۰
سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۰
«مردم سالاری» روند ثبت نام 80 داوطلب رياست جمهوری را بررسی می کند

همه نگاه‌ها به نقش شورای نگهبان در افزايش مشارکت

مهلت 5 روزه داوطلبان انتخابات رياست جمهوري14 خرداد ماه به پايان رسيد و نهايتا 80 نفر از سياسيون به عنوان کانديداي انتخابات رياست جمهوري معرفي شدند. حالا تکليف تمام گمانه زني‌ها مشخص شده است.
همه نگاه‌ها به نقش شورای نگهبان در افزايش مشارکت
گروه سياسي - مانيا شوبيري: مهلت 5 روزه داوطلبان انتخابات رياست جمهوري 14 خرداد ماه به پايان رسيد و نهايتا 80 نفر از سياسيون به عنوان کانديداي انتخابات رياست جمهوري معرفي شدند. حالا تکليف تمام گمانه زني‌ها مشخص شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در ميان چهره‌هاي شاخصي که زمزمه کانديداتوري آنها به گوش مي‌رسيد، محمدرضا عارف، محسن هاشمي، شهين دخت ملاوردي، محمد صدر، محسن رضايي، محمد مخبر و پرويز فتاح و سعيد محمد منصرف شدند و به صحنه نيامدند.
اما آنها که سمت داشتند و گفته بودند به ميدان نمي‌آيند نتوانستند از خير سوداي رياست جمهوري بگذرند و بار ديگر ثبت نام کردند. محمد باقر قاليباف و عليرضا زاکاني اولي از اصولگرايان ميانه رو و ديگري از جناح تندرو در حالي که يکي سکان داره ساختمان خيابان بهشت است و ديگري همين چند روز پيش رياست بهارستان را بر عهده گرفت، راهي وزارت کشور شدند تا از صف سياسيوني که به دنبال دولت چهاردهم هستند عقب نمانند. گرچه زاکاني در صورت تاييد صلاحيت در زمره کانديداهاي پوششي خواهد؛ او با علم به سبد راي خالي بار ديگر ثبت نام کرده است.
سعيد جليلي را بايد نامزد جبهه پايداري معرفي کرد، او که سال‌هاست با دولت در سايه در حال فعاليت است، بار ديگر آنهم با حاشيه فراوان به صحنه آمده، از همان روز ثبت نام و حتي شايد کمي قبل‌تر در فضاي مجازي رجز خوانده و با لشگر سايبري شروع به اتهام زني کرده است. حالا بايد منتظر بود و ديد جليلي البته در صورت تاييد صلاحيت شدن، بار ديگر به عنوان کانديداي پوششي به صحنه خواهد آمد، يا اينبار تا پايان در عرصه رقابت خواهد ماند.
محمود احمدي‌نژاد بار ديگر سروصدا راه انداخته، حاشيه‌هاي بي‌پايان اين مرد پرحاشيه از پيش از ثبت نام در ميدان 72 نارمک شروع شد و با ژست‌هاي مخصوص خودش در روز ثبت نام و شعارهاي هوادارانش در وزارت کشور ادامه پيدا کرد. او که خود را منتسب به جريان بهار مي‌داند،  پيش از اين دوبار توسط شوراي نگهبان رد صلاحيت شده، اما بار ديگر با روياي دولت چهاردهم به صحنه آمده است. بايد منتظر بود و ديد شوراي نگهبان اينبار با او چه برخوردي خواهد کرد.
در ميان ثبت نام کنندگان براي چهاردهمين انتخابات رياست جمهوري، نام علي لاريجاني بيش از ديگران بر سر زبان‌ها افتاده است. او در اتفاقي عجيب در ميان نامزدهاي تاييد صلاحيت شده انتخابات 1400 نبود، لاريجاني بعد از اين اتفاق و گفته‌هاي سخنگوي شوراي نگهبان درباره اعلام دلايل عدم احراز صلاحيتش ترجيح داد سکوت کند و مدتي به دور سياست روزگار بگذراند.
چندي بعد رهبري در سخناني تلويحا از رد صلاحيت علي لاريجاني انتقاد کرده و خواستار جبران براي وي شده بود. در سخنراني ايشان آمده بود که:«شوراي نگهبان و مردم در شبکه‌هاي اجتماعي به بعضي نامزدها ظلم و جفا کرده‌اند، هنگام احراز صلاحيت، نسبت‌هايي به برخي داده‌شد يا به خودشان يا خانواده‌شان که واقعيت نداشت. گزارش‌هاي خلافي بود که بعد هم مشخص شد که خلاف است. مطالبه من از دستگاه‌هاي مسئول اين است که مواردي را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند يا خانواده کسي داده شده، جبران کنند.» حالا بايد منتظر ماند و ديد آيا شوراي نگهبان قصد جبراي جفاي که به گفته رهبري به لاريجاني شده است را دارد يا بار ديگر وي را رد صلاحيت خواهد کرد. علي لاريجاني کانديداي اعتدالين در انتخابات رياست جمهوري چهاردهم خواهد بود.
گزنيهپرسروصداي ديگر اين روزها مسعود پزشکيان، نماينده اصلاح طلب تبريز در مجلس دوازدهم است. پزشکيان که از همان روزهاي اول اعلام کانديداتوري کرده بود، تاکيد داشت که دليل اين تصميم افزايش مشارکت مردم در انتخابات رياست جمهوري است. پزشکيان در انتخابات مجلس دوازدهم ابتدا توسط هيات‌هاي اجرايي به دليل نداشتن التزام عملي به جمهوري اسلامي رد صلاحيت شده بود، بعدتر گفته شد او با وساطت رهبري توسط شوراي نگهبان تاييد صلاحيت شده است.
کانديداي ديگر اصلاح طلبان که قبلا صابون رد صلاحيت شوراي نگهبان به تنش خورده، مصطفي کواکبيان است. دبير کل حزب مردم سالاري که سابقه نمايندگي ادوار مجلس شوراي اسلامي را نيز در کارنامه خود دارد، در برنامه برمودا به مزاح شباهت خود با محسن رضايي را در دفعات کانديداتوري عنوان کرد، با اين تفاوت که کواکبيان هيچگاه تاييد صلاحيت نمي‌شود و محسن رضايي هيچگاه راي نمي‌آورد! کواکبيان در روز نخست ثبت نام‌ها با شعار دولت مردم سالار در وزارت کشور حاضر و به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کرد.
معاون اول دولت يازدهم و دوازدهم، را شايد بتوان مهمترين چهره اصلاح‌طلبي دانست که در چهاردهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ثبت‌نام کرده است. اسحاق جهانگيري در ميان نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري 1400 نيز حضور داشت، اما با سد شوراي نگهبان روبه‌رو شد. جهانگيري در کارنامه خود علاوه بر معاون اولي دولت روحاني، وزير صنايع و معادن دولت خاتمي و استانداري دولت هاشمي رفسنجاني را نيز دارد. علاوه بر اين او در مجلس دوم و سوم نماينده جيرفت بوده است.
در حالي که ضرغامي اعلام کرده بود دولت از هيچ کانديداي در انتخابات رياست جمهوري چهاردهم حمايت نخواهد کرد اما 5 تن از اعضاي دولت سيزدهم خود را به عنوان نامزد انتخابات معرفي کردند. 3 وزير دولت مستقر به همراه رييس سازمان برنامه و بودجه و رييس بنياد شهيد. وزراي که تا هفته قبل عزادار رئيس جمهور شهيد بودند، در روزهاي گذشته با چهره‌ها بشاش راهي وزارت کشور شدند. چهر‌ه‌هاي که سوژه عکاسان در وزارت کشور شد و در فضاي مجازي دست به دست چرخيد. هر 5 نامزد کابينه دولت منتصب به جريان اصولگرا هستند.
يکي ديگر از داوطلبان پرحاشيه اين روزها که بعد از ثبت نام مورد حمله اصولگرايان قرار گرفت، وحيد حقانيان است. گفته مي‌شود او از نظاميان بازنشسته و از اعضاي سابق دفتر مقام معظم رهبري بوده و بعد از مدت‌ها غيبت، دوازدهم خرداد ماه براي ثبت‌نام انتخابات رياست جمهوري در محل ستاد انتخابات کشور حاضر شده است.
مصطفي پور محمدي، دبيرکل جامعه روحانيت مبارز يکي ديگر از گزينه‌هاي شاخص درميان نامزد‌هاي انتخابات رياست جمهوري چهاردهم است، او که سابقه وزارت کشور در دولت نهم و نيز وزارت دادگستري را در دولت يازدهم در سابقه اجرايي خود دارد حالا مي‌خواهد بخت خود را در انتخابات رياست جمهوري آزمايش کند، پورمحمدي بعد از تکميل فرايند ثبت نام به خبرنگاران گفته نام دولت چهاردهم «قرار» است.
در ميان 80 نامزد انتخابات رياست جمهوري نام 4 زن نيز به چشم مي‌خورد، هر 4 نفر از نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي هستند. حميده زرآبادي، زهره الهيان، هاجر چناراني و رفعت بيات زناني هستند که خود را آماده بررسي شوراي نگهبان کرده‌اند. آنچه که بررسي سوابق حضور زنان در ميان کانديدهاي رياست جمهوري نشان مي‌دهد، احتمال تاييد صلاحيت اين افراد بسيار کم است. حميده زرآبادي به تفکر جريان اصلاحان نزديک  و الهيان، چناراني و بيات را ميتوان در دسته نامزدهاي اصولگرا قرار داد.
از ديگر نامزهاي شاخص که در اين دوره از انتخابات حضور يافته‌اند ميتوان به محمود صادقي، عباس آخوندي، محمد شريعتمداري، عبدالناصر همتي نيز اشاره کرد.
در مجموع در ميان 80 شرکت کنند در انتخابات، نام  38 نفر از نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي، 3 وزير از دولت سيزدهم، 13 وزير دولت‌هاي سابق،  1 رئيس مجلس سابق، رئيس مجلس فعلي، 1 رئيس جمهور سابق و البته 4 زن که هرسه از نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي هستند به چشم مي‌خورد.
حالا بايد منتظر بود و ديد چند نفر از اين 80 نفر از از فيلتر شوراي نگهبان عبور مي‌کنند، آيا فضاي براي حضور جريانات سياسي باز خواهد شد يا همچنان شاهد ادامه روند خالص‌سازي در کشور خواهيم بود. همه چشم‌ها به شوراي نگهبان است.
کد مطلب: 217281
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *