۰
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۰
«مردم سالاری» وعده‌های انتخاباتی کانديداها را بررسی می کند

تبليغات نامزدها زير سايه گمانه زنی ها

شمارش معکوس تا اعلام ليست کانديداهاي تاييد و رد صلاحيت شده انتخابات رياست جمهوري چهاردهم آغاز شده است. همه چشم‌ها به شوراي نگهبان است.کانديداها اما ساکت ننشسته‌اند و تحرکات انتخاباتي خود را آغاز کرده‌اند.
تبليغات نامزدها زير سايه گمانه زنی ها

گروه سياسي: شمارش معکوس تا اعلام ليست کانديداهاي تاييد و رد صلاحيت شده انتخابات رياست جمهوري چهاردهم آغاز شده است. همه چشم‌ها به شوراي نگهبان است.کانديداها اما ساکت ننشسته‌اند و تحرکات انتخاباتي خود را آغاز کرده‌اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بازار مصاحبه‌ها، فيلم‌هاي انتخاباتي، ديد و بازديد‌هاي محله‌اي، وعده‌هاي توئيتري و ... داغ داغ است. روز گذشته نيز تعدادي از اين کانديداها به برخي مواضع و برنامه‌هاي خود براي دولت چهاردهم پرداخته بودند که در ادامه آمده است.

جهانگيري و انتخاب مديران کارآمد

اسحاق جهانگيري يکي از سه کانديداي معرفي شده از سوي جبهه اصلاحات است، معاون اول دولت يازدهم و دوازدهم، در جمع فرهنگيان، نقش معلمان را در توسعه ايران کليدي دانست و تاکيد کرد که ما موظفيم به نظام انگيزشي، معيشت و منزلت معلمان توجه کنيم. جهانگيري همچنين معتقد است براي توسعه نيروي انساني بايد نسبت به تربيت دانش‌آموزان از پيش‌دبستاني و دوره ابتدايي اهتمام ويژه‌اي داشته باشيم و آموزش و پرورش موفق و کارساز در پيشرفت کشور جز با نقش آفريني معلمان ممکن نيست. جهانگيري در اين نشست خود را کارگرزاده معرفي کرده و  من از سطوح پايين و با هزينه مردم رشد کرده‌ام و وظيفه دارم به آنان خدمت کنم. او انتخاب مديران کارآمد را از جمله مهم‌ترين مسئوليت‌هاي رئيس جمهور دانست و تاکيد کرد: در قامت يک رئيس‌جمهور بايد بتوانم با مديران کارآمد که دغدغه اصلي آنان توسعه ايران است، کار کنيم.

درخواست آخوندي از شوراي نگبان

عباس آخوندي نيز يکي از سه کانديداهاي جبهه اصلاحات در انتخابات پيش رو شناخته مي‌شود، در يادداشتي با عنوان «ما و انتخابات پيشِ رو» به تحليل فضاي انتخابات پرداخته است. به گفته وي اصلاح‌طلبان، تحول‌خواهان و آنان‌که انتخابات را تحريم کرده‌اند بخش عمده‌اي از ملت و جامعه ايران را شکل مي‌دهند. هدف جبهه اصلاحات و مردان ملي و وطن‌خواه توسعه، افزايش رفاه و امنيت ملت ايران است و از هرگونه خشونت به‌دور هستند. در صورت حاکميت قانون بر فرايند انتخابات 1403 اميد مي‌رود که تعارض و شکاف اجتماعي موجود کاهش يابد و اميد اجتماعي در ايران باز جوانه زند.

آخوندي با تاکيد براينکه با شناختي که از خود و ساير نامزدهاي پيشنهادشده از سوي جبهه دارم، مطمئن هستم که همگي واجد صلاحيت مصرح در قانون اساسي هستيم و هيچ دليلي براي رد صلاحيت هيچ يک از ما وجود ندارد؛ خاطر نشان مي‌کند:  اميد دارم که اعضاي شوراي نگهبان بر اساس ظن و گمان اقدام نکند. و به آموزه قرآن و هم‌چنين به قانون عمل کنند. به هر روي محروم ساختن يک شخص و ملت از انتخاب شدن و انتخاب کردن، دليل محکمه پسند مي‌خواهد و وجدان جامعه بايد آن را بپذيرد.

لاريجاني، از انتشار شماره تلفن تا پاسخ به سوالات توئيتري

علي لاريجاني که اين روزها گمانه زني‌ها براي حضورش در ميان کانديداهاي تاييد صلاحيت شده از سايرين بيشتر است، دو روز پيش در روشي ابتکاري و جالب شماره تلفني را در کانال تلگرامي و توئيتر خود منتشر کرده و از مردم خواسته است که از طريق اين شماره با او در تماس باشند.

او يک روز بعد از انتشار اين شماره، در پستي تلگرامي فيلمي از گپ و گفتش با مردم از طريق اين شماره را منتشر کرده و ذيل آن آورده است؛ «امروز چندصد پيام و تعدادي از تماس‌هاي شما را با شماره پاسخ دادم. همه‌ي پيام‌ها خوانده خواهند شد. هم صحبتي با شما مثل هميشه لذت بخش است.» ارتباط گرفتن او با مردم تنها به اين شماره تلفن محدود نشده و او اين روزها به سوالاتي که از وي در توئيتر مي‌شود نيز پاسخ مي‌دهد، روز گذشته وي به سوالي پيرامون موضوع ماليات پاسخ گفته بود، او تاکيد کرده بود که بايستي نسبتي منطقي بين ماليات و خدمات دولت برقرار باشد. اينکه مالياتي که از شهروند گرفته شده در چه محلي مصرف شده است؟ بايستي شفاف باشد. دولت موظف است به هر شهروندي که ماليات مي‌دهد گزارش عملکرد دهد. اگر همين يک کار درست انجام شود ديگر براي وصول ماليات نياز به داغ و درفش يا سرک کشيدن به حساب‌هاي بانکي مردم نيست. مردم با انگيزه و رغبت ماليات مي‌دهند.لاريجاني در ادامه به منطق ماليات بر عايدي سرمايه در شرايط تورمي اشاره کرده و مي‌گويد اثر تورم را در اين ماليات محاسبه خواهند کرد که اين بيان اشتباه است. تورمي که بانک مرکزي يا مرکز آمار اعلام مي‌کنند تورم سبد مصرفي مردم است که در بيشتر مواقع کمتر از تورم دارايي‌ها و سرمايه‌هايي مثل مسکن خودرو و... است.»

رئيس پيشين مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سؤالي در خصوص نسبت عمليات طوفان الاقصي و وعده صادق با منطق امام خميني(س)، گفت: مسأله عدالت اجتماعي اختصاص به يک جغرافياي خاص ندارد و به يک «عدالت بين‌المللي» بر مي‌گردد. وقتي در موضوع فلسطين بيش از 70 سال ظلم مستمر وجود دارد، بنابراين حمايت از مسأله فلسطين بخشي از عدالت اجتماعي است.

تاکيد شريعتمداري بر مشارکت مردم

محمد شريعتمداري به ضرورت انجام اقدامات لازم براي افزايش مشارکت مردم در انتخابات رياست‌جمهوي تاکيد دارد، او تاکيد دارد که يکي از مهم‌ترين اصول حاکم بر انقلاب اسلامي ايران ابتناء همه امور بر راي مردم بوده است، زيرا اساس جمهوري اسلامي ايران بر اين پايه شکل گرفته است. وي به صحبت‌هاي سخنگوي شوراي نگهبان اشاره کرده و مي‌گويد: وقتي آقاي طحان نظيف در اظهارات خود مي‌گويد مشارکت براي شوراي نگهبان مهم است يعني دارد مي‌گويد تلاش مي‌کنيم صاحب‌نظران از نحله‌هاي گونان فکري و سلايق مختلف در انتخابات مشارکت داشته باشند که بر پايه آن مشارکت مردمي هم افزايش پيدا کند.

قاليباف از تکذيب ائتلاف تا وعده مسکن ارزان

و اما رئيس مجلس دوازدهم، او که رياست کجلس دوازدهم را به اين شرط بر عهده گرفته بود که نامزد انتخابات رياست جمهوري نشود اما نتوانست چشم بر ساختمان خيابان پاستور ببندد حالا با وعده ساخت مسکن ارزان به ميدان آمده است؛ او در شبکه اجتماعي ايکس نوشته: هزينه بالاي مسکن زندگي مردم را سخت کرده و اين ريشه در قيمت بالاي زمين دارد. 330 هزار هکتار زمين در قانون برنامه هفتم به ظرفيت سکونت‌گاهي اضافه شد. در صورت اعتماد مردم با برنامه‌ريزي دقيق و سرعت بالا آن را اجرا خواهيم کرد. اين وعده شخصي ست که در 4 سال  گذشته رياست يکي از قواي سه گانه را در اختياد داشته، اما گامي در حل اين مشکل برنداشته است، گويا گره همه مشکلات مملکت تنها به دست رئيس قوه مجريه باز مي‌شود! در اين ميان کانال تلگرامي «شبکه رسمي هواداران قاليباف» نيز به شايعه ائتلاف قاليباف پايان داد، در اين کانال تلگرامي آمده است که:«خبري که روزنامه اعتماد مبني بر احتمال ائتلاف قاليباف و لاريجاني منتشر کرده است، به صورت کامل و قطعي تکذيب مي‌شود.»

زاکاني مدعي ايده‌هاي تحولي

عليرضا زاکاني، که در دور قبل پيش از قرار گرفتن در معرض راي مردم از گردونه رقابت‌ها انصراف داد، مهمترين اولويت‌ها و فوريت‌هاي دولت آينده را اقتصاد و افرهنگ مي‌داند. او مدعي شده است ايده‌هاي تحولي براي اداره کشور دارد در نشستي که با اصحاب رسانه برنامه‌هاي خود را ارائه خواهيم کرد.  زاکاني تاکيد دارد که جهت دولت آينده بايد هم جهت با دولت آيت‌الله شهيد رئيسي باشد و اين جهت بايد استمرار پيدا کند و نقاط قوت آن هم بايد تشديد شود. در موضوعاتي هم که نياز به تدبير و رفع کاستي‌ها هست بايد کار با جديت و دقت انجام شود.

تلاش مرتضوي براي ادامه دولت سيزدهم

صولت مرتضوي نيز که يکي ديگر از 78 کانديداي انتخابات رياست جمهوري است، تاکيد دارد که اولين دغدغه‌اش بحث معيشت مردم و سفره مردم است، او معتقد است که معيشت مردم را بايد به چند شيوه مديريت کرد که اولين نکته مديريت و مهار تورم است. وي عدالت اجتماعي و تقويت‌ دهک‌هاي کم درآمد را اولويت بعد دانست و تاکيد دارد موضوع اشتغال اولويت ديگر دولت چهاردهم است.

انصرافي‌هاي جبهه انقلاب

روز گذشته داوود منظور و محمد رويانيان از کانديداتوري انتخابات رياست جمهوري انصراف دادند. در توضيحات هر دو نفر آمده بود که به دليل وحدت حداکثري جريان انقلاب و پرهيز از تعدد کانديدا اين تصميم را گرفته‌اند

کد مطلب: 217495
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *