۰
شنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۳
«مردم سالاری» سفر رئیس جمهوری ایران به عراق را بررسی می‌کند

دستاوردهای فراتر از انتظار سفر پزشکیان

دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در سفری دو روزه عازم عراق کشور همسایه غربی ایران شد تا از جنوب به شمال این کشور را سفر کند و با مقامات محلی و ملی این کشور به مذاکره بپردازند.
دستاوردهای فراتر از انتظار سفر پزشکیان
گروه سیاسی- سیدمجید حسینی: دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در سفری دو روزه عازم عراق کشور همسایه غربی ایران شد تا از جنوب به شمال این کشور را سفر کند و با مقامات محلی و ملی این کشور به مذاکره بپردازند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،هرچند برنامه ریزی این سفر در دوران دولت قبل یعنی در زمان دولت سیزدهم برنامه ریزی شده بود اما یکی از نکات موثر و قابل دقت در آن رویکرد دولت جدید در موضوعات سیاست خارجی بوده که دستاوردهای این سفر را دو چندان کرده است.
آغاز سفر از تهران و تشریح اهداف سفر
پزشکیان پیش از عزیمت به عراق، با بیان اینکه این سفر در راستای توسعه تعاملات با کشورهای همسایه بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبری معظم انقلاب صورت می‌گیرد، افزود: کشور عراق از جمله کشورهای دوست، برادر و مسلمان ما و از جمله مراکز فرهنگ، علم و اندیشه ما است که از گذشته تا امروز همکاری‌های زیادی در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر داشته‌ایم و از این جهت به عنوان اولین سفر به این کشور خواهیم رفت و در قالب این سفر توافقنامه‌های همکاری متعددی نیز میان دو کشور به امضا خواهد رسید.
ورود پزشکیان به بغداد؛ ادای احترام به سردار سلیمانی
دکتر پزشکیان در بدو ورود به فرودگاه بغداد با حضور در محل یادمان شهدای مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، ضمن قرائت فاتحه، مقام والای ایشان و همه شهدای مقاومت را گرامی داشت.
پزشکیان سپس به دیدار عبداللطیف جمال رشید رئیس جمهوری عراق رفت و دیداری دوجانبه برگزار شد. در این دیدار دکتر پزشکیان خواستار تشکیل کمیسیون‌های تخصصی بین دو کشور برای گسترش هر چه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شد.
رئیس جمهوری به سابقه دیرین و تاریخی دو کشور ایران و عراق اشاره و بر ضرورت تشکیل اتحادیه مشترک کشورهای اسلامی تاکید کرد. دکتر پزشکیان خواستار حرکت به سمت برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی همانند تجربه اتحادیه اروپا شد.
پس از این دیدار پزشکیان به دیدار محمد شیاع السودانی رفت و پس از آن مقامات عالی‌رتبه ایران و عراق در حضور روسای دولت‌های دو کشور، 14 سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، فنی-مهندسی، بازرگانی، حمل و نقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی به امضا رساندند.
پس از آن بود که مقامات اجرایی دو کشور ایران و عراق در نشستی مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
دکتر مسعود پزشکیان ضمن ابراز خرسندی از اینکه اولین سفر خارجی وی به مقصد همسایه دیرین و مسلمان عراق انجام شده، تصریح کرد: خرسندم که قبل از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به عراق آمده‌ام تا با برادرانم در دولت این کشور توافقات صورت گرفته از قبل را مرور و 14 سند همکاری جدید نیز به امضا برسانیم.
پس از آن رئیس جمهوری اسلامی ایران، در نشستی با بازرگانان و فعالان اقتصادی در این کشور، یکی از اهداف اصلی سفر خود به عراق را تسهیل مسیر فعالیت بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی برشمرد و تصریح کرد: در دیدارها و رایزنی‌های صورت گرفته با مقامات ارشد عراق، توافق کردیم که یک کارگروه تخصصی برای تدوین برنامه جامع راهبردی بلندمدت میان دو کشور تشکیل شود.
روز دوم سفر به عراق؛ زیارت عتبات متبرکه و بازدید از کردستان عراق
مسعود پزشکیان در دومین روز سفر به عراق با استقبال آقای «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، وارد اربیل شد.
رئیس جمهوری در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس و «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان، دیدارهایی نیز با «مسعود بارزانی» رهبر حزب دمکرات کردستان عراق و سران و رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی اقلیم کردستان داشت. این نخستین سفر یک رئیس جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کردستان عراق محسوب می شود.
مسعود پزشکیان در دومین روز از سفر به عراق، با حضور در شهر اربیل، در دیدار رئیس و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق،
با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری‌ها با همسایه مسلمان خود، از جمله اقلیم کردستان عراق است، از مهمان‌نوازی و همکاری مردم و مسئولان این بخش در تمهید مقدمات برگزاری مطلوب آیین پیاده‌روی اربعین تشکر کرد و اظهار داشت: علاقمند به گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با اقلیم کردستان عراق هستیم و لازم است با تقویت همکاری‌ها، شرایط امنیتی لازم برای تقویت مراودات و تعاملات اقتصادی و تجاری فیمابین را به خصوص در مناطق مرزی فراهم آوریم.
«نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از سفر دکتر پزشکیان به این منطقه، با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد واردات این منطقه از جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: سفر جنابعالی به اقلیم کردستان عراق یک رویداد تاریخی و مهم است. ما علاقمند به گسترش روابط با ایران هستیم و امیدوارم که از این پس شاهد تسریع روند گسترش تعاملات فیمابین باشیم.
یکی از مهمترین دیدارهای رئیس جمهوری در عراق دیدار با اعضای چهارچوب هماهنگی تشکل‌های شیعیان این کشور بود که در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار و گفت وگو با ایشان، از مهمان‌نوازی دولت و مردم عراق در آیین پیاده‌روی اربعین قدردانی و این همبستگی را مایه عزت و سربلندی دو ملت دانست.
در این دیدار جمعی از شخصیت‌های مطرح شیعیان عراقی از جمله سید عمار حکیم، محمد شیاع السودانی، حجت‌الاسلام قیس خزعلی، آقای‌هادی عامری، حیدرالعبادی، ابوآلا و ابوکرار حضور داشتند که تعدادی از آنها به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
پس از آن و در ادامه سفر رئیس جمهوری به کردستان عراق، با بافل طالبانی رئیس اتحادیه میهنی کردستان در سلیمانیه دیدار کرد.
همچنین رئیس جمهوری با حضور در مزار مرحوم جلال طالبانی و قرائت فاتحه، به مقام والای وی و یک عمر فداکاری و مجاهدت او در راستای استیفا و اعتلای حقوق مردم عراق ادای احترام کرد.
دکتر پزشکیان نیز در جریان برنامه‌های سفر به شهر اربیل، در دیدار جمعی از سران احزاب اقلیم کردستان عراق، با بیان اینکه اگر هزینه‌هایی که صرف کشتار زنان و کودکان بی‌گناه در غزه شد، صرف عمران و آبادانی در نقاط مختلف جهان می‌شد، جمعیت زیادی از مردم می‌توانستند از زندگی بهتری بهره‌مند شوند، اظهار داشت: وحدت، وفاق، انسجام و رعایت متقابل حقوق، زمینه‌ساز استقرار و تحکیم امنیت و آرامش جوامع انسانی است.
زیارت عتبات متبرکه
پس از آن دکتر پزشکیان به زیارت مرقد امیر المومنین علی(ع) وارد نجف و سپس برای زیارت بارگاه سیدالشهدا (ع) وارد کربلا شد.
سفر به بصره و دیدار با عشایر
دکتر مسعود پزشکیان در آخرین مرحله از سفر رسمی سه روزه به عراق، صبح جمعه با استقبال استاندار، وارد بصره شد.
رئیس جمهوری در بصره با نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر این استان دیدار و گفت وگو کرد و استاندار و جمعی از مقامات استان نیز به دیدار وی رفتند. پزشکیان ظهر در آخرین بخش از سفر رسمی سه روزه به عراق، در اجتماع نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع مردم بصره اظهار داشت: بنده در دوره تبلیغات ریاست جمهوری چند حرف روشن و واضح داشتم. اولین حرف بنده این بود که ما باید در کشورمان از اختلاف دست برداشته و با برادری برای پیشرفت تلاش کنیم.
کد مطلب: 222961
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *