۰
يکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۵
اقدام رژیم صهیونیستی با واکنش گسترده کشورهای مختلف مواجه شد

از محکومیت اسرائیل تا دعوت به خویشتنداری ایران

حملات محدود اسرائیل بر خلاف همه لفاظی‌های پیشین رژیم بود. آنها در این اقدام محدود نتوانستند ضربه‌ای به اهداف نظامی‌، اتمی‌یا اقتصادی وارد کنند اما همین وضعیت هم با واکنش تند کشورهای مختلف مواجه شده است.
از محکومیت اسرائیل تا دعوت به خویشتنداری ایران
گروه دیپلماسی – مهدی یزدی: حملات محدود اسرائیل بر خلاف همه لفاظی‌های پیشین رژیم بود. آنها در این اقدام محدود نتوانستند ضربه‌ای به اهداف نظامی‌، اتمی‌یا اقتصادی وارد کنند اما همین وضعیت هم با واکنش تند کشورهای مختلف مواجه شده است.
به گزارش آکسیوس، حملات شبانه اسرائیل شامل «سه موج» و هدف آن «مراکز دفاع هوایی، پهپادی و موشکی و همچنین تأسیسات تولیدی آن‌ها» بوده است.شبکه «آی۲۴ نیوز» نیز گزارش داد که «حدود ۱۴۰ جنگنده نیروی هوایی ارتش اسرائيل» در این عملیات نقش داشتند .
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،شبکه ان‌بی‌سی به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت ارتش اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای یا میادین نفتی ایران حمله نکرده و تنها بر اهداف نظامی‌تمرکز داشته است. خبرنگار المیادین در تهران هم خبر داده تجاوز نظامی‌محدود رژیم صهیونیستی با شکست مواجه شده و پدافند هوایی ایران با موفقیت این حمله را دفع کرده است.
شبکه المیادین به نقل از منابع آگاه خبر داد پدافند هوایی ایران پهپادهای اسرائیلی را که قصد داشتند پایگاه‌های نظامی‌در شرق استان تهران را هدف قرار دهند، سرنگون کرد. منابع آگاه همچنین گفته تلاش رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن پایگاه‌های پدافندی در استان تهران با شکست مواجه شده است.
واکنش تند کشورهای منطقه
ترکیه با محکوم کردن تجاوز رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی‌ایران خواستار پایان دادن به تروریسم رژیم اشغالگر در منطقه شد.
الجزایر، همبستگی خود را با مردم ایران اعلام کرد. وزارت امور خارجه الجزایر در این بیانیه بر «مسئولیت قاطع جامعه بین‌المللی برای مهار رژیم اشغالگر اسرائیل و توقف درگیری چند جانبه در منطقه خاورمیانه» تاکید می‌کند.
عربستان سعودی، ضمن انتقاد از اسرائیل اعلام کرد که «حریم هوایی عربستان در جریان حملات اسرائیل به ایران مورد استفاده قرار نگرفته است.» ریاض همچنین تاکید کرد که «عربستان اجازه استفاده عبور هیچ جنگنده‌ای از حریم هوایی این کشور را نداده است.»
عراق موضع گیری تندی داشت؛ باسم العوادی» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق: رژیم غاصب صهیونیستی سیاست‌های متجاوزانه، توسعه دامنه جنگ و شیوه تجاوزات آشکار خود را همچنان ادامه می‌دهد؛ تجاوزاتی که بدون هیچگونه مانعی این رژیم دست به انجام آن می‌زند. [این رژیم] این بار با تجاوز هوایی به اهدافی در ایران دست تجاوز خود را به سمت جمهوری اسلامی‌ایران دراز کرد.
عمان و پاکستان هم علیه اسرائیل موضع گیری داشتند. وزارت خارجه عمان رسما اعلام کرد که مسقط حمله هوایی اسرائیل علیه ایران طی بامداد امروز را به شدت محکوم می‌کند.
وزارت امورخارجه پاکستان هم رسما اعلام کرد تجاوز اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران نقض فاحش منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی است. این حملات مسیر صلح و ثبات منطقه‌ای را تضعیف می‌کند.
وزارت خارجه اردن، نیز در بیانیه ای تاکید کرد که تجاوز اسرائیل به ایران، نقض حاکمیت این کشور و نقض قوانین بین المللی است. این وزارتخانه، تجاوز صهیونیست‌ها به ایران را یک اقدام خطرناک توصیف کرد که منجر به تنش‌های بیشتر در منطقه می‌شود.
وزارت خارجه مصر، در بیانیه‌ای با اعلام اینکه هر اقدامی‌که امنیت و ثبات منطقه را تهدید کند و درگیری‌ها را گسترش دهد، محکوم است، نسبت به هرگونه درگیری خطرناک که امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند، هشدار داد.
وزارت خارجه قطر، نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تجاوز نظامی‌رژیم صهیونیستی به ایران تاکید کرد: نسبت به پیامدهای تنش در منطقه بسیار نگران هستیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که خویشتنداری کرده و اختلافات را از طریق گفت‌وگو و راه‌های مسالمت آمیز حل کنند تا ناامنی و بی ثباتی را از منطقه دور کنند.
وزارت خارجه امارات، هم مانند سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، در بیانیه ای تجاوز نظامی‌رژیم صهیونیستی به ایران را محکوم کرد. وزارت خارجه کویت، هم ضمن محکوم کردن شدید تجاوز نظامی‌رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی‌ایران، تاکید کرد که این تجاوزگری بیانگر سیاست تل آویو برای ایجاد هرج و مرج از طریق نقض حاکمیت کشورها و به خطر انداختن امنیت منطقه است.
مالزی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما حمله رژیم صهیونیستی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی‌ایران را که در ساعات ابتدایی امروز به وقوع پیوست، محکوم می‌کنیم و به عنوان نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تهدیدی جدی برای ثبات منطقه می‌دانیم.
عمان، نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد این کشور تعرض بامداد امروز رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی‌ایران را به شدت محکوم می‌کند.در این بیانیه آمده است: این تعرض نقض آشکار حاکمیت ایران و همچنین نقض روشن قوانین بین المللی و اقدامی‌تنش زا است که منجر به تداوم خشونت و به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها در راستای ایجاد آرامش و کاهش تنش‌ها و حل بحران‌ها از طریق ابزارهای مسالمت آمیز و دیپلماتیک می‌شود.
سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: که دمشق با شدیدترین عبارات، تجاوز دشمن اسرائیلی به جمهوری اسلامی‌ایران را که صبح روز رخ داد و همزمان با حمله هوایی ظالمانه به سوریه بود، محکوم می‌کند. این اقدام نقض آشکار حاکمیت و حرمت اراضی ایران و سوریه و نقض فاحش قوانین بین‌المللی و میثاق سازمان ملل است.
وزارت امور خارجه روسیه هم در واکنش به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه باید «تحریک ایران» متوقف شود، تشدید تنش‌ها را «تهدیدی جدی برای ثبات و امنیت در منطقه» توصیف کرد.
یمن، لبنان، سوریه، اردن، قطر، کویت و امارات تجاوز نظامی‌رژیم صهیونیستی به ایران را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت و زیرپا گذاشتن قوانین بین المللی دانستند.
تلاش غرب برای کنترل تنش
نیویورک تایمز به نقل از مقامات اسرائیلی اعلام کرد که حمله این رژیم به ایران به پایان رسید.
وبگاه آکسیوس به نقل از ۳ منبع آگاه گزارش کرد که رژیم اسرائیل قبل‌از حملهٔ بامداد شنبه، از ایران خواسته که حملاتش را پاسخ ندهد.این منابع گفته‌اند که پیام اسرائیل در واقع تلاش برای محدودکردن تبادل حملات و جلوگیری از تنش‌های گسترده‌تر بوده است.
همزمان با این ادعا، جروزالم پست اسرائیل نوشت که از طریق چند واسطه ثالث به ایران این پیام را داد و مشخص کرد که اسرائیل به چه اهدافی حمله خواهد داد و به کدام اهداف حمله نخواهد کرد. به گفته سه منبع آگاه، اسرائیل روز جمعه قبل از حملات هوایی تلافی جویانه خود، پیامی‌به ایران ارسال کرد و به ایرانی‌ها هشدار داد که پاسخی ندهند. به گفته این منابع، پیام اسرائیل با هدف محدود کردن حملات متقابل اسرائیل و ایران و جلوگیری از تشدید بیشتر تنش بوده است. نوع رفتار کشورهای غربی عمدتا مبتنی بر تلاش برای کنترل سطح تنش بین ایران و اسرائیل بود.
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید رسما اعلام کرد که «آمریکا در این عملیات مشارکتی نداشت و این هدف ماست که با افزایش دیپلماسی تنش‌ها را در منطقه خاورمیانه کاهش دهیم.» واشنگتن همچنین بیان داشت که «ما از ایران می‌خواهیم که حملاتش به اسرائیل را متوقف کند تا این چرخه جنگ بتواند بدون تشدید تنش متوقف شود.»
«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا که در پی اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه ایران در بامداد شنبه، با «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت‌وگویی تلفنی داشته است، در پیامی‌در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با «یوآو گالانت» وزیر دفاع اسرائیل صحبت کردم تا اطلاعات به‌روز را درباره حمله نیروهای اسرائیل به اهداف نظامی‌در ایران دریافت کنم.
آستین که کشورش از ابتدای تشدید تنش‌ها در منطقه در پی در گرفتن جنگ غزه، به حمایت تمام‌عیار از جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه به بهانه «حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر تروریسم» پرداخته است، گفت: بر تعهد تزلزل‌ناپذیر آمریکا نسبت به امنیت اسرائیل و حق آن برای دفاع از خود تاکید کردم. روشن ساختم که آمریکا وضعیت ارتقا یافته نیروهایش برای دفاع از نظامیان آمریکا، اسرائیل و شرکا در سراسر منطقه را در مواجهه با تهدیدهای ناشی از ایران و سازمان‌های تروریستی تحت حمایت ایران حفظ کرده و مصمم است از هر بازیگری که تنش‌ها را بدتر کرده و درگیری در منطقه را گسترش بدهد، جلوگیری به عمل آورد.
به موازات آمریکا ، «کی یر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس به اقدام رژیم اسرائیل در بامداد امروز، واکنش نشان داد و گفت ایران نباید به حملات اسرائیل پاسخ دهد.
«اولاف شولتس» روز شنبه با انتشار پیامی‌در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) ادعا کرد: اسرائیل امروز به ما اطلاع داد که در پاسخ به حمله موشکی گسترده ایران علیه اسرائیل (فلسطین اشغالی) که اخیراً انجام شد، حملات دقیق و هدفمندی را به تأسیسات نظامی‌ایران انجام داده است.
وی در توجیه این اقدام غیرقانونی و تنش‌زا مدعی شد: [در این عملیات] تلاش شد که صدمات شخصی به حداقل برسد تا فرصتی برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها فراهم شود.
صدر اعظم آلمان سپس ادعا کرد: پیام من به ایران روشن است؛ ما نمی‌توانیم شاهد ادامه واکنش‌های گسترده و تنش‌زا باشیم. این [حملات] الان باید تمام شود تا فرصتی را برای توسعه صلح در خاورمیانه فراهم کند.
وزارت امور خارجه فرانسه نیز در پی اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران، خواستار خویشتنداری تهران و کاهش تنش‌ها در منطقه شد.
نبیلا مسرلی سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بدون محکوم کردن اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران، خواستار حداکثر خویشتن‌داری دو طرف برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها شد.
وی در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد ادعا کرد:‌ حمله تلافی جویانه اسرائیل به ایران، همانطور که توسط ارتش اسرائیل تایید شد، در بحبوحه تنش‌های شدید و فزاینده منطقه ای رخ داد.
«کاسپر ولدکمپ» وزیر امور خارجه هلند عصر روز شنبه در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: «هلند از امنیت اسرائیل حمایت می‌کند. چرخه خشونت‌ها در خاورمیانه باید شکسته شود. در رایزنی‌های خود، هلند خواستار خویشتنداری همه طرفین شده است.»
او در ادامه بدون اشاره مستقیم به ایران یا رژیم صهیونیستی و بدون محکوم کردن اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه ایران در بامداد امروز افزود: «هلند خواسته خود را به همه طرفین درگیری ارسال کرده است و من به پخش و ارسال این پیام ادامه خواهم داد.»
در نگاه رسانه‌های غربی، نوع واکنش تهران مشخص نیست اما با قطعیت می‌توان گفت که کشورهای غربی به آب و آتش می‌زنند تا سطح تنش کنترل شود.
کد مطلب: 225512
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *