۰
سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰

لابی ها به رأی آوری وزرای پیشنهادی کمک می کند

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در مورد رأی اعتماد دادن به وزاری پیشنهادی، یک بحث مربوط به فضای صحن است که آن متن است و بحث دیگر حاشیه در کنار متن است که حاشیه هم کمک می‌کند رأی قوی‌تر شود یا ضعیف‌تر. در واقع صحبت‌ها و لابی‌ها ادامه دارد و در حاشیه در حال انجام شدن است.
لابی ها به رأی آوری وزرای پیشنهادی کمک می کند

قرار گرفتن چهره‌هایی نظیر علیرضا سلیمی و روح الامینی پشت تریبون مجلس به عنوان موافق کابینه پیشنهادی، از جمله حرکت‌های دور از انتظار اصولگرایان مجلس بود. اما این حرکت آنها چه معنا و مفهومی دارد؟ آیا فراکسیون انقلاب اسلامی حمایت از کابینه پیشنهادی را در دستور کار دارد؟

احمد فاطمی، از جمله موافقین کابینه پیشنهادی به خبرگزاری خبرآنلاین گفت این یک استراتژی است و البته حمایت ها معطوف به کلیت کابینه بوده نه تک تک اعضا.

احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید این رفتار اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی برخاسته از حس دوستانه آنها با پزشکیان است و این به معنی رأی اعتماد گرفتن همه اعضای کابینه پیشنهادی از مجلس نیست البته هر چیزی امکان دارد.

چنانچه جلیل میرمحمدی میبدی یکی دیگر از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی نیز به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید سخنان نمایندگان موافق منتسب به این فراکسیون، در دفاع از کلیات کابینه پیشنهادی، به معنای حمایت از برنامه‌های او بود نه همه اعضای کابینه.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با احمد نادری و میرمحمدی میبدی، دو عضو فراکسیون انقلاب مجلس را می‌خوانید:

***

*آقای نادری! سومین روز بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم به پایان رسید، به نظر شما مجلس نسبت به کابینه پیشنهادی رویکرد مثبت دارد؟

ارزیابی بنده از ۳ روز اخیر و یک هفته قبل از آن که وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها حضور پیدا کردند، این است که طبق روالی که همیشه در همه مجالس بوده و جو عمومی در همه مجالس، برای هر وزیر پیشنهادی و جایگاه  وزارتخانه ای موافقین و مخالفینی وجود دارد، طبیعتاً برخی افراد مخالف بیشتری دارند و تعدادی نیز مخالف کمتری دارند اما در هر صورت ارزیابی کلی هنوز زود است و باید اجازه بدهیم بعد از یکی دو روز آینده ارزیابی کلی را انجام دهیم.

تا چهارشنبه بعدازظهر جلسات بررسی برگزار می‌شوند و در واقع باید ارزیابی کنیم که نظر نمایندگان درباره گزینه‌های پیشنهادی به چه صورت است چراکه هنوز گزینه‌ها را به نیمه هم نرساندیم.

پزشکیان قبل از اینکه رئیس جمهور باشد، دوست همه ما است

*وقتی پزشکیان برای دفاع از کلیات کابینه به مجلس حتی اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی نیز به عنوان موافق پشت تریبون قرار گرفتند، این می‌تواند سیگنالی مبنی بر این باشد که همه اعضای کابینه پیشنهادی از مجلس رأی اعتماد دریافت خواهند کرد؟

در هر صورت پزشکیان فرزند مجلس است و یکی از نمایندگان مجلس است که همیشه حُسن خلق داشته و با اکثر نمایندگان رفاقت داشته، از این‌رو طبیعی است که همه نمایندگان دیدگاه مثبتی دارند، ضمن اینکه نمایندگان نگاه ملی دارند و می‌خواهند به دولت کمک کنند، کما اینکه رهبری فرمودند موفقیت دولت، موفقیت همه ما است.

لذا این تکلیف بر همه نمایندگان است که از دولت حمایت کنیم. شخص پزشکیان هم که دوست همه ما است، یعنی قبل از اینکه رئیس جمهور همه ما باشد، دوست ما است، از این‌رو طبیعی است که چنین استقبالی از او صورت بگیرد.

*فضای مجلس برای رأی اعتماد دادن به وزرای پیشنهادی چگونه است؟ امکان دارد همه کابینه رأی اعتماد از مجلس بگیرند؟

ارزیابی هنوز زود است و باید صبر کرد که نظر نمایندگان مخالف و موافق را درباره گزینه‌های بعدی بشنویم و بعد ارزیابی کنیم. الان فکر می‌کنم ارزیابی زود باشد.

*امکان دارد مجلس با هدف به رخ کشیدن اهرم استیضاح، به برخی از وزرا رأی ناپلئونی بدهد؟

هر چیزی ممکن است و این نکته که می‌گویم ارزیابی زود است، را برحسب تعارف نمی‌گویم چراکه ما هنوز به نیمه بررسی صلاحیت ها هم نرسیدیم و امکان دارد، جمعی از نمایندگان با وزیر پیشنهادی مخالف باشند اما وقتی مباحث صحن را بشنوند، متقاعد شوند و بالعکس.

*صحبت‌ها درباره برخی از وزرای پیشنهادی از جمله میدری، ظفرقندی و عراقچی زیاد است، بعد از اینکه این افراد و موافقین و مخالفین مباحث خود را مطرح کردند، فضای مجلس به نفع آنها تغییر کرد؟

یک بحث مربوط به فضای صحن است که آن متن است و بحث دیگر حاشیه در کنار متن است که حاشیه هم کمک می‌کند رأی قوی‌تر شود یا ضعیف‌تر. در واقع صحبت‌ها و لابی‌ها ادامه دارد و در حاشیه در حال انجام شدن است.

میرمحمدی: چند نفر از اعضای کابینه مشکل دارند

همچنین جلیل میرمحمدی میبدی از جمله اعضای فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگویی کوتاه با خبرگزاری خبرآنلاین به ارزیابی فضای مجلس برای رأی دادن به کابینه پرداخت.

*آقای میرمحمدی میبدی! بسیاری ازنمایندگان فراکسیون انقلاب اسلامی روز شنبه به حمایت از کابینه پیشنهادی پزشکیان پرداختند، این رفتار نمایندگان به معنای حمایت یکدست  مجلس از کابینه پیشنهادی است؟

حمایت از کابینه نبوده بلکه حمایت از برنامه‌های پزشکیان بود، آن را حمایت کردیم. اما در بحث کابینه قطعا چند نفر از اعضای کابینه مشکل دارند، باید بررسی شود و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد چراکه بررسی نیمی از وزرای پیشنهادی مانده است. باید تمام شود که ببینیم چه می‌شود.

کد مطلب: 221653
برچسب ها: مجلس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *