; ?>; ?> مهاجران؛ فرصت‌های بی‌شمار یا عامل بلعیدن سرمایه ملی - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۲
«مردم سالاری» ضرورت ساماندهی مهاجران در دولت چهاردهم را بررسی می‌کند

مهاجران؛ فرصت‌های بی‌شمار یا عامل بلعیدن سرمایه ملی

در روزهایی که مردم ایران بیشتر سرگرم تغییرات در دولت مستقر هستند و با حساسیت این انتقال قدرت را در کشور نظاره می‌کنند، در فضای مجازی در کنار انتشار خبرهای مربوط به این موضوع، از هجوم بی سابقه افاغنه از مرزهای شرقی به ایران تصاویر متعددی منتشر شده است.
مهاجران؛ فرصت‌های بی‌شمار یا عامل بلعیدن سرمایه ملی
گروه سیاسی- رحمان زین الدین: در روزهایی که مردم ایران بیشتر سرگرم تغییرات در دولت مستقر هستند و با حساسیت این انتقال قدرت را در کشور نظاره می‌کنند، در فضای مجازی در کنار انتشار خبرهای مربوط به این موضوع، از هجوم بی سابقه افاغنه از مرزهای شرقی به ایران تصاویر متعددی منتشر شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در دوران تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان در چندین مورد از ساماندهی مهاجران صحبت کرد و تاکید داشت که این موضوع باید برای همیشه در ایران حل شود. البته رئیس جمهوری برنامه کاری خود را سند چشم انداز و برنامه هفتم توسعه قرار داده است که در همین برنامه تاکید شده که سازمان ملی مهاجرت به منظور ساماندهی حضور اتباع بیگانه تشکیل شود.
در همین زمینه قطعا دولت چهاردهم برای اجرایی کردن این مصوبه مجلس شورای اسلامی‌تمامی‌هم و غم خود را بکار خواهد بست و در این مسیر حرکت می‌کند. به همین منظور روز دوشنبه گذشته در مراسم معارفه وزیر جدید کشور، اسکندر مومنی در خصوص برنامه دولت چهاردهم برای ساماندهی اتباع غیرمجاز، گفت: یکی از اولویت‌های اصلی من در برنامه‌ها هم گفته‌ام که موضوع اتباع بیگانه است. قانون برنامه هم ملزم کرده که ما لایحه‌اش را بدهیم و انشاء الله در همان زمانبندی مشخص شده لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت را به مجلس می‌دهیم و کار را هم شروع خواهیم کرد.
البته چند روز قبل فرمانده مرزبانی فراجا خبر داد که تا پایان سال باید تمامی‌اتباع غیرمجاز از کشور خارج شوند و همین موضوع نیز با واکنش مقامات طالبان همراه بود که به اتباع خود در ایران و پاکستان اعلام کرد که به کشور خود بازگردند زیرا زمینه‌های مناسبی برای فعالیت آنها مهیا شده است و می‌توانند تمامی‌استعدادهای !!! خود را در سرزمین خود خرج کنند.
اما مومنی درخصوص اینکه فرمانده مرزبانی فراجا اعلام کرده اتباع غیرمجاز تا پایان سال ۱۴۰۳ باید ایران را ترک کنند، نیز اظهار داشت: این مسأله هم در جریان است و پیگیری می‌کنیم.
آمارها از حضور اتباع بیگانه در ایران چه می‌گویند؟
از سوی دیگر فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمارها از حضور اتباع بیگانه در کشور متفاوت است هنوز هیچ‌کدام از دستگاه‌ها آمار رسمی‌را اعلام نکرده‌اند و رسمی‌ترین آمار را هم باید وزارت کشور ارائه دهد چراکه مرجع قانونی وزارت کشور و اداره کل اتباع است که آن‌ها هم قرار شد وقتی طرح ساماندهی تمام شد در پایان این طرح یک آمار رسمی‌بدهند.
برخی از منایع اعلام کرده اند که بطور رسمی‌حدود 5 میلیون اتباع بیگانه در ایران زندگی می‌کنند که البته برخی دیگر از منابع این عدد را غیر واقعی می‌دانند و تخمین می‌زنند که این تعداد به بیش از 9 میلیون نفر و حتی به 15 میلیون نیز رسیده است.
البته رشد تصاعدی این مهاجران بیشتر از زمانی اتفاق افتاد که طالبان دوباره در سه سال پیش بر افغانستان چیره شد و حکومت مرکزی که بیشتر دست نشانده آمریکا بود را سرنگون کرد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که همه جابجایی‌ها از طریق گذرگاه‌های غیررسمی‌توسط قاچاقچیان انجام می‌شود. دلیل اصلی آن هم این است که سختی‌های فراوان برای اخذ گذرنامه و ویزا به دلیل شلوغی دفاتر گذرنامه ملی و سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌های مربوطه و وخامت اوضاع اقتصادی در افغانستان، همچنان توانایی مهاجران را برای دریافت مدارک محدود می‌کند و ممکن است افراد بیشتری را به سمت کانال‌های جابه‌جایی غیرقانونی از جمله قاچاق ترغیب کند. هزینه جابجایی تسهیل شده توسط قاچاقچیان بین 3000 تا 6000 افغانی (35 تا 70 دلار) برای هر نفر متغیر است. این در حالی است که در سال 2022 هزینه قاچاق هر نفر بین هزار تا ۱۰ هزار افغانی بود.
چه امتیازهایی به مهاجران داده می‌شود؟
در کشورهای غربی بعد از اینکه مهاجران در زیر پرچم‌های آن کشور قسم یاد می‌کنند که حافظ منافع کشوری باشند که در آن اقامت دارند، برخی امکانات به آنها در قبال پرداخت مالیات و سرمایه گذاری‌های سنگین داده می‌شود از جمله حضور در مناصب قدرت و حتی وزارت و نمایندگی مجلس.
اما در ایران این موضوع متفاوت است زیرا ایران دارای تاریخی قدیمی‌و فرهنگی غنی است به همین دلیل حضور در مناصب سیاسی و قدرت براساس قانون اساسی بردوش ایرانیانی است که اصالت ایرانی دارند. یعنی باید ایرانی الاصل باشند. خالی از لطف نیست که اشاره شود در ابتدای انقلاب حتی جلال الدین فارسی کاندیدای مورد حمایت حزب جمهوری اسلامی‌برای اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دلیل انتشار خبر مربوط به ایرانی‌الاصل نبودنش (پدر وی از مهاجران افغان - شهر هرات - به ایران بودند) از این رقابت‌های انتخاباتی کناره گرفت.
پس اینکه گفته می‌شود براساس قانون اگر جمعیتی به تعداد مشخصی رسید می‌تواند در مجلس یا شوراهای اسلامی‌بصورت مجزا حضور پیدا کند و نامزد معرفی کرده و خود را در معرض رای هموطنان خود در ایران قرار دهد که به هیچ عنوان صحیح نیست.
پس موضوع حضور افاغنه در ساختار قدرت ایران کاملا منتفی است. همانگونه که حضور عراقی‌ها در طی سال‌های متمادی جنگ در ایران، در ساختار قدرت وجهه ای نداشت.
اما از طرف دیگر طی چندماه گذشته از سوی سازمان ملی مهاجرت که هم اکنون به عنوان یکی از معاونت‌های زیر مجموعه وزارت کشور فعالیت می‌کند تابطور مشخص این سازمان با تایید سازمان اداری و استخدامی‌کشور تشکیل و سپس به سازمانی مستقل تبدیل شود، فعالیت خود را آغاز کرده و از جمله این فعالیت‌ها اعلام واریز میزانی پول به حساب دولت جهت سرمایه گذاری در کشور برای مهاجران قانونی بوده است.
وظیفه دولت چهاردهم در قبال مهاجران
همانگونه که اسکندر مومنی وزیر جدید کشور در روز معارفه خود اعلام کرد و دکتر پزشکیان رئیس جمهوری نیز در برنامه‌های انتخاباتی خود اعلام کرده بود، از مهمترین اقدامات این دولت باید ساماندهی مهاجران باشد. اینکه بسیاری از آنها هم اکنون در ایران و در دانشگاه‌های معتبری همچون تهران و شریف مشغول به تحصیل هستند، می‌تواند سرمایه گرانبهایی برای آینده ایران و کشور متبوع خودشان باشند اما اینکه بخواهیم همچنان برای حضور این افراد مماشات کنیم به غیر از اینکه فرصت‌های پیش روی جوانان کشورمان را از بین برده ایم و آرزوی‌های آنها را تبدیل به سرابی بزرگ کرده ایم، مسیر دیگری نمی‌توان متصور بود. البته مسئولان کشور همه در راه وطن حتی جان خود را فدا خواهند کرد، البته به غیر از جوانان خامی‌که همچنان مرگ بر وطن خود می‌گویند و از مهاجران افغانی و طالبان دفاع می‌کنند.
کد مطلب: 222289
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *