۵
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۸
اصولگرایان به ائتلاف پایبند نیستند

دو ائتلاف، یک سرنوشت؛ نمود بی اصولی اصولگرایان

دو ائتلاف، یک سرنوشت؛ نمود بی اصولی اصولگرایان
ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در حالی روز گذشته به پایان رسید که همانطور که انتظار می رفت، تعداد زیادی از افراد معمولی گرفته تا مشاهیر، در رویای رییس جمهور شدن به خیابان فاطمی رفتند و ثبت نام کردند. به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در این بین ثبت نام چند چهره از دیگران جالب توجه تر بود؛ غلامعلی حداد عادل، علی اکبر ولایتی و محمد باقر قالیباف از ائتلاف موسوم به ۱+۲ برای پیشرفت و محمد حسن ابوترابی فرد و منوچهر متکی از ائتلاف ۵ گانه. با توجه به اظهار نظرهای اخیر این افراد در مورد شرکت در انتخابات، چگونگی ائتلاف و نتیجه ائتلاف می توان به نکات جالب توجهی دست یافت.
هر سه عضو  ۱+۲ خود را بهترین می دانند
غلامعلی حدادعادل در جمع خبرنگاران پیرامون ثبت‌نام در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: "هر ۳ نفر مان ثبت‌ نام می‌کنیم امااینکه درچه تاریخی دقیقا نتیجه را اعلام کنیم معلوم نیست امااین اعلام نتیجه قبل از اعلام نظر شورای نگهبان نخواهد بود." آنچه که حداد می گوید، بیشتر به یک طنز شباهت دارد تا تلاش برای مکتوم نگاه داشتن اختلافات؛ وی تلاش دارد تا اینگونه القا کند که ثبت نام کردن هر سه نفر ایشان ناشی از این احتیاط است که در صورت معرفی کردن یک نامزد واحد مبادا وی از فیلتر شورای نگهبان عبور نکند که این ابهام را پیش می آورد که با شناختی که از شورای نگهبان وجود دارد، اگر صلاحیت این سه نفر تایید نشود، صلاحیت چه کسی تایید خواهد شد؟
این در حالی است که ولایتی پس از ثبت نام برای کاندیداتوری درباره ائتلاف ۱+۲، با بیان این‌که اختلافی میان ما وجود ندارد،گفت: "اتحاد و همبستگی میان ما برقرار است و ما امور را متناسب با شرایط پیگیری می‌کنیم. فعلا تصمیم گرفتیم تا همه نام‌نویسی کنیم. تا زمانی که رای واقعی مردم معلوم شود و حداکثر مهلت را به خود و بقیه بدهیم."اما وی در ادامه با بیان اینکه"به نفع هیچ کس کنار نمی‌روم" آب پاکی را روی دست مؤتلفین
ثبت نام چند چهره از دیگران جالب توجه تر بود؛ غلامعلی حداد عادل، علی اکبر ولایتی و محمد باقر قالیباف از ائتلاف موسوم به 1+2 برای پیشرفت و محمد حسن ابوترابی فرد و منوچهر متکی از ائتلاف 5 گانه. با توجه به اظهار نظرهای اخیر این افراد در مورد شرکت در انتخابات، چگونگی ائتلاف و نتیجه ائتلاف می توان به نکات جالب توجهی دست یافت
خود می ریزد، زیرا آنطور که وی می گوید در صورتی که به قول وی رای مردم بر کس دیگری افتد، او ناگزیر باید به نفع دیگری کنار رود. البته او تلویحا به این معنا نیز اذعان کرده است، چه در پاسخ به این سوال که در صورتی که خروجی ائتلاف شما نباشید تمکین خواهید کرد گفت:‌ "پرچم ائتلاف سه گانه را من بالا بردم و از حداد و قالیباف برای حضور در آن دعوت کردم". گویی وی با ایجاد این ائتلاف قصد داشته است تا به بهانه تقدم در افراشتن پرچم، حریفانی را از میدان به در کند.
در عین حال قالیباف نیز، که بارها در لابلای صحبت های خود بر اصلح بودن خود پای فشرده است، علاوه بر انتشار میثاق نامه ای گفته است:‌"در طول ۵ -۶ سال گذشته برنامه‌ای مرتب با کمک ۲۵۰ کارشناس کشور تنظیم کرده‌ام و امروز این برنامه‌ مدون با ۲۴ سرفصل آماده است". حال وی و مؤتلفین وی پاسخ دهند که آیا کسی که چندین سال است که برای ریاست جمهوری دندان تیز کرده است، حاضر است به نفع دیگری سوهان بر دندان خود بکشد و میثاق نامه خود را به دست باد بسپارد؟
ائتلاف پنج گانه هم دو خروجی داشت
وضعیت در ائتلاف پنج گانه از این بهتر نیست. در روزهای گذشته دبیر ائتلاف پنجگانه جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه انتخاب آقای ابوترابی بر اساس توافقات اعضا بوده است،اظهار داشت: "باهنر، پورمحمدی و آل اسحاق به تصمیم ائتلاف پایبندند و در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نمی‌کنند ."وی افزود: "اگر متکی در انتخابات ثبت نام کند تصمیمش فردی است و کاندیدای ائتلاف محسوب نمی شود".
اما آنطور که از اخبار بر می آید باهنر به این تصمیم اعتراض دارد و منوچهر متکی که جمعه شب به مسجد جامع نارمک رفته بود در مورد تصمیم ائتلاف گفت؛"این تصمیم جای سوال دارد و من ناگزیرم در قبال تصمیم ائتلاف اکثریت که حادثه اتفاقیه‌ بود این شعر را بخوانم که، جز راست نباید گفت،هر راست نشاید گفت". در واقع وی غیر مستقیم اعضا را به ناراستی متهم می کند و دلیلش را اینطور بیان
این تشتت نه تنها نشانگر بی برنامگی اصولگرایان است و ادعای آنها مبنی بر جبهه واحد بودن را رد می کند، بلکه حاکی از آن است که مدعیان اصولگرا بودن، بیشتر افرادی تک رو هستند که راه بالا رفتن از نردبان قدرت را در چسبیدن به جریان اصولگرایی یافته اند
می کند؛ "تصمیم سازی بر اساس اتفاق آرا و خروجی ائتلاف بر اساس نظرسنجی دو محور مهم و مصوبات اساسی ائتلاف بوده است و من با توجه به این دو محور آمده ام. ما پایبند به این اصول هستیم. من گزینه نخست ائتلاف در نظرسنجی ها بودم، بنابراین ثبت نام کردم".
در مقابل ابوترابی نیز ساکت ننشست و در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه خروجی ائتلاف چه کسی است، پاسخ داد: "دبیر به شکل شفاف این مساله را اعلام کرده و نظر قطعی است و اعضا نسبت به آن به توافق رسیده اند". وی در خصوص ثبت نام سایر اعضای این ائتلاف نیز اظهار داشت: "اختلافی در ائتلاف ما وجود ندارد و وقتی دبیر، خروجی ائتلاف را اعلام کرده دلیلی برای ثبت نام سایر اعضا وجود ندارد". آنچه که تعجب بر انگیز است، نکته جالب در این گفته ابوترابی است که در بین اعضا اختلافی وجود ندارد، اما در عین حال اخبار چیز دیگری می گویند و متکی هم ثبت نام می کند.
بی اصولی در جریان اصولگرا
این افراد در شرایطی برای کاندیداتوری در انتخابات ثبت نام کردند که قرار براین بود که بابه اصطلاح ائتلافی که کرده اند،بر سر یک نفر به اجماع برسند و در انتخابات پیش رو، به عنوان کاندیدای اصولگرایان،از او حمایت کنند. اماآنطور که از این ثبت نامها و اظهارنظرها برمی آید دراین ائتلافهاآنچه که کمتر می توان جستجو کرداجماع و اتفاق نظر است که گفتن سرنوشتی که در انتظار آنها است جز بدیهی گویی چیزی نیست. این علاوه بر آن است که بسیاری دیگر از اصولگرایان خارج از این ائتلاف به عنوان کاندیدای مستقل برای کاندیدا شدن ثبت نام کرده اند.این تشتت نه تنها نشانگر بی برنامگی اصولگرایان است و ادعای آنها مبنی بر جبهه واحد بودن را رد می کند، بلکه حاکی از آن است که مدعیان اصولگرا بودن، بیشتر افرادی تک رو هستند که راه بالا رفتن از نردبان قدرت را در چسبیدن به جریان اصولگرایی یافته اند و این تشتت بی شک گویای این است که در واقع اصولگرایی بر اصولی مورد اجماع استوار نیست.
گزارش:جواد قربانی
کد مطلب: 29846
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *