۰
سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۹
«مردم سالاری» روند برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس را بررسی می‌کند

نقش اقلیت قدرتمند در تعیین رئیس مجلس

نمایندگان منتخب تازه وارد مجلس شورای اسلامی در دومین جلسه علنی خود درباره هیات رئیسه تصمیم گرفتند و رئیس، نواب رئیس، دبیران و ناظران را انتخاب کردند.
نقش اقلیت قدرتمند در تعیین رئیس مجلس

گروه سیاسی- سید مجید حسینی: نمایندگان منتخب تازه وارد مجلس شورای اسلامی در دومین جلسه علنی خود درباره هیات رئیسه تصمیم گرفتند و رئیس، نواب رئیس، دبیران و ناظران را انتخاب کردند.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،به نظر می‌رسد که در این انتخاب مستقلین و فراکسیون اقلیت تاثیر به سزایی در انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی داشتند و حتی برخی از آنها نیز به هیات رئیسه راه یافتند.
دومین جلسه علنی مجلس دوازدهم که به ریاست علاءالدین بروجردی، رئیس سنی مجلس برگزار شد، برگزاری انتخابات هیات رئیسه اجلاسیه اول دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دستورکار نمایندگان منتخب قرار گرفت.
در ابتدای این جلسه علاء‌الدین بروجردی در نطق پیش از دستور خود گفت: اکنون که با الطاف الهی مراسم باشکوه افتتاحیه مجلس دوازدهم برگزار شد، از طرف همه همکاران مراتب سپاس و قدردانی خویش را محضر شریف مقام معظم رهبری تقدیم می‌کنم. بی‌شک رهنمودهای ایشان نقشه راه چهار سال آینده مجلس را ترسیم کرده است و ما نمایندگان ملت بزرگ ایران همانطوری که روز گذشته با حضور در مرقد حضرت امام راحل با بنیانگذار انقلاب اسلامی میثاق بستیم امروز نیز با مقام معظم رهبری عهد می‌بندیم که رهنمودهای ایشان را به عنوان یک دستور ولایی سرلوحه کار خود قرار دهیم.
انتخاب هیات رئیس مجلس
درادامه از سوی دبیران، محمد باقر قالیباف از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، مجتبی ذوالنوری از حوزه انتخابیه قم، منوچهر متکی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به عنوان کاندیداهای ریاست دائم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه اول معرفی شدند.
پس از رای گیری، قالیباف با ۱۹۸ رای از مجموع ۲۸۷ رای ماخوذه رئیس مجلس دوازدهم در اجلاسیه اول شد و ذوالنوری ۶۰ رای و متکی ۵ رای کسب کردند. آرای باطله نیز ۲۴ رای بود.
بعد از اعلام ریاست قالیباف، تعدادی از منتخبان اطراف صندلی او جمع شده و به او تبریک گفتند؛ یکی از این افراد مجتبی ذوالنوری کاندیدای دیگر ریاست بود که با قالیباف روبوسی کرد و بعد تعدادی از منتخبان صلوات فرستادند.
در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی، عبدالرضا مصری، علی نیکزاد، حمید رسایی، موسی غضنفرآبادی، حمیدرضا حاجی بابایی به عنوان کاندیداهای نواب رئیسی در انتخابات هیأت رئیسه سال اول مجلس شورای اسلامی اعلام نامزدی کردند. پس از رای گیری حمیدرضا حاجی بابایی با ۱۷۵ رای نایب رئیس اول و علی نیکزاد با ۱۶۹ رای به عنوان نایب رئیس دوم اولین اجلاسیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.
اما یکی از کاندیداهای نایب رئیسی به نتایج اعتراض کرد که روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با عنایت به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و اعتراض یکی از کاندیداهای نایب رئیسی به نتیجه شمارش آراء، جلسه بازشماری با حضور کاندیدای معترض، نماینده مرکز حراست و نماینده اداره ‌کل هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
همچنین نمایندگان منتخب سه ناظر مجلس را انتخاب کردند که از میان 27 نامزد نمایندگان غلامرضا نوری قزلجه ۱۳۰رای، علیرضا سلیمی ۸۲ رای و سیدجلیل میرمحمدی ۶۱ رای از مجموع ۲۸۷ آرا را انتخاب کردند.
6 دبیر هیات رئیسه نیز از میان 27 نامزد دبیری مجلس انتخاب شدند که مجتبی بخشی‌پور ۱۲۰رای، احمد نادری ۱۱۲رای، روح‌الله متفکرآزاد ۱۰۱رای، مجتبی یوسفی ۹۸رای، محمد رشیدی ۹۷رای و اکبر رنجبرزاده ۹۵رای را کسب کردند و عضو هیات رئیسه مجلس شدند.
سوگند هیات رئیسه
روند رای‌گیری درباره انتخابات هیات رئیسه بالغ بر سه ساعت طول کشید. با پایان انتخابات و تعیین ترکیب ۱۲ نفره هیات رئیسه قالیباف برای پنجمین سال متوالی بر صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی تکیه زد و از منتخبان خواست درباره برگزاری جلسه در روز پنج‌شنبه جهت بررسی اعتبارنامه منتخبان رای خود را اعلام کنند.
پس از برگزاری انتخابات هیات رئیسه اجلاسیه اول مجلس دوازدهم، اعضای هیات رئیسه با حضور در مقابل جایگاه صحن علنی مجلس شورای اسلامی، سوگند یاد کردند.
نکته قابل توجه این بود که برای رای‌گیری ابتدا قالیباف به طور آزمایشی رای‌گیری به عمل آورد با این توضیح که دوستان بار اولشان است و رای‌گیری آزمایشی صورت می‌گیرد و سپس رای‌گیری مجدد انجام می‌شود به همین دلیل رای‌گیری استمزاجی دوبار انجام شد که بار اول به صورت آزمایشی و بار دوم به صورت قطعی و حساب شده بود.
درنهایت نمایندگان مجلس نیز با برگزاری جلسه علنی در روز پنجشنبه به منظور بررسی اعتبارنامه‌ها موافقت کردند.
گزارش شعب ۱۵ گانه درباره انتخابات اعضای هیأت رئیسه شعب و اعضای کمیسیون‌های «تحقیق» و «تدوین آئین نامه» نیز از سوی سخنوگیان هر شعبه قرائت شد.
هر شعبه یک رئیس، دو نائب‌رئیس، یک سخنگو و دو دبیر دارد که علاوه بر رسیدگی به اعتبارنامه‌ها،‌ وظیفه تعیین اعضای کمیسیون تحقیق، اعضای کمیسیون آیین‏‌نامه داخلی مجلس، بررسی و تشخیص صلاحیت نامزدهای عضویت در کمیسیون‌‏های تخصصی مجلس را عهده‌دار است.
کمیسیون تحقیق برای رسیدگی به اعتراضات به اعتبارنامه‌های رد شده تشکیل می‌شود؛ به موجب آیین نامه داخلی مجلس، اگر نظر شعبه رد اعتبارنامه باشد، از طریق هیات رئیسه مجلس به کمیسیون تحقیق ارجاع می‌شود تا پس از رسیدگی و ارایه گزارش، برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار گیرد.
اگر در این مرحله نیز اعتبارنامه منتخبی در کمیسیون تحقیق تائید نشود آن فرد می‌تواند از خود در صحن علنی مجلس دفاع کند و درنهایت نیز نظر این کمیسیون به رای گذاشته خواهد شد.
طبق ماده ۴۳ آیین نامه داخلی مجلس، هر شعبه باید یک نفر از اعضای خود را برای تشکیل کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس معین می‌کند؛ این کمیسیون علاوه بر انجام وظایف مقرر در آیین‌نامه، به بررسی طرح‌های مربوط به اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس نیز می‌پردازد.
اسامی روسای شعب 15 گانه بدین شرح است: رئیس شعبه ۱ولی الله بیاتی، رئیس شعبه 2 مالک شریعتی، رئیس شعبه 3 ابراهیم عزیزی، رئیس شعبه 4 غلامرضا تاجگردون، رئیس شعبه 5 علی اصغر باقرزاده، رئیس شعبه 6 جواد نیک بین، رئیس شعبه 7 حسینعلی شهریاری، رئیس شعبه 8 سیدمحمود نبویان، رئیس شعبه 9 نصرالله پژمانفر، رئیس شعبه 10 محمدرضا رضایی کوچی، رئیس شعبه 11 حسن قشقاوی، رئیس شعبه 12 غلامرضا نوری قزلجه، رئیس شعبه 13 هادی قوامی، رئیس شعبه 14 سید شمس الدین حسینی و رئیس شعبه 15 علیرضا منادی.
اعتراضی درباره اعتبارنامه‌ها نشده است
جلیل میرمحمدی عضو هیات رئیسه مجلس نیز گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس بعد از تشکیل شعب پانزده‌گانه و تعیین اعضای هیات رئیسه شعب، روند بررسی اعتبارنامه منتخبان در شعب شروع می‌شود.
وی افزود: اگر اعتراضی به اعتبارنامه‌ای وجود داشته باشد آن شعبه موظف به بررسی اعتراض است؛ این مهلت پایان وقت اداری فردا ۹ خرداد به پایان می‌رسد و اگر منتخبی به اعتبارنامه سایر منتخبان اعتراضی نداشته باشد، تمامی اعتبارنامه‌های منتخبان به تصویب می‌رسد.
عضو هیات رئیسه مجلس در عین حال گفت: در صورتی که کسی اعتراضی به اعتبارنامه منتخبی داشته باشد باید مستندات خود را به صورت مکتوب ارائه کند؛ تاکنون خبری مبنی بر اینکه اعتراضی به اعتبارنامه منتخبی مطرح شده باشد را نشنیده‌ام.
این عضو شعبه ششم مجلس گفت: ما در شعبه ششم اعتبارنامه منتخبان تهران را مورد بررسی قرار دادیم و هیچ اعتراضی به اعتبارنامه‌ها آنها مطرح نشد البته که ظرف سه روز مهلت اعتراض وجود دارد که این مدت از روز دوشنبه شروع شده و ظهر فردا چهارشنبه به پایان می‌رسد.

اولین جلسه هیات رئیسه
روح‌الله متفکرآزاد عضو هیات رئیسه مجلس به ایسنا اظهار کرد: اولین جلسه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بعد از پایان صحن علنی برگزار شد و جایگاه و صندلی‌های دبیران مشخص شد که بنده به عنوان دبیر اول تعیین شدم.
این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که براساس جلسه هیات رئیسه امروز، آقای سلیمی به عنوان سخنگوی هیات رئیسه تعیین شد.
کد مطلب: 216901
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *