۰
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۷
«مردم سالاری» گمانه‌زنی‌ها درباره ریاست مجلس دوازدهم را بررسی می‌کند

نقش فراکسیون اقلیت در تعیین رئیس مجلس

کمتر از 10 روز دیگر به مراسم افتتاح مجلس دوازدهم و پایان مجلس یازدهم باقی مانده است، مجلس یازدهم، با حداقل آرا تشکیل شد و همان نمایندگان حداقلی نیز مانند رای خود که بسیار کم بود، در همان میزان نیز بضاعت داشتند و مجلسی ضعیف، کم کار، کم توان و کم دانش در 4 سال گذشته بود.
نقش فراکسیون اقلیت در تعیین رئیس مجلس

گروه سیاسی-سید مجید حسینی: کمتر از 10 روز دیگر به مراسم افتتاح مجلس دوازدهم و پایان مجلس یازدهم باقی مانده است، مجلس یازدهم، با حداقل آرا تشکیل شد و همان نمایندگان حداقلی نیز مانند رای خود که بسیار کم بود، در همان میزان نیز بضاعت داشتند و مجلسی ضعیف، کم کار، کم توان و کم دانش در 4 سال گذشته بود.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اما این روزهای باقی مانده به آغاز مجلس دوازدهم درحالیکه ادارات مختلف مجلس شورای اسلامی همچون ادوار گذشته درحال آماده سازی روند برگزاری مراسم تحلیف نمایندگان است، به نظر می‌رسد که جناح‌های مختلف از چپ، میانه و راست درحالرایزنی برای تعیین رئیس آینده آن هستند.
انتخاب رئیس مجلس با آرای 3 درصدی
انتخاب رئیس از این منظر که چه کسی رئیس می‌شود اهمیت ندارد. حال اگر این فرض را بگذارید که علی لاریجانی، مرحوم آیت الله رفسنجانی یا ناطق نوری نماینده مجلس بود، بحث دیگری داشتیم اما اینکه فردی قوی در مجلس وجود ندارد که بتواند با این توصیفی که از مجلس شد، رهبری قاطعی داشته باشد، بحث دیگری است.
اما امروز در مجلس افرادی انتخاب شده اند که تنها نماینده 3 درصد آرای مردم هستند و قطعا اگر این انتظار دارید که بخواهند خود را اثبات کنند تا در دوره بعدی بتوانند آرای قابل توجهی را کسب کنند، به بی راهه رفته‌ایم.
اما از سوی دیگر به نظر می‌رسد همین نمایندگان خود را در حد ریاست مجلس می‌دانند، حال امروز حرف سه نفر برای ریاست مجلس مطرح است. منوچهر متکی، مجتبی ذوالنوری و محمدباقر قالیباف.
قطعا این سه در روز دوم تشکیل مجلس دوازدهم رقابتی سخت خواهند داشت و از درون گلدان‌های رای نام یک نفر بیرون خواهد آمد.
اینگونه برداشت می‌شود، شانس قالیباف برای ریاست مجلس آینده بسیار بیشتر خواهد بودتا دو فرد دیگر. اما اینکه این افراد بتوانند چقدر از آرای منتخبان را جلب کنند نیز برای خود جای تحلیل دارد. زیرا برای جلب آرا باید امتیازات و قول‌هایی داده شود. این کار بستگی به این موضوع دارد که فردی که بخواهد رای دیگر نمایندگان را جلب کند تا چه اندازه در بدنه حکومت جایگاه دارد تا بتواند اعتماد منتخبان را جلب کرده و امتیازاتی را از طرف حکومت و نهادهای تصمیم گیر به نمایندگان بدهد. یعنی اینکه آنقدر مورد وثوق باشد که بتواند برای قول‌هایی که داده چانه بزند و آنرا بگیرد و در اختیار نمایندگان قرار دهد.به نظر نمی‌رسد که منوچهرمتکی و مجتبی ذوالنوری این قابلیت را داشته باشند که بتوانند خیال تمامی نمایندگان مجلس را در این موضوع راحت کنند. اما قالیباف با توجه به اینکه حداقل 4 سال به عنوان رئیس مجلس راه‌های چانه زنی را یاد گرفته است می‌تواند بسیاری از نمایندگان را همراه کند.
هادی قوامی یکی از منتخبان مجلس در گفت و گویی اذعان می‌کند که قالیباف با وی تماس گرفته است ولی نه بخاطر بحث ریاست بلکه برای عرض تبریک و ادامه می‌دهد: البته قالیباف با بقیه هم تماس گرفتند، به این معنی که بسیاری از چهره‌هایی که در معرض برعهده گرفتن ریاست مجلس هستند، معمولاً با نمایندگان تماس گرفته و می‌گیرند.
وی درباره اینکه قالیباف بابت ریاست مجلس حرفی هم زده است یاخیر، می‌گوید: خیر قالیباف بابت ریاست مجلس تماس نگرفته فقط تبریک گفتند.
وی درباره اینکه گفته می‌شود قالیباف خیرالموجودین است می‌گوید: همه خیرالموجودین هستند و تفاوتی با هم ندارند. باید منتظر ماند و افراد خود را به عنوان داوطلب معرفی کنند، امکان دارد کسانی داوطلب ریاست باشند که هنوز خود را عرضه نکردند اما دارای قابلیت‌های خوبی باشند، ممکن است این افراد طی هفته‌های آینده خود را نشان دهند.
قوامی خاطرنشان می‌کند: از بین ۲۹۰ نفر نماینده کسانی وجود دارند که در معرض ریاست نیستند ولی ویژگی رئیس شدن دارند، شاید هم از این وضع موجودی‌ها هم پایین‌تر نیستند. امکان دارد فردی با گرایش مختلف داوطلب ریاست مجلس شود.وی البته به این نکته هم اشاره می‌کند که اگر این بار به قالیباف رای دهند اما وی به سمت تندروها متمایل شود، در ذهن نمایندگان باقی خواهد ماند، گفت: نمایندگان نسبت به این رفتارها آگاهی دارند و حواسشان جمع است، این بار که می‌خواهند تصمیم بگیرند، دفعه بعد چه می‌کنند چراکه این رأی برای یک سال است و نه چهار سال.
اقلیت تاثیرگذار
بنابراین به نظر می‌رسد در دوره دوازدهم، مستقلین، اعتدالیون واصلاح طلبان سهم قابل توجهی در مجلس خواهند داشت و رای انها در این زمینه تاثیرگذار است، بنابراین ایمکه ریاست این فراکسیون را چه کسی برعهده خواهد داشت تا بتواند با بیرون مجلس ارتباط خوبی برقرار کند، نیز مهم است. حال این فرد می‌تواند مسعود پزشکیان یا غلامرضا تاجگردون باشد که رابطه خوبی نیز با لایه‌های بیرونی اصلاح طلبان و رهبران آن دارد.حال این موضوع را نیز اضافه کنید که پیاده‌های مجلس نیز باید سهم خود را از کیک رایزنی‌های پشت پرده دریافت کنند و این دولت است که باید امتیازات خوبی را به نمایندگان از هر دو جناح بدهد. به همین دلیل یکی دیگر از موضوعات مورد مناقشه درباره هیات رئیسه مجلس به نواب رئیس بر می‌گردد، آنجاییکه دعوا بر ترکیب هیات رئیسه است.
پس در بخش دیگر این دولت است که باید نگاهی به سیاست‌های جدید در پارلمان داشته باشد. در 4 سال آینده دوباره 4 لایحه بودجه مطرح خواهد شد و در سال آخر دولت که در سال اول مجلس سیزدهم خواهد بود، بقرنامه هشتم توسعه باید به مجلس تقدیم شود.
در ضمن در میانه‌های سال موضوع انتخابات آمریکا نیز مطرح است و ممکن است با پیروزی ترامپ دولت بخواهد قوانین جدید سختگیرانه تری درباره موضوعات هسته ای داشته باشد و یا اگر بایدن دوباره به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود، شاید چرخشی در سیاست‌های درهای بسته دولت به وجود آید زیرا رئیس آن در مسیری است که به دنبال آینده ای غیر ریاست بر دولت است. برای همین باید محبوبیت بیشتری در میان مردم کسب کند.البته چنانچه قالیباف بتواند بار دیگر بر کرسی ریاست بنشیند، با توجه به کامیابی لیست «امنا» و «صبح ایران» در تهران، کارش برای اداره مجلس آینده سخت خواهد شد.
در همین‌باره «سید مصطفی میرسلیم» در گفت‌وگو با مهر تصریح کرد: «هنوز نمی‌توان به طور قطعی درباره رئیس مجلس آینده نظر داد، اما قطعاً اگر محمدباقر قالیباف بتواند رئیس مجلس دوازدهم شود، کارش از نظر مدیریت مجلس به سادگی مجلس یازدهم نخواهد بود.میرسلیم تصریح کرد: برخی از افرادی که منتخب مجلس دوازدهم هستند، یکی از محورهای اصلی‌شان، مخالفت با ریاست قالیباف است و برای خودشان هم دلایلی دارند. این افراد اگر بتوانند خودشان یا گزینه‌شان را به عنوان رئیس مجلس بگذارند، موضوع به شکل دیگری پیش خواهد رفت اما اگر قالیباف رئیس مجلس آینده شود، این افراد در مجلس ساکت نخواهند نشست و ممکن است یک‌سری حواشی را در مجلس ایجاد کنند. وی در عین حال به نمایندگان مجلس آینده توصیه کرد که از حواشی دوری کنند. میرسلیم در این باره گفت: در درجه اول باید به فکر مردم و مصلحت‌های کشور باشیم و از سوی دیگر، برای مردم به هیچ وجه جالب نیست که شاهد سلسله درگیری‌های سیاسی در مجلس باشند چراکه می‌دانند این مساله به مفهوم دورشدن از پیگیری نیازهای واقعی مردم و مسایل مختلف جامعه است.
کار سخت رئیس آینده
به هرحال یعنی رئیس مجلس آینده کار بسیار سخت تری نسبت به مجلس یازدهم دارد زیرا ایجاد موازنه و برقراری توازن میان دو جناح اصلی در مجلس کار بسیار سختی خواهد بود. مجلس یازدهم مجلسی کاملا اصولگرا داشت که تعداد نمایندگان جناح اقلیت آن به تعداد انگشتان دست نبود و قالیباف در این مجلس یکدست نتوانست به خوبی مدیریت داشته باشد.
باید دید که در مجلس بعد آیا مدیرتر از وی وجود دارد و اگر وجود ندارد با تجربه 4 سال گذشته، شهردار پیشین تهران می‌تواند مدیریت قوی داشته باشد یا اینکه مانند گذشته مجلسی پر از
حواشی خواهیم داشت.
کد مطلب: 216201
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *