۰
جمعه ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۵
مخالفان نتانیاهو با پلیس صهیونیستی درگیر شدند

آشوب فراگیر در قلب اسرائیل

سرزمین اشغالی ظرف یک هفته گذشته با بی سابقه ترین اعتراضات و تنش داخلی پس از واقعه هفتم اکتبر مواجه بود. شش اسیر اسرائیلی در حمله رژیم صهیونیستی کشته شدند ؛ نام آنها در لیست حماس برای مبادله بود. حالا کارشکنی نتانیاهو در مذاکرات آتش بس منجر به شعله ور شدن دوباره اعتراضات شده است.
آشوب فراگیر در قلب اسرائیل
گروه بین‌الملل - مهدی یزدی: سرزمین اشغالی ظرف یک هفته گذشته با بی سابقه ترین اعتراضات و تنش داخلی پس از واقعه هفتم اکتبر مواجه بود. شش اسیر اسرائیلی در حمله رژیم صهیونیستی کشته شدند ؛ نام آنها در لیست حماس برای مبادله بود. حالا کارشکنی نتانیاهو در مذاکرات آتش بس منجر به شعله ور شدن دوباره اعتراضات شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،جنگ مرگبار غزه دوازدهمین ماه خود را سپری می‌کند، رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت حماس با میانجی‌گری قطر و مصر و با پشتیبانی آمریکا از چند ماه پیش مذاکرات غیرمستقیم و پر افت‌وخیزی را برای دستیابی به توافق آغاز کرده‌اند.
در حال حاضر یکی از مهمترین نکات مورد اختلاف، اصرار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر اشغال محور فیلادلفیا در مرز غزه و مصر است و این درحالی است ‌که حماس بر عقب‌نشینی کامل نظامیان صهیونیست از این منطقه اصرار دارد.
سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اشغالگر پیشتر اعلام کرده بود که «دیوید بارنیا» رئیس موساد در روزهای اخیر بر اصرار این رژیم بر ادامه اشغال محور فیلادلفیا طی مرحله اول از توافق تاکید و ادعا کرده که عقب‌نشینی از این منطقه در مرحله دوم انجام می‌شود.
«اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس هم روز پنج‌شنبه گفت تا زمانی که دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا، نتانیاهو را به چیزی ملزم نکند، پیشنهادات جدید برای آتش‌بس فایده‌ای نخواهد داشت.
چوب فیلادلفیا لای چرخ مذاکرات
نکته اینجاست که شخص «بنیامین نتانیاهو» با هر ترفندی مانع برقراری آتش بس می‌شود. نتانیاهو در سخنان خود بار دیگر بر ادامه اشغال محور فیلادلفیا تاکید کرد و مدعی شد که این رژیم فاصله بسیار کمی تا پیروزی دارد. وی مدعی شد که ما در آستانه نابودی توانمندی حماس برای ادامه حاکمیت در غزه هستیم و بسیاری از تونل‌های این جنبش را تخریب کرده‌ایم.
مهمترین بن بست بر سر مذاکرات بین گروه مقاومت حماس و رژیم صهیونیستی بر سر کریدور صلاح‌الدین (فیلادلفیا) در طول مرز غزه با مصر و کریدور شرقی - غربی «نتزاریم» در مرز غزه است.نتانیاهو به بهانه جلوگیری از قاچاق و نفوذ شبه نظامیان تاکید دارد که باید کنترل این دو کریدور را در اختیار داشته باشد اما حماس خواستار عقب نشینی کامل نیروهای صهیونیستی از غزه است.
این درحالی است که بر اساس نظرسنجی سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی ۵۳ درصد صهیونیست‌ها گفته‌اند که خواهان عقب‌نشینی ارتش از محور فیلادلفیا به منظور دستیابی به توافق مبادله اسرا هستند.
بر اساس این نظرسنجی، تنها ۲۹ درصد صهیونیست‌ها خواهان ادامه اشغال محور فیلادلفیا حتی به قیمت عدم امضای توافق مبادله اسرا شده‌اند.
در نظر سنجی این رسانه صهیونیستی آمده است که ۵۰ درصد صهیونیست‌ها اعتمادی به نحوه اداره جنگ توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ندارند و تنها ۳۷ درصد از نتانیاهو در این زمینه حمایت می‌کنند.
مهمترین بن بست بر سر مذاکرات بین گروه مقاومت حماس و رژیم صهیونیستی بر سر کریدور صلاح‌الدین (فیلادلفیا) در طول مرز غزه با مصر و کریدور شرقی - غربی «نتزاریم» در مرز غزه است.نتانیاهو به بهانه جلوگیری از قاچاق و نفوذ شبه نظامیان تاکید دارد که باید کنترل این دو کریدور را در اختیار داشته باشد اما حماس خواستار عقب نشینی کامل نیروهای صهیونیستی از غزه است.
بازگشت اعتراضات داخلی علیه بی بی
اواسط هفته گذشته (روز دوشنبه) رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که «اسرائیل در جریان پیشروی در خطوط دفاعی حماس توانسته پیکر 6 اسیر را شناسایی کنند.» نتانیاهو مدعی شد که «انتقام شهروندان اسرائیلی را خواهد گرفت.» کابینه صهیونیستی هم موضع گیری‌های تندی در دفاع از کشتار مردم فلسطین و غیرنظامیان اتخاذ کردند اما این وضعیت چندان پایدار نبود.
حماس در موضعی رسمی اعلام کرد که اسرای اسرائیلی در حمله رژیم صهیونیستی کشته شدند. حماس در ادامه فاش کرد که نام افراد کشته شده در لیست ارائه شده مقاومت برای مبادله پس از آتش بس بوده است. به شکلی غیرقابل پیش بینی، بزرگ ترین اعتراضات و اعتصاب مخالفان نتانیاهو در سرزمین اشغالی به وقوع پیوست.
خانواده‌های اسرای صهیونیست در بیانیه‌ای از بنیامین نتانیاهو خواستند تا دیگر از نماد همبستگی با اسرا استفاده نکند. گزارش‌های متعددی از درگیری معترضان با پلیس و بازداشت آنها در شهرهای تل آویو، حیفا و بیت المقدس اشغالی مخابره شده است.
«علی ودایع» کارشناس روابط بین‌الملل در گفت و گو با برنامه گردونه رادیو جوان در تشریح وضعیت داخلی اسرائیل تصریح کرد: «اوضاع داخلی سرزمین اشغالی پیش از طوفان الاقصی آشفته بود. رسانه‌های اسرائیلی در سپتامبر سال گذشته به تناوب موضوع شورش مدنی یا حتی جنگ داخلی را پیش می‌کشیدند.»
وی با بیان این که «نباید نادیده بگیریم که ظرف بازه زمانی حدود 41 هفته پیش از هفتم اکتبر، سرزمین اشغالی صحنه اعتراضات و منازعات داخلی بود. »، گفت: «بنیامین نتانیاهو با تشکیل اتاق جنگ و فراخوان اپوزیسیون اسرائیل تلاش کرد اختلافات داخلی را کنترل و مدیریت کند اما در نهایت این وضعیت هم با چالش مواجه شد. خبرهای متعددی از بگو مگو بین نخست وزیر صهیونیستی و وزیر جنگ اسرائیل وجود دارد که نشان دهنده عمق شکاف و اختلاف در مدیریت جنگ غزه است.»
ودایع تاکید کرد: «ناتوانی نتانیاهو در شکست حماس، هزینه‌های سنگین مالی جنگ، تورم افسارگسیخته و فرار سرمایه، احساس ناامنی فزاینده ذیل بازی انتحاری با تهران و عملیات وعده صادق منجر به تشدید اختلافات قدیمی شده است. آن چیزی که در هفته گذشته تحت عنوان شورش بزرگ مشاهده کردیم در حقیقت ناخرسندی از تعداد بالای اسرای کشته شده اسرائیلی است.»
وی در ادامه افزود: «بررسی شعارهای معترضان نشان می‌دهد که آنها دچار نوعی خستگی از جنگ و میل به آتش بس دارند اما حیات سیاسی نتانیاهو فردای جنگ غزه به پایان می‌رسد. نخست وزیر صهیونیستی از ترس انتخابات زودهنگام کنست و احتمال محاکمه اجازه آتش بس را نمی‌دهد؛ حداقل تا انتخابات آمریکا دنبال خرید زمان است. نکته حائز اهمیت این است که آمریکا نیازمند فریز تنش در خاورمیانه و کنترل جنگ است.»
اختلاف کاخ سفید و تل آویو
«جان کربی» سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران درباره توافق آتش‌بس در غزه گفت: : «بدون تردید، ما در دولت از اینکه هنوز نتوانسته‌ایم این توافق را به نتیجه برسانیم، ناراحت هستیم.»
کربی تصریح کرد: مذاکره گنندگان «در آستانه توافق هستند و درصد نزدیکی انها به توافق ۹۰ درصد است.»
این سخنگوی دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خطاب به خبرنگاران گفت: «شما آن را خوش بینانه می‌نامید. من آن را دقیق می‌گویم. ما معتقدیم که به توافق نزدیک هستیم.»
اظهارات این سخنگوی دولت آمریکا در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در گفتگو با شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز گفته است: «توافقی در آستانه دستیابی نیست. متأسفانه چنین توافقی نزدیک نیست.»
نتانیاهو گزارش‌های منتشرشده در برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله سی‌ان‌ان را که گفته اند دولت آمریکا معتقد است، ۹۰ درصد از توافق تکمیل شده است، رد کرد و گفت: «اینها کاملاً غیردقیق هستند. یک روایتی مطرح می‌شود که توافقی در آنجا روی میز قرار دارد.»
کد مطلب: 222565
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *