۰
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۶
«مردم سالاری» روابط تاریخی جمهوری اسلامی و حزب‌الله را بررسی می‌کند

نصرالله فخر جهان اسلام

با پیروزی انقلاب اسلامی‌در ایران به رهبری امام خمینی (ره)، به پیشنهاد ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت روابط ایران و رژیم اسرائیل که در زمان حکومت محمدرضا پهلوی در سطح بسیار بالایی قرار داشت، قطع شد و دولت اعلام کرد که به هیچ عنوان کشوری به نام اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.
نصرالله فخر جهان اسلام
گروه سیاسی- رحمان زین‌الدین: با پیروزی انقلاب اسلامی‌در ایران به رهبری امام خمینی (ره)، به پیشنهاد ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت روابط ایران و رژیم اسرائیل که در زمان حکومت محمدرضا پهلوی در سطح بسیار بالایی قرار داشت، قطع شد و دولت اعلام کرد که به هیچ عنوان کشوری به نام اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،این تصمیم به این موضوع بازمی‌گشت که در زمانی که مسلمانان به دنبال پس گرفتن سرزمین‌های اشغال شده ای که انگلستان با سخاوتمندی تمام، پس از جنگ اول جهانی آنرا در اختیار یهودیانی گذاشت که در جنگ دوم جهانی به زعم آنها از سوی هیتلر ظلم مضاعفی به این گروه شده بود و در کوره‌های آدم سوزی بسیاری از آنها سوزانده شدند، بودند، حکومت پهلوی که در آن زمان بزرگترین و نیرومندترین نیروی نظامی‌منطقه را در اختیار داشت، به کمک کشورهای مسلمان که به دنبال بازپس گیری سرزمین‌هایی در جنگ بودند که سازمان ملل اشغال آنرا به رسمیت شناخته بود، نرفت و اسرائیلی‌ها توانستند بر سرزمین خود بیافزایند و بخش زیادتری از فلسطین از جمله مسجدالاقصی را اشغال کنند.
امام خمینی (ره) که با آرمان دفاع از مستضعفان و ستمدیده گان جهان، جمهوری اسلامی‌را پایه گذاری کرد و آنرا به پیروزی رساند بر این اعتقاد بودند که اسرائیل کشوری نامشروع است و باید مسلمانان آنرا از بین ببرند و حتی توصیفی داشتند که فرمودند: «اگر هر مسلمانی یه سطح آب بر روی اسرائیل بریزد، این سرزمین را آب خواهد برد.»
به همین دلیل رهبر کبیر انقلاب با تاکید شهید مطهری و آیت الله بهشتی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را در سراسر جهان روز حمایت از مردم مظلوم فلسطین و روز قدس اعلام کردند تا در این روز مردم روزه دار به خیابان‌ها آمده و برعلیه این رژیم اشغالگر ابراز انزجار کنند.
حمایت آمریکا از رژیم اشغالگر قدس
اما آمریکا که همواره این رژیم را متحد اصلی خود در جهان می‌داند و حتی پاسپورت‌های اسرائیلی را مانند پاسورت‌های خود قلمداد می‌کند و ساکنان اسرائیل را شهروندان آمریکایی می‌داند، در طول تاریخ یعنی از زمان تاسیس اسرائیل در سال 1949 همواره از این رژیم جعلی حمایت کرده و آنرا کشوری می‌داند که باید توازن قوا در منطقه را میان مسلمانان و یهودیان برقرار کند. به همین دلیل همیشه بر این اعتقاد است که که متعهد به دفاع از رژیم اسرائیل در برابر مسلمانان که جمعیت غالب خاورمیانه هستند، خواهد بود و از سوی دیگر با وجود این رژیم در دل سرزمین‌های مسلمانان در خاورمیانه ای که دارای منابع سرشار نفتی است، تسلط خواهد داشت.
به همین دلیل رهبر کبیر انقلاب اسلامی‌این سرزمین را که در آن قدس شریف و اولین قبله مسلمانان است را سرزمینی اشغال شده اعلام کرد و فرمودند که هرگز این کشور را به رسمیت نخواهد شناخت.
به همین دلیل در زمان حکومت پهلوی که با کودتای 28 مرداد آمریکایی دوباره به ایران بازگشته بود و خود را مدیون آمریکایی‌ها می‌دانست، در اثر فشار آمریکا بصورت پنهانی با اسرائیل شروع به همکاری‌های گسترده کرد که می‌توان گفت نفت سرشاری را از ایران به اسرائیل فرستاد که این دولت همچنان بابت دریافت این نفت‌ها از پهلوی به دولت ایران بدهکار است، اما چون جمهوری اسلامی ‌این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد، نمی‌تواند از آن رژیم به دادگاه‌های بین المللی شکایت کند تا بدهی اسرائیل به ایران را باز پس گیرد.
یکی دیگر از دلایلی که ایران نتوانست بعد از عملیات طوفان الاقصی مانند آفریقای جنوبی در مجامع بین المللی از رژیم صهیونیستی شکایت کند به دلیل آرمان والاتری به نام عدم به رسمیت شناختن کشوری به نام اسرائیل است.
برهمین اساس رهبر کبیر انقلاب که از متفکران بزرگ جهانی بود، اعلام کرد که سرزمین فلسطین اشغال شده و ایران برای بازپس گیری این سرزین‌های اشغال شده همواره از مردم، گروه‌ها و کشورهایی که به دنبال این موضوع هستند، دفاع خواهد کرد.
در همان زمان بخشی از سرزمین‌های لبنان در اشغال رژیم صهیونیستی بود که شهدای بزرگی برای آزادسازی آن سرزمین در اردوگاه‌های نظامی‌شیعیان لبنان آموزش دیده و در کنار هم کیشان عرب زبان خود جنگیدند که می‌توان به شهید بزگوار مصطفی چمران اشاره کرد، جنبش‌های آزادی بخش مردمی‌را در این سرزمین سازماندهی کردند تا بتوان اشغالگران را عقب برانند.
تشکیل حزب الله
پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، بزرگانی از شعیان لبنان مانند امام موسی صدر جنبش امل را پایه گذاری کردند که سالیان دراز به عنوان اصلی ترین حزب شیعه لبنانی فعالیت می‌کرد. در ابتدای تاسیس آن امام موسی صدر نخستین نیروی شبه نظامی‌شیعه را با همکاری دکتر مصطفی چمران از نیروهای نهضت آزادی ایران و مخالف حکومت شاه ایران که در مصر آموزش چریکی دیده بود، با همراهی دیگر جوانان شیعه سازمان‌دهی و صحنه سیاسی لبنان را متأثر از حضور این جنبش کرد. این تأثیر پس از فراز و نشیب‌های مختلف در طی بیش از سه دهه گذشته کماکان پابرجاست. اما پس از ربوده شدن امام موسی صدر این حزب دچار تحولات فراوانی شد که باعث شد، بخشی از نیروهای این سازمان که گرایش دینی قوی تری داشتند به رهبری سید عباس موسوی از این سازمان جدا شدند و «امل اسلامی» را تأسیس کردند که بعداً با پیوستن برخی دیگر از گروه‌های مبارز علیه اشغال اسرائیل، تبدیل به حزب‌الله شد.
عصر نصرالله
پس از ترور و شهادت موسوی از سوی رژیم صهیونیستی، سیدحسن نصرالله که تنها 33 سال داشت، با اجماع شورای مرکزی حزب الله به عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد و تا چند روز قبل، رهبریت نه تنها این جنبش ضدصهیونیستی بلکه از تاثیرگذاران محور مقاومت بود.
این فرد آنقدر کاریزما و رهبری قدرتمند بود که به عنوان محبوبترین مرد جهان اسلام مطرح شده و در بسیاری از حوادث مهم منطقه ای تاثیر فراوانی داشت. در جنگ‌های 6 روزه و 33 روزه که منجر به خروج اسرائیل از سرزمین‌های لبنان شد، نقش بسزایی داشت و در از بین بردن و نابودی داعش در سوریه و عراق و دفاع از حرم‌های شریف و ائمه اطهار (ع) از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.
این آزادمرد بزرگ می‌توانست مانند بسیاری از سران کشورهای عربی و هم کیشان روحانی خود در خانه بنشیند و به دعا و خواندن نماز بسنده کند، اما دل دریایی وی عاشق امام حسین(ع) و شهادت بود و از جان خود امام (ره) و رهبر معظم انقلاب را عزیزتر می‌دانست. وی که بار غم مردم مظلوم خاورمیانه را بردوش می‌کشید، همواره به دنبال این حل مشکلات مردم ستم دیده در طول تاریخ و مظلومان لبنان و فلسطین بود. وی بعد از حمله ناجوانمردانه اسرائیل و کشتار هزاران نفر از فلسطینی‌ها غزه در حمایت از آنها وارد میدان شد و با ورود به بخشی از جنگ، اسرائیل را مجبور کرد که یک سوم نیروهای خود را در مرز شمالی و لبنان مستقر کند تا بتواند حداقلی از آمال مردم فلسطین کم کرده باشد.
پس از ارتحال امام خمینی(ره)، سیاست ایران درقبال رژیم صهیونیستی نه تنها تفاوتی نکرد بلکه مانند بسیاری دیگر از آرمان‌های امام که بخاطر شرایط روز کشور و درگیری ایران در جنگ، جامه عمل نپوشیده بود، قوی تر شد و جناح‌های مختلف از راست و چپ بطور وحدت آمیزی از آرمان رهبر کبیر انقلاب و فرمان‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی‌در خصوص مسئله فلسطین دفاع کردند.
ایران هرگز و در طول تاریخ رژیم جعلی اسرائیل چه در زمانیکه حکومت پهلوی بر سیاست ایران مستولی بود و چه در زمان جمهوری اسلامی، کشوری به نام اسرائیل در مجامع جهانی و بین المللی به رسمیت نشناخته و هرگز نیز نخواهد شناخت. به همین دلیل سیاست ایران همواره حمایت از مردم مظلوم فلسطین است و در این راه زیربار هیچ فشاری نخواهد رفت و هیچ ترسی نخواهد داشت.
ایران و دولت کنونی جمهوری اسلامی‌بخصوص دکتر پزشکیان در سفر اخیر به سازمان ملل و در سخنرانی‌ها خود تاکید کرده که رژیم صهیونیستی غده ای سرطانی است که باید از بین برود و حتی در نشست خبری خود با رسانه‌ها گفت که «بی خود کرده‌اند، اگر آنها بزنند ما هم می‌زنیم».
کد مطلب: 223956
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *