۰
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۳
زد و خورد در منطقه «کورسک» روسیه ادامه دارد

غافلگیری ارتش سرخ و رخنه اوکراین به منطقه حیاتی

جنگ اوکراین اگرچه سرخط رسانه‌های جهان نیست اما همچنان ادامه دارد. ارتش سرخ توانسته ظرف دو ماه گذشته به پیشروی‌های استراتژیکی دست پیدا کند اما حالا اوکراین با ضد حمله به عمق خاک روسیه بازی جدیدی با اعصاب کرملین را آغاز کرده است.
غافلگیری ارتش سرخ و رخنه اوکراین به منطقه حیاتی
گروه بین‌الملل - علی ودایع: جنگ اوکراین اگرچه سرخط رسانه‌های جهان نیست اما همچنان ادامه دارد. ارتش سرخ توانسته ظرف دو ماه گذشته به پیشروی‌های استراتژیکی دست پیدا کند اما حالا اوکراین با ضد حمله به عمق خاک روسیه بازی جدیدی با اعصاب کرملین را آغاز کرده است.
به گزارش مردم سالای آنلاین ، عملیات اوکراین در منطقه «کورسک» منجر به اسارات تعدادی از سربازان ارتش روس شده است؛ اتفاقی که از جنگ جهانی دوم سابقه نداشته است. همین وضعیت کافی است که منجر به خشم فزآینده «ولادیمیرپوتین» شود.روزنامه «واشنگتن‌پست» به تازگی در مطلبی با پرداختن به حمله اوکراین به منطقه کورسک در غرب روسیه، آن را بزرگترین چالش کنونی ولادیمیر پوتین در خلال جنگ کنونی توصیف کرد.
نویسنده این مطلب واشنگتن‌پست می‌نویسد: درحالی که روسیه به شدت به دنبال خنثی کردن این حمله غافلگیرانه است که اکنون در چهارمین روز خود قرار دارد، پرسش‌هایی در مورد شکست اطلاعاتی و راهبردی مسکو مقابل کی‌یف مطرح شده که براساس برآورد تحلیلگران روس، سبب عبور سربازان اوکراینی از مرز و تصرف چیزی حدود ۱۰۰ مایل مربع (۲۵۸ کیلومتر مربع) از قلمرو کورسک شده است؛ وضعیتی که بزرگترین ضدحمله در خاک روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین بشمار می‌رود.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزات امور خارجه روسیه گزارش کرد: «ما این اقدامات تروریستی وحشیانه را شدیدا محکوم می‌کنیم. شک نداریم که عاملان و طراحان این جنایات و هم‌چنین حامیان خارجی آن پاسخگو خواهند شد.»
وی افزود: «حملات موشکی و پهپادی اوکراین به مناطق روسیه در روزهای اخیر با هدف تخریب و نابودی زیرساخت‌های غیرنظامیان انجام شد و علنا ماهیت تروریستی داشت. کی‌یف با هدف رعب و وحشت غیرنظامیان روسیه این حملات تروریستی را انجام می‌دهد.»
خبرگزاری تاس در بحبوحه حمله اوکراین به خاک روسیه گزارش داد که مسکو بیش از ۷۶ هزار نفر را از مناطق هم مرز با اوکراین در منطقه «کورسک» تخلیه کرده است.
زد و خورد با نقشه ناتو در خاک روسیه
هفته گذشته دست‌کم ۱۰۰۰ سرباز اوکراینی با تانک‌ها و خودروهای زرهی وارد خاک روسیه شدند . ارتش روسیه هم همزمان از اعزام سربازان و خودروهای زرهی بیشتر جهت دفع این حملات خبر داد. خبرگزاری رویترز نیز نوشت که در بحبوحه بزرگترین حمله اوکراین به خاک روسیه از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۰)، مسکو در حال مقابله با هزاران سرباز اوکراینی در عمق ۲۰ کیلومتری در کورسک است.از سوی دیگر، مسکو سازوکار امنیتی گسترده‌ای را در سه منطقه مرزی این کشور از جمله کورسک، بریانسک و بلگورد که مساحتی تقریبا ۹۲ هزار کیلومتر مربعی را تشکیل می‌دهند، اعمال کرد.
روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد،«حمله اوکراین یک عنصر جدید غیرقابل پیش‌بینی را وارد جنگی کرده که در قسمت‌های دیگر میدان نبرد با حرکت آهسته‌ای پیشروی می‌کند. این اقدام اوکراین شاید موفقیتی را برای کشوری که مدت‌هاست با کمبود نیرو دست‌وپنجه نرم می‌کند، به همراه داشته باشد اما همزمان با این حملات، روسیه هم نیروهای کمکی اعزام و دفاع خود را تقویت می‌کند.»
این روزنامه آمریکایی به نقل از تحلیلگران نظامی این سوال را مطرح می‌کند که آیا حمله اوکراین ارزش خطرپذیری را با توجه به تعداد محدود نیروهای ارتش اوکراین داشته است یا خیر. هم‌چنین مشخص نیست که این حمله به بهبود موضع اوکراین در میدان نبرد کمک خواهد کرد یا خیر.
«آپتی آلودینوف» فرمانده یگان نیروهای ویژه آخمات روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی عنوان کرد: «در حال حاضر ما از تمامی جهات بسیاری فرانسوی، لهستانی و خارجی را شناسایی می‌کنیم. ناتو، حملات نیروهای مسلح اوکراین در امتداد کورسک را رهبری می‌کند.»
پیشتر، اعضای ناتو و متحدان کی‌یف نسبت به حملات اوکراین در داخل خاک روسیه احتیاط به خرج می‌دادند و از تشدید تنش‌ها واهمه داشتند اما در حال حاضر هیچ سیگنال علنی از سوی پایتخت‌های غربی برای مخالفت با این حملات نشان داده نشده است.
نکته جالب اینجاست که ایالات متحده هم گفته که حملات اوکراین دستورالعمل‌های آمریکایی را نقض نمی‌کند. با این حال، مقامات ارشد آمریکایی به‌طور مخفیانه گفته‌اند که آن‌ها از این حمله اطلاع نداشته و همچنان به دنبال شفاف‌سازی اوکراین درباره منطق این حمله هستند. این وضعیت نشان می‌دهد که ناتو به سمت تشدید تنش درحال حرکت است.
هدف و نتیجه اوکراین در کورسک
یک مقام ارشد اوکراینی که خواست نامش فاش نشود، اذعان کرد که هدف حمله این بوده که نیروهای روس را از سایر بخش‌های خط مقدم که یگان‌های اوکراینی در آن درگیر هستند، دور کنند اما کارشناسان نظامی معتقدند که روسیه احتمالا قادر خواهد بود با نیروهای ذخیره خود که در اوکراین نمی‌جنگند، پاسخ دهد.
به نوشته نیویورک تایمز، مقامات ارشد آمریکایی درباره توانایی اوکراین برای حفظ قدرت خود در این حملات و تغییر مسیر نیروهای روسیه و ایجاد خسارت به آن‌ها مردد هستند و یکی از آن‌ها چنین حمله‌ای از سوی اوکراین را «قمار» توصیف کرده است.
«فرانز-استفان گادی» تحلیلگر نظامی مستقر در وین می‌گوید: «ظاهرا این حمله هماهنگ‌ و برنامه‌ریزی شده بود؛ اما سوال اصلی این است که آیا اوکراین می‌تواند حرکت خود را حفظ نماید و موفقیت در خاک روسیه را به دستاوردهای مفیدی بدل کند. ارتش اوکراین نیروهای ذخیره کمی دارد که آن‌ها را بتواند وارد جنگ کند و این کشور همچنان از کمبود تسلیحات و مهمات رنج می‌برد.»
می‌توان گفت که زلنسکی در طراحی و اجرای عملیات «رخنه در کورسک» تلاش کرده است رسما سیستم اطلاعاتی و عملیاتی ارتش سرخ را تحقیر کرده و مانور تبلیغاتی جدیدی برای داخل اوکراین فراهم کند. از طرف دیگر، اگرچه تا پایان تابستان زمان باقی مانده است اما به شکل غیررسمی همه آماده سومین جنگ زمستانه اوکراین می‌شوند. رفتارشناسی 2 سال گذشته جنگ اوکراین نشان می‌دهد که در سپتامبر عمدتا حجم تبادل آتش و درگیری‌ها افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر، انتخابات الکترال در پیش است؛ اگرچه جنگ اوکراین مولفه شاخصی برای تاثیرگذاری در انتخابات آمریکا و سرنوشت دموکرات‌ها و جمهوری خواهان نیست اما در نهایت موفقیت ارتش اوکراین برای مالیات دهندگان ناراضی آمریکایی دارای اهمیت است.
در میان تمام آنچه که گفته شد؛ درگیری در نزدیکی نیروگاه اتمی کورسک که برق بخش وسیعی از روسیه را تامین می‌کند، می‌تواند منجر به ایجاد بحران انرژی برای روسیه شود.
روسیه ناچار است ضمن حفظ قوا در سایر سطوح، از حجم آتش سنگین برای عقب راندن ارتش اوکراین استفاده کند. پیشروی کی یف در کورسک و خاک روسیه برای کرملین می‌تواند تبعات
ناخوشایندی داشته باشد.
کد مطلب: 221179
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *