۰
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۶
برج‌های خنک‌کننده نیروگاه اتمی «زاپروژژیا» هدف قرار گرفت

کابوس تکرار فاجعه اتمی چرنوبیل

جنگ اوکراین بدون چشم انداز روشنی ادامه دارد؛ اگرچه آتش درحالت انجماد قرار دارد اما هرلحظه ممکن است اتفاقی هولناک برای جهان رخ دهد. غروب روز یکشنبه نیروگاه اتمی «زاپروژژیا» در منطقه کورسک براثر تبادل آتش دچار حریق شد؛ اتفاقی که می‌تواند فاجعه ای در ابعاد «چرنوبیل» رقم بزند.
کابوس تکرار فاجعه اتمی چرنوبیل
گروه بین‌الملل - علی ودایع: جنگ اوکراین بدون چشم انداز روشنی ادامه دارد؛ اگرچه آتش درحالت انجماد قرار دارد اما هرلحظه ممکن است اتفاقی هولناک برای جهان رخ دهد. غروب روز یکشنبه نیروگاه اتمی «زاپروژژیا» در منطقه کورسک براثر تبادل آتش دچار حریق شد؛ اتفاقی که می‌تواند فاجعه ای در ابعاد «چرنوبیل» رقم بزند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،روسیه می‌گوید در پی تشدید درگیری در مناطق مرزی با اوکراین، بخش‌های گسترده تری از مناطق مسکونی در مناطق مرزی دوجانبه را تخلیه کرده است. ظرف چند روز اخیر، پس از رخنه غافلگیر کننده ارتش اوکراین، درگیری‌های سنگینی در منطقه کورسک گزارش شده است.
گفته شده که درگیری‌ها در 8 نقطه در منطقه کورسک در جریان است. روسیه و اوکراین در بیانیه‌هایی نیز یکدیگر را به گلوله‌باران نیروگاه هسته‌ای زاپروژژیا متهم کردند ولی اعلام کردند که هیچ کدام نشانه‌ای از تشعشات مشاهده نکردند. بنابر برخی گزارش‌ها به نیروگاه اتمی خسارت‌هایی وارد شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام کرد که کارکنان این آژانس دود غلیظی را مشاهده کرده‌اند که از بخش شمالی نیروگاه بیرون می‌آید. خبرگزاری اینترفکس به نقل از «الکسی لیخاچف»، رئیس شرکت روس‌اتم گفت که آتش سوزی حدود سه ساعت طول کشیده و خسارت جدی به برج‌های خنک کننده نیروگاه وارد کرده است. گفته شده که خسارت‌های وارده براثر اصابت 2 پهپاد اوکراینی بوده است.
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای جداگانه هشدار داد که درگیری‌های بی‌ملاحظه، ایمنی هسته‌ای در نیروگاه را به خطر می‌اندازد و خطر یک حادثه هسته‌ای را افزایش می‌دهد. وی از دو طرف خواست گلوله‌باران در اطراف نیروگاه را متوقف کنند.
زاپروژژیا بزرگترین نیروگاه در سطح جهان است و دارای ۶ راکتور هسته‌ای است که هر کدام یک گیگا بایت برق تولید می‌کند. این نیروگاه قدمت ۴۰ ساله دارد و از زمان شوروی سابق در اواسط دهه ۱۹۸۰ راه اندازی شده است.روسیه در مارس ۲۰۲۲ کنترل این نیروگاه حساس را بر عهده گرفت و از آن پس همواره در معرض خطر حملات اوکراین بوده است.
نقشه پیچیده کی یف
نیروهای اوکراینی سه شنبه گذشته با عبور از مرز روسیه، وارد خاک این کشور شدند و بخش‌های غربی منطقه کورسک را اشغال کردند. بعضی از منابع غیررسمی روسیه از غافلگیری نیروهای نظامی این کشور خبر دادند ولی روز یکشنبه وزارت دفاع روسیه از خسارات سنگین ارتش اوکراین گزارشی منتشر کرد. روزنامه «گاردین» در تازه‌ترین تحلیل خود در ارتباط با جنگ اوکراین به نقل از یک مقام اوکراینی نوشت: «دولت کی‌یف با حمله به منطقه کورسک قصد داشته تا در روسیه ایجاد بی‌ثباتی کند.»
«ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهوری اوکراین ضمن دفاع از حمله به کورسک گفت: «روسیه در سه ماه گذشته بیش از ۲ هزار حمله فرامرزی انجام داده و چنین حملاتی نیازمند پاسخ از سمت اوکراین است.» روزنامه انگلیسی گاردین به نقل از «یوگنی بالیتسکی» یک مقام ارشد نظامی روسیه مستقر در جنوب اوکراین افزود:« نیروهای کی یف با گلوله باران شهر مجاور «انرودار»، که مانند نیروگاه، بلافاصله پس از فوریه ۲۰۲۲ به تصرف روسیه درآمد، باعث آتش سوزی شدند.» گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که اوکراین ممکن است درصدد تلاش برای تصرف یک نیروگاه هسته ای روسیه را در کورچاتوف در نزدیکی کورسک باشد،اما به خاطر فاصله ۳۰ مایلی تا خط مقدم جنگی این امر زمان بر خواهد بود اما چند نکته حائز اهمیت در این نقشه وجود دارد.
علی الظاهر، اوکراین با برهم زدن تمرکز روسیه در جنگ با اوکراین می‌خواهد حملات جدیدی را برای عقب راندن ارتش سرخ اجرایی کند. گفته شده که روسیه پس از تخلیه ساکنین محلی به دنبال استفاده از نیروهای ذخیره است تا مانع تضعیف خطوط جنگی خود در مناطق دیگر شود. اوکراین با مانور روی اسارت سربازان روس تلاش می‌کند با اعصاب کرملین و شخص «ولادیمیر پوتین» بازی کند تا مسکو ناچار به تغییر آرایش نظامی شود. نکته اینجاست که هدف قرار دادن نیروگاه اتمی زاپروژژیا یک بازی انتحاری در منطقه کورسک است که می‌تواند تبعات مرگباری برای جهان داشته باشد.
در درگیری‌های مارس ۲۰۲۲ هم نگرانی‌هایی درباره آسیب نیروگاه اتمی زاپروژژیا تکرار فاجعه اتمی چرنوبیل را برجسته شده بود؛ در آن زمان نگرانی درباره حملات بی مهابای ارتش سرخ مطرح بود اما حالا اوکراین تعمدا لرزه به جان جهان انداخته است. ناگفته نماند که اوکراینی‌ها نگران نتیجه انتخابات آمریکا هستند؛ آنها می‌دانند که احتمالا پس از انتخابات الکترال ناچار به پذیرش مذاکره و آتش بس با روسیه خواهند شد؛ پس جنگ را تا آبان ماه به جنون می‌کشانند.
کد مطلب: 221228
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *