۰
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۵
«مردم سالاری» بررسی می‌کند:

آغاز ماراتن رأی اعتماد مجلس به کابینه چهاردهم

پس از فراز و نشيب‌هاي بسيار بلاخره مسعود پزشکيان ليست وزراي پيشنهادي خود را به مجلس شوراي اسلامي تقديم کرد.
آغاز ماراتن رأی اعتماد مجلس به کابینه چهاردهم

معرفي وزراي دولت پزشکيان
 
گروه سياسي- فخري سادات مسچي: پس از فراز  نشيب‌هاي بسيار بلاخره مسعود پزشکيان ليست وزراي پيشنهادي خود را به مجلس شوراي اسلامي تقديم کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بر اين اساس براي وزارت آموزش و پرورش عليرضا کاظمي،  وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات سيدستار‌هاشمي، وزارت اطلاعات سيداسماعيل خطيب، وزارت اقتصاد و امور دارايي عبدالناصر همتي، وزارت امور خارجه سيدعباس عراقچي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي محمدرضا ظفرقندي، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي احمد ميدري، وزارت جهاد کشاورزي غلامرضا نوري قزلجه، وزارت دادگستري امين حسين رحيمي، وزارت دفاع، پشتيباني و نيروهاي مسلح عزيز نصيرزاده، وزارت راه و شهرسازي فرزانه صادق، وزارت صنعت، معدن و تجارت محمد اتابک، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري حسين سيمايي صراف، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سيدعباس صالحي، وزارت کشور اسکندر مومني، وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي سيد رضا صالحي اميري، وزارت نفت محسن پاک‌نژاد، وزارت نيرو عباس علي‌آبادي و وزارت ورزش و جوانان احمد دنيامالي به مجلس جهت اخذ راي اعتماد معرفي شده‌اند. قرار است صلاحيت وزيران پيشنهادي اين هفته در کميسيون‌هاي مجلس و از هفته آينده در صحن علني مجلس شوراي اسلامي از سوي نمايندگان بررسي شود. براي شناخت بيشتر از وزراي پيشنهادي نگاهي گذرا به سوابق اجرايي و علمي هرکدام از آنها مي اندازيم.

وزارت آموزش و پرورش
 عليرضا کاظمي متولد 1344 مشهد و تحصيلکرده حوزه و دانشگاه و عضو هيات علمي دانشگاه فرهنگيان يکي از شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي ايران است که بيشتر به دليل فعاليت‌هايش در حوزه آموزش و پرورش شناخته مي‌شود.
وي در مقاطع مختلف، مسئوليت‌هاي گوناگوني در اين حوزه بر عهده داشته است که يکي از مهم‌ترين مسئوليت‌هاي او سرپرستي وزارت آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران در شهريور 1400 بود؛ در آن زمان حسين باغگلي به عنوان وزير پيشنهادي اين وزارتخانه راي لازم را براي حضور در دولت سيزدهم از مجلس کسب نکرد و محسن حاجي ميرزايي وزير وقت آموزش و پرورش از مسئوليت خود استعفا کرد تا رئيس جمهور جديد بنا بر برنامه‌ها و مصالح خود سرپرست اين وزارتخانه را تا زمان معرفي وزير پيشنهادي بعدي انتخاب کند.
وي همچنين پيش از اين قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مشاور وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان دانش‌آموزي بود.
معاون پرورشي و فرهنگي، معاون آموزش متوسطه، مديرکل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش و مديرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوي از ديگر سوابق اجرايي کاظمي است.
وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات
ستار‌هاشمي، متولد 1355 در ياسوج است. او دکتراي مهندسي کامپيوتر دارد و استاد تمام گروه مهندسي کامپيوتر شيراز است.
همچنين مدرک کارشناسي سخت‌افزار را از دانشگاه اصفهان، کارشناسي‌ارشد هوش مصنوعي را از دانشگاه علم و صنعت و دکتراي هوش مصنوعي‌ را از دانشگاه علم و صنعت و موناش استراليا دريافت کرده است.
ستار‌هاشمي که در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم معاون فناوري و نوآوري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات (1398 تا 1400) بود بعد از پايان اين دولت به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رفت و معاون توسعه فناوري و خدمات الکترونيک ثبتي در اين سازمان شد.
از ديگر سوابق اجرايي که در کارنامه کاراي او ديده مي‌شود رئيس هيات مديره شرکت ايرانسل (‌1402 تا کنون، معاون فناوري اطلاعات شرکت ارتباطات زيرساخت (1396 تا 1398)، عضو شوراي راهبري توسعه مديريت سازمان فناوري اطلاعات کشور (1396 تا 1398)،مدير کل ارتباطات و فناوري اطلاعات استان فارس (1394 تا 1396)، رئيس دانشکده آموزش‌هاي الکترونيکي دانشگاه شيراز (1392 تا 1394)، رئيس بخش کامپيوتر و فناوري اطلاعات دانشکده مهندسي برق و کامپيوتر (1390 تا 1392) و دبير کارگروه توسعه دولت الکترونيک استان فارس (1395 تا 1396) است.
وزارت اطلاعات
حجت الاسلام سيد اسماعيل خطيب وزير فعلي اطلاعات به عنوان وزير پيشنهادي اطلاعات در دولت چهاردهم به مجلس معرفي شده است.
وزير فعلي اطلاعات، متولد سال 1340 در قائنات است، سيد اسماعيل خطيب در 3 شهريور 1400 از سوي سيد ابراهيم رئيسي به‌عنوان وزير پيشنهادي اطلاعات در دولت سيزدهم به مجلس شوراي اسلامي معرفي شد و با تعداد 222 رأي موافق، 48 رأي مخالف و 17 رأي ممتنع از مجلس شوراي اسلامي براي تصدي وزارت اطلاعات رأي اعتماد گرفت.
حضور در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و آيات عظام فاضل لنکراني، مکارم شيرازي و مرحوم آيت‌الله حاج آقا مجتبي تهراني، حضور و فعاليت در اطلاعات عمليات سپاه از سال 1359، فعاليت در وزارت اطلاعات با توجه به آشنايي با موضوعات اطلاعاتي و امنيتي، حضور در دفتر مقام معظم رهبري، رياست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائيه و رئيس حراست آستان قدس رضوي از سوابق اجرايي، مديريتي و فعاليت‌هاي وي بوده است.
 
وزارت امور اقتصادي و دارايي
عبدالناصر همتي متولد 1336 در کبودرآهنگ و يک سياستمدار و اقتصاددان ايراني است. وي هم‌اکنون به عنوان استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فعاليت مي‌کند.
وزير پيشنهادي اقتصاد داراي دکتراي اقتصاد از دانشگاه تهران است و فعاليت سياسي خود را از سال 1359 در سازمان صدا و سيما آغاز کرده و تا 1368 به عنوان مديرکل خبر فعاليت داشت. از 1368 تا 1373 عهده دار معاونت سياسي سازمان صدا و سيما بود.
وي از سال‌هاي 1373 تا 1385 به مدت 12 سال، رئيس بيمه مرکزي جمهوري اسلامي ايران و از 1385 تا 1392 براي مدت 7 سال مديرعامل بانک سينا و از 1392 تا 1395 نيز مديرعامل بانک ملي ايران بود.
همتي از 1395 تا 1397 براي بار دوم به عنوان بيمه مرکزي جمهوري اسلامي ايران را انتخاب شد. وزير پيشنهادي اقتصاد به مدت 5 سال در زمان رياست جمهوري حسن روحاني عضو کميته اقتصادي شوراي عالي امنيت ملي بود.
وي از سال 1397 تا 1400 به عنوان هجدهمين رئيس کل بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران فعاليت کرد. وي همچنين مدت خيلي کوتاهي سفير ايران در چين بود.
وزارت امورخارجه
سيّد عباس عراقچي (زاده 14 آذر 1341) ديپلمات و سياستمدار ايراني است که از سال 1400 به‌عنوان دبير شوراي راهبردي روابط خارجي فعّاليت مي‌کند. وي از سال 1396 تا 1400 سمت معاون سياسي وزير امور خارجه ايران را برعهده داشت. او همچنين از اعضاي تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران با گروه 1+5 بوده‌ که در وين حضور داشته‌ است.
وي دانش‌آموخته‌ کارشناسي روابط بين‌الملل از دانشکده روابط بين‌الملل وزارت امور خارجه، کارشناسي ارشد علوم سياسي از دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکزي و همچنين دکتراي انديشه‌هاي سياسي از دانشگاه کنت است.
عراقچي فعاليت خود در وزارت خارجه را از سال 1367 آغاز کرد. او در فاصله سال‌هاي 1378 تا سال 1382 به‌عنوان سفير ايران در فنلاند و از سال‌ 1386 تا 1390 به‌عنوان سفير ايران در ژاپن فعاليت مي‌کرد. وي در سال 1392 براي يک دوره 4 ماهه در دولت دهم سرپرست سخنگوي وزارت امور خارجه بود و از سال 1392 تا سال 1396 نيز سمت معاون حقوقي و بين‌الملل وزير امور خارجه را برعهده داشت.
او در پي تغيير ساختار اين وزارتخانه، از 27 دي 1396 تا 23 شهريور 1400 سمت معاون سياسي وزير امور خارجه را برعهده داشت و در حال حاضر به‌عنوان مشاور عالي وزير امور خارجه، عضو انجمن ملي ديپلماسي و دبير شوراي راهبردي روابط خارجي جمهوري اسلامي ايران فعاليت مي‌کند.
وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي
محمدرضا ظفرقندي فوق تخصص جراحي عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکي تهران است؛ وي اکنون دبير کلي انجمن اسلامي جامعه پزشکي ايران را بر عهده دارد. ظفرقندي در شهر تهران متولد و بزرگ شده محله سرچشمه است. دوران ابتدايي تا دبيرستان را در مدرسه علوي به آموختن پرداخت و در سال تحصيلي 1354-1355 فارغ‌التحصيل شد. پس از آن به دبيرستان مفيد رفت تا به امر معلمي بپردازد. وي همزمان با معلمي در سال 1355 در رشته پزشکي دانشگاه تهران قبول و ادامه تحصيل داد.
وي براي کمک به مصدومان جنگ به عنوان جراح داوطلب به جبهه جنگ ايران و عراق اعزام شد. پس از بازگشت از جنگ و اتمام دوره دستياري جراحي در دانشگاه علوم پزشکي تهران در سال 1368 به درجه استادياري نائل و سپس در سال 1370 دوره فلوشيپ جراحي عروق و تروما را در دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي آغاز کرد، رشته‌اي که ثمره آن راه‌اندازي بخش جراحي عروق در سال 1374 در دانشگاه علوم پزشکي تهران شد.
ظفرقندي در سال 1374، موفق به راه‌اندازي مرکز تحقيقات تروما در بيمارستان سينا شد و در سال 1383 به درجه استاد تمامي دانشگاه نائل شد.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي
احمد ميدري (متولد 1342 در آبادان) اقتصاددان ايراني و معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در دولت حسن روحاني بوده است. وي داراي دکتراي تخصصي اقتصاد و کارشناسي ارشد توسعه و برنامه‌ريزي اقتصادي از دانشگاه تهران است.
در انتخابات زودهنگام چهاردهم دوره رياست جمهوري در ايران، احمد ميدري به عنوان مشاور اقتصادي مسعود پزشکيان، نامزد جبهه اصلاحات، در برنامه ميزگرد اقتصادي شبکه يک سيما حاضر شد. اين اقتصاددان بازسازي اقتصادي بر اساس عدالت اجتماعي را ايده اصلي پزشکيان دانست. از سوابق اجرايي، آموزشي و پژوهشي احمد ميدري مي‌توان به معاون وزير کار در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم، نماينده مجلس شوراي اسلامي در دوره ششم، مشاور قائم مقام وزير اقتصاد، عضو هيات مديره بيمه دانا، عضو ناظر شوراي برنامه‌ريزي استان خوزستان در دوره نمايندگي، عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز، تدريس در دانشگاه علامه طباطبايي از سال 1383 تاکنون در دوره‌هاي کارشناسي و کارشناسي ارشد، تدريس در دانشگاه آزاد اسلامي واحد شيراز و آبادان، دروس اقتصاد خرد و کلان، پژوهشگر مرکز تحقيقات استراتژيک  و پژوهشگر مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي اشاره کرد.
 وزارت جهاد کشاورزي
غلامرضا نورزي قزلجه متولد 1349 در استان آذربايجان شرقي، شهرستان بستان‌آباد است و از حوزه انتخابيه بستان‌آباد به نمايندگي در دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي انتخاب شده است. وي هم اکنون عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي و رئيس فراکسيون مستقلين ولايي مجلس شوراي اسلامي است. نوري قزلجه داراي فوق ليسانس مهندسي کشاورزي و دانشجوي دکتراي سياست و توسعه کشاورزي است.
نورزي قزلجه در دوره‌هاي يازدهم و دوازدهم مجلس شوراي اسلامي به عنوان نماينده حضور داشته است. وي در موضوعات مختلفي از جمله توسعه مناطق روستايي و حمايت از کشاورزي و حقوق شهروندي فعاليت کرده است.
همچنين، او در کميسيون کشاورزي، آب، منابع طبيعي و محيط زيست مجلس فعاليت مي‌کند.
غلامرضا نوري قزلجه داراي سوابق مختلفي در حوزه‌هاي سياسي و اجرايي از جمله معاونت پارلماني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، مشاور استاندار آذربايجان غربي و مديرکل دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري آذربايجان شرقي است. نوري قزلجه در اين سمت نيز به توسعه اقتصادي استان آذربايجان شرقي کمک کرده و در بهبود وضعيت اقتصادي منطقه نقش‌آفريني کرده است.
وزارت دادگستري
امين حسين رحيمي متولد سال 1347 ملاير و دانش آموخته دکتري در رشته فقه و حقوق جزا، قاضي دادگستري با بيش از 35 سال خدمت در مشاغل مختلف قضايي است. معاون منابع انساني و امور فرهنگي قوه قضاييه، نماينده مردم ملاير در مجلس هشتم، مشاور رئيس قوه قضاييه، دادستان ديوان محاسبات کشور، رئيس کل ديوان محاسبات کشور، معاون سياسي و امنيتي دادستان کل کشور و مشاور عالي رئيس قوه قضاييه و رئيس مرکز امور هماهنگي مجلس از جمله سوابق مديريتي و اجرايي وي است.
رحيمي در ميان اعضاي کابينه دولت سيزدهم بالاترين ميزان رأي اعتماد را کسب کرده بود و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي صلاحيت وزيران پيشنهادي دولت سيزدهم با 277 رأي موافق، 5 رأي مخالف و 3 رأي ممتنع، امين‌حسين رحيمي را به عنوان وزير دادگستري انتخاب کرده بودند.
وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح
عزيز نصيرزاده متولد 1343 در شهر سراب استان آذربايجان شرقي است که از سال 1400 تاکنون، به‌عنوان جانشين رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران فعاليت مي‌کند. وي همچنين در فاصله سال‌هاي 1397 تا 1400 فرمانده نيروي هوايي ارتش بود.
سرتيپ نصيرزاده دوران تحصيلات متوسطه را در تهران گذراند. وي در سال 1361 به استخدام نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران درآمد و پس از فارغ‌التحصيلي از دانشکده خلباني نيروي هوايي ارتش و طي دوره‌هاي آموزشي در ايران و پاکستان، به گردان تاکتيکي هواپيماي اف-14 پيوست. او از اواسط جنگ ايران و عراق به‌عنوان خلبان جنگنده اف-14 در چندين مأموريت هوايي شرکت داشت. وي پس از جنگ در سمت‌هايي چون وابسته نظامي جمهوري اسلامي ايران در ايتاليا، مديريت جنگ الکترونيکي معاونت عمليات نهاجا، معاونت اطلاعات نيروي هوايي، معاونت طرح و برنامه نهاجا، معاونت هماهنگ‌کننده نيروي هوايي (رئيس ستاد نيروي هوايي ارتش) و جانشيني فرمانده نيروي هوايي ارتش فعاليت داشته است. عزيز نصيرزاده در سال 1391 درجه سرتيپي دريافت کرد.
وزارت راه و شهرسازي
فرزانه صادق مالواجرد متولد 21 شهريور سال 1355، متاهل و داراي يک فرزند است. وي داراي مدرک کارشناسي ارشد پيوسته معماري از دانشگاه تهران و دکتراي شهرسازي از دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات است که داراي 28 سال سابقه کار بوده و به جز مدت کوتاهي که در شهرداري تهران اشتغال به کار داشت، بخش عمده سوابق خدمتي وي در وزارت راه و شهرسازي بوده است.وي از بدو استخدام به عنوان کارشناس دفتر معماري، معاون دفتر نظارت بر طرح‌هاي توسعه و عمران شهري، معاون شهرسازي اداره کل مسکن استان همدان، مدير کل دفتر معماري و طراحي شهري و بافت‌هاي واجد ارزش و پس از آن به مدت کوتاهي مدير کل شهرسازي شهرداري تهران مشغول به فعاليت بوده است و آخرين سمت اجرايي وي معاونت معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي بوده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت
سيد محمد اتابک گزينه پيشنهادي دولت چهاردهم براي وزارت صنعت، معدن و تجارت با مدرک کارشناس ارشد مهندسي عمران از دانشگاه ميشيگان آمريکا داراي سابقه مديريتي در هيأت مديره انجمن سيمان، هيأت مديره سيمان تهران، عضو شوراي مشورتي وزارت صنايع و مجلس و ساير حوزه‌هاي صنعتي است.
اتابک در کارنامه خود نايب رئيس اتاق بازرگاني، معاون اقتصادي بنياد مستضعفان، مديرعاملي و نايب رئيسي شرکت سيمان تهران، مديرعاملي و نايب رئيسي هيات مديره شرکت اکباتان، عضويت و رياست هيات مديره شرکت‌هاي مختلف از جمله سرمايه‌گذاري بانک مسکن، شرکت صدرا و چندين شرکت توليدي را دارد.
وزير پيشنهادي صمت، داراي سوابق شغلي مديرعامل هلدينگ صنايع معدني کاوه پارس بود (مالک 6 شرکت سيماني از جمله تهران، ايلام و هگمتانه، 4 فولادي مانند کاوه جنوب کيش، يک شرکت آلومينيومي، دو شرکت معدني و آهک، 7 شرکت خدمات مهندسي و...) است.
وي در حال حاضر مديرعامل و نايب رئيس هيات مديره هلدينگ گسترش صنايع معدني کاوه پارس و رئيس هيات مديره انجمن صنفي سيمان کشور است.
او ضمناً مجري طرح عظيم نواب، بيمارستان‌ها و کارخانجات سيمان و فولاد مختلف در کشور بوده است.
وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
حسين سيمايي صراف متولد 1347 در مشهد،‌ علاوه بر تحصيلات حوزوي،‌ داراي مدرک دکتري حقوق خصوصي از دانشگاه شهيد بهشتي، کارشناسي ارشد رشته حقوق خصوصي از دانشگاه تربيت مدرس و کارشناسي حقوق دانشگاه تهران است.
از شهريور 1398 تا اسفند 1400 (دولت دوازدهم و بخشي از دولت سيزدهم)، پس از محسن حاجي‌ميرزايي و پيش از علي بهادري جهرمي، دبير هيات دولت بوده است و سوابق اجرايي متعددي در وزارت علوم بر عهده داشته است.
معاون حقوقي و امور مجلس وزير علوم، تحقيقات و فناوري در دولت دوازدهم، قائم مقام معاون حقوقي رئيس جمهور در دولت يازدهم، مديرکل دفتر حقوقي وزرات علوم دولت يازدهم، عضو شوراي مرکزي بورس دانشجويان، رئيس ستاد مستندسازي وزرات علوم، عضو ستاد آمايش آموزش عالي، عضو اصلي هيات مرکزي تجديدنظر تخلفات انتظامي اعضاي هيات علمي وزارت علوم، جانشين وزير علوم در کارگروه ارتقاي سلامت نظام اداري و مقابله با فساد و عضو شوراي ستاد امور رفاهي اعضاي هيات علمي نيز در کارنامه مسئوليت‌هاي اجرايي سيمايي صراف در مجموعه وزارت علوم به چشم مي‌خورد. وي که اکنون دانشيار دانشکده حقوق دانشگاه شهيد بهشتي است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
سيدعباس صالحي متولد 1343 در مشهد و فرزند مرحوم آيت الله ميرزا حسن صالحي (متوفي 1396) است. سيدعباس صالحي دانش آموخته علوم حوزوي و در دانشگاه نيز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علميه مشهد و قم در محضر آيات عظام وحيد خراساني، جواد تبريزي، سيد عزالدين زنجاني، ميرزا علي آقا فلسفي و ديگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانيت به تن ندارد.صالحي همچنين در مباحث فلسفي از محضر استادان ابراهيمي ديناني، انصاري شيرازي، جوادي آملي و حسن‌زاده آملي بهره برده است.
از جمله سوابق اجرايي وي مي‌‌توان به عضو هيات مديره‌ و هيات امناي دفتر تبليغات اسلامي از سال 76 تاکنون (5 دوره)، عضويت در شوراي «مهندسي فرهنگي» (شوراي عالي انقلاب فرهنگي) از 85 تا 87، عضو حقيقي شوراي فرهنگ عمومي و مديرمسئول و سردبير برخي از نشريات علمي و فرهنگي کشور، معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اشاره کرد.
وي از 18 خرداد 1401 از سوي مقام معظم رهبري به عنوان نماينده ولي فقيه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مديرمسئول اين روزنامه منصوب شد. صالحي همچنين رياست دانشگاه مذاهب اسلامي  را نيز برعهده دارد.
وزارت کشور
اسکندر مؤمني، متولد 1341 در قائمشهر است؛ او داراي دکتراي امنيت ملي و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم انتظامي است. وي پيش از آن نيز از سال 1388 تا 1394 به عنوان جايگزين محمد رويانيان در سمت رياست پليس راهنمايي و رانندگي ناجا (پليس راهور) مشغول به کار بود.
وزير پيشنهادي کشور سرتيپ پاسدار فرماندهي انتظامي جمهوري اسلامي ايران است، که از سال 1397 تاکنون به‌عنوان مشاور رئيس‌جمهور و دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر فعاليت مي‌کند.
مؤمني عضويت سپاه پاسداران در زمان جنگ ايران و عراق را نيز در کارنامه دارد و به‌عنوان يکي از فرماندهان نبردهاي جنگل شمال کشور به مبارزه با ضدانقلاب مي‌پرداخت.
وي فرماندهي انتظامي استان خراسان و مدتي هم به‌عنوان معاون عمليات ناجا فعاليت کرده و از بنيانگذاران پليس 110 کشور بوده است.
وزارت ميراث فرهنگي
گردشگري و صنايع دستي
سيدرضا صالحي اميري متولد 1340 در شهرستان بابل، سياستمدار و فعال علمي و فرهنگي، داراي مدرک دکتري مديريت دولتي است و سابقه مسئوليت در سطح وزارت در دولت يازدهم را در کارنامه خود دارد. رئيس کميته ملي المپيک، معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در دولت يازدهم، معاون رئيس جمهوري رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان در دولت يازدهم، از مهمترين سوابق اجرايي صالحي اميري است.
صالحي‌اميري همچنين معاونت بررسي‌هاي راهبردي وزارت اطلاعات، رياست کميته اجتماعي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، و معاون پژوهش‌هاي فرهنگي و اجتماعي مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام را در کارنامه اجرايي خود دارد.
رئيس هيات امناي مجمع کتابخانه‌هاي بزرگ کشور (مکتب)، عضو کميته فرهنگ و تمدن اسلام و ايران (شوراي عالي انقلاب فرهنگي)، عضو هيات امناي نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور، عضو هيات امناي مؤسسه خانه کتاب از ديگر سوابق فعاليت فرهنگي و عضويت در مجامع و شوراهاي فرهنگي سيدرضا صالحي اميري به عنوان وزير پيشنهادي ميراث فرهنگي است.
 
وزارت نفت
محسن پاک نژاد متولد 1345 در تهران و دانش‌آموخته کارشناسي مهندسي برق از دانشگاه تهران و کارشناسي ارشد مهندسي صنايع از دانشگاه صنعتي اميرکبير است. وي فعاليت شغلي خود را از ابتداي دهه 1370 در وزارت نيرو آغاز کرد. وي از سال 1397 تا سال 1400 معاون وزير نفت در نظارت بر منابع هيدروکربوري بوده است.
وزير پيشنهادي نفت دولت چهاردهم فعاليت کاري خود را از ابتداي دهه 1370 در وزارت نيرو آغاز کرد. از سال 1376 تا 1377 به‌عنوان مشاور وزير نفت و رئيس ستاد نظارت بر سوخت‌رساني وزارت نفت و از سال 1377 تا 1379 به‌عنوان مدير طرح توسعه ميدان‌هاي گازي فعاليت کرد و در سال 1379 به‌عنوان مديرکل نظارت بر صادرات مواد نفتي و بازرسي فني وزارت نفت منصوب شد.وي از 1397 تا 1400 به‌عنوان معاون وزير نفت در نظارت بر منابع هيدروکربوري فعاليت مي‌کرد. وي در سال‌هاي 1395 تا 1397 معاون مديرعامل شرکت ملي نفت ايران در امور توليد و از اعضاي هيات مديره اين شرکت بود. مديرکل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتي وزارت نفت و مديرعامل و نايب رئيس هيئت مديره شرکت بازرگاني نفت ايران از ديگر مسئوليت‌هاي وي پيش از معاونت امور توليد در شرکت ملي نفت به‌شمار مي‌رود.
 
وزارت نيرو
عباس علي‌آبادي، (زاده 1340، اراک) استاد دانشگاه و مدير ارشد اجرايي ايراني است و همه او را با مپنا مي‌شناسند. وي فارغ‌التحصيل کارشناسي مکانيک دانشگاه صنعتي شريف و کارشناسي‌ارشد مکانيک دانشگاه تهران بوده و دکتراي خود را از دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي با رشته کنترل گرفته است. علي‌آبادي، استاديار دانشگاه امام حسين بوده و مدتي نيز رياست دانشگاه صنعتي مالک‌اشتر را عهده‌دار بود، البته وي بيشتر ترجيح داده است در صنعت و بخش اجرايي فعاليت کند. وي در دي 1388 از وزارت نيرو به گروه مپنا رفت و در 15 سال گذشته نيز در همين شرکت به فعاليت و مديريت مشغول بوده است؛ شرکت مپنا در زمان مديريت علي‌آبادي روند صعودي و روبه‌رشد را طي کرده است به‌طوري‌که امروز يکي از شرکت‌هاي حائز رتبه در صنايع پيشرفته جهاني است. علي‌آبادي برنده جايزه اختراع خوارزمي و همچنين يکي از اعضاي شوراي‌عالي استاندارد کشور و شوراي‌عالي علوم و تحقيقات و فناوري، صاحب ايده و مدير توسعه بسياري از فناوري‌هاي راهبردي مانند توربين‌هاي هوايي، موتورهاي رفت و برگشتي بزرگ، برقي‌سازي (خودروي‌هاي برقي و هوشمند و توليد باتري‌هاي پيشرفته ليتيومي و ذخيره‌سازهاي انرژي)، توربين گازي کلاس F ملي و بسياري ديگر از طرح‌هاي پيشران در کشور بوده است.
 
وزارت ورزش و جوانان
احمد دنيامالي نماينده مردم انزلي در مجلس شوراي اسلامي داراي دکتراي برنامه‌ريزي شهري از دانشگاه علوم تحقيقات و کارشناسي ارشد مهندسي معماري و شهرسازي از دانشگاه علم و صنعت ايران است. وي که در ابتداي دهه 80 در مديريت کشور حضور داشته و در پست‌هاي مهمي مانند معاون وزارت راه و ترابري و رياست سازمان بنادر و کشتيراني را برعهده داشته داشته است.
دنيا مالي با ورزش ايران نيز بيگانه نيست بلکه از سال 1383 تا 89 رياست فدراسيون قايقراني را بر عهده داشته و هم‌اکنون نايب رئيس کنفدراسيون قايقراني آسيا و عضو هيات رئيسه فدراسيون جهاني اين رشته است.
در زمان رياست دنيا مالي در فدراسيون قايقراني، تيم آب‌هاي آرام ايران موفق شد در سال‌هاي 1386، 1388 و 1390 در مسابقات آسيايي به عنوان قهرماني قاره کهن رسيد. دنيا مالي که سابقه معاونت وزارت راه و شهرسازي را در کارنامه دارد از سال 1392 به سياست کشور بازگشت و با ليست اصلاح‌طلبان موفق به حضور در چهارمين دوره شوراي شهر شد. وي در آن انتخابات 157 هزار راي از مردم تهران کسب کرد.

کد مطلب: 221177
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *