۰
دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۹
مکرون به برلين رفته است

وحشت از آينده اروپا

معادلات روابط بين الملل با سرعت سرسآم آوري در حال جابه جايي است؛ جايگاه اروپا در اين شرايط به شدت متزلزل شده است. 
وحشت از آينده اروپا
گروه بين الملل - هديه گل محمدي: معادلات روابط بين الملل با سرعت سرسآم آوري در حال جابه جايي است؛ جايگاه اروپا در اين شرايط به شدت متزلزل شده است. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،شبکه فرانس 24 سفر «امانوئل مکرون» به آلمان را اولين ديدار رسمي از سوي يک رئيس‌جمهوري فرانسوي به اين کشور در ربع قرن گذشته توصيف کرد و نوشت: مکرون در اين سفر نادر خواستار دفاع از دموکراسي در مقابل ناسيوناليسم در آستانه انتخابات آتي پارلمان اروپا شد.
اين رسانه فرانسوي افزود: جشنواره دموکراسي در برلين اولين محل توقف مکرون در اين سفر بود و وي در آنجا نسبت به «شيفتگي به اقتدارگرايي» که در آلمان و فرانسه به عنوان دو کشور بزرگ اتحاديه اروپا رو به افزايش است، هشدار داد.
رئيس جمهوري فرانسه در کنفرانس خبري مشترک با فرانک والتر اشتاين ماير رئيس جمهوري آلمان، گفت: ما اغلب فراموش مي‌کنيم که دفاع از دموکراسي يک مبارزه است.
وي با اشاره به تصميم گيري‌ها درباره همه گيري کرونا و يا حمله روسيه به اوکراين گفت: اگر در سال‌هاي اخير احزاب ناسيوناليست در اروپا قدرت داشتند تاريخ به اين شکل نبود.
اشتاين ماير در تاييد اظهارات مکرون گفت: ما به ائتلافي از دموکرات‌ها در اروپا نياز داريم. رئيس جمهوري آلمان افزود: مکرون بدرستي اشاره کرد که اوضاع کنوني انتخابات اروپا متفاوت از انتخابات قبلي است و اتفاقات زيادي رخ داده است.
فرانس 24 افزود: سفر مکرون به آلمان دو هفته قبل از انتخابات اتحاديه اروپا انجام مي‌شود که نظرسنجي‌ها حکايت از آن دارد که اين انتخابات شرمساري بزرگي براي مکرون خواهد بود به ويژه اين که ائتلاف ميانه روي وي در نظرسنجي‌ها از راست افراطي فرانسه عقب است.
ائتلاف مکرون حتي ممکن است براي دستيابي به رتبه سوم با چالش مواجه شود.
در آلمان نيز نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند که سه حزب ائتلاف تحت امر اولاف شولتس صدر اعظم اين کشور از حزب راست افراطي آلترنانتيو براي آلمان (AfD) عقب است هر چند اين حزب مهاجرت ستيز با مجموعه اي از رسوايي‌ها نيز مواجه است.
مکرون در اين کنفرانس خبري گفت قصد دارد از چهره حزب راست افراطي فرانسه موسوم به «تجمع ملي» «نقاب بردارد» و هيچ چيز در لفاظي‌هاي آنها معتبر نيست.
وي گفت: بر خلاف بسياري، به اين ايده که تجمع ملي يک حزب است عادت نمي‌کند. بنابراين وقتي که تجمع ملي در نظرسنجي‌ها پيشتاز است اين حزب و ايده‌هايش را تهديدي براي اروپا مي‌داند.
مکرون ماه گذشته در يک سخنراني مهم پيرامون سياست خارجي، مدعي تهديدات اروپا در پي حمله روسيه به اوکراين در سال 2022 شد و گفت: اروپاي ما امروز فاني است و مي‌تواند بميرد. اروپاي ما ممکن است بميرد و اين فقط به انتخاب‌هاي ما بستگي دارد.
رئيس جمهوري فرانسه با تشديد هشدارهاي خود در برلين، به اروپايي‌ها گفت: «به حزبي که ما از آن حمايت مي‌کنيم و حزبي که از اروپا دفاع مي‌کند رأي بدهيد».
فرانس 24 نوشت: سفر سه روزه مکرون به آلمان به غير از مطالبات مشترک دو کشور درباره انتخابات اروپا، شامل تاکيد بر اهميت تاريخي روابط دو کشور اصلي اتحاديه اروپا نيز هست.
مخالفت مکرون با خودداري از اعزام نيرو به اوکراين واکنش تند شولتس را برانگيخت و آلمان اعلام کرد چنين برنامه اي ندارد. برلين همچنين تمايلي به اشتياق مکرون به خودمختاري راهبردي اروپا با وابستگي کمتر به آمريکا ندارد.
مکرون در اين سفر تلاش کرد از اختلافات با آلمان سخني نگويد و در مقابل به همکاري با آلمان به عنوان مساله کليدي، توافق دو کشور بر سر تحريم روسيه به دليل جنگ اوکراين و تلاش‌ها براي کمک به رشد اقتصادي اروپا و نوآوري بعد از دوران کرونا اشاره کرد.
با وجودي که مکرون به طور مکرر به برلين سفر مي‌کند اما اين اولين ديدار رسمي او از اين کشور در 24 سال گذشته است. آخرين بار ژاک شيراک رئيس جمهوري پيشين فرانسه در سال 2000 به آلمان سفر کرده بود. سفر اخير مکرون همچنين ششمين سفر بعداز ديدار رسمي شارل دوگل از آلمان در سال 1962 در دوران پس از جنگ دو کشور محسوب مي‌شود.
کد مطلب: 216842
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *