۰
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۷
گزارش «مردم سالاری» از تنش در صحن مجلس شورای اسلامي

رفع فيلترينگ عامل «دو – دو» نمايندگان تندرو

يکي از شعارهاي دکتر مسعود پزشکيان رئيس جمهوري منتخب رفع فيلتريک فضاي مجازي بود و به همين دليل يکي از نمايندگان مجلس يعني محمدقسيم عثماني نماينده مردم بوکان طرحي دو فوريتي را به هيات رئيسه تقديم کرده تا در صحن مجلس قرائت شود اما آنگونه که خود در تذکري در صحن علني مي‌گويد، اين طرح از سوي محمدباقر قاليباف وتو شده است.
رفع فيلترينگ عامل «دو – دو» نمايندگان تندرو
گروه سياسي- فخري سادات مسچي: يکي از شعارهاي دکتر مسعود پزشکيان رئيس جمهوري منتخب رفع فيلتريک فضاي مجازي بود و به همين دليل يکي از نمايندگان مجلس يعني محمدقسيم عثماني نماينده مردم بوکان طرحي دو فوريتي را به هيات رئيسه تقديم کرده تا در صحن مجلس قرائت شود اما آنگونه که خود در تذکري در صحن علني مي‌گويد، اين طرح از سوي محمدباقر قاليباف وتو شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،محمدقسيم عثماني نماينده مردم بوکان در مجلس شوراي اسلامي طي اخطاري در جلسه علني روز چهارشنبه گفت: از نمايندگان تقاضا دارم به صحبت‌هاي بنده گوش کنند چرا که دردي که بنده امروز دارم درد فرداي شما است. من طرحي دو فوريتي تهيه و تقديم هيات رئيسه کردم. اين طرح تمام مراحل خود را طي کرده است اما آقاي قاليباف اين طرح را وتو کردند.
وي ادامه داد: با چه حقي اين کار را انجام داديد؟ آقاي قاليباف شما به قرآن سوگند ياد کرديد که آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي را رعايت کنيد. طرح بنده چه مشکلي داشت؟
عثماني در ادامه عنوان کرد: آقاي قاليباف اينجا پادگان نيست بلکه اينجا مجلس شوراي اسلامي است. اينجا خانه ملت است، بنده به عنوان نماينده مردم طرحي را در جهت منافع مردم طراحي کرده و طبق آيين‌نامه مراحل دو فوريتي آن را طي کردم چرا آقاي قاليباف اين طرح را وتو کردند.
نماينده مردم بوکان در مجلس تصريح کرد: مگر هيات رئيسه نبايد آيين‌نامه مجلس را رعايت کند. اگر من به عنوان نماينده مردم نتوانم صحبت کنم چه کسي بايد حرف مردم را بزند؟ آقاي قاليباف  فکر مي‌کنيد مصلحت انديش هستيد؟ چرا به آيين‌نامه عمل نمي‌کنيد؟ بنده با همه دوستان هيات رئيسه صحبت کردم و گفتند که مراحل اين طرح طي شده است چون طرح رفع فليترينگ است اجازه نمي‌دهيد در دستور کار قرار گيرد.
وي افزود: مگر همه از رفع فليترينگ صحبت نمي‌کرديد؟ چرا طرح بنده را وتو مي‌کنيد؟ اين اقدامات را نکنيد به خدا به نفع کشور نيست.
در زمان صحبت‌هاي محمدقسيم عثماني تعدادي از نمايندگان نيز با صداي بلند و به نشانه مخالفت 2 -2 مي‌کردند و عثماني در واکنش به اين صحبت‌ها، کتاب آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي را بر روي ميز خود کوبيد.
علي نيکزاد که اداره جلسه علني را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر نماينده بوکان بيان کرد: انتصابي که شما به رئيس مجلس شوراي اسلامي داديد درست نيست. اکنون 30 طرح دو فوريتي در هيات رئيسه وجود دارد و هر کدام بايد به موقع مطرح شود.
وي افزود: با شناختي که بنده از شما دارم و سوابقي که از نمايندگي شما مي‌شناسم اينگونه صحبت کردن مصلحت نيست. اين چه الفاظي است که شما به کار برديد؟ يعني چه که مي‌گوييد اينجا پادگان نيست. اين چه حرفي است؟ ما جبهه ديده‌ايم، بالا و پايين در کشور ديده‌ايم، اکنون 30 طرح دوفوريتي در هيات رئيسه است که به وقتش مطرح مي‌شود. بنده تقاضا دارم که هم شأن مجلس شوراي اسلامي و هم شأن نمايندگان و هم شأن رئيس مجلس شوراي اسلامي را حفظ کنيد.
پس از پايان توضيحات نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي تعدادي از نمايندگان که حامي رئيس مجلس بودند، اطراف صندلي محمدقسيم عثماني تجمع کرده و به بحث با او پرداختند. در نهايت با حضور حميدرضا حاجي‌بابايي نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي اين بحث خاتمه يافت.
دستغيب رئيس ديوان محاسبات شد
اما ابتداي جلسه علني مجلس شوراي اسلامي به رياست محمد باقر قاليباف برگزار شد و انتخاب رئيس و دادستان ديوان محاسبات در دستورکار نمايندگان قرار گرفت.
در جريان اين جلسه حميدرضا تيموري يکي از کانديداي رياست ديوان محاسبات کشور  ضمن ارايه برنامه‌هايش به نمايندگان تصريح کرد: نه روابط ديوان‌سالارانه مرا به اينجا رسانده است و نه چفت و بست سياسي گره کار مرا گشوده است، بنده به خدا پناه بردم و با تکيه بر پاک‌دستي و عنايت خداي متعال به اينجا رساندم. بنده متعهد به امانتداري، هوشياري و بينايي هستم. من متعهد مي‌شوم که چشم بيناي نمايندگان در نظارت باشم. بدون نگاه سياسي ديوان سياست‌زده را به مسير اصلي خود باز مي‌گردانم. بنده ديوان محاسبات را به عنوان پشتوانه نظارتي مجلس تقويت خواهم کرد. سيداحمدرضا دستغيب ديگر کانديداي رياست ديوان محاسبات بود که به عملکرد دوساله‌اش در ديوان محاسبات اشاره کرد و گفت: اقداماتم در دو سال گذشته به عنوان راستي‌آزمايي است ما شعارمان را شفافيت و انضباط مالي قرار داديم و رويکردمان هم نظارت اعتمادآفرين و حراست تسهيل‌گرانه است نظارتي که از باب پيشگيري و صيانت بوده و به دنبال مانع‌تراشي و مچ‌گيري نيستيم.
نمايندگان مجلس بعد از استماع برنامه‌هاي سيداحمدرضا دستغيب و حميدرضا تيموري دو گزينه نهايي کميسيون برنامه و بودجه، «دستغيب» را با 211 راي از 272 نماينده حاضر براي رياست ديوان محاسبات در دور دوازدهم انتخاب کردند.
لازم به ذکر است که دستغيب در 2 سال گذشته و در مجلس يازدهم رياست ديوان محاسبات را به عهده داشت.
ديگر موارد در دستور کار
درادامه جلسه علني امروز، داوود محمدي به عنوان کانديداي دادستان ديوان محاسبان کشور،‌ ضمن تشريح برنامه‌هايش براي نمايندگان گفت: بنده يار صميمي و بازوي نظارتي و خانه مطمئن نمايندگان در ديوان محاسبات خواهم بود. بنده تلاش خواهم کرد تا ديوان محاسبات به وظايف قانوني خود عمل کرده و بي‌جهت آبروي کسي ريخته نشود. تخصصي‌کردن شعب دادياري يکي از موضوعات مهمي است که بنده دنبال خواهم کرد. حضور ميداني در استان‌ها با هماهنگي مجمع نمايندگان استان از جمله اقداماتي است که در جهت تقويت تعامل با نمايندگان دنبال خواهم کرد. استقرار سامانه‌هاي نظارتي الکترونيکي و هوشمند از ديگر مواردي است که در دستور کار بنده قرار دارد.
