رای اعتماد مواجه شد، اما بعد از انجام انجام عملیات وعده صادق 2 که اسراییل همچنان جنوب بیروت را زیر آماج حملات و بمباران مناطق یعه نشین قرار می‌داد، شبکه‌های تلویزیونی بطور مستقیم نشستن هواپیمای وزیر امورخارجه ایران در بیروت نشان دادند که با شجاعت به پاییتخت این کشور با دستور شخص دکتر پزشکیان جهت شکستن حصر هوایی و با هدف کمک و امداد به زخمی‌ها به این کشور سفر کرده بود.
توصیه به اصولگرایان
از آن روز تاکنون اصولگرایان نه از دولت تشکر کرده‌اند نه مانند علمیات وعده صادق یک، تبلیغات به راه انداخته اند که اگر هرکسی غیر از ما بود، تلافی نمی‌کرد. این سکوت تندروها نشان می‌دهد بازهم از دولت عقب مانده‌اند و شکست دیگری را در عرصه داخلی متحمل شده اند. این شکست و آچمز شدن نشان می‌دهد که نمی‌دانند در بازی‌های بزرگ سیاسی نباید کودکان کم هوش را وارد کرد.
این پاجوش‌ها، همان‌هایی هستند که در زمان رئیس جمهوری دولت بهار، خواستار محو اسراییل شده بودند که دقیقا در راستای منافع این رژیم بود و این رژیم منحوس توانست، اجماعی بین‌المللی برضد ایران به راه اندازد و بیشترین تحریم‌های بین‌المللی را برعلیه ایران تصویب کند.
سیاسیون کودکی که همچنان نمی‌دانند زبان خود را چه زمانی در دهان بچرخانند، همچنان باید درس سیاست بدانند و در گوشه‌ای نشسته و تنها نظاره گر کار بزرگان باشند که شیخ الاعجل حافظ شیرازی می‌گوید: «ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/ عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری».
کد مطلب: 224268
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *