۰
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۸
«مردم سالاری» آزادی برخی زندانیان را بررسی می‌کند

وفاق ملی جواب داد؛ شاهکار قاضی القضات

در هفته گذشته و پس از آغاز هفته دفاع مقدس و رژه نیروهای مسلح در جوار حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی و شروع سال جدید تحصیلی که در هر دو مراسم دکتر مسعود پزشکیان حضور داشت، وی پس از نواختن زنگ شروع مدرسه در یکی از نقاط محروم تهران به فرودگاه رفت و عازم نیویورک شد.
وفاق ملی جواب داد؛ شاهکار قاضی القضات
گروه سیاسی- رحمان زین الدین: در هفته گذشته و پس از آغاز هفته دفاع مقدس و رژه نیروهای مسلح در جوار حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی و شروع سال جدید تحصیلی که در هر دو مراسم دکتر مسعود پزشکیان حضور داشت، وی پس از نواختن زنگ شروع مدرسه در یکی از نقاط محروم تهران به فرودگاه رفت و عازم نیویورک شد.
دولت؛ سفر پزشکیان به نیویورک و پر از دستاورد
ابتدا پزشکیان روز شنبه 31 شهریورماه در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت که توان بازدارندگی کشور به سطحی رسیده که هیچ اهریمنی جرأت فکر کردن به حمله علیه ایران را هم ندارد و عزت و اقتدار امروز ایران مدیون از خودگذشتگی نیروهای مسلح است، درعین حال قدرت و سربلندی نظام اسلامی را با تقویت نیروهای مسلح حفظ کرده و ارتقا می‌بخشیم.
وی سپس روز یکشنبه اول مهر همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی با حضور در مدرسه زنده‌یاد دکتر حسن عسکری شیرازی در محله یافت‌آباد تهران گفت که اگر ما مسئولان بستر مناسب تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را فراهم کنیم و آنها خوب درس بخوانند، فردای این کشور قطعا بهتر از امروز خواهد بود؛ ما به سهم خود تلاش می‌کنیم هر چه در توان داریم برای بهبود و ارتقای ساختار و بسترهای آموزشی کشور انجام دهیم.
رئیس جمهوری همچنین پرسش مهر خود را اینگونه مطرح کرد: «راه وفاق در مدرسه و تاثیر آن در فردای کشور عزیزمان ایران» چگونه است؟
پس از سخنرانی در این مدرسه دخترانه به همراه یکی از دانش آموزان زنگ آغاز سال تحصیلی جدید را نواخت و سپس عازم فرودگاه مهرآباد جهت سفر به نیویورک مقر سازمان ملل شد.
وی در سفری سه روزه در منهتن و مقر سازمان ملل، با شخصیت‌ها و مقامات بلند پایه کشورهای دیگر دیدار داشت و سخنرانی معقول و منطقی در سازمان ملل کرد، تاجایی که برای اولین بار سخنان وی در فضای مجازی با سخنرانی حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی رئیس دولت‌های هفتم و هشتم مقایسه شده است.
وی در این سفر از آشتی ملی در داخل و صلح با جهانیان صحبت کرده و برای آغاز مذاکرات جدید با کشورهای 1+5 اعلام آمادگی کرد. دکتر پزشکیان در عین حال بر عدم پذیرش فشارهای غربی بر ایران جهت اعمال خواسته‌های خود و تحقیر ملت ایران تاکید کرد و د خواستار مذاکره مستقیم با آمریکا شد، البته در صورتیکه به قول پزشکیان، اول برادری خود را ثابت کنند و سپس ادعای ارث و میراث داشته باشند.
پزشکیان همچنین با مدیران مسئول نشریات آمریکایی در نیویورک دیدار داشت و بر اینکه ایران هرگز آغازگر جنگ و خونریزی در تاریخ معاصر جهان نبوده است، تاکید کرد که ایرانیان ملتی صلح جو اما وطن پرست و دینداری هستند که به عقاید خود پایبند بوده و آماده اند که برای بقا و حفظ ارزش‌هایش جان خود را فدا کنند.
وی همچنین در سخنرانی‌های مختلف از جمله مجمع عمومی سازمان ملل از ملت‌های مظلوم غزه و لبنان دفاع کرده و حق دفاع از خود برای بازپس گیری سرزمین‌هایشان را فریاد زد و اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.
البته در این سفر عباس عراقچی به عنوان وزیر خارجه چند روز زودتر به مقر سازمان ملل برای هماهنگی برنامه‌های رئیس جمهوری سفر کرده بود که تا در این سفر رئیس دولت چهاردهم که محمدجواد ظریف معاون راهبردی و علی طیب نیا مشاور ارشد رئیس جمهوری وی را همراهی می کردند، برنامه‌های جانبی دقیقی داشته باشند.
در تهران نیز از سوی محمدرضا عارف رئیس جدید سازمان امور اداری و استخدامی معارفه شد و در این مراسم عارف به انتقاد از عملکرد اداری دولت قبل پرداخت و گفت که حتی یک نفر نباید خارج از ضوابط استخدام شود، حتی اگر رئیس جمهوری دستور آنرا داده باشد. فاطمه مهاجرانی بانوی سخنگوی دولت نیز اولین نشست خبری خود را با رسانه‌ها برگزار کرد و در آن اعلام کرد که دولت موضوع FATF را با هماهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام و با رعایت منافع ملی پیگیری می کند وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نظر دولت نسبت به تعطیلی روز پنجشنبه، گفت: آنچه در دولت مطرح شد، بازگشت به لایحه ارسالی در دولت سیزدهم است.
اما اتفاق تلخی ساعت ۲۱ روز شنبه، ۳۱ شهریور ماه در کشور رخ داد و آن ریزش معدن ذغال سنگ در طبس به دلیل نشت گاز متان و انفجار در بلوک B و بلوک C معدن زغال سنگ معدنجوی طبس بود که متاسفانه و غمگینامه حدود 50 نفر جان باختند.
رهبر معظم انقلاب، رئیس جهوری و معاون اول در دستورهای جداگانه ای خواستار بررسی این حادثه و دلجویی از بازماندگان جانباختگان شدند و محمدرضا عارف نیز به وزرای کار و صمت دستور داد تا با حضور در منطقه نسبت به بررسی این حادثه و کمک به مصدومان اقدام کنند.
قوه قضاییه؛ شاهکار محسنی اژه ای
شنبه روز تولد پیامبر اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) بود و به همین دلیل حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به فرا رسیدن این روز بزرگ خواستار عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات «دو هزار و هشتصد و هشتاد و هفت» نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی شد. اما پس از موافقت رهبر انقلاب با این خواسته، به تدریج اخبار خوبی از افراد مورد عفو رهبری منتشر شد و آن آزادی برخی از زندانیان سیاسی بود که مردم نسبت به آنها حساسیت داشتند مانند شروین حاجی بود، محسن برهانی، وحید اشتری و یاشار سلطانی. همین موضوع با واکنش مثبت افکار عمومی مواجه شد و برخی از سیاسیون اقدام اخیر رئیس قوه قضاییه را شاهکار وی در عرصه قضاوت در کشور دانستند به شکلی که حتی سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود از رهبر انقلاب و محسنی اژه ای تشکر کرد.
همچنین خبر رفع حصر کامل حجت الاسلام مهدی کروبی و تلاش دولت برای کاهش حصر مهندس میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نیز منتشر شد که این موضوع نیز برای مردمی که مطالبه آنها رفع حصر است، باعث ایجاد امید شده است.
به هرحال اقدامات اخیر قوه قضاییه و شخص حجت الاسلام محسنی اژه ای باعث ایجاد موجی از خوشحالی و امید را در میان مردم شده و سخنگوی دولت آنرا نوید بخش آینده ای پر از وفاق برای ملت ایران در مسیر حل مشکلات به وجود آمده، دانست.
مجلس؛ خودنمایی پایداری بعد از شکست‌های فراوان
در هفته گذشته مجلس شورای اسلامی بعد از چندین هفته تعطیلی و سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، جلسات علنی آغاز شد و نمایندگان مجلس طرح‌ها لوایح متعددی را در دستور کار داشتند. یکی از موارد اعلام شده در مجلس طی هفته گذشته موضوع تعیین تکلیف برخی از لوایحی در دولت سیزدهم به مجلس است که باید در دولت و مجلس جدید براساس قانون، تعیین تکلیف شود که آیا همچنان سیاست دولت چهاردهم با لوایحی که براساس سیاست دولت سیزدهم به مجلس ارسال شده، موافق است یا خیر.
همچنین کمیسیون اجتماعی با کاهش ساعات کاری از 44 ساعت در هفته به 40 ساعت موافقت کرد. اما مهمترین موضوع عدم پذیرش استعفای عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و اشنویه در مجلس جهت تصدی پست معاونت امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در دولت چهاردهم بود، اما مجلس با استعفای وی مخالفت کرد. این مخالفت بیشتر از سوی نمایندگان تندرو مجلس بود چون وی تنها 20 رای برای استعفا نیاز داشت ولی فراکسیون تحت امر قالیباف در این موضوع به دلیل عدم تمایل رئیس مجلس برای حضور حسین زاده در دولت، آرای پراکنده‌ای دادند. به همین دلیل گفته می شود دوران ماه عسل دولت و مجلس درحال اتمام است و به زودی مجلسی‌ها در برابر دولت صف آرایی خواهند کرد. البته این روزها انتقادات به سخنرانی‌های پزشکیان در نیویورک آغاز شده و به نظر می رسد که با بازگشت به ایران موج حملات و انتقدات بخصوص درباره مذاکرات هسته ای و برجام آغازشود که نوک پیکان این حملات محمد جواد ظریف خواهد بود. در هر حالت چرایی عدم موافقت با استعفای حسن زاده احتیاج به بررسی بیشتری دارد که آیا قالیباف دوباره به صف تندروها پیوسته یا تفکرات دیگری را در سر می پروراند.
با این حال هفته پر خبر و فراز و نشیبی در عرصه سیاسی کشور رقم خورد که در سپهر آینده سیاسی کشور
تاثیرگذار خواهد بود.
کد مطلب: 223768
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *