۰
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۹

ترور هنری

علی ودایع
آندری کارلوف در هنری ترین مکان پایتخت ترکیه ترور شده است. سفیر روسیه در روزی مرگ را مزه کرد که امیدوار بود بتواند موفقیت مذاکرات سه جانبه مسکو،تهران و آنکارا را در شب کریسمس جشن بگیرد.
ترور هنری
آندری کارلوف در هنری ترین مکان پایتخت ترکیه ترور شده است. سفیر روسیه در روزی مرگ را مزه کرد که امیدوار بود بتواند موفقیت مذاکرات سه جانبه مسکو،تهران و آنکارا را در شب کریسمس جشن بگیرد. تصویر خونین کارلوف در فضای سپید عکس‌های ترکیه از روسیه همانند ترورهای تاریخی ماندگار خواهد شد.
این اتفاق باتوجه به تنش‌های کشنده خاورمیانه با ترور «فرانتس فردیناند» ولیعهد امپراتوری اتریش-مجار که مقدمه شروع جنگ جهانی اول شد قابل مقایسه است اما مساله اینجاست که آن نتیجه تکرار نخواهد شد. شاید اگر این اتفاق در سایه ساقط شدن جنگنده روسیه در آسمان سوریه رخ داده بود ، محتمل می‌نمود اما امروز روسیه و ترکیه در مسیر رفاقت قدم می‌زنند.
کارلوف از عناصری بوده است که در چانه‌زنی‌های مثلث تهران،مسکو و آنکارا نقش مهمی‌داشته و می‌توان او را قربانی تفاهم درباره سوریه قلمداد کرد. واقعیت اینجاست که ترکیه برای پیشبرد اهدافش در جنگ سوریه و خاورمیانه نیازمند روسیه است ، مسکو هم برای پیروزی در این جنگ نیازمند ترکیه است.نکته جالب اینجاست که همه در مورد پ.ک.ک بایکدیگر هم نظر هستند و تلاش می‌کنند به نقطه اشتراک برسند.
گاف محاسباتی در ترور سفیر روسیه منجر به انسجام مثلث ایران،ترکیه و روسیه در مورد سوریه خواهد شد. منهای گمانه زنی‌ها درباره سرویس‌های اطلاعاتی خارجی باید گفت که ترور تمییز و هنری کارلوف اتفاقی است که قطعا انفرادی نبوده و توسط یک تیم هدایت و راهبری شده است.
اگرچه برخی مدعی رابطه ضارب با کودتاچیان گولن هستند اما واقعیت اینجاست که او عضو رسمی‌حزب آک پارتی(هواداران اردوغان) بوده است. حل معمای کارلوف خیلی زود مشخص خواهد کرد که جریانی قدرتمند همانند گولن در نهادهای اطلاعاتی درحال شکل گیری است که دیگر مطیع اردوغان نیستند. عثمانی گرایان افراطی معتقدند که حزب عدالت و توسعه با آرمان‌های آنها برخوردهای منفعت طلبانه دارد و آنها باید برای تشکیل امارت بزرگ عثمانی از هر سدی حتی اردوغان عبور کنند. انشعاب افراطی عثمانی مساله‌ای است که در میان رفتارهای سینوسی اردوغان از قبل هم قابل پیش‌بینی بود.

کد مطلب: 64649
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *