۰
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۲
گزارش «مردم سالاری» از حاشيه دولت

از تاييد و تکذيب انتخاباتی تا سرريز شدن سدها

وزراي دولت سيزدهم طبق روال روزهاي چهارشنبه با حضور در حياط دولت به سوالات خبرنگاران درباره موضوعات مختلف پاسخ دادند.
از تاييد و تکذيب انتخاباتی تا سرريز شدن سدها
گروه سياسي- فهيمه جهازيان: وزراي دولت سيزدهم طبق روال روزهاي چهارشنبه با حضور در حياط دولت به سوالات خبرنگاران درباره موضوعات مختلف پاسخ دادند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اولين جلسه روز چهارشنبه هيات دولت که شهيد سيد ابراهيم رئيسي در آن حضور نداشت به رياست محمد مخبر سرپرست نهاد رياست جمهوري برگزار شد.
محمد مخبر مدير قوه مجريه در سخناني با تاکيد بر استمرار حمايت‌ها از بازار بورس خاطرنشان کرد: وزير اقتصاد و مسئولان سازمان بورس براي ايجاد اطمينان و ثبات بيشتر در بازار بورس، زمينه ورود هرچه سريع‌تر بنگاه‌ها و شرکت‌هاي بزرگ کشور به اين بازار را تسهيل کنند.
واکنش مخبر درباره ثبت‌نام در انتخابات
محمد مخبر سرپرست نهاد رياست جمهوري در پاسخ به سوالي درخصوص اينکه آيا در انتخابات رياست جمهوري داوطلب خواهد شد، اظهار کرد: غير از خدمت و پيگيري ماموريت‌هاي حضرت آيت‌‌الله رئيسي برنامه‌اي نداريم.
وي تاکيد کرد: خداوند رهبري مقام معظم رهبري را مستدام کند، آنچه که برنامه‌هاي رئيس جمهور شهيد آيت الله رئيسي بود را پيگيري خواهيم کرد و هيچ برنامه ديگري نداريم.
دولت بناي معرفي نامزد در انتخابات ندارد
غلامحسين اسماعيلي رئيس دفتر رياست جمهوري در مورد پيگيري سانحه سقوط بالگرد رئيس جمهوري اظهار داشت: ستاد کل نيروهاي مسلح اطلاعيه اوليه را داده است، بحث فني است بنابراين زمان و کيفيت را بايد آنها بگويند، تشخيص و پاسخ را هم آنها بايد بدهند. نماينده اي از دولت در جلسات شرکت مي‌کند.
رئيس دفتر رياست جمهوري درباره اين که دولت نامزدي براي رياست جمهوري معرفي مي‌کند افزود: دولت بناي معرفي نامزد ندارد، اما کشور ما سرمايه‌هاي خوب و شخصيت‌هاي فراواني را در دولت و خارج از دولت دارد که ظرفيت ادامه کار را دارند.
تصميمي براي حضور در انتخابات رياست جمهوري نگرفته‌ام
اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي گفت: در اين ايام به افرادي که در مظانّ (نامزدي رياست جمهوري) هستند مراجعه مي‌کنند؛ به بنده هم افراد زيادي مراجعه کرده‌اند، اما من حقيقتا هنوز تصميم نگرفتم، دليلش هم اين هست که حضور در چنين عرصه‌هايي واجب کفايي است. رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران اظهار داشت: در نظام اسلامي ما دنبال صندلي و کسب قدرت نيستيم بحث خدمت است، وقتي افراد مناسب براي خدمت به حد کفايت باشند مسئوليت از افراد ساقط مي‌شود.
برنامه‌اي براي کانديداتوري ندارم
احمد وحيدي وزير کشور هم گفت: در عين اينکه در سوگواري و مصيبت اين ضايعه بزرگ هستيم، اما بايد وظيفه و تکليف خود را انجام دهيم. همه مقدمات براي برگزاري انتخابات فراهم و کارهايي مثل تشکيل ستاد انتخابات، تشکيل هيأت‌هاي اجرايي، ابلاغ به استان‌ها و تشکيل کميسيون تبليغات که در قانون پيش‌بيني شده بود، اتفاق افتاده و فردا هم روز اول ثبت نام داوطلبان است.
وزير کشور يادآور شد: از پنجشنبه ساعت از 8 صبح تا 6 بعد ازظهر به مدت پنج روز داوطلبان رياست جمهوري مي‌توانند ثبت نام کنند. داوطلبان بر اساس شرايطي که پيش‌بيني شده بايد حائز شرايط سني و نداشتن محکوميت‌هاي کيفري و ساير شرايطي که در ابلاغيه‌ها هست، باشند.
وي ادامه داد: بعد از ثبت نام، احراز هويت‌ها به عهده شوراي نگهبان خواهد بود و بعد از آن داوطلبان به مدت 2 هفته براي تبليغات فرصت دارند؛ گام به گام تا 8 تير که مرحله اول انتخابات است، جلو خواهيم رفت، اگر کسي حائز اکثريت شد که رئيس جمهور انتخاب خواهد شد و اگر کسي حائز اهميت نشد، مرحله دوم انتخابات، يک هفته بعد در 15 تير برگزار مي‌شود.
خيالتان راحت، نمي‌آيم
سيد عزت‌الله ضرغامي وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خيالتان راحت، در انتخابات رياست جمهوري شرکت نمي‌کنم.
وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي افزود: امروز آيين‌نامه مهمي در خصوص گردشگري تصويب شد. در راستاي تسهيل کسب و کار، با همکاري وزارت اقتصاد، بسياري از موانعي که براي سرمايه‌گذاران حوزه گردشگري وجود داشت، با رأي قاطع دولت تصويب شد.
واکنش زاکاني به سوال خبرنگاران درباره حضور در انتخابات
عليرضا زاکاني شهردار تهران در پاسخ به اين سوال که آيا در انتخابات رياست جمهوري آينده شرکت مي‌کند، گفت: برنامه حال حاضر من رسيدگي به ساخت 200 هزار واحد مسکوني در تهران است و براي پاسخ به اين سوال بايد بر سر آن پروژه بياييد تا جوابم را به شما بگويم.
اعضاي شوراي سران مي‌توانند نامزد انتخابات شوند
محمد دهقان معاون حقوقي رئيس جمهور در پاسخ به اين پرسش که روساي قوا عضو شوراي سران مي‌توانند نامزد انتخابات شوند؟ گفت: همانطور که رئيس جمهور مي‌تواند براي دور دوم ثبت نام کند، شوراي سران هم مي‌توانند در انتخابات طبق قانون و نظر شوراي نگهبان شرکت کنند. وي همچنين گفت که قصد حضور در انتخابات را ندارد.
پيشنهاد وزارت کشور در جلسه دولت تصويب شد
علي بهادري جهرمي سخنگوي دولت گفت: در جلسه امروز وزارت کشور پيشنهادي براي برگزاري انتخابات ارائه کرد که به تصويب رسيد تا منابع لازم براي برگزاري انتخابات در داخل و خارج کشور فراهم شود.
وي افزود: امروز هيات وزيران بنا به پيشنهاد وزارت اقتصاد به رفع برخي سخت گيري‌ها براي صدور مجوز کسب و کار راي داد. برخي سخت گيري‌هاي غير لازم براي صدور مجوز و کسب و کار وجود داشت که اين موارد در مرحله اول در حوزه گردشگري شناسايي شد و هيات وزيران راي به سهل گيري براي صدور مجوز کسب و کار داد.
مطالبات «رئيس‌جمهور شهيد» از وزارت نفت چه بود؟
جواد اوجي وزير نفت، ضمن تشريح مطالبات آيت‌الله شهيد ابراهيم رئيسي از وزارت نفت، ادامه داد: در هفته‌هاي آينده آمادگي بهره‌برداري 23 پروژه کلان به ارزش 4.6 ميليارد دلار داريم. با اين افتتاح‌ها، 3 ميليون تن به ظرفيت توليد پتروشيمي‌ها افزوده مي‌شود. 460 کيلومتر خط انتقال فرآورده‌هاي نفتي را داريم.
بسياري از سدهاي کشور سرريز شده‌اند
علي سلاجقه رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره وضعيت سدهاي کشور گفت: بسياري از سدهاي کشور سرريز شده‌اند و پنج استان کشور در اين زمينه مشکل دارند که ان‌شاءالله اين مشکل هم حل شود.وي همچنين درباره آخرين وضعيت درياچه اروميه، گفت: وضعيت درياچه اروميه فعلا مناسب است. اما وقتي درجه حرارت افزايش پيدا کند، تبخير هم افزايش پيدا خواهد کرد. وي درباره تاثير افزايش بارش‌ها در وضعيت درياچه اروميه افزود: بله، افزايش بارش حتما تاثير داشته است.
مصوبات مهم هيات دولت براي دانشجويان سربازي نرفته
سيداحسان خاندوزي وزير امور اقتصادي و دارايي با اعلام اينکه بر اساس مصوبات دولت فضاي بازي براي ورود دانشجويان به بازار کار فراهم شد، توضيح داد: براي دانشجوياني که هنوز سربازي نرفتند و معافيت تحصيلي دارند مصوباتي داشتيم و  همه مجوزهاي کسب و کاري که منوط به پايان خدمت بود لغو شد و فضاي بازي براي ورود دانشجويان به بازار کار فراهم شد.
وي افزود: براي مجوزهاي راهنماي گردشگري نيز حداقل سن و سابقه حذف شد.
شهيد رئيسي الگوي جديدي در حکمراني اسلامي در ارتباط و تعامل با مردم ايجاد کرد
سيد محمود حسيني‌پور معاون پارلماني رياست جمهوري با بيان اينکه «آيت الله رئيسي الگوي جديدي در حکمراني اسلامي در ارتباط و تعامل با مردم ايجاد کردند»، اظهار کرد: مردم ما خاطرات خوبي را از شهيد رجايي در مردمي بودن داشتند اما عمر دولت رجايي 29 روز بود. آيت الله رئيسي طي 3 سال رياست جمهوري در مدل حکمراني مردمي‌سازي حل مسائل کشور سبک جديد را خلق کردند و ملت ايران با حضور در مراسم تشييع پيکر شهدا به ويژه رئيس جمهور محبوب اعلام کردند که از اين سبک مدل حکمراني مردمي بسيار خوشحال شدند؛ به نظر مي‌رسد که اين مدل حکمراني به عنوان مدل برتر مورد توجه روساي جمهور بعدي قرار خواهد گرفت.
روايت وزير دادگستري از آخرين توصيه‌هاي شهيد رئيسي
امين‌حسين رحيمي وزير دادگستري با بيان اينکه معيشت مردم براي رئيس‌جمهوري شهيد بسيار مهم بود، گفت: در آخرين جلسه‌اي که با شهيد رئيسي داشتيم، او تاکيد ويژه بر نظارت جدي روي بازار داشت و ما خود را متعهد به انجام اين امر مي‌دانيم.
وي افزود: واقعاً ما جدي‌تر از زمان شهيد رئيسي کارها را انجام مي‌دهيم چرا که تأکيد او براي ما پابرجاست و آقاي مخبر هم بر همين تأکيدات اشاره دارند و وظايف ما در حال انجام است.
رئيس‌جمهور بر حمايت از فعالان حوزه مجازي و آي تي تاکيد داشت
روح الله دهقاني فيروزآبادي معاون علمي رياست جمهوري با اشاره به اينکه 24 ساعت قبل از سانحه بالگرد رئيس جمهور، جلسه شوراي عالي فضاي مجازي برگزار شد که در آن جلسه من گزارشي از شرايط  فعالان و نخبگان فضاي مجازي به رئيس جمهوري ارايه کردم، ادامه داد: رئيس جمهوري بر ايجاد کارگروه ويژه اي براي کمک و حمايت از فعالين حوزه مجازي، برنامه نويسان و فعاليت حوزه آي تي تاکيد کردند که اميدوارم اين دستور را بتوانيم اجرايي کنيم.
با فروش اموال مازاد، خوابگاه متاهلي ساخته مي‌شود
محمدعلي زلفي گل وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري درباره ساخت خوابگاه متاهلي، گفت: براي خوابگاه‌هاي متاهلي دانشگاه‌ها بسيج شده و بر اساس مجوز دولت براي مولدسازي، دانشگاه‌ها اموال مازاد خود را در کميسيون مولدسازي مطرح کرده و به فروش مي‌رسانند و با بودجه آن، خوابگاه متاهلي مي‌سازند.
دستورات شهيد رئيسي به وزارت ارتباطات درباره فيبرنوري
عيسي زارع پور وزير ارتباطات درباره آخرين دستورهاي رئيس‌جمهور در حوزه وزارت ارتباطات، گفت: برنامه ما 4 ساله بوده و همه اقدامات فضايي، دولت هوشمند، اقتصاد ديجيتال، توسعه زيرساخت ارتباطاتي و پست بانک طبق زمان بندي جلو مي‌رود. برخي از کارها مثل فيبرنوري از جنس کارهاي عمراني است و ما کار 10 ساله را مي‌خواستيم سه ساله انجام دهيم. وعده ما پوشش 20 ميليون نفر در طرح فيبر نوري تا پايان دولت بود که با توجه به شرايط پيش‌آمده به اين عدد نمي‌رسيم ولي کار با شتاب دنبال مي‌شود.
در ادامه راه «رئيس‌جمهور شهيد» مصمم هستيم
انسيه خزعلي معاون امور زنان و خانواده رياست جمهوري درباره شرايط دولت پس از شهادت آيت‌الله سيد ابراهيم رئيسي گفت:  تلاش‌هاي‌مان بيشتر شده ، چون مي‌خواهيم راه «رئيس‌جمهور شهيد» را  بهتر ادامه دهيم‌. نبود رئيس‌جمهوري بسيار سخت است، اما ما مصمم هستيم.
موضوع کالابرگ الکترونيک در حال جمع‌بندي است
سيدصولت مرتضوي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينکه تداوم اجراي کالابرگ الکترونيکي يکي از سفارش‌هاي اکيد آقاي رئيسي بود، ادامه داد: در اين مدت يکي دو جلسه با حضور آقاي مخبر در اين باره برگزار شده است و در حال جمع بندي هستيم. به برخي مجوزها نياز است و اميدواريم در آينده نزديک جمع‌بندي و ابلاغ شود تا مرحله بعدي کالابرگ الکترونيک را اجرا کنيم.
کد مطلب: 216966
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *