; ?>; ?> آمادگی ايران برای سناريوهای مختلف برجامی - مردم سالاری آنلاين
۰
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۵
سخنگوی وزارت امورخارجه تاکيد کرد

آمادگی ايران برای سناريوهای مختلف برجامی

نشست هفتگي «ناصر کنعاني» سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ظهر ديروز(دوشنبه) برگزار شد.
آمادگی ايران برای سناريوهای مختلف برجامی
گروه ديپلماسي - علي ودايع: نشست هفتگي «ناصر کنعاني» سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ظهر ديروز(دوشنبه) برگزار شد. ديپلمات ارشد کشورمان در واکنش به اخبار منتشرشده به نقل از وزير امور خارجه مبني بر وجود سندي به نام «سند سپتامبر» ميان ايران و آمريکا در مورد مذاکرات احياي برجام گفت: سند سپتامبر، سند جديدي به شمار نمي‌رود و همان روند مذاکرات ايران و 1+4 است.  به گزارش مردم سالاری آنلاین ،آخرين پيش‌نويس مذاکرات برجامي در چارچوب برجام در سپتامبر 2022 ميلادي و يا همان شهريور ماه 1401 آماده جمع‌بندي و بازگشت تمام طرف‌ها به برجام بود. آمريکا و شرکاي اروپايي در يک محاسبه غلط و با نگاه به اغتشاشات ايران و سرمايه‌گذاري بر اين اغتشاشات و نيم‌نگاهي به تحولات اوکراين با وقت‌سوزي و از بين بردن فرصت، از نهايي‌کردن مذاکرات سر باز زدند و يک بار ديگر نشان دادند که از اراده لازم براي بازگشت  تمام طرف‌ها به توافق برخوردار نيستند.وي تاکيد کرد: صحبت‌هاي وزير امور خارجه در مصاحبه انجام شده، روشن است و صحبت‌هاي ايشان ناظر بر آن چيزي است که اشاره کردم. حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران درباره مذاکرات احياي برجام به روزنامه اطلاعات گفته بود که  گفت‌وگو‌هاي ما به مقدار زيادي با طرف‌هاي مقابل برجامي انجام شده و روي کاغذ آمده است و سندي معروف به «سند سپتامبر» بين ما و طرف‌هاي مقابل آماده است. صرف نظر از اينکه تحولاتي تأثير گذاشت و توافق ما را به تعويق انداختند.
واکنش به ادعاي نيويورکتايمز درباره بازداشت تبعه سوئدي در ايران
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشي درباره ادعاي نيويورک‌تايمز مبني بر اينکه «ايران يک مقام سوئدي اتحاديه اروپا را براي بيش از 500 روز است که بازداشت کرده» گفت: من اطلاعي در ارتباط با ادعاي منتشر شده ندارم.
نيويورک تايمز در گزارشي مدعي شده که يک شهروند سوئدي که براي اتحاديه اروپا کار مي‌کرد بيش از 500 روز در ايران زنداني است. طبق اين گزارش، اين بازداشت بيش از يک سال از سوي مقامات سوئد و اتحاديه اروپا مخفي نگه داشته شده است.
اين روزنامه آمريکايي در گزارش خود از هويت فردي که در ايران بازداشت است پرده برداشت و نوشت: «يوهان فلودروس، 33 ساله اهل سوئد، چندين سمت در موسسات مرتبط با اتحاديه اروپا داشت… او حتي در کارزار تبليغاتي براي جذب جوانان سوئدي به مشاغل اتحاديه اروپا حضور داشت.»
آخرين وضعيت مذاکرات
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه «با توجه به نزديک‌شدن ماه اکتبر و اينکه بر اساس برجام در بحث توافق برجام بايد يک سري تحريم‌ها عليه ايران برداشته شود ولي به نظر مي‌رسد که برخي از کشورهاي اروپايي اعلام کردند که از اجراي اين بند از توافق برجام خودداري خواهند کرد و از لغو اين تحريم‌ها امتناع مي‌کنند و واکنش ايران به اين موضوع چيست» گفت: ما به استقبال اقدامات و رخدادهايي که ممکن است شاهد آن باشيم نخواهيم رفت. ايران همه سناريوهاي موجود در ارتباط با موضوع برجام و جزئيات آن را مد نظر قرار داده و در هر بازه زماني متناسب با اقدام طرف مقابل رفتار کرده و اقدام مناسب را انجام داده و در ادامه در صورت لزوم خواهد داد. کنعاني گفت: ما بايد منتظر آن زمان باشيم و رفتار طرف‌هاي مقابل را ببينيم. البته اين به اين معنا نيست که ايران پيش‌بيني ندارد و برنامه‌ريزي لازم را ندارد.
ايران معطل مذاکرات نميماند
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در مورد ادعاي برخي از رسانه‌هاي غربي مبني بر اينکه مقامات کنوني کاخ سفيد در چارچوب يک توافق محرمانه با کاهش تحريم‌هاي نفتي ايران موافقت کرده‌اند، گفت: بعضا اظهارات رسانه‌اي ممکن است با اهداف مختلفي مطرح شود. جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام کرده که علاوه بر پايبندي به مسير ديپلماتيک براي رفع تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران، معطل روند مذاکرات برجامي نمي‌ماند و بي‌اثر کردن تحريم‌هاي ظالمانه را با جديت دنبال خواهد کرد و در عمل هم اين را نشان داده که اين موضوع را با جديت دنبال مي‌کند و منتظر احيانا برجام يا احيانا نگاه دولت آمريکا درباره روابط تجاري ايران با ديگر کشورها نمي‌ماند. وي با بيان اين که «ما در عمل نشان داده‌ايم که براي احقاق حقوق ملت ايران، از همه روش‌هاي قانوني مبتني بر قوانين و مقررات بين‌المللي استفاده مي‌کنيم» خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران در روند توسعه مناسبات خارجي خود و حفظ جايگاه خودش در بازارهاي انرژي دنيا از ظرفيت‌هاي موجود استفاده کرده است. دولت‌هاي زيادي در دنيا علاقه‌مند به گسترش همکاري‌ها به ويژه معادلات نفتي با ايران هستند. روابط ايران با کشورهاي دوست ادامه دارد و ما توانسته‌ايم به‌رغم تحريم‌هاي ظالمانه، هم نفت خود را به بازارهاي جهاني صادر کنيم و همچنين جايگاه خودمان را در بازار جهاني انرژي تا نسبت قابل توجهي حفظ کنيم. اين ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران با تاکيد بر اين که البته اين بدان معنا نيست که از ناحيه تحريم‌هاي غيرقانوني و ظالمانه تحت فشار نيستيم، تصريح کرد: تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران محدوديت‌هايي براي ايران و شرکاي ايران ايجاد کرده است ولي هم‌ ايران نشان داده که  به تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا محدود نخواهد ماند و براي حفظ مناسبات تجاري و اقتصادي خود تلاش خواهد کرد، هم بسياري از شرکاي تجاري و نفتي ايران نشان دادند که به رغم تحريم‌هاي ظالمانه به اصل توسعه مناسبات با ايران علاقه‌مند هستند و به روابط خود با تهران  ادامه خواهند داد. کنعاني تاکيد کرد: ايران مسير رفع تحريم‌هاي ظالمانه و بي‌اثر کردن تحريم‌ها را توامان ادامه خواهد داد.
برنامه رئيسي براي حضور در سازمان ملل
کنعاني درباره حضور ايران در نشست سپتامبر مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک و اين‌که برنامه‌هاي وزير امور خارجه در حاشيه اين نشست چيست گفت: در نشست عمومي  مجمع سازمان ملل وزير امور خارجه شرکت مي‌کند. اصل عمومي ما بر مشارکت سطح عالي «سطح رئيس جمهور» در اين نشست است و در مورد اين موضوع در بازه زماني مناسب خود اطلاع‌رساني مي‌شود. جمهوري اسلامي ايران هيچ‌گاه در استفاده از ظرفيت‌هاي بين‌المللي کوتاهي نکرده است و در نشست آتي مجمع عمومي سازمان ملل هم مشارکت خواهيم داشت و در بازه زماني نزديک به برگزاري اين نشست در اين ارتباط اطلاع‌رساني بيشتري انجام مي‌شود.
مذاکرات محرمانه بخشي از ذات ديپلماسي
سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه وزير خارجه اخيرا در نشست مطبوعاتي خود در لبنان تاکيد کردند که «ما مذاکرات محرمانه و غير محرمانه‌اي با برخي از کشورهاي همسايه و منطقه داريم»، گفت: مذاکرات محرمانه بخشي از ذات ديپلماسي است و طبيعتا در ارتباط با برخي از کشورها در منطقه ما موضوعاتي را در چهارچوب‌هاي تعريف شده در حال پيگيري هستيم و ما نتايج آن را در بازه زماني مناسب اعلام مي‌کنيم. انجام اين مذاکرات يک امر طبيعي است و در چهارچوب کارويژه‌هاي سياست خارجي و وزارت خارجه است.
امکان شکلگيري نشست
بين ايران، ترکيه و عربستان
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينکه وزير خارجه روز گذشته در نشست مطبوعاتي با «هاکان فيدان» وزير خارجه ترکيه اعلام کرد که «ما به دنبال برگزاري نشست سه‌جانبه ايران، ترکيه و عربستان هستيم»، تصريح کرد: ما رايزني و گفت‌وگوهاي خود را با کشورهاي منطقه در قالب مذاکرات دوجانبه و همچنين چند جانبه به پيش مي‌بريم. تشکيل نشست‌هاي چند جانبه فرصت خوبي است که به تقويت مناسبات بين کشورها کمک مي‌کند. در همين رابطه ابتکارات مختلفي مطرح است و جمهوري اسلامي ايران و با نگاه به شرايط منطقه اين ابتکارات را مورد بررسي قرار مي‌دهد و از آن استقبال مي‌کند. در همين چهارچوب امکان شکل‌گيري چهارچوب‌هاي چندجانبه بين اين سه کشور در راستاي همگرايي منطقه‌اي و حل و فصل برخي از مسائل موجود در منطقه وجود دارد. در رايزني‌ها با کشورهاي مختلف اينگونه ايده‌ها مطرح مي‌شود و تحقق آنها نيازمند بازه زماني است و بايد روند اين مسائل طي شود که شاهد نتايج آن باشيم.
اميدواري به گرهگشايي از انسدادسياسي لبنان
کنعاني همچنين در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با موضوع انتخاب رئيس‌جمهور در لبنان و تشکيل دولت در اين کشور و رايزني‌هاي وزير خارجه در اين ارتباط در جريان سفر اخيرش به بيروت تصريح کرد: انتخاب رئيس‌جمهور لبنان و تشکيل دولت در اين کشور براي ما يک موضوع مهم و اساسي است. لبنان کشور مهمي است و همان‌طور که آقاي اميرعبداللهيان در نشست مطبوعاتي‌شان در بيروت تاکيد کردند، لبنان قلب منطقه غرب آسياست و ثبات و بي‌ثباتي در اين کشور بر روي کل منطقه اثرگذار است.
کد مطلب: 202250
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *