۰
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۸
واکنش‌ها به اعلام مرگ برجام توسط بایدن ادامه دارد

اصرار واشنگتن بر بی‌اعتنایی به سرنوشت مذاکرات هسته‌ای

اولیانوف نسبت به امتناع آمریکا از رسیدن به توافق با ایران هشدار داد
«جان کربی»سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره برجام تاکید کرد که بازگشت به این توافق در حال حاضر اولویت واشنگتن نیست.
اصرار واشنگتن بر بی‌اعتنایی به سرنوشت مذاکرات هسته‌ای
گروه سیاسی-هدیه گل‌‌محمدی:«جان کربی»سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره برجام تاکید کرد که بازگشت به این توافق در حال حاضر اولویت واشنگتن نیست.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،بنابر گزارش یورو نیوز،جان کربی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد این ویدئو گفت:اظهارات رئیس جمهور کاملاً با آنچه ما در مورد برجام می‌گوییم، مبنی بر این‌که در حال حاضر اولویت ما نیست، مطابقت دارد.
وی با پرهیز از به کار بردن همان عبارت نهایی که بایدن بیان کرد، اظهار داشت: ما انتظار نداریم در آینده نزدیک توافقی اتفاق بیفتد.
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا افزود: در حال حاضر هیچ پیشرفتی در رابطه با توافق ایران در حال وقوع نیست. پیشرفتی در آینده نزدیک را پیش‌بینی نمی‌کنیم. این تمرکز ما نیست.
کربی همچنین تصریح کرد: تا آنجا که من می دانم، هیچ کس صحت [ویدئو] را زیر سوال نمی برد. فکر نمی‌کنم در مورد آن تحقیق کنیم.
روز سه‌شنبه یک ویدئو از جو بایدن منتشر شد که در آن در پاسخ به سوال فردی که از او می‌خواهد برجام را مرده اعلام کند، جواب منفی می‌دهد و می‌گوید: «مُرده اما نمی‌توانیم اعلام کنیم. دلایل زیادی دارد، داستانش طولانی است.» به نظر می‌رسد این ویدئو که ابتدا در توئیتر منتشر شد متعلق به ۵۰ روز پیش بوده است.
پایگاه خبری آکسیوس بعدتر در خبری تایید کرد که این ویدیو متعلق به حاشیه گردهمایی انتخاباتی در چهارم نوامبر است.
ادعای واشنگتن علیه تهران
ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه « بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر اولویت چندم دولت است؟» اظهار داشت: ما چند ماه است که می‌گوییم برجام در دستور کار نیست. البته مواردی وجود داشته که فکر می‌کردیم در آستانه بازگشت متقابل به پایبندی به برجام بوده‌ایم اما متوجه شدیم که ایرانی‌ها به توافقی که روی میز بود پشت کرده‌اند، توافقی که به هر حال توسط بقیه تایید شده بود. بنابراین، ماه‌هاست که در دستور کار ما قرار نگرفته و تمرکز ما نبوده است.
بنابر گزارش وب سایت رسمی وزارت امورخارجه آمریکا، ند پرایس در ادامه‌ مواضع مداخله‌جویانه واشنگتن در امور داخلی کشورمان و با تکرار ادعاها درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین گفت: از سپتامبر، مطمئناً تمرکز ما بر دفاع از آزادی‌های اساسی مردم ایران و مقابله با مشارکت نظامی ایران با روسیه و حمایت این کشور از روسیه در تهاجم وحشیانه‌اش به اوکراین بوده است.
وی در پاسخ به این سوال که “آیا توافق را مرده اعلام می‌کنید؟ یا در کما است؟” مدعی شد: مطمئناً این ایرانی‌ها بودند که فرصت بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از دست دادند. آنها در ماه سپتامبر این فرصت را از بین بردند. زمانی که فکر می‌کردیم به دستیابی به توافق نزدیک هستیم و همه طرف‌های دیگر توافق کرده بودند اما ایرانی‌ها به جای اینکه ما را در موقعیتی قرار دهند که جلو برویم، عقب‌نشینی کردند.
این دیپلمات آمریکایی افزود: ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین و پایدارترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و اطمینان از قابلیت راستی‌آزمایی اقدامات ایران است. در همین حال، ما یک جعبه ابزار بزرگ داریم و هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده‌ایم.
پرایس در پاسخ به این سوال که «اگر ایرانی‌ها به توافق بازگردند شما هم بازمی‌گردید؟» مدعی شد: ایرانی‌ها بارها و بارها نشان داده‌اند که برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام آماده نیستند و اخیراً در سپتامبر نیز فرصت بازگشت سریع به پایبندی دوجانبه به برجام را از بین بردند. ما در حال حاضر روی آن چه در خیابان‌های ایران اتفاق می‌افتد؛ اعتراضات و کمک نظامی ایران به روسیه متمرکز هستیم.
در حالی که تحریم‌های ظالمانه واشنگتن علیه مردم ایران همچنان به قوت خود باقی است، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه اظهارات خود مدعی حمایت از حقوق مردم ایران شد و همچون سایر مقامات کشورش دخالت آمریکا در امور داخلی ایران را مورد تائید قرار داد.
وی گفت که دولت بایدن در ماه‌های گذشته تحریم‌هایی را علیه افرادی در ایران که به ادعای او مسئول سرکوب اعتراضات در این کشور هستند، وضع کرده و به دنبال گام‌های دیگری برای اعمال تحریم علیه افراد بیشتر است.
پرایس همچنین در پاسخ به سوالی درباره بازداشت ترانه علیدوستی در اظهاراتی مداخله‌جویانه، این اقدام ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی او و سایر افرادی شد که در جریان ناآرامی‌های اخیر و به دلیل اغتشاش بازداشت شده‌اند.
انتقاد اولیانوف از بازی آمریکا
یک دیپلمات ارشد روس امتناع آمریکا از مذاکرات احیای برجام را غیر مسئولانه توصیف کرد.
«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین امروز (چهارشنبه) در یک کنفرانس خبری به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه برجام در دستور کار این کشور نیست و در حال حاضر در اولویت برنامه‌های دولت قرار ندارد، واکنش نشان داد.
وی گفت که باتوجه به امتناع ایالات متحده از ادامه مذاکرات بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خطر تشدید اوضاع افزایش می‌یابد.
اولیانوف در ادامه این رویکرد آمریکا را غیر مسئولانه توصیف و تصریح کرد: اگر مذاکرات به شکلی مثبت تکمیل نشود در آن صورت خطر تشدید اوضاع به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت که می‌تواند منجر به بروز یک فاجعه شود.
این دیپلمات روس همچنین در واکنش به ویدئوی جو بایدن رئیس جمهور ‌آمریکا که در آن تائید می‌کند برجام مرده است، توئیتی منتشر کرد و نوشت: اگر این درست باشد، بسیاری از طرف‌ها ممکن است دچار مشکل شوند - ایران، آمریکا، اسرائیل، امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین عدم اشاعه هسته‌ای. برجام ضروری است، درحالی‌که بایدن در ویدئویی که به تازگی منتشر شده، مذاکرات ایران را مرده اعلام می‌کند.
کد مطلب: 184746
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *