۰
جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۵
«مردم سالاری» روند تاييد صلاحيت‌ها را بررسی می کند:

بازار داغ گمانه‌زنی

هر چند مسئولان همواره تاکيد دارند که از هرگونه گمانه زني اجتناب شود ولي اين جزو جذابيت‌هاي هر انتخاباتي در ايران است که نام افراد خروجي از فيلتر شوراي نگهبان حدس زده شود. از همين رو است که اين روزها در شبکه‌هاي مجازي و رسانه‌هاي مختلف از جمله مکتوب و آنلاين شاهد گمانه زني‌هاي داغ درخصوص افراد تاييد صلاحيت شده از سوي شوراي نگهبان براي انتخابات آتي رياست جمهوري هستيم.
بازار داغ گمانه‌زنی
گروه سياسي: هر چند مسئولان همواره تاکيد دارند که از هرگونه گمانه زني اجتناب شود ولي اين جزو جذابيت‌هاي هر انتخاباتي در ايران است که نام افراد خروجي از فيلتر شوراي نگهبان حدس زده شود. از همين رو است که اين روزها در شبکه‌هاي مجازي و رسانه‌هاي مختلف از جمله مکتوب و آنلاين شاهد گمانه زني‌هاي داغ درخصوص افراد تاييد صلاحيت شده از سوي شوراي نگهبان براي انتخابات آتي رياست جمهوري هستيم.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،طبق اعلام مسئولان در فرصت 5 روزه ثبت نام 80 نفر احساس تکليف کرده و براي انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کردند. چهره‌هاي شناس و ناشناس زيادي خود را شايسته در اختيار گرفتن پست رياست‌جمهوري دانسته و ثبت‌نام کردند. از رئيس‌جمهور سابق تا روئساي فعلي و سابق مجلس شوراي اسلامي، اعضاي دولت سيزدهم، آجودان سابق رئيس‌جمهور، وزراي چند دولت و نمايندگان ادوار مجلس در اين انتخابات داوطلب شدند.
و حالا موسم شدت گرفتن گمانه زني‌هاست که چه کساني از فيلتر شوراي نگهبان عبور مي‌کنند. در واقع از ميان اين 80 نفر کداميک مجوز تبليغات و نشستن بر صندلي داغ مناظره‌هاي تلويزيوني را پيدا خواهد کرد.
روزنامه وطن امروز از جمله رسانه‌هاي رسمي کشور بود که به نوعي چراغ گمانه زني‌ها را روشن کرد. اين روزنامه نوشت: «اين 80 کانديدا ترکيبي از افراد و چهره‌هاي سرشناس و نيز مديران مطرح هستند. اکنون گمانه زني‌هايي درباره بررسي صلاحيت اين افراد در شوراي نگهبان و ترکيب نهايي کانديداها انجام مي‌شود. طي روزهاي اخير بخصوص پس از پايان مهلت ثبت نام اخباري در فضاي مجازي مبني بر تاييد يا رد صلاحيت برخي کانديداها مطرح شده است... پيگيري‌هاي «وطن امروز» نشان مي‌دهد تاکنون در بررسي صلاحيت داوطلبان هنوز تصميم قطعي درباره تاييد يا رد صلاحيت آنها گرفته نشده است. روز گذشته نيز سخنگوي شوراي نگهبان اين موضوع را تأييد کرد و گفت هنوز درباره هيچ داوطلبي تصميم قطعي گرفته نشده است. با اين حال اما با بررسي داوطلبان مي‌توان درباره ترکيب نهايي تاييد شده پيش بيني کرد. با بررسي داوطلبان چهاردهمين دوره انتخابات رياست جمهوري مي‌توان درباره برخي از اين داوطلبان احتمال قطعي تاييد صلاحيت را در نظر گرفت و درباره برخي از آنان نيز اين احتمال را با ضريب پايين تري مدنظر گرفت. «وطن امروز» در پيگيري‌هاي خود و نيز در گفت وگو با صاحبنظران، به بررسي داوطلبان و احتمال تاييد يا عدم تاييد صلاحيت آنان پرداخته است. با بررسي‌هاي انجام شده، از ميان 80 داوطلب انتخابات چهاردهم رياست جمهوري، نهايتا 12 گزينه که شانس تاييد صلاحيت آنها در شوراي نگهبان بيشتر از سايرين باشد؛ مشخص شده اند. به عبارتي اين 12 نفر کساني هستند که پيش بيني مي‌شود ترکيب نهايي افراد تاييد صلاحيت شده، از ميان آنها باشد.اين 12 نفر عبارتند از: محمد باقر قاليباف، مهراد بذرپاش، علي لاريجاني، اسحاق جهانگيري، سعيد جليلي، عليرضا زاکاني، محمد شريعتمداري، مصطفي پورمحمدي، علي نيکزاد، امير حسين قاضي زاده، صولت مرتضوي و عبد الناصر همتي. صاحبنظران مي‌گويند با توجه به شرايط دوازده گانه کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري اين 12 داوطلب بيشتر از سايرين شانس تاييد از سوي شوراي نگهبان را دارند. بر اساس اصل 115 قانون اساسي، رئيس جمهور بايد از ميان رجال مذهبي يا سياسي ايراني الاصل تابع ايران، مدير و مدير باشد و تشخيص اين موضوع برعهده 12 عضو شوراي نگهبان است.»
اين گمانه زني وطن امروز اما حاشيه‌هاي فراواني به دنبال داشت.عدم وجود نام اسماعيلي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ميان تاييد شدگان اين گمانه را جدي کرد که يکي از چهره‌هاي بسيار نزديک به ابراهيم رئيسي در ميان تاييد شدگان نيست. اين موضوع با واکنش‌هاي بسياري همراه بود تا اينکه خبر رسيد نامه اي در درون هيات دولت نوشته و امضا شده و براي شوراي نگهبان ارسال کرده اند که وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاييد صلاحيت شود. يعني به نظر مي‌رسد گمانه زني رسانه تندرو اصولگرايان قريب به صحت بوده است.
گفتني است، امضاي افرادي چون، محسن منصوري (معاون اجرايي)، ميثم لطفي (رئيس سازمان امور استخدامي)، علي باقري (سرپرست وزارت خارجه)، انسيه خزعلي (معاون امور زنان)، جواد اوجي (وزير نفت)، محمدعلي نيکبخت (وزير کشاورزي)، عيسي زارع پور (وزير ارتباطات)، علي بهادري جهرمي (سخنگوي دولت)، علي‌اکبر محرابيان (وزير نيرو)، علي سلاجقه (رئيس سازمان محيط زيست) و عباس علي آبادي (وزير صمت) در اين نامه  به چشم مي‌خورد.
البته به دنبال انتشار اين نامه برخي رسانه‌ها نوشتند که حتي با وجود نگاشتن و امضاي چنين نامه اي از سوي برخي اعضاي کابينه تاييد صلاحيت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي امري محال به نظر مي‌رسد!
نکته جالب توجه اما آنجا بود که دقيقا همزمان وقتي که در هيات دولت برخي اعضاي کابينه دست به قلم شده بودند تا توصيه نامه اي براي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بنويسند دبير شوراي نگهبان گفت:اصلا هيچ فشاري در تاييد صلاحيت‌ها نيست. آيت‌الله احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان در گفت وگويي در پاسخ به اينکه فشار نمي‌آورند چه کسي تأييد صلاحيت شود و چه کسي نشود؟ گفت: اصلا هيچ فشاري نيست. جرأت نمي‌کنند. (با خنده) اين حرف‌ها تو گوش ما نمي‌رود.
وي افزود: در موضوع تاييد صلاحيت‌ها يک خط مستقيم را انتخاب کرديم و اين خط را ادامه مي‌دهيم.
در اين ميان يکي از چهره‌هايي که همگي متفق القول اعتقاد دارند که وي تاييد صلاحيت نخواهد شد محمود احمدي نژاد است. به نوعي خود وي نيز از اين موضوع اطلاع دارد. سليمي نمين چهره سرشناس و قديمي اصولگرايان در اين باره مي‌گويد: « احمدي نژاد که معلوم است دارد يک کار تبليغاتي انجام مي‌دهد، کساني که در زمان ثبت نام ايشان حضور داشتند به من گفتند احمدي نژاد يک سري آدم‌هايي که از ظاهرشان مشخص است آدم‌هاي خيلي موجهي نيستند براي يک کارناوال تبليغاتي گردآوري کرده بود.»
چهره ديگري که بر روي آن اتفاق نظر وجود دارد که تاييد صلاحيت نخواهد شد وحيد حقانيان است. گفته مي‌شود از آنجا که وي هيچ گونه سابقه اجرايي ندارد قطعا از خروجي شوراي نگهبان خارج نخواهد شد.
فرد ديگري که اين روزها در مورد آن حرف و حديث فراوان است علي لاريجاني مي‌باشد.
هرچند برخي رسانه‌ها از تاييد صلاحيت قطعي وي سخن مي‌گويند ولي اخيرا فضا تغيير کرده و عده‌اي از عدم تاييد صلاحيت او سخن مي‌گويند.علي لاريجاني سه سال قبل به شکل ناباورانه اي از سوي شوراي نگهيان رد صلاحيت شد و اعتراض‌هاي وي راه به جايي نبرد. وقتي هم که چند روز قبل ثبت نام کرد برخي گفتند او با چراغ سبز شوراي نگهيان ثبت نام کرده است. ولي گويا چراغ سبزي درکار نبوده است. حسين کنعاني مقدم از چهره‌هاي اصولگرايان دراين باره گفته است: «با توجه به شرايط و نامه‌نگاري‌هايي که آقاي لاريجاني با شوراي نگهبان کردند و بحث‌هايي که در دوره‌هاي قبل پيش آمد بعيد به نظر مي‌رسد که تأييد صلاحيت شوند. به نظر مي‌رسد در اين ايام رقابت بين جليلي و قاليباف خواهد بود. آقاي قاليباف به عنوان نماينده جمهوري‌خواهان و آقاي جليلي به عنوان نماينده کساني که به دنبال حکومت اسلامي هستند رقابت خواهند کرد.»
بهرحال به نظر مي‌رسد تا دقايق آخرکه اسامي تاييد شدگان اعلام شود از يکسو بازار گمانه زني داغ خواهد بود و از سويي چانه زني‌هاي سياسي براي تاييد صلاحيت در پشت پرده در جريان خواهد بود.
کد مطلب: 217434
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *