۰
دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۰

فهرست‌های ساختگی درباره کابینه پزشکیان

فهرست‌سازان در حال کارند؛ خیلی پرفشار هم در حال کار هستند تا چهره های مدنظر خود را به کابینه پزشکیان تحمیل کنند، در فاز جدید هم تلاش دارند این فهرست ها را به چهره های شاخص منتسب کنند.
فهرست‌های ساختگی درباره کابینه پزشکیان
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ چند روز مانده تا اعلام فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس، بازار «فهرست‌سازی» از سوی برخی افراد و جریانات هم داغ شده است؛ کسانی که از راه این فهرست‌سازی‌ها می‌خواهند فضاسازی کنند و به طریقی با ایجاد جنگ روانی در رسانه‌ها، به اهداف خود دست یابند.

ردپای افراد و برخی رسانه ها در فضاسازی ها درباره کابینه پزشکیان

در این بین برخی رسانه‌ها بازوی اجرایی این فضاسازی‌ها شده‌اند و هر چند مدت یک بار یک لیست شامل اسامی رنگارنگ منتشر می‌کنند. این رسانه‌ها و افراد که خط و ربط‌های خاصی هم دارند، نقش عمده‌ای در این فضاسازی‌ها بازی می‌کند.

فهرست‌سازان برای بالا بردن اعتبار فهرست‌های مدنظرشان، آنها را به چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی سرشناس منتسب می‌کنند تا اینطور وانمود کنند که این فهرست‌ها مورد حمایت این شخصیت‌ها قرار دارد یا فراتر از این؛ فهرست‌های مورد نظر، خواسته‌های آن شخصیت‌ها هستند و در حال فشار بر روی دولت نوپا هستند تا افراد مورد حمایتشان به عنوان وزیر پیشنهادی یا معاونت ریاست جمهوری معرفی شوند.

به عبارت دیگر چنین فهرست‌سازی‌هایی بنا دارد تا چهره‌های سرشناس را به سهم‌خواهی از دولت متهم کنند.

تا الان فهرست‌های متعددی منتشر شده که منتسب به ناطق نوری، علی لاریجانی، حسن روحانی و محمد خاتمی هستند؛ فهرست‌هایی که شاید افراد داخل آن نزدیک به این شخصیت‌ها باشند، اما بنایی بر سهم‌خواهی و فشار بر دولت برای گنجاندن این نام‌ها در کابینه وجود ندارد.

تکذیب ارائه لیست از سوی شخصیت ها /نه ناطق نوری، نه روحانی نه لاریجانی 

چنانچه علی‌اکبر ناطق نوری در پاسخ به پیگیری خبرگزاری خبرآنلاین درباره ارتباط فهرست‌های منتسب به او، با رد این فهرست‌سازی‌ها تاکید کرده که در دیدار با مسعود پزشکیان تنها نظرات مشورتی خود را ارائه داده و از هرگونه ارائه اسم یا موارد مصداقی، پرهیز کرده است.

پیگیری‌ها از دفاتر لاریجانی و حسن روحانی هم نتیجه‌ای مشابه با آنچه ناطق نوری گفته است، داشته است، آنها تاکید کرده‌اند که نظرات مشورتی‌شان را به پزشکیان منتقل کرده‌اند در این بین حتی شاید نام و اسمی هم رد و بدل شده باشد، اما این فهرست‌هایی که در فضای مجازی دست به دست می‌شوند همه‌شان فاقد اصالت است؛ و مورد دیگری که آنها تاکید دارند این است که هیچگونه فشار و سهم‌خواهی در کار نبوده و نیست.

پشت پرده مطرح کردن اسامی گمنام برای حضور در دولت پزشکیان

اساسا فهرست‌سازان می‌خواهند با چنین اقداماتی به نام شخصیت‌ها و چهره‌ها باشد و به کام خودشان و فرد مدنظرشان. 

با نگاهی به فهرست‌های منتشره از سوی افراد و رسانه‌ها، می‌توان پی برد که این فهرست‌سازی‌ها با اهدافی جز خبررسانی و کلیک و بازدید صورت می‌گیرد؛ شگرد این دست خبرسازی‌ها اینگونه است که در بین اسامی موجود در لیست‌های ساختگی‌شان نام‌ها و افرادی را که قصد دارند پررنگ و از آنها گزینه‌سازی کنند، در لابلای اسامی می‌گذارند؛ در این بین اسامی مدنظر فهرست‌سازان، شاید منطقی به نظر برسد ولی جزو گزینه‌های وزارت نباشند؛ اما وقتی در بین اسامی دور و نامحتمل قرار بگیرند، این حس را به مخاطب منتقل می‌کند که اسامی منطقی‌تر شانس زیادی برای وزارت دارند؛ به همین سادگی نام فرد مدنظرشان را جزو گزینه‌های وزارت قرار می‌دهند و برای آن فرد جو روانی مثبت می‌سازند؛ حالا اگر به نتیجه مطلوب یعنی وزارت یا معاونت ریاست جمهوری هم نرسند، این کار باعث می‌شود تا لااقل برای مناصب دیگر، شانس بالاتری از فردی لایق اما رسانه‌ای نشده، داشته باشند.

دامنه این فهرست‌سازی‌ها و به نام این و آن زدنشان به اندازه‌ای گسترده است که جواد ظریف سحرگاه امروز این فهرست‌سازی‌ها را «فضاسازی» خواند: «جز گزارش‌هایی که اینجا پیرامون شورای راهبری می‌دهم و نیز مصاحبه‌های تصویری، هیچ مصاحبه‌ای نکرده‌ام و خبر ارائه سه گزینه برای هر وزارت کاملا نادرست است. برای هر دستگاه لااقل ۸ نامزد تعیین شده و به رئیس‌جمهور محترم تقدیم شده است. قرار است امروز صبح این گزینه‌ها را با معاون اول محترم بررسی کنیم و احتمال دارد در این مرحله تعداد کاهش یابد. پس از مراسم تحلیف، بررسی نهایی گزینه‌ها را در حضور رئیس‌جمهور محترم خواهیم داشت. به فضاسازی‌ها توجه نکنید.»

با رصد فضای مجازی و خط و ربط‌های منتشرکنندگان و حامیان و نام‌های موجود، چنین برمی‌آید که فهرست‌سازان در حال کارند؛ خیلی پرفشار هم در حال کار هستند!

کد مطلب: 220388
برچسب ها: دولت چهاردهم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *