۰
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۰
«مردم سالاری» بررسی می‌کند

پايان گمانه‌زنی‌ها؛آغاز ثبت‌نام‌ها

اصلاح‌طلبانی که اعلام حضور کردند
سرانجام روز ثبت نام کانديدهاي رياست جمهوري فرا رسيد. از امروز تکليف حواشي و گمانه زني‌ها مشخص خواهد شد و رسما روند انتخابات رياست جمهوري چهاردهم کليد خواهد خورد.
پايان گمانه‌زنی‌ها؛آغاز ثبت‌نام‌ها
گروه سياسي- مانيا شوبيري: سرانجام روز ثبت نام کانديدهاي رياست جمهوري فرا رسيد. از امروز تکليف حواشي و گمانه زني‌ها مشخص خواهد شد و رسما روند انتخابات رياست جمهوري چهاردهم کليد خواهد خورد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در روزهاي گذشته اسامي بسياري از گوش و کنار فضاي مجازي شنيده مي‌شد، سعيد جليلي را شايد بتوان اولين نام عنوان شده در ميان کانديدا دانست. بعد از آن نام‌هاي چون مهرداد بذرپاش وزير راه و شهرسازي دولت سيزدهم، عليرضا زاکاني شهردار تهران و علي نيکزاد نماينده اردبيل نيز صف آرايي کردند که خبري مبني بر رد يا تاييد کانديداتوري آنها به گوش نرسيد.  کمي نگذشته بود که نام پر حاشيه محمود احمدي‌نژاد بر سرزبان‌ها افتاد، احمدي‌نژاد در تمام ويديو‌هاي منتشر شده به گفته اين جمله که در حال بررسي شرايط هستم اکتفا مي‌کند و خبري قطعي از تصميم خود نمي‌دهد. قاليباف که سابقه 3 دوره کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري را در کارنامه خود دارد، اينبار نيز به عنوان يکي از کانديداهاي احتمالي شناخته مي‌شود، گرچه گفته مي‌شود که اينبار نمي‌خواهد پا به عرصه بگذارد اما هنوز همچيز در هاله‌اي از ابهام است.  محمدرضا عارف، محمد جواد آذري جهرمي، شهين دخت ملاوردي، عبدالناصر همتي، اسحاق جهانگيري، محمد شريعتمداري، علي طيب نيا نيز از اسامي پررنگي اين روزهاي خبرهاي انتخاباتي هستند. محمود صدر نيز در گفت‌وگوهاي اخير خود از اينکه سيد محمد خاتمي او را به کانديداتوري دعوت کرده است خبر داد، اما تاکيد کرد هنوز تصميمي نگرفته و در حال مشورت است.
مصطفي کواکبيان نيز از ديگر گزينه‌هاي بود که نامش در ميان گمانه زني‌ها به گوش مي‌رسيد، تا اينکه سخنگوي حزب مردم سالاري خبر داد وي از ثبت‌نام کنندگان در انتخابات رياست جمهوري خواهد بود.
نام محسن هاشمي، رئيس شوراي مرکزي حزب کارگزاران سازندگي، نيز به عنوان کانديداي انتخابات رياست جمهوري دهان به دهان مي‌چرخيد، وي اما با تاييد نکردن خبر حضورش در انتخابات رياست جمهوري، گفت: بايد ابتدا جلسه شوراي مرکزي حزب برگزار شود. بايد جلسه جبهه اصلاحات هم برگزار شود.در اخباري که امروز من در فضاي مجازي مشاهده کردم، آمده که شوراي مرکزي از نامزدي من حمايت کرده است، نه اينکه من نامزد شده باشم.برخي از افراد نيز روز گذشته به ليست فوق اضافه شدند:
داماد روحاني از احتمال کانديداتوري حسن روحاني مي‌گويد
کامبيز مهدي‌زاده داماد حسن روحاني در توئيتي سوالي به گمانه زني‌ در مورد حضور حسن روحاني در انتحابات رياست جمهوري دامن زد. او در توييتي معنادار پرسيده که حسن روحاني کانديد انتخابات رياست جمهوري مي‌شود؟
قطعي شدن ثبت نام لاريجاني به روايت يک خبرگزاري
روز گذشته خبرگزاري برنا خبر داد که طبق بررسي‌هاي به عمل آمده، علي لاريجاني تصميم نهايي خود را براي ورود به عرصه قابت‌هاي انتخاباتي چهاردهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گرفته و در اين انتخابات ثبت نام خواهد کرد. در روزهاي گذشته گمانه زني‌هاي زيادي مبني حضور يا عدم حضور علي لاريجاني به گوش رسيده بود. محمود واعظي رئيس دفتر رئيس‌جمهور پيشين نيز در رايزني حزب اعتدال و توسعه با علي لاريجاني خبر داده بود.
درخواست از وزير دولت اصلاحات براي کانديداتوري
در خبري که مشرق نيوز منتشر کرد آمده است که در نشستي که برخي از اعضاي مجمع روحانيون مبارز حضور داشتند، برخي از رهبران اصلاحات از سيد عبدالواحد موسوي لاري وزير کشور دولت اصلاحات خواسته اند تا در انتخابات رياست جمهوري نام نويسي کند. گفته شده او در پاسخ به اين درخواست‌ها گفته است که به صورت حقيقي ثبت نام نخواهد کرد و اگر نامزد مورد حمايت جبهه اصلاحات ايران قرار بگيرد به صورت حقوقي نام نويسي مي‌کند. طبق گزارش رسانه‌ها مقرر شده تا جبهه اصلاحات ايران ويژگي‌هاي وزير کشور دولت اصلاحات را بررسي کند.
گمانه زني‌ها از ورود شمخاني به انتخابات رياست جمهوري
روز گذشته توئيتي از دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام منتشر که وي مهمترين اولويت رئيس‌جمهوري آينده را تثبيت و تقويت قدرت‌سازي ايران در ابعاد سياسي، اقتصادي و امنيتي دانسته بود. برخي اين توئيت را نشانه‌اي از ورود شمخاني به انتخابات رياست جمهوري دانستند.  در توئيت شمخاني آمده بود: «در 500 سال گذشته تاکنون هيچگاه ظرفيت‌هاي ژئوپوليتيک و توانمندي بازيگري ‎ايران در غرب آسيا به اين ميزان، مستعد قدرت‌سازي در ابعاد سياسي، اقتصادي و امنيتي نبوده است. مهمترين اولويت ‎رئيس‌جمهور آينده، تثبيت و تقويت اين روند است.»
واکنش مسعود پزشکيان به خبر کانديدا شدنش
مسعود پزشکيان که از همان روزهاي اول خبر کانديداتوريش با قطعيت به گوش مي‌رسيد، حالا در شرف آغاز ثبت نام کانديداهاي رياست جمهوري مي‌گيد بايد ببينيم چه پيش مي‌آيد! پزشکيان درخصوص تصميمش براي کانديدا شدن در انتخابات رئيس جمهوري، به جماران گفته بود: «داريم گفت‌وگو مي‌کنيم تا ببينيم چه چيزي پيش مي‌آيد. بيشتر خواست ما اين است که انتخابات پر شوري درست شود و مردم پاي صندوق‌ها بيايند. اگر يک نگاه، يک جريان و يک گروه خاص بيايد، و اگر مشارکت مردم در اين انتخابات پايين باشد، از نظر وجهه بين‌المللي براي نظام خوب نيست؛ بايد کاري کنيم که مردم پاي صندوق‌هاي رأي بيايند.» او از همان روز نخست نيز دليل حضورش در انتخابات را بالا بردن مشارکت عنوان کرده بود.
صدر و ظفرقندي نامزدهاي پيشنهادي حزب اتحاد ملت
حزب اتحاد ملت ايران اسلامي در جلسه شوراي مرکزي و دفتر سياسي خود، جهت بررسي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري، محمدرضا ظفرقندي دبيرکل انجمن اسلامي جامعه پزشکان و سيدمحمد صدر عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام را به عنوان نامزدهاي مورد حمايت خود براي انتخابات رياست‌جمهوري به جبهه اصلاحات پيشنهاد کرده است.
پاسخ عجيب حسين دهقان به خبر کانديداتوري‌اش
حسين دهقان، رئيس بنياد مستضعفان نيز که زمزمه‌هاي حضورش در انتخابات به گوش مي‌رسيد در حاشيه مراسم امضاي تفاهم‌نامه با معاونت علمي رياست جمهوري آب پاکي را روي دست حاشيه‌ها ريخت و درباره احتمال کانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري گفت: الحمدلله آنقدر تعداد افراد براي کانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري زياد است که بايد کم شود. به گزارش ايلنا وي ادامه داد: فعلا من بيکار نيستم.
ضد و نقيض‌‌هاي از تصميم علي اکبر صالحي
 درحاليکه برخي رسانه‌ها روز گذشته خبر از کانديداتوي دکترعلي اکبر صالحي در انتخابات رياست جمهوري مي‌دادند، اما يک منبع آگاه اعلام کرد وکه وي فعلا براي نشستي بين اللملي در مسکو به سر مي‌برد و تصميم دکتر صالحي براي نامزدي يا عدم نامزدي در انتخابات به وقت مقتضي اعلام خواهد شد.
امروز (پنجشنبه) 10 خرداد و تا غروب دوشنبه 14 خرداد اسامي نهايي داوطلبان چهاردهمين انتخابات رياست جمهوري مشخص خواهد شد، بعد بايد منتظر ماند و ديد چند نفر از اين ليست بلند بالا ميتوانند از سد شوراي نگهبان عبور کرده و خود را در معرض راي مردم قرار دهند.
کد مطلب: 216967
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *