۰
جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۳
«مردم سالاری» بررسی می کند

مصائب کوچک و بزرگ دولت پزشکيان

با نزديک شدن زمان مراسم تنفيذ حکم چهاردهمين رئيس جمهوري اسلامي ايران از سوي رهبر معظم انقلاب و مراسم تحليف به عنوان رسميت يافتن رئيس جمهوري مسعود پزشکيان، مهمترين دغدغه ذهني وي و يارانش اين خواهد بود که چه مشکلاتي به عنوان دشمنان اصلي بر سر راه دولت چهاردهم قرار دارد.
مصائب کوچک و بزرگ دولت پزشکيان
گروه سياسي- رحمان زين الدين: با نزديک شدن زمان مراسم تنفيذ حکم چهاردهمين رئيس جمهوري اسلامي ايران از سوي رهبر معظم انقلاب و مراسم تحليف به عنوان رسميت يافتن رئيس جمهوري مسعود پزشکيان، مهمترين دغدغه ذهني وي و يارانش اين خواهد بود که چه مشکلاتي به عنوان دشمنان اصلي بر سر راه دولت چهاردهم قرار دارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،از مهمترين شعارهايي که پزشکيان در دوران انتخابات رياست جهموري سر مي‌داد، حل مشکلات مردم و کشور بود اما وي همچنان تاکيد مي‌کرد که براي شناسايي مشکلات مردم بايد بدانيم که امروز در کجا قرار داريم.
براي اينکه بفهميم که چه چيزي را از دولت سيزدهم تحويل خواهد گرفت و بايد براي حل آن تمامي تلاش خود را مصروف به آن کرد تا حل شود، مشکل سرخوردگي مردم در طي سال‌هاي گذشته است. که بازخورد اين موضوع در عدم حضور در پاي صندوق‌هاي راي در طي 4 انتخابات گذشته و همچنين دور اول انتخابات رياست جمهوري کاملا مشهود بود.
مشکلات داخلي
اين عدم اقبال مردم به صندوق‌هاي راي را مي‌توان در چندين دسته و گروه تقسيم بندي کرد و براي حل آن بايد دولت چهاردهم بطور کامل تمامي وقت خود را مصروف به حل مشکلات مردم کند.
در اين ميان بايد ميان مردم وفاق و همگرايي ايجاد کرد. اينکه مردم ايران رنگين کماني از عقايد، اقوام و نژادهاي مختلف هستند، شکي وجود ندارد و براي همين مردم ايران نيز داراي تفکرات خاص خود هستند که ممکن است به جناح‌ها، گروه‌ها، احزاب و دسته جات مختلف تمايل داشته باشند.
اين مردم ممکن است روزي به راست ترين بال جناح اصولگرايي مانند دولت سيزدهم که بيشتر آنها از اعضاي پايداري بودند تا چپ ترين بال جناح اصلاح طلبي مانند دولت چهاردهم که قرار است اصلاح طلب ترين دولت جمهوري اسلامي را تشکيل دهد، تمايل داشته باشند، اما اينکه دولت چهاردهم که وظيفه خطير وفاق ملي را در اولين دستور کار دارد، چگونه مي‌خواهد به اين مهم اقدام کند، از بحثهايي است که مي‌توان از آن جمله به سرخوردگي مردم از وقايع سال 98 و 1400 اشاره کرد که درمان اين زخم کار بسيار سختي است و دولت چهاردهم براي دلجويي از مردم راه بسيار سختي را در پيش رو دارد.
همچنين نارضايتي از طولاني شدن تحريم‌هاي گسترده در طي سال‌هاي متمادي برضد مردم و عدم همراهي بخشي از حاکميت در اين زمينه که در ادامه آن وضعيت بد اقتصادي و سپس ايجاد فقر مالي و فرهنگي ناشي از اين وضعيت که باعث بروز بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي شده، از ديگر موضوعات دست به گريبان دولت چهاردهم خواهد بود.
همين موارد باعث شده که جوانان و خانواده‌هايي که دوران پيش از انقلاب را تجربه کرده اند، کشور را با امروز مقابسه کنند و همواره حسرت اين را داشته باشند که چرا جوامع ديگر مانند چين که همزمان با انقلاب اسلامي رشد اقتصادي خود را آغاز کرد و امروز بعد از چهل سال به عنوان اولين اقتصاد جهان مطرح شده همچنان در حال پيشرفت است، اما ايران در پله اول درجا زده است؟
از ديگر موضوعات مطرح در دولت آينده مي‌توان به ارث رسيدن  ناکارآمدي دولت قبلي اشاره کرد و با توجه به گزارش روزهاي گذشته وزراي اقتصادي دولت به نظر مي‌رسد که دولت چهاردهم، دولتي را تحويل خواهد گرفت که داراي بدهي‌هاي فراوان حتي چندين برابر بيشتر از مجموع  دولت‌هاي پيشين باشد.
همچنين فرار و مهاجرت نخبگان و پناه بردن حتي به کشورهاي توسعه نيافته همسايه از جمله ترکمنستان و آذربايجان از ديگر موارد دست به گريبان دولت چهاردهم خواهد بود.
فليترينگ و عدم دسترسي مردم به فناوري‌هاي اينترنت و همچنين فرسوده شدن ريزساخت‌هاي اقتصادي کشور و نبود فناوري‌هاي نوين براي بهينه سازي و عدم سرمايه گذاري در بخش‌هاي مختلف اقتصادي که اين روزها بصورت عيني در زمينه توليد برق به وضوح آنرا مشاهده مي‌کنيم از ديگر موارد و مشکلاتي است که در آينده نزديک گريبان دولت را گرفته است.
وجود دولت درسايه و قرار داشتن دستگاه‌هاي تبليغاتي و بنگاه‌هاي سخن پراکني بيشمار در اختيار مخالفان دولت چهاردهم و کارشکني مجلس تندرو در برابر دولت آينده بخصوص در حل مشکلات و تصحيح قوانين داراي ايراد، بخصوص بازپس گرفتن برخي از لوايح دولت پيشين از جمله قانون صيانت از فضاي مجازي و همچنين طرح عفاف و حجاب از ديگر مشکلات دولت آينده خواهد بود.
مشکلات خارجي
از مهمترين موضوعاتي که دولت پزشکيان قول حل آن و رفع آنرا داد موضوع سياست خارجي و رفع تحريم‌ها بود. بطور مشخص مردم از طولاني شدن تحريم‌ها خسته شده و به همين دليل موجب نارضايتي گسترده در ميان مردم است. اين موضوع يکي از مهمترين عوامل عدم حضور در پاي صندوق‌هاي راي در طي 4 انتخابات گذشته بوده و باعث شد که در دور اول انتخابات رياست جمهوري اخير نيز تاثير گذارد.
مسعود پزشکيان چنيدن بار در تبليغات انتخاباتي و مناظرات گفت که نمي‌توان ايران را در قفس زنداني کرد و توقع رشد اقتصادي 8 درصد داشت.
همين موضوع باعث شده که حتي بحث آلودگي هوا در پايتخت نيز به اين موضوع مرتبط باشد. زيرا با تحريم‌هاي گسترده دانش جديد وارد کشور نمي‌شود و نمي‌توان از جمله توليد خودرو با فناوري‌هاي روز دنيا را انجام داد. به همين دليل حتي موضوعات زيست محيطي نيز در همين زمينه دسته بندي مي‌شوند.
اما اين روزها مواضع تروييکاي اروپايي و تهديد درخصوص استفاده از مکانيسم حل و فصل اختلافات برجام تا مهر 1404که زمان غروب برجام است، مواضع انها را  نسبت به ايران تندتر کرده که شايد بر اين اساس باشد که احتمال مي‌دهند دوباره دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا شود که اين موضوع باعث بدتر و سخت تر شدن مديريت تنش ميان ايران با غرب است.
موضوع جنگ اوکراين و مسئله فلسطين از ديگر موارد مهم در سياست خارجي ايران است که بايد هرچه سريعتر دولت درباره آن به اتخاذ تصميمات دقيق و صحيحي بپردازد.
حل مسايل باقي مانده ميان ايران و کشورهاي همسايه بخصوص عربستان در زمينه‌هاي مختلف از جمله يمن، جزاير سه گانه، حق آبه هيرمند، موضوع قاچاق مواد مخدر، مهاجرت‌هاي غيرقانوني، ورود تروريست‌هاي ترکمنستاني، موضوع حضور بيگانگان در قره باغ، رقابت ميان ايران و ترکيه، بحث داعش در عراق و سوريه و ... از جمله موضوعات مهم منطقه اي در سياست خارجي ايران خواهد بود.
تمامي اين موارد و مواردي که ممکن است بصورت روزانه و ناگهاني براي دولت ايجاد شود، مي‌طلبد که ذهن دولت چهاردهم را از ايجاد بحران‌هاي جديد خالي نگه داشت و براي دولت سنگ اندازي‌هاي جديدي صورت نگيرد تا بتوان حداقل موتور کشور که اين روزها به نظر مي‌رسد زنگ زده است را روغن کاري کرد تا در آينده بتوان اميدوار به حرکت آن بود.
دولت چهاردهم راه دراز و سختي در پيش رو دارد، اميدواريم مانند دولت اصلاحات هر هفته يک بحران را براي اين دولت تدارک نديده باشند. با آرزوي موفقيت دولتِ براي ايران.
کد مطلب: 220262
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *