۰
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۱
افزایش 40 تا 60 درصدی قیمت انواع نان در تهران اعلام شد

نان به نرخ روز خوردن

«قیمت نان در استان تهران بطور رسمی افزایش یافت. «خبر کوتاه بود اما همین یک نیم خط خبر سفره خیلی از خانوارها اعم از حقوق بگیران با درآمد اندک و ثابت، بازنشستگان و طبقه ضعیف و آسیب‌پذیر را کوچک و کوچکتر می‌کند. بر اساس اعلام منابع رسمی از میزان افزایش قیمت نان، بطور متوسط بین 40 تا 60 درصد به بهای نان افزوده شده است بطوری‌که در ابتدای سال تنها 20 درصد به حقوق کارمندان و کارگران افزوده شده است.
نان به نرخ روز خوردن
گروه اقتصادی – محمدرضا حقی: «قیمت نان در استان تهران بطور رسمی افزایش یافت. «خبر کوتاه بود اما همین یک نیم خط خبر سفره خیلی از خانوارها اعم از حقوق بگیران با درآمد اندک و ثابت، بازنشستگان و طبقه ضعیف و آسیب‌پذیر را کوچک و کوچکتر می‌کند. بر اساس اعلام منابع رسمی از میزان افزایش قیمت نان، بطور متوسط بین 40 تا 60 درصد به بهای نان افزوده شده است بطوری‌که در ابتدای سال تنها 20 درصد به حقوق کارمندان و کارگران افزوده شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، چند ماهی است که گزارش‌های جسته گریخته‌ای از افزایش قیمت نان در برخی استانهای کشور آمده بود و حتی رشد ۲۵ درصدی قیمت نان در ۱۰ استان کشور چند هفته است که به یک سرخط داغ خبری تبدیل شده است و از میانه مرداد، گرانی نان به استان‌های مختلف کشور سرایت کرد و به روال عادی این سال‌ها، اول مسئولان از در تکذیب درآمدند و اعلام کردند تصمیم برای گران کردن نان نداریم، بعد از آن از بالا بودن هزینه‌های نانوایان و تخلفات و کم‌فروشی‌ها که باید علی‌القاعده دستاویز گران‌سازی قرار بگیرد، گلایه و انتقاد کردند و در پایان گفتند تصمیم، یک تصمیم استانی‌ست و استانداری‌ها مخیر هستند که نان را گران کنند یا نکنند که البته حتماً گران می‌کنند! حالا داده‌های رسمی نشان می‌دهد قیمت نان در ۱۰ استان کشور برای جبران هزینه‌های نانوایان افزایش پیدا کرده است و در سایر استان‌ها نیز برای جبران هزینه‌های نانوایان، «افزایش قیمت نان» گزینه‌ای در دست بررسی است.
برای نمونه، هفدهم شهریورماه، نایب رئیس اتحادیه نانوایان کرمانشاه به افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در این استان اشاره کرد و گفت: «این رشد قیمت برای سهم پرداختی مردم است و سهم یارانه دولت برای نانوایی‌ها افزایشی نداشته و به همان میزان قبل است».
در واقع بازهم این مردم هستند که باید هزینه بیشتر از جیب بپردازند، دولت حاضر نشده است برای کالایی که قوت غالب مردم است و  بیش از ۵۰ درصد سفره‌های فرودستان با آن پُر می‌شود، از بیت‌المال یارانه بیشتری بپردازد!
اما عمق ماجرا به همین گرانی مصوب و رسمیِ ۲۵ درصدی در حداقل ده استان کشور محدود نمی‌شود؛ نانوایان به صورت آتش به اختیار وارد میدان عمل شده و هرقدر می‌خواهند نان داغ را گران‌‌تر از قبل به دست شهروندانِ متقاضی می‌رسانند؛ شاهد این ادعا، اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در سیزدهم شهریور در گلایه از این روند بی‌قانون است؛ او به صراحت اعلام کرده «متاسفانه واحدهای نانوایی نان را بالاتر از قیمت مصوب به مردم عرضه می‌کنند».
محمدعلی اسفنانی تخلف دیگر واحدهای نانوایی را کم فروشی عنوان کرده و اظهار داشته است: «نانوایی‌ها وزن چانه و نان را کمتر از وزن مورد پیش بینی به مردم عرضه می‌کنند.
تخلف دیگر واحدهای نانوایی اینکه نان را تحت عنوان کنجدی، خشخاشی و امثال این به مردم می‌فروشند».به این ترتیب، نان در حداقل ۱۰ استانِ کشور گران شده و در عین حال، تخلفات حاشیه‌ای در حوزه استراتژیک‌ترین کالای سفره‌های مردم بیداد می‌کند؛ در تهران هم قیمت نان گرفتار بازی موش و گربه است؛ از یکسو، خبرهای زیادی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که شهروندان تهران از افزایش قیمت نان گلایه می‌کنند اما از سوی دیگر، رئیس اتاق اصناف با اشاره به اینکه هنوز هیچ افزایش قیمتی برای نان در تهران به تصویب نرسیده است، هرگونه تغییر قیمت نان را مصداق گران‌فروشی می‌داند و از برخورد تعزیرات با آن خبر می‌دهد.
 بازهم سقوط طبقه‌ی کارگر
تصمیم استانیِ مقامات برای گرانی یک کالای اساسی و بسیار استراتژیک، بی‌توجه به وضع بحرانی معیشت فرودستان و طبقات کم‌درآمد، نان خالی را هم از سفره‌های خیلی‌ها به طرفه‌العینی غیب کرده است! فرامرز توفیقی، فعال کارگری، در این رابطه به ایلنا می‌گوید: در کمال تاسف باید گفت این گرانی‌های گاه و بیگاهِ مولفه‌های تاثیرگذار در سبد معیشت خانوار، چه با تکذیب مسئولان چه با تایید آن‌ها، دیگر یک روند عادی شده است.
معمولاً در نیمه دوم هر سال این جهش‌های قیمتی را داریم؛ مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار در سبد معیشت، نان است که دولت یکبار برای همیشه تکلیف قانونی خود را در قبال نان و یارانه نان روشن نمی‌کند، همیشه به انحای مختلف فرار کرده است.به گفته وی، وقتی رئیس جمهور جدید می‌گوید «ما پول نداریم طلب گندمکاران را بدهیم» به این معناست که برای گرانی نان پالس می‌فرستد و بدیهی‌ست که آرد و نان گران می‌شود! توفیقی اضافه می‌کند: در حوزه مواد غذایی سه کالای استراتژیک داریم، روغن، قند و شکر و نان؛ حال آنقدر ساده با «نان»، این کالای استراتژیک برخورد می‌کنند که گویا نمی‌دانند تاثیر گرانی آن در سفره‌های مردم چیست؛ آیا نمی‌دانند سایر کالاهای سبد خوراکی مردم به شدت گران شده و فرودستان به اجبار به نان روی آورده‌اند؟!
 گرانی نان دوباره یک سقوط معیشتی‌ست.این فعال کارگری با بیان اینکه کارگران و بازنشستگان یک حقوق ثابت می‌گیرند و نمی‌توانند درآمد خود را با این تورم‌های ناگهانی تطبیق بدهند، می‌افزاید: و این یعنی فشار دوصد چندان بر گرده‌ی طبقه‌ی کارگر و بازهم تزلزل در ارکان خانواده‌های کارگری که می‌تواند سرآغازی برای فروپاشی بیشتر باشد.
«نان» اصل است و باقی کالاها فرع و حاشیه؛ وقتی یک کیلو برنج حدود ۱۰۰ هزار تومان است و گوشت و مرغ و سایر خوراکی‌ها قیمت نجومی پیدا کرده، نان به اجبار تمام متن سفره‌ها را اشغال کرده و سایر غذاها را به حاشیه رانده؛ حالا اصل خوراک مردم را با تصمیم کجدار و مریز و «استان‌ها خودشان تصمیم بگیرند» در معرض خطر قرار داده‌اند: دولت یارانه نمی‌دهد و مردم باید از جیب بیشتر برای نان بپردازند، مردمی که جیب‌هایشان به غایت خالی‌ست.
 
ابلاغ قیمت‌های جدید نان
 
رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به افزایش قیمت نان گفت که پس از اعلام قیمت جدید، نظارت‌ها تشدید و با هرگونه تخلفی توسط دستگاه‌های تعزیراتی و نظارتی برخورد قانونی خواهد شد.
مریوان قادرپور - بازرس اتاق اصناف تهران- درباره قیمت نان اظهار کرد: قیمت نان سنگک ۳ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۵ هزار تومان رسیده و کنجد آن هزار تومان بود که به هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.به گفته قادرپور، نان لواش آرد نوع یک از ۵۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان افزایش یافته و نان لواش با آرد نوع ۲ از ۶۵۰ به ۹۰۰ تومان تغییر یافته است. نان بربری که با آرد دولتی نوع یک پخت می‌شود، از هزار و ۸۰۰ تومان به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر قیمت داشته و نان بربری که با آرد دولتی نوع ۲ تولید می‌شود، از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است. بر اساس ابلاغیه جدید وزارت کشور قیمت انواع پخت نان با آرد یارانه‌ای نوع یک برای هر عدد نان سنگک ساده از ۳۰۰۰ به ۵۰۰۰ تومان، نان بربری ساده با آرد نوع (یک) از ۱۸۰۰ به ۲۵۰۰ تومان و بربری ساده با آرد نوع (دو) از ۲۵۰۰ به ۳۵۰۰ تومان رسید.قیمت هر عدد نان لواش با آرد نوع یک از ۵۰۰ به ۷۰۰ تومان و لواش نوع دو نیز از ۶۵۰ به ۹۰۰ تومان تغییر یافت.نرخ نان سنتی تافتون با آرد نوع یک، از ۹۰۰ به ۱۲۶۰ تومان و تافتون با آرد نوع دو از ۱۲۰۰ به ۱۵۰۰ تومان، تافتون خراسانی از ۱۰۰۰ تومان به ۱۴۰۰ تومان، نان تافتون ماشینی گردان با آرد نوع یک از ۷۰۰ به ۸۵۰ تومان و با آرد نوع دو از ۱۰۰۰ به ۱۲۰۰ تومان شد. بر اساس این ابلاغیه، گزینه کنجد نیز به کارتخوان‌های هوشمند عرضه نان اضافه شد، بنابراین مشتریان می‌توانند در این قسمت به ازای هر نان بین ۱۰ تا ۳۰ گرم کنجد خریداری کنند. قیمت هر واحد ۱۰ گرمی کنجد ۱۵۰۰ تومان تعیین شده که نانوایان می‌توانند از این کنجد خریداری شده در پخت نان مشتریان استفاده کنند. همچنین حمیدرضا رستگار - رئیس اتاق اصناف تهران، با بیان اینکه با اعلام قیمت جدید نظارت بر اجرای آن تشدید می‌شود اظهار کرد: ما مکلف هستیم که قانون را اجرا کنیم. طبق نرخ‌نامه‌ای که ارائه می‌شود، باید نان را عرضه کنند و درصورت تخلف دستگاه‌های تعزیراتی و بازرسی برخورد قانونی و اعمال قانون خواهند کرد.
کد مطلب: 222760
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *