۰
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۰
عراقچی همراه محموله امدادی به بیروت رفت

شکست حصر هوایی لبنان

هیات دیپلماتیک ایران در شرایطی که بیروت زیر آتش حملات اسرائیل است ؛ وارد فرودگاه «رفیق حریری» شد.همراه هواپیمای رسمی جمهوری اسلامی، هواپیمای امداد رسانی هلال احمر ایران هم با محموله امدادی بر زمین نشت. عراقچی در پاسخ به این سوال که «از آمدن به لبنان در شرایط جنگی نمی‌ترسید؟» گفت: «وقتی ماموریتی بر عهده انسان است باید انجام شود؛
شکست حصر هوایی لبنان
گروه دیپلماسی: هیات دیپلماتیک ایران در شرایطی که بیروت زیر آتش حملات اسرائیل است ؛ وارد فرودگاه «رفیق حریری» شد.همراه هواپیمای رسمی جمهوری اسلامی، هواپیمای امداد رسانی هلال احمر ایران هم با محموله امدادی بر زمین نشت. عراقچی در پاسخ به این سوال که «از آمدن به لبنان در شرایط جنگی نمی‌ترسید؟» گفت: «وقتی ماموریتی بر عهده انسان است باید انجام شود؛ ما از این صحنه‌ها زیاد دیده‌ایم، هم در دوران جنگ و هم بعد از آن این صحنه‌ها را دیده‌ایم.دیشب رژیم صهیونیستی بمباران وحشیانه‌ای را دوباره انجام داد، صبح و قبل از ورود هواپیمای ما نیز اطراف فرودگاه را بمباران کردند اما ما به این موضوعات عادت داریم و اراده ما سخت تر از این حرف‌ها است.»
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،هیات ایرانی به ریاست «سید عباس عراقچی» وزیر امورخارجه کشورمان، دیپلمات‌های ارشد ایرانی و همراهی دو نماینده مجلس و رئیس جمعیت هلال احمر، با مقام‌های عالیرتبه لبنان دیدارهای فشرده ای داشتند.گفته شده که محموله ای شامل ۱۰ تن مواد غذایی و دارویی به عنوان بخشی از کمک‌های بشردوستانه ایران تحویل مقامات امدادرسانی لبنان شد. این سفر در فضای پرتلاطم و حساس منطقه صورت گرفت که نشان‌دهنده پویایی دستگاه سیاست خارجی و پیوند عمیق میدان و دیپلماسی است.
وزیر امور خارجه کشورمان درحالی وارد بیروت شد که رژیم صهیونیستی تهدید کرده بود هر هواپیمای ایرانی در فرودگاه بیروت را مورد هدف قرار خواهد داد.«دنیل‌هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی پیشتر در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شده بود: در پی فرود یک هواپیمای ناشناس در فرودگاه بیروت، جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل اکنون درحال گشت زنی در منطقه فرودگاه هستند و ما اجازه انتقال سلاح از این فرودگاه را نخواهیم داد.
این ادعا از این رو از سوی صهیونیست‌ها صورت گرفته بود تا بهانه کافی برای برخورد با هواپیماهای ایرانی که مسئولیت سیاسی و یا امدادی را برعهده دارند انجام شود.
با وجود این شرایط این سفر با دستور و تأکید رئیس‌جمهور انجام شد تا علاوه بر شکست حصر سیاسی و حضور یک مقام عالی‌رتبه سیاسی در لبنان، حصر امدادی این کشور نیز شکسته شود و ۱۰ تن مواد غذایی و دارویی به عنوان کمک‌های بشردوستانه در اختیار مردم لبنان قرار بگیرد. عراقچی از فرودگاه حریری مستقیما به محل سفارت ایران در بیروت رفت تا نشستی با با کاردار و همکاران نمایندگی کشورمان داشته باشد و در جریان آخرین تحولات لبنان قرار بگیرد. عراقچی در این دیدار ضمن تبریک و تسلیت شهادت سید مقاومت شهید سیدحسن نصرالله دبیرکل مجاهد حزب‌الله لبنان و سردار شهید نیلفروشان و سایر شهدای عزت و مقاومت، از مجاهدت‌های دیپلمات‌های کشورمان در بیروت در این شرایط حساس قدردانی نمود.
هشدار درباره ماجراجویی اسرائیل
وزیر امور خارجه ایران پیش از ظهر دیروز با «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف لبنان دیدار داشت. عراقچی با اشاره به حجم و شدت جنایات وحشیانه ارتکابی توسط رژیم صهیونیستی که مصداق‌های آشکار جنایات شدید بین‌المللی است، بر ضرورت تلاش همه جانبه کشورهای اسلامی و عربی برای تبیین ابعاد اقدامات غیرقانونی و جنایتکارانه رژیم اسراییل و بسیج سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای اقدام جمعی جهت توقف تجاوز اسرائیل تاکید کرد.
در این دیدار، نخست‌وزیر لبنان با تشریح آخرین وضعیت لبنان و توصیف تجاوزات اسراییل به عنوان مصداق واقعی جنایت جنگی، و اظهار تاسف از بی عملی شورای امنیت سازمان ملل در برابر ماجراجویی‌های خطرناک دشمن صهیونیستی، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم لبنان در این شرایط دشوار قدردانی نمود.
قدردانی رئیس مجلس لبنان
در ادامه رایزنی‌های وزیر امور خارجه با مقام‌های لبنانی در مورد تحولات لبنان و منطقه، سید عباس عراقچی با نبیه بری رئیس مجلس لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان اهمیت هماوردی فعالانه تر کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی برای اعمال فشار بر حامیان غربی رژیم صهیونیستی جهت مهارکردن آن را خاطرنشان کرد و تصریح نمود: این مسئولیت اخلاقی، اسلامی و قانونی همه کشورهای اسلامی و عربی است که اجازه ندهند رژیم اشغالگر تمامیت سرزمینی و حاکمیت لبنان و دیگر کشورهای اسلامی را مورد تعرض قرار دهد. نبیه بری رئیس مجلس لبنان نیز با تقدیر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از لبنان و مقاومت در برابر اشغالگری و تجاوز، بر عزم صبورانه و اراده خستگی ناپذیر مردم لبنان برای مقابله با اشغالگری و تجاوز تاکید نمود.
رئیس مجلس لبنان استفاده موثرتر از ابزار دیپلماسی برای تبیین وضعیت خطیر موجود لبنان و ممانعت از تحقق اهداف شیطانی اسرائیل برای ممانعت از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به آوارگان لبنان را خواستار شد و بر مسئولیت جمعی امت اسلامی و عربی برای این امر تاکید کرد.
ایستادگی ایران پای دوستان لبنانی
وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح اهداف خود در جریان سفر به لبنان گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مردم لبنان، شیعیان و حزب الله بوده و هست و این را لازم بود که با حضور در بیروت با دوستان‌مان در میان بگذاریم و بگوییم مطمئن باشند که جمهوری اسلامی ایران محکم پای دوستان خود در لبنان ایستاده است.
عراقچی در گفت‌وگویی در خصوص اهداف سفر خود به بیروت اظهار داشت: این سفر برای رایزنی با مقامات لبنان و مشورت‌های سیاسی در خصوص تحولات جاری است.ما همیشه در تماس مستقیم با دوستانمان در لبنان بوده‌ایم و خواهیم بود؛ اکنون هم لازم بود که از نزدیک رایزنی داشته باشیم.
وی در خصوص دیگر اهداف خود برای سفر به لبنان به موضوع امدادرسانی به مردم اشاره کرد و گفت: بحث امدادرسانی به مردم لبنان که در اثر بمباران‌های وحشیانه از محل خودشان خارج شدند و نیاز به کمک رسانی دارند نیز اهمیت دارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: از همه اینها مهمتر اعلام همبستگی و همراهی با مردم لبنان علیه جنایات رژیم صهیونیستی است؛ جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مردم لبنان، شیعیان و حزب الله بوده و هست و این را لازم بود که با حضور در بیروت با دوستان‌مان در میان بگذاریم و بگوییم مطمئن باشند که جمهوری اسلامی ایران محکم پای دوستان خود در لبنان ایستاده است.
تاکید بر آتش بس همزمان
در غزه و لبنان
دیپلمات ارشد کشورمان در نشست خبری با رسانه‌های لبنان ، ضمن اشاره به دیدار با مقامات ارشد این کشور بیان کرد: در این ملاقات‌ها من تاکید کردم که ایران در کنار لبنان است و در کنار لبنان و مقاومت خواهد ماند و مطمئن هستیم که جنایات رژیم صهیونیستی همچون گذشته شکست خواهد خورد و ملت لبنان پیروز خواهد شد.
کد مطلب: 224204
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *