۰
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
گروسی خبر داد

اخراج برخی بازرسان آژانس از ايران

مديرکل آژانس بين‌‌الملليي انرژي اتمي با صدور بيانيه‌اي رسمي اعلام کرد: ايران رسما به ما از تصميم خود براي لغو مجوز فعاليت چند نفر از با تجربه ترين بازرسان آژانس که براي راستي آزمايي فعاليت‌هاي اين کشور ذيل توافقنامه پادمان‌هاي منع گسترش سلاح‌هاي اتمي تعيين شده بودند، خبر داد.
اخراج برخی بازرسان آژانس از ايران
گروه ديپلماسي: مديرکل آژانس بين‌‌المللي انرژي اتمي با صدور بيانيه‌اي رسمي اعلام کرد: ايران رسما به ما از تصميم خود براي لغو مجوز فعاليت چند نفر از با تجربه ترين بازرسان آژانس که براي راستي آزمايي فعاليت‌هاي اين کشور ذيل توافقنامه پادمان‌هاي منع گسترش سلاح‌هاي اتمي تعيين شده بودند، خبر داد.
به گزارش سايت رسمي آژانس بين‌‌الملليي انرژي اتمي، رافائل گروسي در اين بيانيه از ايران خواسته است تا در تصميم خود تجديد نظر کندو به آنچه وي مسير همکاري‌هاي ايران با آژانس دانسته، بازگردد.
در بيانيه گروسي آمده است:  اين تصميم جديد ايران بدنبال اقدام اخير اين کشور مبني بر لغو مجوز تعدادي ديگري از بازرسان باتجربه آژانس اتخاذ شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در اين بيانه امده است: اين بازرسان جزو باتجربه ترين بازرسان آژانس هستند و دانش منحصر بفرد در زمينه فناوري غني سازي (اورانيوم) دارند. اين افراد فعاليت‌هاي راستي آزمايي اساسي در تاسيسات غني سازي ايران که تحت نظر پادمان‌هاي آژانس هستند، انجام داده‌اند.
براساس اين بيانيه، ايران با اقدام خود عملا حدود يک سوم از گروه باتجربه‌ترين بازرسان آژانس در اين کشور را از فعاليت بازداشته است.
گروسي در بيانيه خود آورده است: اين اقدام ايران را قويا محکوم مي‌کنم ... و اين کار ايران، فعاليت‌هاي آژانس در زمينه راستي آزمايي را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
مديرکل آژانس در بيانيه خود از ايران درخواست کرده تا در تصميم اخير خود تجديد نظر کند و به آنچه وي مسير همکاري ايران با آژانس دانسته، بازگردد.
 وي همچنين در بيانيه خود آورده است: از عالي ترين مقامات ايران مي‌خواهم تا در اولين فرصت ممکن با من در تماس باشند تا اين مسير اصلاح  شود.
گروسي مدعي شده است که اين تصميم ايران گام ديگري در جهت اشتباه است و ضربه‌اي غيرضروري به روابط تيره‌شده بين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ايران در اجراي توافقنامه پادمان NPT است. مديرکل آژانس در بيانيه خود آورده است که بدون همکاري موثر از سوي ايران، اعتماد کافي وجود نخواهد داشت و آژانس در موقعيتي نخواهد بود که بتواند به طور موثر فعاليت راستي‌آزمايي خود را در ايران انجام دهد و تضمين‌هاي معتبري ارائه دهد که مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي در ايران براي اهداف صلح‌آميز هستند.
مديرکل آژانس در بيانيه خود اضافه کرده است: تجربه به ما نشان مي‌دهد که متوقف کردن فعاليت بازرسان آژانس بر روند فعاليت‌هاي ما اثر مي‌گذارد و  رسم کار مشارکتي نيست.
«پيتر استانو» سخنگوي سياست خارجي اتحاديه اروپا «ايران را به بازنگري بدون تاخير در تصميم‌اش درمورد لغو انتصاب بازرسان آژانس بين‌‌الملليي انرژي اتمي» فراخواند.
اتحاديه اروپا تاکيد کرد که نسبت به گزارش روز شنبه مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مورد تصميم ايران در لغو انتصاب بازرسان متخصص آژانس براي نظارت بر برنامه هسته‌اي اين کشور بسيار نگران است.
اين اتحاديه همچنين خاطرنشان کرد: مساله‌اي که به‌طور ويژه نگران‌کننده است تاثير مستقيم و شديد اين تصميم بر قدرت آژانس در انجام فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي است که نظارت بر برجام را نيز شامل مي‌شود.
واکنش تهران
سخنگوي وزارت امورخارجه اقدام اخير ايران بر اساس حقوق حاکميتي مصرح در ماده 9 موافقتنامه جامع پادمان بين ايران و آژانس صورت گرفته است. «ناصر کنعاني» در واکنش به بيانيه «رافائل گروسي» مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر اقدام جمهوري اسلامي ايران در لغو انتصاب چند بازرس با تجربه آژانس، گفت: متأسفانه سه کشور اروپايي و آمريکا به‌رغم تعامل مثبت، سازنده و مستمر جمهوري اسلامي با آژانس، با زياده‌خواهي و با هدف تخريب فضاي همکاري ايران و آژانس، از فضاي شوراي حکام براي مقاصد سياسي خود سوءاستفاده کردند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: ايران پيش‌تر نسبت به عواقب اين گونه سوءاستفاده‌هاي سياسي از جمله تلاش براي سياسي کردن فضاي آژانس هشدار لازم را داده بود. وي تأکيد کرد: اقدام اخير ايران بر اساس حقوق حاکميتي مصرح در ماده 9 موافقتنامه جامع پادمان بين ايران و آژانس (INFCIRC 214) صورت گرفته است و جمهوري اسلامي ايران انتظار دارد که کشورهاي غربي از سياست سوءاستفاده از سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خودداري کرده و اجازه دهند که اين سازمان‌ها فعاليت‌هاي حرفه‌اي و بي‌طرفانه خود را به دور از فشارهاي سياسي انجام دهند.  کنعاني گفت: البته جمهوري اسلامي ايران با تأکيد بر ضرورت بي‌طرفي آژانس، به همکاري‌هاي مثبت خود در چارچوب توافقات انجام شده، ادامه خواهد داد.
کد مطلب: 202985
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *