۰
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۵

امارات در ماجرای جزایر سه‌گانه مدارک تاریخی ندارد، به دنبال سندسازی است

تحلیل‌گر مسائل بین الملل گفت: امارات متحده درباره ادعای ارضی علیه جزایر سه‌گانه ایرانی مدارک تاریخی و حقوقی برای ارائه به مجامع بین‌المللی ندارد. به همین دلیل نیز از هر فرصت در روابط دوجانبه، چندجانبه و بین‌المللی به دنبال سندسازی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی است. با این حال تلاش‌های امارات متحده را نباید دست کم گرفت و از ابتکارهای سیاسی، حقوقی،‌ در روابط دو یا چندجانبه و نهادهای بین‌المللی برای بی اثر ساختن تلاش‌های امارات متحده استفاده کرد.
امارات در ماجرای جزایر سه‌گانه مدارک تاریخی ندارد، به دنبال سندسازی است
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ عفیفه عابدی تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به رفتار دوباره چین درباره مالکیت جزایر سه گانه گفت: موضع چین در برابر حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه را می‌توان از وجوه مختلف ارزیابی کرد. مهم‌ترین پیام موضع چین برای ایران این است که تهران به سطحی از استقلال راهبردی و بازدارندگی مستقل نیاز دارد، چرا که در بزنگاه های دفاعی و امنیتی نباید به حمایت هیچ بازیگر خارجی وابسته باشد. در همین حال باید در نظر داشت، انتظار از چین برای تغییر موضع در برابر اعتراض ایران واقع‌گرایانه نیست.

وی افزود: ایران باید با توجه به تکرار مواضع چین در این باره، آمادگی قبلی را برای موضع دیپلماتیک قاطع و در عین حال غیرمستقیم می‌داشت که منجر به مناقشه لفظی نشود. به هر حال برای ایران هم فرصت‌های دیپلماتیک برای ارائه پاسخ دیپلماتیک و متقابل در برابر موضع غیردوستانه اخیر فراهم خواهد شد. در واقع صرف نظر از لزوم تاکید همیشگی و غیرقابل انعطاف ایران در موضوع حاکمیت سرزمینی که بدون تعارف در برابر همه طرف‌ها چه چین، چه روسیه و چه سوریه و...باید اعلام شود، باید در نظر داشت هر دو موضع ایران و چین در این *باره و یا همه موارد دیگر دو یا چندجانبه بر اساس ترکیبی از اولویت‌ها و مقتضیات سیاست خارجی کشورها در سطح روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رخ داده و می‌دهد.

عابدی در پاسخ به این سوال که چین می خواهد به کمک امارات برای پیشبرد این موضوع از طریق گفت‌وگوهای مسالمت آمیز کمک کند، گفت: موضع چین حمایت از راه حل گفت‌وگو و مذاکره بین ایران و امارات متحده برای حل اختلاف درباره جزایر سه گانه ایرانی است. در حالی که موضع ایران حاکمیت تاریخی و غیرقابل مذاکره ایران بر جزایر سه‌گانه است. به نظر من چین نمی‌تواند از این موضع فراتر برود و یا حتی ابتکار سیاسی یا اقتصادی در زمینه حل اختلافات سرزمینی در خلیج فارس داشته باشد. چرا که موضعی فراتر از حمایت لفظی از گفت‌وگو، می‌تواند مناقشه برانگیزتر شود. این بر خلاف مواضع اصولی چین و رویکرد منطقه‌ای پکن و پرهیز چین از هزینه سازی منطقه‌ای و بین‌المللی است.

عابدی در پاسخ به این سوال با توجه به احضار سفیر چین، ایران باید چه اقدامات جدی دیگری در این موضوع انجام دهد تا شاهد از این دست موضع گیری ها نباشیم، گفت: امتناع چین از تبدیل شدن به شریک راهبردی برای ایران، به معنای فاقد ارزش بودن روابط تهران و پکن نیست. همانگونه که معتقدیم ایران با وجود خصومت تاریخی آمریکا و رویکردهای خصمانه اروپایی‌ها باید میز مذاکره با طرف های غربی را حفظ کند و از روش‌های گوناگون از مذاکرات منتفع شود، به همین ترتیب باید بپذیریم نباید روابط ایران و چین به دلیل موضع قابل پیش‌بینی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، کاملا تخریب شود.

وی افزود: ایران و چین هم به طور طبیعی در برخی حوزه‌ها همکاری و منافع مشترک دارند و از ظرفیت‌های همدیگر استفاده می‌کنند، در برخی حوزه‌ها هم اختلاف نظر و تعارض منافع دارند. رویکرد ایران چه در قبال چین و چه در قبال همه بازیگران دیگر باید مبتنی بر عمل‌گرایی واقع‌گرایانه و منافع محور باشد. برای ایران هم فرصتی فراهم خواهد شد که قدرت چانه‌زنی خود در برابر چین را بالا ببرد. در این زمینه‌ها باید صبر و عملگرایی راهبردی اتخاذ کرد.

عابدی در پاسخ به این سوال که چرا هر از گاهی برخی کشورهایی که ما با آنان دارای روابط استراتژیک هستیم مانند چین و روسیه درباره مالکیت جزایر سه گانه اظهارنظر می کنند، گفت: ایران متحد استراتژیک ندارد. ایران در برخی مسائل کلان منطقه‌ای و بین‌المللی با بازیگرانی چون چین و روسیه منافع راهبردی مشترک دارد. اظهار نظرهای سیاسی و دیپلماتیک برخی مقامات ایرانی درباره روابط راهبردی با چین و روسیه دقیق نیست و البته اهداف سیاسی و دیپلماتیک خاصی را دنبال می‌کند که الزاما خلاف منافع ملی نیستند. برخی از این اظهارات به دنبال تقویت سیاست چندجانبه گرایانه ایران هستند. من همواره تاکید کرده‌ام ایران در ترکیب و تفکیک و هم‌افزایی مواضع اعلامی و اعمالی به طور مستمر باید هوشمندانه عمل کند.

وی در پاسخ به این سوال  آیا امکان طرح این دعوا در مجامع بین المللی از سوی امارات یا ایران وجود دارد و در صورت حمایت چین از حرکت امارات، این مساله چه پیامدهایی خواهد داشت، گفت: امارات متحده درباره ادعای ارضی علیه جزایر سه‌گانه ایرانی مدارک تاریخی و حقوقی برای ارائه به مجامع بین‌المللی ندارد. به همین دلیل نیز از هر فرصتی در روابط دوجانبه، چندجانبه و بین‌المللی به دنبال سندسازی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی است. در واقع همه تلاش‌های امارات متحده به دلیل نقص‌ در سند و مدرک درباره ادعای خلاف واقع خود درباره جزایر سه‌گانه ایرانی است. اما همه اسناد تاریخی و بین‌المللی و حاکمیت نظامی و دفاعی ایران موید حق حاکمیت ایران بر این جزایر سه‌گانه است. با این حال تلاش‌های امارات متحده را نباید دستکم گرفت و از ابتکارهای سیاسی، حقوقی،‌ در روابط دو یا چندجانبه و نهادهای بین‌المللی برای بی اثر ساختن تلاش‌های امارات متحده استفاده کرد. در همین حال توسعه محلی و ابتکارهای دفاعی و امنیتی ایران در خطوط مرزی نیز باید تقویت و به روزرسانی شود.

کد مطلب: 217482
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *