گاه به تمدن دو هزار و ۵۰۰ ساله خود میبالیم، گاه فخر میفروشیم که ما شیعه و پیرو امیرالمومنین هستیم و گاه حتی از اینکه تهدیدی برای دروازه تیم ملی آرژانتین بودیم، به خود مینازیم و میگوییم ما چقدر خوبیم! البته که تمام اینها جای بسی مباهات دارد، اما به شرط اینکه این افتخارات باعث نشود به خود غرّه شویم و نیم نگاهی به حالمان نیاندازیم!
به گزارش فریادگر؛ امروز ایران برای بسیاری از شیعیان و فارسی زبانان سراسر دنیا کشوری آرمانی است. تاجیکهایی که معتقدند ایرانیها دروغ نمیگویند یا شیعیان عرب زبانی که در کشورهای خود مورد آزار و اذیت حکومتهایشان قرار میگیرند، ایران را کشور رویایی و موعود خود میدانند. آنان با هزار عشق و علاقه به ایران، به ویژه شهر مقدس مشهد سفر میکنند، اما ما در مقابل چه ارمغانی برایشان داریم؟
برخی ایرانیهایی که گاه حتی به هموطن در راه مانده خود رحم نمیکنند و هر طور شده میخواهند سر او را کلاه بگذارند چه ارمغانی میتوانند برای شیعیان عرب زبان داشته باشند که مدتهاست با دید عرب و عجم آنها را تحقیر میکنند؟
البته ماجرا به این تلخی هم که ما روایت میکنیم نیست و هنوز عرق میهمان نوازی در خوی بسیاری از ایرانیها جریان دارد اما معدود افرادی که کلاه گذاشتن و سرکیسه کردن زائران عربی که آنان را با کیسه سکه اشتباه گرفتهاند باعث شده تصورات ذهنی بسیاری از این زائران عرب نسبت به ایران و ایرانی تغییر یابد به گونهای که وقتی پای درددل بسیاری از عربهایی که کیف پولشان را در بدو ورود دزدیده شده، یا به چشم شکار به ایشان نگاه شده و با القاب مختلف مورد تمسخر قرار گرفتهاند و... بنشینید، خواه ناخواه دلگیر خواهید شد، البته نه برای عربها، بلکه برای فرهنگ و تمدن و دینی که هنوز به آن میبالیم!
بعضی از ما با زائران عرب چه میکنیم؟
- پول بیمه درمانی را روی ویزا با ایشان حساب میکنیم و در مقابل هیچ خدمت درمانی به آنان ارائه نمیکنیم!
- برای درآمد بیشتر تعداد پروازها را افزایش میدهیم، اما دریغ از افزودن یک خدمت اضافهتر! زائران خارجی مشهدالرضا (ع) باید ساعتها منتظر بمانند تا نوبت عبور از گیت به آنها برسد!
- با چشم شکار به آنها مینگریم و کرایههای چندین برابری از آنان میستانیم اما دریغ از ارائه خدمات مطلوبتر!
- هتلهای درجه ۲ و حتی ۳ را با قیمتهای گزاف به آنان قالب میکنیم و خیال میکنیم زرنگیم!
- حتی در فروشگاهها هم تا جایی که میتوانیم آنان را سرکیسه کرده و در نهایت با القابی زشت راهیشان میکنیم!
- در مقابل تمام این خدمات(!) حتی نهادی واحد نداریم که به شکایات زائران رسیدگی کند و در نهایت هر نهاد آنان را به دیگری وامیگذارد!
عربها با ما چه میکنند؟
ممکن است با خواندن این متن بسیاری از ایرانیهایی که به کشورهای عربی سفر کردند داد اعتراض بردارند که چه مینویسید از برخورد با عربها درحالیکه آنان نیز در کشورهای خود با ما برخورد خوبی ندارند! درواقع خود زائران عرب نیز به این موضوع اذعان دارند، اما شاید ما یادمان رفته بسیاری از این عربهایی که به ایران سفر میکنند شیعه و هم کیش مایند. اینها همان شیعیانی هستند که در کشورهای خود مورد آزار اذیت قرار گرفتهاند و به عشق حضرت علیبن موسی الرضا (ع) به ایران سفر میکنند.
درحالیکه امروزه بسیاری از کشورهای عرب با سرمایهگذاری و برنامههای متنوع سعی در جذب شیعیان به آیین و مذهب خود دارند، ما نه تنها نمیتوانیم همین شیعیانی را که با عشق و علاقه به کشورمان میآیند جذب کنیم، بلکه با روشهای مختلف آنان را از خود میرانیم.
سیستم گردشگری ما مشکل دارد
رئیس اتحادیه هتل آپارتمانهای مشهد در گفتگو با عصر ایران برخورد با زائرین عرب را مستثنی از برخورد با دیگر زائرین نمیداند و میگوید: «گهگاه گزارشاتی از برخوردهای نامناسب با زائرین به دستمان میرسد اما این برخوردها مختص زائرین عرب نیست و به سیستم گردشگری ما برمیگردد.»
آجیلیان ضمن تأکید بر تأثیر بیشتر این گونه برخوردها بر زائران عرب گفت: «البته قبول داریم که زائران عرب سفرای کشورهای خارجی هستند و بدون شک این برخوردها تأثیر بیشتری بر آنان خواهد داشت.»
وی سفر همراه با تور به جای سفر تک نفره و همچنین رزرو قبلی هتل به جای مسافرت بدون برنامه ریزی را از جمله پیشنهاداتش برای کم شدن مشکلات زائران عنوان کرد و افزود: «ما هم باید مانند بسیاری از کشورها هنگام صدور ویزا، از مسافران بخواهیم محل اقامتشان را هم مشخص کنند تا گرفتار زوارکشها نشوند.»
این پیشنهاد در حالی مطرح میشود که در صحبت با زائران اکثر آنان به دلیل کم بودن روابط ایران با سایر کشورها، از سیستم رزرواسیون هتلهای ایرانی ابراز ناراضایتی میکنند.
گردشگری ما متولی ندارد!
رئیس دفتر ایران ایر در مشهد در گفتگو با خبرنگار ما ضمن قبول معطلیهای طولانی مدت زائران خارجی در فرودگاهها، این امر را ناشی از سودجویی برخی از شرکتهای هواپیمایی دانسته و عنوان میکند: «در حال حاضر گنجایش فرودگاه خارجی شهید هاشمینژاد مشهد به اندازه سه پرواز بیشتر نیست اما متأسفانه برخی از شرکتهای هواپیمایی به دلیل سود بیشتری که در پروازهای خارجی وجود دارد گاهی بر تعداد این پروازها میافزایند و در نتیجه زائران با کمبود صندلی، گیت، کانتر و معطلیهای چند ساعته در فرودگاه مواجه میشوند.»
عاصفی با اشاره به زنجیرهای بودن این مشکلات آنها را ناشی از نبود متولی برای گردشگری عنوان میکند و میافزاید: «فرض کنید با استخدام نیروی انسانی و افزایش تعداد اتوبوسها، ما بتوانیم به موقع بار را خالی کنیم و به مسافران برسانیم، اما در این میان اگر گمرک و پلیس گذرنامه به موقع نتوانند کار مسافران را راه بیاندازند، زودتر رسیدن بار بی تأثیر خواهد بود.»
وی افزود: «فرودگاه، هتل، مراکز تفریحی و ... همه به صورت یک زنجیره به هم پیوسته هستند و تمامی این موارد در جلب رضایت زائر تأثیرگذار است. بنابراین باید یک متولی وجود داشته باشد و از بدو ورود زائر تا هنگامی که مجدداً سوار هواپیما میشود، مرحله به مرحله وضعیت زائران را رصد کند و هر جا مشکلی وجود داشت اقدامات لازم را انجام دهد.»
پلیس زائر نداریم
در مصاحبه با زائران عرب متوجه شدیم آنان نیز پی به بیمتولی بودن گردشگری در ایران بردهاند. آنجا که اغلب آنان میگفتند: «هیچ نهاد مشخصی در ایران وجود ندارد که بتوانیم شکایات مان را آنجا مطرح کنیم. هر جا میرویم ما را به جای دیگر پاس میدهند.»
عبدالقادر، زائری است که از کشور عربستان به ایران آماده؛ او که در فرودگاه مورد سرقت قرار گرفته و مبلغ ۹ میلیون تومانش ربوده شده، مدعی است: «در فرودگاه مشهد یک نفر نیست که به زبان عربی تسلط داشته باشد. برای شکایت به چند قسمت مراجعه کردم اما هیچ کدام متوجه زبان من نمیشدند. در نهایت با انگلیسی و فارسی دست و پا شکسته منظورم را رساندم و مسئولین فرودگاه مرا به اداره پلیس معرفی کردند. اما رسیدگی به روال شکایت نیازمند زمان بود و من هم مسافر چند روزه بودم. بنابراین قید شکایت را زدم.»
اگرچه ممکن است بسیاری از ما ایرانیها به پاسکاریهای ادارات دولتی عادت کرده باشیم و برایمان امری عادی باشد اما برای زائرانی که مهمانی چند روزه هستند، تشکیل پلیس زائر که به زبانهای مختلف تسلط داشته باشد و بتواند به صورت بین المللی هم به مشکلات زائران خارجی رسیدگی کند از جمله نیازهای ضروری شهر مشهد است.
نیازمند کمکهای دولتیم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ضمن معرفی این سازمان به عنوان متولی نظم بخشی به محلهای اقامتی و آماده سازی مکانهای فرهنگی گفت: «در استانداری ستادی تحت عنوان هماهنگی خدمات سفر استان خراسان رضوی به ریاست استاندار و دبیری بنده وجود دارد که به همراه ۱۲ ارگان دیگر به امور زائران رسیدگی میکند.»
رجبعلی لباف با اعلام شمارههای ۳۷۲۶۷۲۱۱ و ۳۷۲۶۳۳۱۰ افزود: «این شماره بارها توسط رسانهها اعلام شده و زائران میتوانند شکایات خود را از طریق این شمارهها بیان کنند.»
وی مشکل برقراری ارتباط و زبان با زائران را تنها محدود به پلیس ندانست و افزود: «مشکل برقراری ارتباط با زائران تنها محدود به پلیس نیست و در بیمارستانها، مغازهها، هتلها و دیگر اماکن هم ما با چنین مشکلی مواجهیم.» لباف راه حل این مشکل را در افزایش تعداد راهنماها در سطح استان دانست و افزود: «متأسفانه به دلیل کمبود بودجه ما در تأمین راهنما مشکل داریم و راه حل این گره نیز تنها در دست دولت است و از این حیث نیازمند اعتبارات دولتی هستیم.»
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی در پایان معرفی یک نهاد به عنوان متولی اصلی گردشگری خراسان رضوی را مدینه فاضله دانست و افزود: «طبیعتاً خواسته نهایی ما هم همین است و اگر یک متولی معرفی شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.»
منبع: عصرایران