پس از او ابراهيم مولايي جم ديگر کانديد دادستان ديوان محاسبات اظهار کرد: فرصت‌هايي در حوزه دادسراها و تهديدهايي در ديوان محاسبات وجود دارد. مديريت حسابرسي دادسرا را فعال نکرده ايم و اين تهديد است. حتما مديريت حسابرسي را با حضور کارشناسان بار ديگر فعال مي‌کنيم. يکي از مهم ترين فرصت‌ها در ديوان محاسبات، تسهيل نقش نظارتي نمايندگان است. نمايندگان در اجراي قانون با مدير استاني مشکل دارند بنابراين بايد خود را با مقام بالادستي مرتبط کنند.
درنهايت نمايندگان بعد از استماع برنامه‌هاي داوودي محمدي و ابراهيم مولايي‌جم، «محمدي» را با 147 راي از 266 نماينده حاضر به عنوان دادستان ديوان محاسبات انتخاب کردند.
در ادامه جلسه علني امروز،‌ بابک نگاهداري به ارائه گزارشي درباره عملکرد و اقدامات تحولي مرکز پژوهش‌هاي مجلس پرداخت. رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي با مروري بر گزارش‌هاي‌ منتشر شده از سوي‌ مرکز پژوهش‌ها در طي‌ چهار سال مجلس‌ يازدهم‌، بيان کرد: مجلس‌ يازدهم‌ به‌ رياست‌ آقاي‌ قاليباف چهار رويکرد مديريتي‌ مردمي‌سازي‌، کارآمدسازي‌، هوشمندسازي‌ و شفاف‌سازي‌ را با حفظ‌ اصول و ارزش‌ها در پيش گرفت و در واقع گام نخست‌ حرکت‌ از مجلس‌ سنتي‌ به‌ مجلس‌ نوين‌ را برداشت‌ لذا مي‌توان مجلس‌ يازدهم‌ را نقطه‌ عطفي‌ در تحول از يک‌ مجلس‌ سنتي‌ به‌ مجلس‌ نوين‌ دانست‌.
تعدادي از نمايندگان پس از استماع توضيحات بابک نگاهداري در خصوص عملکرد سه ساله مرکز پژوهش‌ها، تاکيد کردند که نگاه ما استفاده بيش از گذشته از ظرفيت مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در مسير قانون‌گذاري در مجلس دوازدهم است.
سپس علي نيکزاد نايب رئيس مجلس تاکيد کرد: اميدواريم استمرار گزارش‌هاي فني و تخصصي جايگاه مرکز را حفظ کنيد کما اين‌که راه‌اندازي خانه خلاق قوه مقننه، پارلمان دانشجويي و انديشکده‌هاي استاني حکمراني نويدبخش حرکت‌هاي رو به جلو است. در بخش ديگري از جلسه، نمايندگان عبدالوحيد فياضي را با 147 راي و حسين حق وردي را با 145 راي به عنوان ناظران مجلس در شوراي عالي آموزش و پرورش، فرشاد ابراهيم پور را با 180  راي و وحيد کنعاني را با 144راي به عنوان ناظران مجلس در شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري و فاطمه جراره را با 162راي به عنوان ناظر مجلس در شوراي عالي سنجش و پذيرش دانشجو تعيين کردند.
نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي دستورکار امروز خود  ناظران در شوراي سنجش و پذيرش دانشجو در دوره‌هاي تحصيلات تکميلي در دانشگاه‌ها‌،‌ عضو شوراي سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و نظارت مرکزي مدارس و مراکز آموزش و پرورش غيردولتي، ناظر در شوراي عالي انرژي،  ناظر در ستاد راهبري تجارت منطقه‌اي انرژي، ناظر در کارگروه تهيه دستورالعمل تعيين بهاي برق مصرف مشترکان صنعتي مشخص کردند.
کد مطلب: 220170
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *