۰
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
سخنگوی وزارت امورخارجه بر رفتار متقابل ايران با طرف غربی تاکيد کرد

ادامه همکاری ايران با آژانس بين‌‌المللی انرژی اتمی

احتمال انجام مذاکرات رفع تحريم در نيويورک وجود دارد
نشست هفتگي سخنگوي وزارت امورخارجه ديروز (دوشنبه) برگزار شد. روند مبادله زندانيان بين ايران و آمريکا، آزادسازي پول‌هاي بلوکه شده ايران،برنامه ايران در مجمع عمومي سازمان ملل،تخليه گروه‌هاي تروريستي از مرز عراق با ايران سوالات اصلي خبرنگاران در طول 80 دقيقه نشست خبري از «ناصرکنعاني» بود.
ادامه همکاری ايران با آژانس بين‌‌المللی انرژی اتمی
گروه ديپلماسي - علي ودايع: نشست هفتگي سخنگوي وزارت امورخارجه ديروز (دوشنبه) برگزار شد. روند مبادله زندانيان بين ايران و آمريکا، آزادسازي پول‌هاي بلوکه شده ايران،برنامه ايران در مجمع عمومي سازمان ملل،تخليه گروه‌هاي تروريستي از مرز عراق با ايران سوالات اصلي خبرنگاران در طول 80 دقيقه نشست خبري از «ناصرکنعاني» بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،سخنگوي دستگاه ديپلماسي که با تيپ ربيع الاولي به جمع خبرنگاران آمده بود؛ فرا رسيدن 27 شهريورماه روز ملي شعر و ادب فارسي و روز استاد شهريار را گرامي داشت.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص اخبار منتشر شده در مورد برگزاري نشست‌هايي در حاشيه مجمع عمومي براي مذاکرات رفع تحريم‌ها با توجه به سفر شب گذشته هيات ايراني به نيويورک گفت: آقاي رئيس‌جمهور شب گذشته به همراه هيأتي عالي رتبه براي شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل عازم نيويورک شدند و اين سفر فرصت بسيار خوبي براي انجام ديدارها و گفت‌وگوهاست. در اين سفر علاوه بر سخنراني رئيس‌جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل، ايشان ديدارهاي دوجانبه‌اي را نيز با تعدادي از همتايان خود از ديگر کشورها خواهند داشت و در برخي از نشست‌هاي جانبي نيز حضور خواهند يافت.
اين ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران با بيان اين‌که تهران، مسير رفع تحريم‌ها را در چارچوب گفت‌وگوهاي ديپلماتيک دنبال کرده و به مسير مذاکره و ديپلماتيک پايبند بوده است، گفت: چنانچه در مسير ديپلماتيک، روزنه‌اي براي رفع تحريم‌هاي ظالمانه و بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها از جمله آمريکا به برجام باشد، از اين روزنه‌ها استفاده خواهيم کرد و در همين چارچوب امکان انجام گفت‌وگوها و مذاکرات با واسطه در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل وجود دارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سوالي مبني براين که «آقاي اميرعبداللهيان چندين بار از ابتکار سلطان عمان در ارتباط با مذاکرات لغو تحريم‌ها صحبت کرده‌اند. اين ايده در چه چارچوبي است و پيشتر هم شاهد بوديم که برخي از کشورهاي حاشيه خليج فارس و منطقه مدعي شده بودند که بايد در مذاکرات هسته‌اي و لغو تحريم‌ها به صورت مستقيم مشارکت کنند. آيا ما قبول کرده‌ايم که مثلاً کشوري چون عمان به عنوان يکي کشورهاي منطقه و يکي از اعضاي شوراي همکاري خليج فارس وارد مذاکرات برجام شود، گفت: ايران بارها اعلام کرده از ابتکارات توأم با حسن‌نيت برخي کشورها به ويژه کشورهاي منطقه که علاقه‌مند هستند براي پيشبرد روند سياسي و  زمينه‌سازي و کمک براي شکل‌گيري توافق و بازگشت همه طرف‌ها به برجام تلاش کنند، استقبال مي‌کند.
کنعاني با بيان اين‌که يکي از اين ايده‌ها، ايده سلطان عمان بوده و ايران از ابتکار سلطان عمان حمايت کرده و نشست و گفت‌وگوهايي انجام شده است، گفت: اين به معناي ورود طرف‌هاي جديد به مباحث محتوايي يا شراکت طرف‌هاي جديد در برجام نيست. برجام طرف‌هاي مشخصي دارد و طرف‌هاي مذاکره هم مشخص هستند و قرار نيست تغيير جديدي صورت بگيرد. ما همواره اعلام کرديم از ابتکار مبتني بر حسن‌نيت کشورها از جمله کشورهاي منطقه و دوست حمايت مي‌کنيم.
تاييد تخليه مقرهاي تروريستي در مرز ايران-عراق
کنعاني در پاسخ به سوالي در مورد ميزان اجراي توافق‌نامه امنيتي بين ايران و عراق گفت: بسياري ازمفاد توافق نامه امنيتي بين 2 کشور انجام شده است و اين موضوع با جديت از سوي دولت عراق دنبال مي‌شود .
کنعاني با بيان اين‌که برخي از مقرهاي تروريستي تخليه شده و تروريست‌ها به مکان‌هاي ديگر به دور از مرزهاي مشترک ايران و عراق منتقل شده‌اند، گفت: گام‌هاي ديگري نيز در حال انجام است و دولت عراق با جديت اعلام کرده که بعد توافق پايبند است و تعهدات خود را انجام مي‌دهد. اميدواريم دولت عراق اين روند را به صورت کامل در موعد مقرر انجام دهد. ايران به تامين امنيت خود اهتمام جدي دارد و در اين زمينه مماشات و سهل‌انگاري نمي‌کند.ما خواهان بهترين روابط با عراق  هستيم و تامين امنيت مرزهاي مشترک براي ما يک اولويت اساسي است. موعد اجراي اين توافق فردا به اتمام مي‌رسد و ما بعد از پايان موعد مشخص شده، روند اجراي اين توافق را بررسي مي‌کنيم تا اطمينان حاصل کنيم که عراق به تعهدات خود در اين زمينه کامل عمل کرده است.
 امکان ايران در بحث فروش تسليحاتي و روابط نظامي
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با بيان تهران در بحث فروش تسليحاتي و روابط نظامي با تحريم‌هاي سازمان ملل مواجه نيست بلکه يک سري محدوديت‌ها را در چارچوب برجام مبتني بر توافق انجام شده پذيرفته بود، ادامه داد: آن محدوديت‌ها مبتني بر مفاد برجام بايد 18 اکتبر سال جاري برداشته شود. البته يک سري محدوديت‌هايي نيز در اين ارتباط از سوي اتحاديه اروپا در چارچوب خود اين اتحاديه در نظر گرفته شده بود. بعد از 18 اکتبر محدوديت‌هاي اعمال شده در برجام در اين ارتباط به صورت اتوماتيک برداشته مي‌شود.ما براي محدوديت‌هايي که اتحاديه اروپا اعمال کرده ارزشي قائل نيستيم و از تاريخ ياد شده محدوديت‌ها برداشته مي‌شود و ايران بر اساس حقوق بين‌الملل مي‌تواند با هر کشوري که علاقمند است با ايران در اين زمينه همکاري کند، تعامل کند .
رفتار متناسب ايران با طرف‌هاي غربي
او با اشاره به بيانيه هفته گذشته اتحاديه اروپا و سه کشور اروپايي در اين زمينه گفت: آنچه که اتحاديه اروپا در اين زمينه اعلام کرده ارزش قانوني و بين‌المللي ندارد و جمهوري اسلامي ايران بر مبناي قوانين بين‌المللي در چارچوب منافع خود با کشورهاي دوست در اين زمينه تعامل مي‌کند.
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در ادامه پاسخ به اين سوال تاکيد کرد: ما بارها اعلام کرده‌ايم که به هر گونه اقدام مثبتي از سوي طرف‌هاي مختلف پاسخ مثبت مي‌دهيم و به هر گونه اقدام غيرسازنده‌اي نيز به صورت مناسب جواب مي‌دهيم و ما اين موضوع را در تعامل با اروپا نيز در نظر مي‌گيريم.
تلاش ايران براي حل اختلافات ترکيه و سوريه
سخنگوي دستگاه ديپلماسي ايران در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در ارتباط با صحبت‌هاي اخير وزير امور خارجه در مصاحبه با روزنامه «الوفاق» مبني بر اين‌که ايران براي خروج نيروهاي نظامي ترکيه از سوريه طرحي ارائه کرده، گفت: حل اختلافات و مشکلات ميان 2 کشور سوريه و ترکيه همواره مدنظر ايران بوده و تهران معتقد است که اختلافات بين اين 2 کشور مي‌بايست در چهارچوب روند سياسي حل و فصل شود.
وي  ادامه داد: ايران در راستاي کمک به حل اين اختلافات تلاش مي‌کند تا به نوعي زمينه براي از سرگيري روابط ترکيه و سوريه نيز فراهم شود.
سخنگوي وزارت خارجه ايران افزود: ما به نگراني‌هاي امنيتي سوريه و ترکيه توجه داريم و معتقديم که رفع آن‌ها بايد در چارچوب گفت‌وگوي سياسي و امنيتي انجام شود و ايران از چنين روندي استقبال مي‌کند.
در همين چارچوب در جريان ديدارهاي جداگانه‌اي که با مقامات ترکيه و سوريه داشته‌ايم، ايده‌هايي را مطرح کرده‌ايم و اين روند را تا رسيدن به نقطه مطلوب ادامه مي‌دهيم.
تاکيد ايران بر ادامه همکاري با آژانس
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با تاکيد بر اين‌که اقدام اخير ايران در مورد تعدادي از بازرسان آژانس بين‌‌المللي انرژي اتمي در واکنش به صدور بيانيه غيرضروري سه کشور اروپايي و آمريکا در جلسه اخير شوراي حکام  عليه ايران انجام شده، گفت: اين کشورها با ناديده گرفتن همکاري‌هاي خوب و روند رو به پيشرفت تعاملات ايران و آژانس چنين بيانيه‌اي را صادر کردند.  کنعاني در بخشي ديگر از صحبت‌هاي خود در اين زمينه گفت: همکاري‌هاي سازنده ايران و آژانس در چارچوب توافق شده ادامه پيدا مي‌کند و ايران به دنبال محدود کردن همکاري‌هاي خود با آژانس نيست و  برهمين اساس امکان تعامل براساس مسائل پادماني وجود دارد.
اروپا را از مناسبات دوجانبه خود هيچگاه حذف نکردهايم
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد مناسبات خارجي ايران در دولت سيزدهم و اين که به نظر مي‌رسد در اين مناسبات تعامل با برخي از کشورهاي اروپايي کم رنگ شده، گفت: روابط دوجانبه يک مسير دوطرفه است. ايران براي توسعه مناسبات با کشورهاي مختلف محدوديتي قائل نيست و ما اروپا را از مناسبات دوجانبه خود هيچ‌گاه حذف نکرده‌ايم. روابط خارجي ما در چارچوب احترام متقابل و منافع مشترک با همه کشورهايي که علاقه‌مند هستند با ايران در اين چارچوب رابطه و تعامل داشته باشند ادامه خواهد يافت.
کنعاني تاکيد کرد: اگر اروپا به اين دو اصل مورد اشاره توجه کند و به آن احترام بگذارد، تهران براي گسترش روابط با اروپا هيچ محدوديتي در حوزه‌هاي مختلف به ويژه در حوزه‌هاي همکاري‌هاي تجاري و اقتصادي قائل نيست.  او در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينکه با توجه به بهبود روابط ايران و عربستان آيا امکان دارد که مذاکراتي بين دو کشور براي ساخت حرم در بقيع انجام شود، اظهار کرد: موضوعات زيادي براي گفت‌وگو با عربستان در سطوح مختلف دوجانبه داريم و براساس نقشه‌راه تعريف شده، روابط دو کشور در حوزه‌هاي مورد علاقه ادامه خواهد يافت.
کد مطلب: 203050
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *