وی میافزاید: نکته بعدی که خیلی مهم است، اینکه همین الان بازار ایران تقریبا در دست چینیهاست. یعنی چینیها بدون اینکه نیازی به سرمایهگذاری به ایران داشته باشند، انگار بازار ایران را فتح کردهاند، بنابراین خیلی به نظر نمیرسد انگیزهای برای این موضوع داشته باشند که بخواهند در ایران سرمایهگذاری کنند.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح میکند: بر این اساس، اگر وزیر صنعت بتواند وعده تولید مشترک ایران و چین را عملی کند، اتفاق بزرگی است. اما ما با مسایل زیادی در مقابل آن روبهرو هستیم. برای مثال، رنو در ایران سرمایهگذاری خوبی هم کرده بود و یا پژو و سیتروئن در سالهای ۹۵ و ۹۶ در مجموع بیش از ۴۰۰ میلیون یورو سرمایهگذاری کردند، ولی زمانی که تحریمها شروع شد، رفتند.
کاکایی عنوان میکند: رنو خیلی تمایل به سرمایهگذاری در ایران داشت، اما به دو دلیل رفت؛ یکی تحریمهای آمریکا بود و یکی هم افایتیاف است. این یک واقعیت است که وقتی شرکتی در یک کشور نتواند پول خود را به راحت جابهجا کند، به طور طبیعی از سرمایهگذاری صرفنظر میکند. شرکتها دنبال سود هستند.